Príloha č. 8
1
Analýza vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Vplyvy na rodinné prostredie, vzájomnú súdržnosť členov rodiny, výchovu detí, práva rodičov voči deťom, základné zásady zákona o rodine, uzavieranie manželstva a na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín
8.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodinné prostredie a špecifikujte pozitívne/negatívne vplyvy na rodinné prostredie.
8.1.1 Spôsobí predložený návrh zmenu rodinného prostredia? Ak áno, v akom rozsahu? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Bez vplyvu
8.1.2 Môže dôjsť predloženým návrhom k narušeniu zdravého rodinného prostredia?
Bez vplyvu
8.1.3 Má predložený návrh vplyv na demografický rast? Ak áno, aký je vplyv vzhľadom k úrovni záchovnej hodnoty populácie?
Bez vplyvu
8.1.4 Má predložený návrh vplyv na odstraňovanie prekážok, ktoré bránia pracujúcim rodičom dosiahnuť želaný počet detí?
Bez vplyvu
8.1.5 Má predložený návrh vplyv na množstvo času alebo príležitostí pre rodičov alebo pre deti na realizáciu rodinného života?
Bez vplyvu
8.1.6 Má predložený návrh vplyv na prenikanie látkových alebo nelátkových závislostí do rodín?
Bez vplyvu
Príloha č. 8
2
8.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na vzájomnú súdržnosť členov rodiny.
8.2.1 Má preložený návrh vplyv na vzájomnú súdržnosť členov rodiny? Ak áno, aký? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Bez vplyvu
8.2.2 Má predložený návrh vplyv na posilňovanie väzieb medzi členmi rodiny?
Bez vplyvu
8.2.3 Má predložený návrh vplyv na obnovovanie alebo záchranu rodín?
Bez vplyvu
8.2.4 Má predložený návrh vplyv na vznik či pretrvávanie konfliktov medzi členmi rodiny?
Bez vplyvu
8.2.5 Má predložený návrh vplyv na rozpad rodín?
Bez vplyvu
8.2.6 Má predložený návrh vplyv na poskytovanie pomoci pri odkázanosti niektorého z členov rodiny na pomoc?
Áno, má pozitívny vplyv na poskytovanie pomoci pri odkázanosti niektorého z členov rodiny
Dôvody:
MŠVVaM SR vytvára v rámci podmienok tréningového centra aj vzdelávací program na získanie nižšieho stredného vzdelania. Tzv. druhošancové vzdelávanie bude určené predovšetkým pre fyzické osoby, ktoré nenadobudli nižšie stredné vzdelanie v rámci vzdelávania na ZŠ zo zdravotných, rodinných a iných dôvodov a pre fyzické osoby, ktoré sú dlhšie obdobie mimo vzdelávacieho systému. Úprava racionalizuje doterajší kurz na získanie nižšieho stredného vzdelania, vytvára predpoklady pre to, aby sa frekventanti vzdelávali podľa reálnych vzdelávacích potrieb.
Odkázané osoby/ členovia rodín, ktorí na základe nepriaznivého zdravotného stavu (zdravotne postihnuté osoby, vrátane ťažko zdravotne postihnutých osôb, atď...) sa objektívne nemôžu zúčastňovať bežného vzdelávacieho procesu, týmito opatreniami získajú nové možnosti sa dovzdelávať, príp. nadobudnúť nové vzdelanie, alebo doplniť a tým získať samostatnosť a nové možnosti zamestnanosti aj finančného odbremenenia rodiny v prípade získania práce a reálneho príjmu do rodiny
Príloha č. 8
3
8.3 Identifikujte a popíšte vplyvy na výchovu detí.
8.3.1 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí? Ak áno, aký?
Bez vplyvu
8.3.2 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí v rodinách?
Bez vplyvu
8.3.3 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí k manželstvu a rodičovstvu?
Bez vplyvu
8.4 Identifikujte a popíšte vplyvy na práva rodičov voči deťom.
8.4.1 Má predložený návrh vplyv na práva alebo zodpovednosť rodičov voči deťom? Ak áno, aký?
Bez vplyvu
8.5 Identifikujte a popíšte vplyvy na základné zásady zákona o rodine.
8.5.1 Má predložený návrh vplyv na chránené záujmy obsiahnuté v základných zásadách zákona o rodine? Ak áno, aký?
Bez vplyvu
8.6 Identifikujte a popíšte vplyvy na uzavieranie manželstva.
8.6.1 Má predložený návrh vplyv na uzavieranie manželstva? Ak áno, aký?
Bez vplyvu
8.6.2 Má predložený návrh vplyv na preferovaný čas vstupu do manželstva?
Bez vplyvu
8.6.3 Má predložený návrh vplyv na informovanosť ohľadom povahy manželstva a záväzkov medzi manželmi a založenia rodiny?
Bez vplyvu
Príloha č. 8
4
8.6.4 Má predložený návrh vplyv na predchádzanie rozpadom manželstiev?
Áno, návrh má pozitívny vplyv
Dôvody:
Cieľom týchto opatrení je zvýšenie kvalifikácie a tým aj skutočnosť, aby si jednotlivci/členovia rodín/ rodičia našli uplatnenie na trhu práce s vyšším finančným ohodnotením, ak je jednou z príčin rozpadu manželstva príjmová chudoba, alebo finančné ťažkosti, tak nové opatrenia v zákone môžu nepriamo pozitívne vplývať na udržanie manželstva.
Získanie a prehĺbenie zručností hlavne tých remeselných, ktoré je možné získať jednoduchou prácou a na základe akreditovaného vzdelávacieho programu. V spolupráci s vybranými zamestnávateľmi fyzické osoby môžu pokračovať v remeselnej práci v kooperujúcich firmách, sociálnych podnikoch, resp. inom účelovom zariadení zriadenom a certifikovanom pre podporu vzdelávania nízko kvalifikovaných osôb formou pracovných aktivít.
8.7 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín.
8.7.1 Má predložený návrh vplyv na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín? Ak áno, špecifikujte tento vplyv s prihliadnutím na počet detí v rodine, ich špeciálne potreby vzhľadom k veku, zdravotnému stavu a prípadne iným okolnostiam. Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Áno, má pozitívny vplyv na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín
Dôvod:
Cieľom opatrení v návrhu zákona o vzdelávaní dospelých je zvýšenie kvalifikácie a tým aj skutočnosť, aby si jednotlivci/členovia rodín/ rodičia našli uplatnenie na trhu práce s vyšším finančným ohodnotením, teda následne dôjde k zvýšeniu príjmov v konkrétnych rodinách.
Ďalším cieľom je posilniť inkluzívnosť vzdelávania dospelých a zlepšiť vzdelávacie cesty pre všetkých vrátane dospelých s nízkou úrovňou základných zručností. Zavádza sa inštitút tréningového centra popri strednej odbornej škole. Ide o získanie a prehĺbenie zručností hlavne tých remeselných, ktoré je možné získať jednoduchou prácou a na základe akreditovaného vzdelávacieho programu. V spolupráci s vybranými zamestnávateľmi fyzické osoby môžu pokračovať v remeselnej práci v kooperujúcich firmách, sociálnych podnikoch, resp. inom účelovom zariadení zriadenom a certifikovanom pre podporu vzdelávania nízko kvalifikovaných osôb formou pracovných aktivít.