Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: ZÁKON z 2024 o vzdelávaní dospelých a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ: MŠVVaM SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
B. Iné poplatky
C. Sankcie a pokuty
D. Nepriame finančné náklady
E. Administratívne náklady
Spolu = A+B+C+D+E
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
G. Goldplating
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatngom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
1in
2out celkom
Goldplating celkom
Príloha č. 3a
3
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
Príloha č. 3a
4
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Návrh zákona o vzdelávaní dospelých pokračuje v implementácii aktivít, ktoré boli navrhnuté v Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 2030 (Stratégia bola schválená Vládou SR dňa 24. novembra 2021;
Detail materiálu | Portal OV (gov.sk)
) a následne
aj v Akčnom pláne k Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2022 2024 (Akčný plán bol schválený Vládou SR dňa 7. apríla 2022;
https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/27153/1
).
Návrh zákona bol konzultovaný so zapojením širokého okruhu relevantných aktérov (Slovenská rektorská konferencia, Klub dekanov, G7, SK8, Republiková únia zamestnávateľov, Asociácia priemyselných zväzov a dopravy, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR, Klub 500, Slovenská obchodná a priemyselná komora, Odborový zväz školstva, MH SR, MV SR, MPSVaR SR, Asociácia inštitúcií vzdelávania dospelých, Asociácia univerzít tretieho veku, Aliancia sektorových rád, Asociácia fakúlt SR pripravujúcich učiteľov, MIRRI SR). S uvedenými subjektmi sa pravidelne rokovalo a prechádzali sa ich pripomienky, pričom niektoré z nich boli zapracované a niektoré nie. Vzhľadom na početnosť stretnutí a konzultácií nie je možné jednotlivo vypísať všetky pripomienky, ktoré boli prerokúvané. Subjekty, ktoré posielali pripomienky, RÚZ, AZZZ, APZD, ASR, AIVD, KOZ, Klub 500, SOPK, MIRRI SR.
Nové systémové prvky rozvoja vzdelávania dospelých boli diskutované a odsúhlasené všetkými zainteresovanými aktérmi počas schvaľovacieho procesu Stratégie CŽVaP na roky 2021- 2030.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Príloha č. 3a
5
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Akým spôsobom?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje x nemení
znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje X nemení
znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.,
d)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.
Podľa ustanovenia § 5 ods. 7 písm. a) zákona č. 595/2003 o dani z príjmov je od dane oslobodená suma vynaložená zamestnávateľom na doškoľovanie zamestnanca, ktoré súvisí s činnosťou alebo s podnikaním zamestnávateľa; toto oslobodenie sa nevzťahuje na príjmy, vyplácané zamestnancovi ako náhrada za ušlý zdaniteľný príjem.
Materiál rozširuje možnosti uplatniť si zníženie daňového základu o prostriedky poskytnuté zamestnávateľom na vzdelávanie svojich zamestnancov v zmysle zákona č. 595/2003 o dani z príjmov, čo predstavuje pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže úzko spolupracuje v rámci duálneho vzdelávania so zamestnávateľmi, pričom v súčasnosti zapojenosť malých a stredných podnikov (MSP) je viac ako 500 subjektov; celkový počet zamestnávateľov, zapojených do systému duálneho vzdelávania je vyše 700. Očakáva sa, že minimálne rovnaký počet MSP zapojí svojich zamestnancov do procesu vzdelávania v zmysle navrhnutého systému individuálnych vzdelávacích účtov a tiež v zmysle opatrení Akčného plánu k Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2022-2024.
Príloha č. 3a
6
Medzi plánované opatrenia návrhu Akčného plánu Stratégie celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2022-2024 patrí posilnenie motivácií pre účasť dospelých na vzdelávaní zavedením pilotáže nástroja tzv. individuálnych vzdelávacích účtov tento nástroj sa plánuje následne využiť ako systémový nástroj motivácie k učeniu sa v zmysle návrhu zákona o vzdelávaní dospelých.
Nárokovateľný individuálny vzdelávací účet (IVÚ) je taký, ktorý je odsúhlasený a potvrdený samotným absolventom vzdelávania (pozitívne hodnotenie kvality vzdelávania účastníkom kurzu) a hodnota účtu ( v pilotnej schéme je stanovená na 200 EUR) je následne zaplatená vzdelávacej inštitúcii.
V pilotnej schéme pri výške pre 5 000 osôb a v hodnote 200,00 EUR / (IVÚ) = 1 000 000 EUR
Tieto aktivity budú finančne kryté z prostriedkov štrukturálnych fondov EÚ.
V prípade 1 podnikateľa s počtom zamestnancov 10, ktorí sa zúčastnia vzdelávania v pilotnej schéme IVÚ v hodnote 200,00 EUR bude mať regulácia pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie vo forme zníženia daňového základu (viď. napr. bod b.):
a.)ak podnikateľ neprispeje ďalšou finančnou podporou – 0 EUR
b.)ak podnikateľ prispeje ďalšou finančnou hodnotou napr. v rovnakej hodnote ako je hodnota IVÚ, t. j. 200,00 EUR 200,00 x 10 = 2 000,00 EUR úspora regulácie je vo výške dane z 2 000,00 EUR, teda 20%, t. j. 400 EUR.
Pilotná schéma zavedenie IVÚ sprevádzaná informačnou kampaňou zníži finančné bariéry, cez internetovú a/alebo mobilnú aplikáciu posilní informovanosť o ponuke kurzov v mieste bydliska záujemcu a cez informačnú kampaň signalizuje záujem štátu posilniť individuálnu zodpovednosť za úroveň zručností jednotlivca. Očakáva sa zvýšenie záujmu o kurzy v neformálnom vzdelávaní a následne aj zvýšenie ponuky a diverzifikáciu jej foriem zo strany poskytovateľov.
Súčasný Informačný systém ďalšieho vzdelávania
isdv.iedu.sk/SearchForm.aspx
je v prevádzke
od roku 2008, pričom začiatkom roka 2024 systém eviduje 2 289 vzdelávacích inštitúcií a 10 503 vzdelávacích programov. Počas sledovaného obdobia rokov 2010 2024 (povinnosť registrovať vzdelávanie) absolvovalo vzdelávanie ukončené skúškou celkovo 170 613 osôb.
Vzhľadom na to, že návrh zákona zavádza viacero nových prvkov (certifikácia, mikroosvedčenie, oznamovacie povinnosti voči MŠVVM SR), aj iné vplyvy, ktoré predstavujú oproti aktuálne platnej legislatíve nárast administratívnej záťaže. Tieto negatívne vplyvy sa však automaticky netýkajú všetkých vzdelávacích inštitúcií, ale iba tých, ktorí dobrovoľne požiadajú o certifikáciu, akreditáciu alebo o autorizáciu. Akreditácia a autorizácia (udelenie oprávnenia na vykonávanie skúšky na overenie odbornej spôsobilosti) existujú aj v súčasnosti. Medzi iné vplyvy patria napríklad poskytovanie údajov do registra absolventov akreditovaných vzdelávacích programov, predkladanie ministerstvu školstva údaje o absolventoch overovania vzdelávacích výstupov, oznámenie ministerstvu školstva začiatok a miesto uskutočnenia skúšky na overenie vzdelávacích výstupov alebo majstrovskej skúšky.
Návrh zákona zavádza nasledovné poplatky:
§8 Mikroosvečenie
Príloha č. 3a
7
(14) Vysoká škola, stredná škola alebo národný garant je oprávnený požadovať od žiadateľa poplatok za posúdenie návrhu vzdelávacieho programu vedúceho k získaniu mikroosvedčenia. Poskytovateľ vzdelávacieho programu vedúceho k získaniu mikroosvedčenia je oprávnený požadovať od uchádzača poplatok za účasť na vzdelávaní v tomto vzdelávacom programe. Sadzobník poplatkov zverejní vysoká škola alebo stredná škola na svojom webovom sídle. Národný garant zašle sadzobník poplatkov ministerstvu školstva, ktoré ho zverejní na svojom webovom sídle. Poplatok je príjmom vysokej školy, strednej školy alebo národného garanta.
Poplatok za posúdenie návrhu vzdelávacieho programu predpokladáme vo výške 200 EUR, v priebehu roku počet podaných žiadostí odhadujeme na 50 žiadostí, čo činí 50 x 200 = 10 000 EUR.
Poplatok za účasť na vzdelávaní v tomto vzdelávacom programe za 1 kredit predpokladáme vo výške 500 EUR. V prípade 1000 absolventov vzdelávacích programov vedúcich k získaniu mikroosvedčenia bude príjem vzdelávacích inštitúcií vo výške 500 000 EUR.
§ 13 Akreditácia vzdelávacieho programu
Aliancia je oprávnená požadovať od žiadateľa poplatok za posúdenie návrhu vzdelávacieho programu. Sadzobník poplatkov zverejní aliancia na svojom webovom sídle. Poplatok je príjmom aliancie.
Predpokladáme, že aliancia bude vyžadovať od žiadateľa poplatok za posúdenie návrhu vzdelávacieho programu vo výške 200 EUR, pričom odhadujeme približne 300 akreditácií za rok, t. j. 300 x 200 = 60 000 EUR.
§ 18 Zánik autorizácie
(3)Právnická osoba, ktorá bola vymazaná z registra autorizovaných inštitúcií podľa odseku 2 písm. a) alebo písm. b), môže opätovne požiadať o autorizáciu najskôr po uplynutí dvoch rokov odo dňa výmazu.
Predĺženie lehoty, kedy právnická osoba môže opätovne požiadať o autorizáciu, a to najskôr po uplynutí dvoch rokov odo dňa výmazu, odkedy bola vymazaná z registra autorizovaných inštitúcií prispieva k negatívnemu vplyvu na podnikateľské prostredie.
§ 19 Overovanie vzdelávacích výstupov vo vzdelávaní dospelých
(15)Autorizovaná inštitúcia alebo nadpodnikové vzdelávacie centrum oprávnené požadovať od uchádzača
a)poplatok za overenie vzdelávacích výstupov a
b)poplatok za skúšku na overenie vzdelávacích výstupov alebo za majstrovskú skúšku.
(16)Sadzobník poplatkov zverejní autorizovaná inštitúcia alebo nadpodnikové vzdelávacie centrum na svojom webovom sídle. Poplatok je príjmom autorizovanej inštitúcie alebo nadpodnikového vzdelávacieho centra.
Predpokladaný počet uchádzačov o overenie vzdelávacích výstupov je 1000 osôb, pričom cena jedného overenia je na úrovni 300 EUR, t. j. 300 x 1000 = 300 000 EUR.
Príloha č. 3a
8
§ 25 Financovanie vzdelávania dospelých
(12)Aliancia je oprávnená požadovať od žiadateľa poplatok za zápis do zoznamu podľa odseku 10. Sadzobník poplatkov zverejní aliancia na svojom webovom sídle. Poplatok je príjmom aliancie.
Poplatok sa vyžaduje zápis do zoznamu certifikovaných vzdelávacích inštitúcií, ktoré poskytujú neformálne vzdelávanie vo vzdelávacom programe, ktoré vedie k získaniu, obnoveniu, rozšíreniu alebo k prehĺbeniu digitálnych zručností alebo zelených zručností.
Predpokladaná výška poplatku za zápis je v hodnote 100 EUR, pričom odhadovaný počet žiadateľov očakávame na úrovni 100 inštitúcií, t. j. 100 x 100 = 10 000 EUR.
§ 32 Správne delikty
Návrh zákona zavádza správne delikty, ktoré bude možné uložiť kontrolovanému subjektu vo výške od 1000 Eur do výšky 100 000 EUR za nedodržiavanie povinností stanovených v zákone. Návrh zákona nestanovuje výšku poplatkov za jednotlivé úkony, avšak nastavuje výšku pokuty pri nedodržaní povinností vzdelávacej inštitúcie na likvidačnú úroveň. Cieľom predkladateľa je zabezpečenie súčinnosti, odstránenie zistených nedostatkov a prevencia s odstrašujúcim účinkom.