Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť MŠVVaM SR
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na vyššie územné celky
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov – EÚ zdroje/EŠF+
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na mzdové výdavky – EÚ zdroje/EŠF+ (kat.610)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Príloha č. 2
2
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Tabuľka č. 1/B
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť MŠVVaM
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona o vzdelávaní dospelých zavádza okrem iného aj systémový nástroj na podporu motivácie účasti dospelých na vzdelávaní - systém individuálnych vzdelávacích účtov. Tento návrh systémového nástroja už bol predstavený v Akčnom pláne k Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2022-2024. ( Akčný plán bol schválený Vládou SR dňa 7. apríla 2022; https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/27153/1
). Príprava a aj zavedenie tohto systémového nástroja formou pilótu budú financované zo zdrojov Programu Slovensko (EFRR a ESF+). Udržateľnosť po skončení národného projektu bude zabezpečená v rámci limitov schváleného rozpočtu kapitoly MŠVVM SR bez nárokov na navýšenie zo štátneho rozpočtu. Systémový nástroj na podporu motivácie účasti dospelých na vzdelávaní tvoria dve vzájomne neoddeliteľné zložky, prvá zložka je financovaná zo zdrojov EFRR a druhá zo zdrojov ESF+.
Elektronická platforma individuálnych vzdelávacích účtov (EPIVU), ako rozšírenie a doplnenie existujúceho systému Informačného systému ďalšieho vzdelávania vrátane prepojenia jednotlivých kategórií používateľov, definovania postupov a nastavenia procesných krokov tvorí prvú zložku systémového nástroja. Merateľným ukazovateľom je „Vytvorenie systémového nástroja pre implementáciu procesov pre IVU pomocou procesných a softvérových modulov“, ktorého výsledkom bude 54 964 používateľov nových a vylepšených verejných digitálnych služieb, produktov a procesov. Súčasťou EPIVU bude pilotné overovanie - testovanie na štatisticky významnej vzorke pre účely overenia funkčnosti platformy a užívateľskej prístupnosti. Pilotné overovanie má v rámci harmonogramu plánované ukončenie v roku 2025, reálna prevádzka v polovici roku 2027. Podiel výdavkov na zložku EPIVU tvoria bežné výdavky (mzdy a odvody) vo výške 2 440 000 €.
Druhou zložkou je systém overovania kvality vzdelávacích výstupov ako nástroj zabezpečenia kvality vzdelávania, ktorý hodnotí relevantnosť vzdelávania poskytovaného vzdelávacou inštitúciou pre trh práce a umožní jej prístup k výzvam z oblasti zvyšovania kvalifikácie a rekvalifikácie poskytovaným cez elektronickú platformu IVU. Podiel z celkových výdavkov vo výške 10 000 000 € tvoria dotačné nároky na vzdelávanie pre jednotlivcov vo výške 7 000 000 € (200 €/osoba), prevádzka a integrácia softvérového modulu pre procesy overovania kvality vzdelávacích výstupov vo výške 1 600 000 € (1 400 000 € - mzdy a odvody, 200 000 €
Príloha č. 2
3
- tovary a služby), vytvorenie a nastavenie metodicko-analytických procesov zabezpečovania kvality vzdelávania vo výške 1 000 000 € (mzdy a odvody), publicita a propagácia nástrojov pre zvyšovanie kvality vzdelávacích výstupov vo výške 400 000 € (200 000 € - mzdy a odvody, 200 000 € - tovary a služby).Systém overovania kvality vzdelávacích výstupov je v rámci harmonogramu plánovaný na obdobie 2026 – 2028.
Systémový nástroj individuálnych vzdelávacích účtov po uplynutí podpory nástroja bude v plnej miere v kompetencii orgánov štátnej správy finančne podporiť z vlastných zdrojov. Elektronickú platformu individuálnych vzdelávacích účtov na podporu vzdelávania dospelých môžu používať aj iné ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a zamestnávatelia.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona o vzdelávaní dospelých rieši jednotlivé opatrenia a aktivity z Akčného plánu k Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2022 – 2024 (ďalej len „Stratégia CŽVaP“), ktorý bol vypracovaný na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 678 z 24. novembra 2021 k Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 – 2030 podľa bodu B.2. Úlohou návrhu zákona je systémová podpora vzdelávania dospelých, a to zavedením schémy individuálnych vzdelávacích účtov.
Dôvodom prípravy a predloženia nového zákona o vzdelávaní dospelých je aj Programové vyhlásenie vlády SR na obdobie rokov 2023 - 2027, v ktorom sa deklaruje snaha vlády SR prijať zákony, ktoré vytvoria podmienky pre moderný, praktický a efektívny systém celoživotného vzdelávania. Jeho súčasťou má byť aj zavedenie individuálnych vzdelávacích účtov a zohľadnenie úlohy vysokých škôl ako dôležitých poskytovateľov celoživotného vzdelávania, ktorí pomáhajú adaptácii na meniace sa spoločenské, ekonomické a technologické prostredie. V návrhu zákona je ukotvená implementácia Odporúčania Rady týkajúce sa individuálnych vzdelávacích účtov (pdf (europa.eu)
, ktorá zníži finančné bariéry, posilní informovanosť o ponuke kurzov záujemcu a tiež signalizuje záujem štátu posilniť individuálnu zodpovednosť za úroveň zručností jednotlivca. Vďaka tomuto opatreniu sa očakáva zvýšenie záujmu o kurzy v neformálnom vzdelávaní a následne aj zvýšenie ponuky a diverzifikáciu jej foriem zo strany poskytovateľov. Už v prípade predbežného pripomienkového konania k samotnej Stratégii CŽVaP na roky 2021- 2030 Stála pracovná komisia legislatívnej rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov svojim stanoviskom číslo 195/2021 zo dňa 14. 10. 2021 upozorňovala na skutočnosť, že v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024 sa s uvedenými výdavkami Stratégie CŽVaP neuvažuje a prípadné zvýšené výdavky vyplývajúce zo Stratégie budú musieť byť plne zabezpečené v rámci limitov dotknutých kapitol, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
Približný odhad finančných prostriedkov potrebných na prípravu a prvotnú realizáciu tohto systémového nástroja je 12 440 000 EUR z finančných zdrojov štrukturálnych fondov EÚ vrátane spolufinancovania zo ŠR. Spolufinancovanie zo ŠR pre projekt financovaný z ESF+ je 15 % a pre projekt z EFRR v prípade MRR 15 % a VRR 60 %.
Príloha č. 2
4
Zavedenie nového systému akreditácií vzdelávacích programov a inštitúcií je spojené s prechodom na Alianciu sektorových rád (ďalej len ASR).Cieľom nového systému je zaviesť vysoký štandard kvality do posudzovania akreditácií vo vzťahu k vzdelávaniu pre trh práce, pričom na tomto systéme sa majú podieľať novozriadené sektorové rady, ktoré vznikli v januári 2024. Ich úlohou bude na základe vytvorených metodík a postupov zaviesť vysokú mieru štandardov kvality prostredníctvom overovania podaných žiadostí o akreditácie a to aj overovaním napríklad materiálno-technického zabezpečenia žiadateľa na mieste. Následne bude vykonávať aj dohľad a kontrolu nad už udelenými akreditáciami tak, aby bola zabezpečená kvalita počas celej doby poskytovania akreditovaných kurzov. Zároveň sa bude zaoberať aj novými zručnosťami, medzi ktoré patria napríklad digitálne alebo zelené zručnosti prípadne iné, ktoré prinesú budúce trendy zmien v hospodárstve.
V tejto súvislosti je nevyhnutné obsadiť pracovné miesta expertov-metodikov na ASR /3 osoby/, poradcov a hodnotiteľov v jednotlivých sektorových radách /24 pracovných pomerov na dohody o mimopracovnej činnosti ročne/ a zároveň kontrolných pracovníkov na overovanie a kontrolu na mieste /2 osoby/. Pre hladký priebeh zabezpečenia procesov je samozrejme tiež nevyhnuté finančne pokryť materiálne a technické zabezpečenie odborných a administratívnych pracovníkov ako aj šírenie povedomia o novom spôsobe akreditácii a prechode procesov pod ASR.
Hlavný dôvodom je zmena filozofie, nakoľko plánujeme systém implementovať so zavedením štandardov kvality a to aj s častým využitím overenia na mieste, nielen posudzovania od stola a tiež zapojením expertov zo sektorových rád, ktorí majú garantovať kvalitu posúdenia žiadosti o akreditáciu. Zdôvodnenie potreby rozpočtových výdavkov zo strany ministerstva je najmä v nasledovnom:
-Je potrebné vytvoriť, udržiavať a v prípade potreby v budúcnosti upravovať na základe skúseností metodiku overovania akreditácii = potreba expertných pracovníkov
-Na overovaní sa na rozdiel od doterajšej praxe budú podieľať experti zo sektorových rád, pričom návrh je priemerne 1 expert na dohodu o mimopracovnej činnosti na sektorovú radu
-Zavedie sa overovanie na mieste, s čím sú spojené výdavky nielen personálne ale aj ostatné
-Zavádza sa kontrolná činnosť už udelených akreditácií s cieľom udržovania zdravého trhu
-Je potrebné informovať cieľové skupiny o prechode pod ASR a tiež o zmenách v zákone
-Na rozdiel od Ministerstva školstva ASR aktuálne nedisponuje infraštruktúrou v podobe kancelárii a materiálno-technického vybavenia pre budúcich pracovníkov, ktorí majú prevziať kompetencie
2.2.2. Charakteristika návrhu:
Príloha č. 2
5
zmena v nároku X nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Výpočty súm uvedených v tabuľke č.1. aj tabuľke č.5 sú nasledovné:
Príloha č. 2
6
Tabuľka č. 31 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
zníženie príjmu štátneho rozpočtu zo správnych poplatkov z dôvodu zrušenia overovania odbornej spôsobilosti
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
Príloha č. 2
7
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Položka 633
Položka 637
Bežné transfery (640)2 (položka 642) dotačné nároky 200 €/osoba a ASR
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
Príloha č. 2
8
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
Príloha č. 2
10
Z dôvodu prechodu kompetencií z MŠVVaM SR na Alianciu sektorových rád v oblasti akreditácií vzdelávacích programov sa bude požadovať navýšenie rozpočtu kapitoly MŠVVaM zo štátneho rozpočtu o 400 000 EUR v roku 2025 a každý nasledujúci rok sa predpokladá s navýšením 10 %. Vyčíslenie výdavkov pre rok 2025 je nasledovné:Personálne (5xTTP, CNP 3000 EUR + 24 dohody * 3000 EUR/dohoda)
Cestovné (1x20x12x100 EUR)
Vzdelávanie zamestnancov (5x400 EUR)
Ekonomické služby (400 EUR/m)
Kancelárske pomôcky (350 EUR/m)
Doména, hosting, webstránka (120/m)
Technické vybavenie (tlačiarne, skenery, wifi hardvé -1250 EUR/m)
Laptopy s príslušenstvom (5x2000 EUR)
Komunikácia, sociálne siete a PR (1000 EUR x12)
Podujatia (12*2000 EUR/podujatie)
Občerstvenie, prac. Stretnutia (200 EUR/m)
.......................................................................................................................................................
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Poznámka k tabuľke č.5:
Príloha č. 2
11
Cena práce bola stanovená na základe údajov z predchádzajúcich projektov podobného zamerania, prípadne z pracovných pozícií podobného zamerania, so zohľadnením indexácie.
Priemerné mzdové výdavky dotknutých zamestnancov boli vypočítané na základe historických údajov obdobných IT projektov. Ide o vysoko špecializovaných projektových zamestnancov v dočasnej štátnej službe na IT pozíciách, nie o administratívne kapacity, pri ktorých bola stanovená priemerka 2749 EUR na rok 2024. Aj s prihliadnutím na ich špecializáciu bola stanovená priemerka 3 830,68 EUR pre rok 2025.
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Príloha č. 2
12
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády. Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
Tento systémový nástroj signalizuje záujem štátu posilniť individuálnu zodpovednosť za úroveň zručností každého jednotlivca. Budovaním kultúry celoživotného vzdelávania prostredníctvom systému individuálnych vzdelávacích účtov vytvárame prostredie, v ktorom je vzdelávanie hlavnou zásadou vzdelávacej politiky štátu a umožňuje sa každému občanovi vzdelávať sa počas celého života, v rôznych kontextoch a z rôznych dôvodov