V Odporúčaní Rady z 20. decembra 2012 o potvrdzovaní neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa (2012/C 398/01) sa členským štátom navrhla -možnosť pre fyzické osoby preukázať, čo sa naučili mimo systému formálneho vzdelávania a odbornej prípravy, vrátane skúseností získaných aj v rámci mobility,
-možnosť pre fyzické osoby využiť uvedené vedomosti, zručnosti a kompetencie na účely rozvoja svojej kariéry a ďalšieho vzdelávania podľa potreby začleniť do režimu potvrdzovania neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa,
a tým umožniť každému jednotlivcovi použiť ktorýkoľvek z nich, a to buď jednotlivo alebo v kombinácii, v závislosti od jeho potrieb.
K § 7
V súlade s priraďovacou správou v oblasti vzdelávania dospelých sa systém kvalifikácií zameriava na prípravu podmienok zavedenia národného systému uznávania výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa na základe kvalifikačných štandardov Národnej sústavy kvalifikácií (NSK), a ktoré sú zároveň podkladom pre uznanie úrovne kvalifikácie podľa SKKR. Karta kvalifikácie okrem kvalifikačného štandardu a hodnotiaceho štandardu obsahuje najmä označenie povolania, skupiny povolaní alebo odborných činností, ktorých sa kvalifikácia týka, príslušnú úroveň Slovenského kvalifikačného rámca a príslušnú úroveň Európskeho kvalifikačného rámca, štatistické údaje o kvalifikácii podľa národných štatistických klasifikácií a medzinárodných štatistických klasifikácií, postupy pri získavaní kvalifikácie a vstupné predpoklady vzdelania uchádzača, požadovanú prax na preukázanie podmienok v procese overovania vzdelávacích výstupov, a tiež inštitúcie, ktoré vydávajú doklad o kvalifikácii.
K § 8
Vymedzuje sa „mikroosvedčenie“ ako nový systémový prvok na zvyšovanie flexibility kvalifikačného systému Slovenskej republiky. Návrh je v súlade s Odporúčaním Rady zo 16. júna 2022 týkajúce sa európskeho prístupu k mikrocertifikátom pre celoživotné vzdelávanie a zamestnateľnosť (2022/C 243/02).
Mikroosvedčenie sa definuje ako doklad o vzdelávacích výstupoch, ktoré fyzická osoba získala na základe vzdelávania najmenej v rozsahu 25 hodín. Cieľom vzdelávania smerujúceho k získaniu mikroosvedčenia je nadobudnutie aktuálnych vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré zodpovedajú spoločenským, osobným a kultúrnym potrebám fyzickej osoby alebo aktuálnym potrebám trhu práce.
Vzdelávací program, ktorý vedie k získaniu mikroosvedčenia môže poskytovať vysoká škola, stredná škola alebo iná vzdelávacie inštitúcia, ktorá získala súhlas od strednej školy alebo vysokej školy na poskytovanie vzdelávacieho programu.
Stredná škola a vzdelávacia inštitúcia majú byť súčasne certifikovanou vzdelávacou inštitúciou, tzn. majú mať zabezpečený vnútorný systém kvality.
Dôležitým prvkom kvality vzdelávacieho programu, ktorým sa získava mikroosvedčenie, je posúdenie kvality obsahu vzdelávania strednou školou, ktorá poskytuje vzdelávanie v príslušnom odbore vzdelávania zaradenom v sústave odborov vzdelávania, alebo vysokou školou, ktorá má akreditovaný príslušný študijný program. Špecifickým prípadom mikroosvedčenia, ktoré spĺňa podmienky uvedené v kvalifikačnom štandarde, je profesijná kvalifikácia.