61/2015 Z.z.
ZÁKON
z 12. marca 2015
o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
Základné ustanovenia
§ 1 až 21a bez zmeny.
§ 21b
Hlavný inštruktor
(1) Hlavný inštruktor je fyzická osoba, pod vedením ktorej žiak vykonáva praktické vyučovanie na pracovisku praktického vyučovania, ak
a) je
1. v pracovnoprávnom vzťahu so zamestnávateľom,
2. v pracovnoprávnom vzťahu so strednou odbornou školou, ktorá uzatvorenú zmluvu o duálnom vzdelávaní so zamestnávateľom, u ktorého vedie praktické vyučovanie,
3. v inom zmluvnom vzťahu so zamestnávateľom alebo
4. samostatne zárobkovo činnou osobou,
b) dosiahla najmenej
1. stredné odborné vzdelanie v príslušnom učebnom odbore alebo v príbuznom učebnom odbore, v ktorom sa žiak pripravuje,
2. úplné stredné odborné vzdelanie v príslušnom študijnom odbore alebo v príbuznom študijnom odbore, v ktorom sa žiak pripravuje, alebo
3. vyššie odborné vzdelanie v príslušnom študijnom odbore alebo v príbuznom študijnom odbore, v ktorom sa žiak pripravuje,
c) vykonávala najmenej päť rokov povolanie alebo odborné činnosti v rozsahu vzdelávacích štandardov pre príslušný študijný odbor alebo v rozsahu vzdelávacích štandardov pre príslušný učebný odbor, v ktorom sa žiak pripravuje,
d) preukaz alebo iný doklad preukazujúci odbornú spôsobilosť, ak sa na výkon príslušného povolania takáto odborná spôsobilosť vyžaduje,
e) potvrdenie o absolvovaní prípravy hlavného inštruktora vydané príslušnou stavovskou organizáciou alebo príslušnou profesijnou organizáciou zameranej na
1. zabezpečenie práv a povinností žiaka pri praktickom vyučovaní,
2. organizáciu praktického vyučovania,
3. opatrenia na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri praktickom vyučovaní,
4. hmotné zabezpečenie žiaka,
5. finančné zabezpečenie žiaka,
6. vzdelávacie štandardy pre praktické vyučovanie pre príslušný študijný odbor alebo pre príslušný učebný odbor,
7. základné znalosti z oblasti pedagogiky, psychológie a didaktiky,
8. koordináciu praktického vyučovania v systéme duálneho vzdelávania,
9. spôsob účasti hlavného inštruktora na hodnotení a klasifikácii žiaka.
(2) Stupeň dosiahnutého vzdelania podľa odseku 1 písm. b) sa nevyžaduje, ak hlavný inštruktor vykonal skúšku na overenie odbornej spôsobilosti vzdelávacích výstupov podľa osobitného predpisu8c) pre príslušné povolanie alebo pre príslušné
odborné činnosti alebo ak vykonával najmenej osem rokov povolanie alebo odborné činnosti v rozsahu vzdelávacích štandardov pre príslušný študijný odbor alebo pre príslušný učebný odbor.
(3) Fyzická osoba, ktorá prvýkrát začne vykonávať činnosť hlavného inštruktora a nespĺňa podmienku podľa odseku 1 písm. e), splní ju do jedného roka od začiatku výkonu činnosti hlavného inštruktora.
(4) Potvrdenie o absolvovaní prípravy hlavného inštruktora podľa odseku 1 písm. e) sa nevyžaduje, ak hlavný inštruktor poskytuje praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania v študijnom odbore učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo.
§ 22
Inštruktor
(1) Inštruktor je fyzická osoba, pod vedením ktorej žiak vykonáva praktické vyučovanie na pracovisku zamestnávateľa
alebo na pracovisku praktického vyučovania, ak
a) je
1. v pracovnoprávnom vzťahu so zamestnávateľom,
2. v pracovnoprávnom vzťahu so strednou odbornou školou, ktorá uzatvorenú zmluvu o duálnom vzdelávaní so zamestnávateľom, u ktorého vedie praktické vyučovanie,
3. v inom zmluvnom vzťahu so zamestnávateľom alebo
4. samostatne zárobkovo činnou osobou,
b) dosiahla najmenej
1. stredné odborné vzdelanie v príslušnom učebnom odbore alebo v príbuznom učebnom odbore, v ktorom sa žiak pripravuje,
2. úplné stredné odborné vzdelanie v príslušnom študijnom odbore alebo v príbuznom študijnom odbore, v ktorom sa žiak pripravuje, alebo
3. vyššie odborné vzdelanie v príslušnom študijnom odbore alebo v príbuznom študijnom odbore, v ktorom sa žiak pripravuje,
c) vykonávala najmenej tri roky povolanie alebo odborné činnosti v rozsahu vzdelávacích štandardov pre príslušný študijný odbor alebo v rozsahu vzdelávacích štandardov pre príslušný učebný odbor, v ktorom sa žiak pripravuje,
d) preukaz alebo iný doklad preukazujúci odbornú spôsobilosť, ak sa na výkon príslušného povolania takáto odborná spôsobilosť vyžaduje a
e) potvrdenie o absolvovaní prípravy inštruktora vydané príslušnou stavovskou organizáciou alebo príslušnou profesijnou organizáciou zameranej na
1. zabezpečenie práv a povinností žiaka pri praktickom vyučovaní,
2. organizáciu praktického vyučovania,
3. opatrenia na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri praktickom vyučovaní,
4. hmotné zabezpečenie žiaka,
5. finančné zabezpečenie žiaka,
6. vzdelávacie štandardy pre praktické vyučovanie pre príslušný študijný odbor alebo pre príslušný učebný odbor,
7. spôsob účasti inštruktora na hodnotení a klasifikácii žiaka.
(2) Stupeň dosiahnutého vzdelania podľa odseku 1 písm. b) sa nevyžaduje, ak inštruktor vykonal skúšku na overenie odbornej spôsobilosti vzdelávacích výstupov podľa osobitného predpisu8c) pre príslušné povolanie alebo pre príslušné odborné
činnosti alebo ak vykonával najmenej päť rokov povolanie alebo odborné činnosti v rozsahu vzdelávacích štandardov pre príslušný študijný odbor alebo pre príslušný učebný odbor.
(3) Fyzická osoba, ktorá prvý krát začne vykonávať činnosť inštruktora a nespĺňa podmienku podľa odseku 1 písm. e), splní ju najneskôr do jedného roka od začiatku výkonu činnosti inštruktora.
(4) Potvrdenie o absolvovaní prípravy inštruktora podľa odseku 1 písm. e) sa nevyžaduje, ak inštruktor poskytuje praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania v študijnom odbore učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo.
§ 22a a 23 bez zmeny.
§ 24
Centrum odborného vzdelávania a prípravy
(1) Stredná odborná škola môže popri svojom názve používať aj označenie centrum odborného vzdelávania a prípravy, ak
a) spĺňa podmienky uvedené v odseku 2 pre príslušný študijný odbor, príslušný učebný odbor alebo pre skupinu odborov vzdelávania,
b) zriaďovateľ strednej odbornej školy udelí na to písomný súhlas a
c) udelí príslušné oprávnenie príslušná stavovská organizácia alebo príslušná profesijná organizácia po prerokovaní v Krajskej rade pre odborné vzdelávanie a prípravu (ďalej len "krajská rada") .
(2) Stredná odborná škola, ktorá má oprávnenie používať označenie centrum odborného vzdelávania a prípravy,
a) spolupracuje so zamestnávateľom v oblasti odborného vzdelávania a prípravy,
b) odporúčané učebné priestory a odporúčané vybavenie učebných priestorov určené normatívom materiálno-technického a priestorového zabezpečenia,
c) je vzdelávacou inštitúciou ďalšieho vzdelávania podľa osobitného predpisu,9) pripravujúceho ktorá pripravuje na povolanie,
skupinu povolaní alebo odborných činností súvisiacich s príslušným študijným odborom alebo s príslušným učebným odborom, v ktorom stredná odborná škola poskytuje odborné vzdelávanie a prípravu a
d) spĺňa ďalšie kritériá určené vnútorným predpisom, ktorý príslušná stavovská organizácia alebo príslušná profesijná organizácia vydala na tento účel.
(3) Príslušná stavovská organizácia alebo príslušná profesijná organizácia vykonáva kontrolu dodržiavania podmienok, za ktorých udelila oprávnenie používať označenie centrum odborného vzdelávania a prípravy. Príslušná stavovská
organizácia alebo príslušná profesijná organizácia odníme oprávnenie používať označenie centrum odborného vzdelávania a prípravy, ak stredná odborná škola prestane spĺňať podmienky podľa odseku 2.
(4) Stredná odborná škola, ktorá oprávnenie používať označenie centrum odborného vzdelávania a prípravy, na vonkajšom označení uvedie "Centrum odborného vzdelávania a prípravy" so stručnou charakteristikou, ktorá vyjadruje jeho zameranie.
§ 24a
Podniková škola
(1) Stredná odborná škola môže popri svojom názve používať označenie podniková škola, ak
a) je zriadená právnickou osobou,9a)
b) má najmenej dve triedy denného štúdia v každom ročníku,
c) má najmenej 50% žiakov prvého ročníka v dennej forme štúdia, ktorí uzatvorili so zamestnávateľom učebnú zmluvu a
d) najmenej 50% žiakov v posledných dvoch ročníkoch v dennej forme štúdia, ktorí uzatvorili so zamestnávateľom zmluvu o budúcej pracovnej zmluve.
(2) O oprávnení strednej odbornej školy používať označenie podniková škola rozhoduje ministerstvo školstva na základe písomnej žiadosti strednej odbornej školy.
(3) Ak ministerstvo školstva zistí, že podniková škola prestala spĺňať podmienky podľa odseku 1, vydá rozhodnutie o zrušení osvedčenia aj bez návrhu a písomne oznámi túto skutočnosť príslušnej strednej odbornej škole.
§ 24b
Tréningové centrum
(1)Stredná odborná škola môže popri svojom názve používať označenie tréningové centrum, ak
a)zriaďovateľ strednej odbornej školy udelí na to písomný súhlas,
b)príslušná stavovská organizácia alebo príslušná profesijná organizácia po prerokovaní v krajskej rade udelí oprávnenie pre príslušný študijný odbor, príslušný učebný odbor alebo pre príslušnú profesijnú kvalifikáciu,
c)stredná odborná škola odporúčané učebné priestory a odporúčané vybavenie učebných priestorov určené normatívom materiálno-technického a priestorového zabezpečenia a
d)stredná odborná škola spĺňa ďalšie kritériá určené zriaďovateľom.
(2)Stredná odborná škola, ktorá má oprávnenie používať označenie tréningové centrum,
a)spolupracuje so zamestnávateľom v oblasti odborného vzdelávania a prípravy,
b)poskytuje akreditovaný vzdelávací program,9b) ktorého úroveň zodpovedá úrovni stredného odborného vzdelania, pre fyzickú osobu, ktorá nezískala nižšie stredné vzdelanie,
c)poskytuje akreditovaný vzdelávací program, ktorého úroveň zodpovedá úrovni úplného stredného odborného vzdelania, pre fyzickú osobu, ktorá získala nižšie stredné vzdelanie,
d)poskytuje akreditovaný vzdelávací program, ktorého úroveň zodpovedá úrovni úplného stredného odborného vzdelania pre fyzickú osobu, ktorá získala profesijnú kvalifikáciu, ktorej úroveň zodpovedá úrovni stredného odborného vzdelania.
(3)V strednej odbornej škole, ktorá má oprávnenie používať označenie tréningové centrum, sa môže vzdelávať ten, kto
a)ukončil povinnú školskú dochádzku a nezískal nižšie stredné vzdelanie,
b)neukončil povinnú školskú dochádzku a nezískal nižšie stredné vzdelanie alebo
c)neukončil povinnú školskú dochádzku a získal nižšie stredné vzdelanie.
§ 25 až 27 bez zmeny.
§ 28
(1) Koordinácia odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce sa uskutočňuje na
a) celoštátnej úrovni a
b) úrovni samosprávneho kraja.
(2) Na koordinácii odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce na celoštátnej úrovni sa zúčastňujú
a) ústredné orgány štátnej správy
1. ministerstvo školstva,
2. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo práce“),
3. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo zdravotníctva“),
4. Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky,
5. Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky,
6. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
7. Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky,
8. Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky,
b) samosprávne kraje,
c) stavovské organizácie a profesijné organizácie,
d) združenia odborových zväzov,17)
e) Aliancia sektorových rád.
(3) Na koordinácii odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce na úrovni samosprávneho kraja sa zúčastňujú
a) samosprávny kraj,
b) okresný úrad v sídle kraja,
c) úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v sídle kraja,
d) regionálne komory stavovských organizácií, profesijné organizácie a zamestnávatelia, ktorí prispievajú k rozvoju regionálnej zamestnanosti,
e) zástupcovia zamestnancov,18)
f) zriaďovatelia19) stredných škôl v samosprávnom kraji,
g) Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v sídle kraja.
§ 29 až 29b bez zmeny.
§ 30
Ďalšie ústredné orgány štátnej správy
(1) Ministerstvo práce v rámci pravidelných prognóz vývoja na trhu práce zverejňuje na svojom webovom sídle raz ročne
informáciu o
a) uplatnení absolventov stredných škôl na trhu práce podľa jednotlivých krajov, stredných škôl, študijných odborov a učebných
odborov a vykonávaného zamestnania,
b) dodatočnej potrebe zamestnancov na trhu práce v členení na príbuzné študijné odbory a príbuzné učebné odbory v
spolupráci so stavovskými organizáciami a profesijnými organizáciami do 30. apríla príslušného kalendárneho roka. Ministerstvo
práce v rámci pravidelných prognóz vývoja na trhu práce zverejňuje na svojom webovom sídle raz ročne informáciu o uplatnení absolventov stredných škôl na trhu práce podľa jednotlivých krajov, stredných škôl, študijných odborov a učebných odborov a vykonávaného zamestnania.
(2) Ministerstvo zdravotníctva v oblasti odborného vzdelávania a prípravy plní úlohy podľa § 29 ods. 1 písm. b) a c) a § 32 ods. 2 písm. k).
(3) Príslušné ministerstvo podľa § 28 ods. 2 písm. a) štvrtého ôsmeho bodu v oblasti odborného vzdelávania a prípravy najmenej raz za štyri roky vypracúva a predkladá rade vlády odvetvovú koncepciu odborného vzdelávania a prípravy žiakov na výkon povolania, skupiny povolaní a odborných činností vo svojej pôsobnosti.
§ 31 až 33 bez zmeny.
§ 33a
Aliancia sektorových rád
Aliancia sektorových rád zverejňuje na svojom webovom sídle raz ročne informáciu o dodatočnej potrebe zamestnancov na trhu práce v členení na príbuzné študijné odbory a príbuzné učebné odbory v spolupráci so stavovskými organizáciami a profesijnými organizáciami do 30. apríla príslušného kalendárneho roka.
§ 34 až 58 bez zmeny.
____________________
8c)
§ 18 zákona č. 568/2009 Z.z.
o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. § 21 zákona č. .../2024 Z. z. o vzdelávaní
dospelých a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
9)
§ 5 zákona č. 568/2009 Z.z.
o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. § 4 zákona č. .../2024 Z. z.
9b) § 13 zákona č. .../2024 Z. z.
§ 35b zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.