138/2019 Z.z.
ZÁKON
z 10. mája 2019
o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1 až 3 bez zmeny.
§ 3 bez zmeny.
§ 4
§ 4 Povinnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca
(1) Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec je povinný
a) chrániť a rešpektovať práva dieťaťa, žiaka, poslucháča a jeho zákonného zástupcu,9)
b) zachovávať mlčanlivosť a chrániť pred zneužitím osobné údaje, informácie o zdravotnom stave a výsledky odborných vyšetrení detí, žiakov a poslucháčov, s ktorými prišiel do styku,
c) rešpektovať individuálne výchovno-vzdelávacie potreby dieťaťa, žiaka a poslucháča s ohľadom na jeho schopnosti, možnosti, sociálne a kultúrne zázemie a odporúčania odborných zamestnancov,
d) zdržať sa konania, ktoré vedie k porušovaniu práv ostatných zamestnancov,
e) správať sa v súlade s Etickým kódexom pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „etický kódex“),
f) podieľať sa na vypracúvaní a vedení pedagogickej dokumentácie a ďalšej dokumentácie,
g) usmerňovať a objektívne hodnotiť výchovu a vzdelávanie dieťaťa, žiaka a poslucháča,
h) podieľať sa na tvorbe a uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu alebo výchovno-vzdelávacieho programu pre školské zariadenia (ďalej len „výchovný program“),
i) udržiavať a rozvíjať svoje profesijné kompetencie,
j) absolvovať aktualizačné vzdelávanie,
k) vykonávať pracovnú činnosť prostriedkami, metódami, formami a postupmi, ktoré zodpovedajú súčasným vedeckým poznatkom, hodnotám a cieľom školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu,
l) poskytovať dieťaťu, žiakovi a zákonnému zástupcovi poradenstvo a odbornú pomoc spojenú s výchovou a vzdelávaním,
m) pravidelne informovať dieťa, žiaka a zákonného zástupcu o priebehu a výsledkoch výchovy a vzdelávania,
n) vykonávať dozor v triedach počas externej časti maturitnej skúšky alebo testovania,
o) vykonávať činnosť predsedu skúšobnej komisie alebo člena skúšobnej komisie pre štátne jazykové skúšky,
p) vykonávať činnosť predsedu komisie alebo člena komisie pre komisionálne skúšky,
q) vykonávať činnosť predsedu komisie alebo člena komisie pri ukončovaní výchovy a vzdelávania.
r) vykonávať prípravu dieťaťa alebo žiaka na súťaž, ktorej organizačný poriadok schválilo ministerstvo školstva (ďalej len „schválená súťaž“), vykonávať dozor počas schválenej súťaže alebo vykonávať funkciu predsedu alebo člena odbornej komisie schválenej súťaže.
(2) Povinnosti zachovávať mlčanlivosť môže pedagogického zamestnanca, odborného zamestnanca alebo fyzickú osobu, ktorá nevykonáva pracovnú činnosť a ide o skutočnosti, o ktorých sa dozvedela ako pedagogický zamestnanec alebo ako odborný zamestnanec pri výkone pracovnej činnosti, zbaviť
a) zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka,
b) žiak, ktorý dovŕšil 18 rokov veku,
c) ministerstvo školstva na žiadosť orgánov činných v trestnom konaní a súdov.
§ 5 bez zmeny.
DRUHÁ ČASŤ
PRACOVNÁ ČINNOSŤ PEDAGOGICKÉHO ZAMESTNANCA A ODBORNÉHO ZAMESTNANCA
§ 6
(1) Pracovnou činnosťou pedagogického zamestnanca sa rozumejú
a) priama výchovno-vzdelávacia činnosť, ktorou sa uskutočňuje školský vzdelávací program alebo výchovný program,
b) činnosti, ktorými sa uskutočňuje program vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len "program vzdelávania"),
c) ostatné činnosti súvisiace s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou, ktoré zamestnávateľ upraví v pracovnom poriadku,
d) poskytovanie výchovy podľa osobitného predpisu,10)
e) poradenstvo pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom a spolupráca so školami, školskými zariadeniami, zariadeniami sociálnej pomoci a pracoviskami praktického vyučovania pri profesijnom rozvoji,
f) odborná pomoc spojená s výchovou a vzdelávaním,
g) poradenstvo a odborná pomoc spojené s využívaním digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní,
h) činnosti pri atestácii v atestačnej organizácii alebo
i) výkon špecializovaných činností alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení.
(2) Pracovnou činnosťou odborného zamestnanca sa rozumie
a) výkon činnosti psychologickej, logopedickej, sociálno-pedagogickej, liečebno-pedagogickej alebo špeciálno-pedagogickej, výkon sociálnej práce a reedukácia detí a žiakov a ostatné činnosti s tým súvisiace,
b) poskytovanie kariérového poradenstva, sociálneho poradenstva a prevencie vo výchove a vzdelávaní a ostatné činnosti s tým súvisiace alebo
c) výkon špecializovaných činností alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení.
(3) Pracovnú činnosť podľa odsekov 1 a 2 vykonáva pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec len na základe pracovnoprávneho vzťahu, ak § 9 ods. 5 neustanovuje inak.
§ 7 a 8 bez zmeny.
Predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca
§ 9
(1) Predpoklady na výkon pracovnej činnosti sú
a) kvalifikačné predpoklady,
b) bezúhonnosť,
c) zdravotná spôsobilosť,
d) ovládanie štátneho jazyka.
(2) Predpokladom na vyučovanie predmetu náboženstvo alebo predmetu náboženská výchova je aj poverenie podľa vnútorných predpisov príslušnej registrovanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti.
(3) Predpokladom na vyučovanie predmetu v jazyku národnostnej menšiny v škole s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny a na výkon pracovnej činnosti v školskom zariadení s výchovným jazykom národnostnej menšiny alebo v zariadení sociálnej pomoci s výchovným jazykom národnostnej menšiny je aj ovládanie jazyka príslušnej národnostnej menšiny; to neplatí, ak ide o vyučovanie slovenského jazyka v škole s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny.
(4) Predpoklady na výkon pracovnej činnosti musí pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec spĺňať po celý čas výkonu pracovnej činnosti.
(5) Splnenie predpokladov na výkon pracovnej činnosti sa nevyžaduje, ak ide o výkon pracovnej činnosti cudzincom na základe dohody so zastupiteľským úradom iného štátu alebo s orgánom iného štátu a určí tak príslušná dohoda.
§ 10
Kvalifikačné predpoklady
(1) Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii a podkategórii pedagogického zamestnanca a na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca vzdelanie a dĺžka výkonu pracovnej činnosti, ak sa vyžaduje.
(2) Ak ide o pedagogického zamestnanca školy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, školského zariadenia,
ktoré poskytuje výchovu a vzdelávanie pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, alebo triedy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, vyžaduje sa získanie vzdelania v odbore vzdelávania zameranom na špeciálnu pedagogiku alebo v študijnom programe zameranom na špeciálnu pedagogiku v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy alebo absolvovanie kvalifikačného vzdelávania podľa § 43 ods. 1 písm. g); to sa nevzťahuje na učiteľa, ktorý v triede pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením vykonáva priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť v rozsahu najviac desať hodín týždenne.
(3) Ak ide o pedagogického zamestnanca zariadenia sociálnej pomoci, ktorý poskytuje výchovu v špecializovanej samostatnej skupine pre deti s poruchami správania a v špecializovanej samostatnej skupine pre deti, ktoré vyžadujú zvýšenú starostlivosť z dôvodu, že boli týrané, sexuálne zneužívané alebo boli na nich páchané trestné činy ohrozujúce ich priaznivý psychický vývin, fyzický vývin alebo sociálny vývin, vyžaduje sa získanie vzdelania v
a) odbore vzdelávania zameranom na špeciálnu pedagogiku, ak ide o pedagogického zamestnanca s úplným stredným odborným vzdelaním alebo vyšším odborným vzdelaním,
b) študijnom programe zameranom na špeciálnu pedagogiku alebo sociálnu pedagogiku v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy alebo v študijnom programe zameranom na liečebnú pedagogiku v študijnom odbore logopédia a liečebná pedagogika, ak ide o pedagogického zamestnanca s vysokoškolským vzdelaním prvého stupňa alebo s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa, alebo
c) absolvovanie kvalifikačného vzdelávania podľa § 43 ods. 1 písm. g).
(4) Ak ide o učiteľa materskej školy, ktorý nezískal vysokoškolské vzdelanie, vyžaduje sa okrem splnenia kvalifikačných predpokladov podľa odseku 1 aj absolvovanie inovačného vzdelávania v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 100 hodín; učiteľ materskej školy ho absolvuje do siedmich rokov od začiatku výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca. Inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania učiteľ materskej školy, ktorý nezískal vysokoškolské vzdelanie, absolvuje každých sedem rokov.
(5) Ak ide o školského digitálneho koordinátora, vyžaduje sa výkon pracovnej činnosti v kategórii učiteľ najmenej tri roky a splnenie predpokladov na zaradenie najmenej do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec.
(6) Ak ide o učiteľa profesijného rozvoja, vyžaduje sa
a) získanie vzdelania v príslušnom študijnom programe v príslušnom študijnom odbore na výkon pracovnej činnosti,
b) najmenej sedem rokov výkonu pracovnej činnosti a
c) vykonanie prvej atestácie.
(7) Ak ide o metodika profesijného rozvoja a konzultanta atestačného konania, vyžaduje sa okrem splnenia kvalifikačných predpokladov podľa odseku 6 aj najmenej päť rokov výkonu
a) činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca,
b) pracovnej činnosti lektora vzdelávania,
c) činnosti vysokoškolského učiteľa v študijnom programe, v ktorom sa získava vzdelanie požadované na splnenie kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v príslušnej kategórii a podkategórii alebo na výkon pracovnej činnosti odborného zamestnanca v príslušnej kategórii alebo
d) činnosti lektora vzdelávacieho programu podľa osobitného predpisu11a) ďalšieho vzdelávania,11a) ktorý súvisí s výkonom
pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca.
(8) Ak ide o učiteľa profesijného predmetu, vyžaduje sa okrem splnenia kvalifikačných predpokladov podľa odseku 1 aj
a) odborná spôsobilosť na výkon zdravotníckeho povolania a najmenej dva roky zdravotníckej praxe podľa osobitného predpisu,12) ak ide o strednú zdravotnícku školu,
b) odborná prax podľa osobitných predpisov,4) ak ide o policajnú školu a školu požiarnej ochrany.13)
§ 11 a 12 bez zmeny.
§ 13
(1) V základnej škole, základnej umeleckej škole a strednej škole sa od učiteľa okrem splnenia kvalifikačných predpokladov vyžaduje aj vyučovanie aprobačných predmetov alebo predmetov študijného odboru, v ktorom získal vzdelanie, v rozsahu najmenej jednej polovice jeho základného úväzku zníženého o jednu hodinu.
(2) Požiadavka podľa odseku 1 sa nevyžaduje od
a) učiteľa školy so školským vzdelávacím programom pre žiakov s mentálnym postihnutím,15) pre žiakov s viacnásobným postihnutím, pre žiakov s autizmom alebo pre žiakov s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami,
b) odborníka z praxe, ak jeho úväzok je najviac desať hodín týždenne alebo ak vykonáva pracovnú činnosť najviac 90 dní počas
školského roka,
c) odborníka z praxe, ktorý vykonáva pracovnú činnosť v rozsahu najviac šesť mesiacov počas školského roka a vyučuje odborný vyučovací predmet v triede so žiakmi, ktorí sa pripravujú v systéme duálneho vzdelávania,
d) učiteľa diagnostickej triedy zriadenej v diagnostickom centre.
(3) Ak ide o učiteľa profesijného predmetu, ktorého rozsah priamej výchovno-vzdelávacej činnosti je najviac desať hodín týždenne, nevyžaduje sa absolvovanie doplňujúceho pedagogického štúdia.
(4) Ak ide o učiteľa druhého stupňa základnej školy alebo o učiteľa strednej školy, ktorý najmenej tri roky pôsobil na vysokej škole a získal vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa, nevyžaduje sa absolvovanie doplňujúceho pedagogického štúdia.
§ 14
Posudzovanie splnenia kvalifikačných predpokladov
(1) Splnenie kvalifikačných predpokladov posudzuje zamestnávateľ; ak ide o riaditeľa, splnenie kvalifikačných predpokladov posudzuje zriaďovateľ.
(2) Ak ide o učiteľa a majstra odbornej výchovy, pri posúdení splnenia kvalifikačných predpokladov sa posudzuje zhoda obsahu získaného vzdelania s obsahom školského vzdelávacieho programu.
(3) Na účel posúdenia splnenia kvalifikačných predpokladov pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec predkladá
a) doklad o vzdelaní podľa osobitných predpisov16) alebo
b) doklad o uznaní odbornej kvalifikácie získanej v inom štáte vydaný podľa osobitného predpisu.17)
(4) Na účel posúdenia splnenia kvalifikačných predpokladov pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec predkladá, ak sa to vyžaduje, aj
a) osvedčenie o úplnej kvalifikácii vydané oprávnenou vzdelávacou inštitúciou,17a) osvedčenie o profesijnej kvalifikácii vydané
inštitúciou zapísanou do registra autorizovaných inštitúcií,17a)
b) vysvedčenie o štátnej jazykovej skúške,
c) doklad o absolvovaní ďalšieho vzdelávania v oblasti cudzích jazykov organizovaného vzdelávacou inštitúciou ďalšieho vzdelávania so sídlom mimo územia Slovenskej republiky, ktoré bolo uskutočnené na území Slovenskej republiky, a doklad o vykonaní záverečnej skúšky v tejto vzdelávacej inštitúcii ďalšieho vzdelávania z príslušného cudzieho jazyka najmenej na úrovni C1 podľa Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky,
d) doklad o vykonaní prvej atestácie alebo
e) doklad o dĺžke a popise pracovnej činnosti.
(5) Nesplnenie kvalifikačných predpokladov sa oznamuje pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi písomne. Ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec nesúhlasí s výsledkom posúdenia splnenia kvalifikačných predpokladov, požiada o preskúmanie posúdenia regionálny úrad školskej správy (ďalej len "regionálny úrad"). Ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec nesúhlasí s výsledkom posúdenia regionálnym úradom, požiada o preskúmanie posúdenia ministerstvo školstva; ak ide o učiteľa profesijných predmetov strednej zdravotníckej školy, požiada o preskúmanie Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.
§ 15 a 16 bez zmeny.
§ 17 Ovládanie štátneho jazyka
(1) Ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec získal vzdelanie v inom jazyku ako v štátnom jazyku, preukáže ovládanie štátneho jazyka dokladom o vykonaní skúšky zo štátneho jazyka.
(2) Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec nemusí preukázať ovládanie štátneho jazyka, ak zo štátneho jazyka alebo v štátnom jazyku vykonal
a) maturitnú skúšku,
b) štátnu skúšku21) alebo
c) štátnu jazykovú skúšku.
(3) Skúšku zo štátneho jazyka organizuje
a) vysoká škola, ktorá je oprávnená vykonávať štátne skúšky v študijnom odbore slovenský jazyk a literatúra alebo učiteľstvo akademických predmetov v kombinácii slovenský jazyk a literatúra,
b) stredná škola s vyučovacím jazykom slovenským,
c) jazyková škola, ktorá je oprávnená vykonávať štátne jazykové skúšky zo slovenského jazyka,
d) organizácia zriadená ministerstvom školstva.
(4) Ovládanie štátneho jazyka sa nevyžaduje od
a) učiteľa cudzieho jazyka v jazykovej škole,
b) učiteľa predmetu, ktorý sa vyučuje v cudzom jazyku,
c) zahraničného lektora,
d) pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie alebo odborné činnosti deťom cudzincov, ktoré neovládajú štátny jazyk alebo jazyk národnostnej menšiny.
(5) Ovládanie štátneho jazyka sa preukazuje pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu.
§ 18 až 22 bez zmeny.
Kategórie odborných zamestnancov
§ 23
Odborný zamestnanec vykonáva pracovnú činnosť v kategórii
a) psychológ a školský psychológ,
b) špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg,
c) kariérový poradca,
d) logopéd a školský logopéd,
e) liečebný pedagóg,
f) sociálny pedagóg,
g) sociálny pracovník.
§ 24 až 26a bez zmeny.
§ 27
Ďalšie kategórie odborných zamestnancov
(1) Liečebný pedagóg
a) poskytuje liečebno-pedagogickú diagnostiku detí a žiakov,
b) poskytuje liečebno-pedagogické poradenstvo, prevenciu, terapiu a odbornú pomoc deťom a žiakom v rámci liečebno-pedagogickej intervencie,
c) poskytuje liečebno-pedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia,
d) poskytuje podľa potreby činnosti uvedené v písmenách a) c) v rodine, škole alebo v školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie podľa individuálnych potrieb detí a žiakov,
e) podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami.
(2) Sociálny pedagóg
a) vykonáva preventívne činnosti zamerané na predchádzanie a odstraňovanie rizikového správania detí a žiakov a na
predchádzanie a odstraňovanie sociálno-patologických javov,
b) poskytuje poradenstvo a intervenciu so zameraním na deti a žiakov s rizikovým správaním, ohrozených sociálno-patologickými
javmi a na deti a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
c) poskytuje poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom,
d) vykonáva sociálno-pedagogickú diagnostiku prostredia a vzťahov, osvetovú činnosť a ďalšie činnosti v sociálno-výchovnej
oblasti,
e) podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami, zamestnancami
zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a ďalšími fyzickými osobami a právnickými osobami.
(3) Sociálny pracovník v škole alebo školskom zariadení
a) vykonáva sociálnu diagnostiku detí a žiakov, poskytuje sociálne poradenstvo deťom a žiakom a ďalšie metódy, techniky a
postupy sociálnej práce zamerané na prekonanie prekážok vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov,
b) poskytuje sociálne poradenstvo a odbornú pomoc zákonným zástupcom zameranú na zlepšenie podmienok výchovy a
vzdelávania detí a žiakov,
c) poskytuje konzultácie zástupcom zariadení, pedagogickým zamestnancom, odborným zamestnancom a školskému
podpornému tímu v prípadovom manažmente,
d) vykonáva odborné činnosti na predchádzanie a odstraňovanie vplyvov, ktoré rizikové pre deti a žiakov a aktivity prevencie
sociálno-patologických javov, ktoré ohrozujú deti a žiakov vrátane aktivít na predchádzanie segregácie detí a žiakov,
e) koordinuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov s orgánmi štátnej správy, obcami,
organizáciami pôsobiacimi v miestnej komunite a ďalšími právnickými osobami a fyzickými osobami, ak je to potrebné na účely
zabezpečenia alebo sprostredkovania odbornej pomoci dieťaťu alebo žiakovi a jeho rodine a spolupracuje s týmito subjektmi pri
zabezpečení alebo sprostredkovaní odbornej pomoci dieťaťu alebo žiakovi,
f) vykonáva odborné metódy práce podľa písmen a) až e) aj terénnou formou.
(2) Sociálny pedagóg
a)vykonáva diagnostické, preventívne a ďalšie potrebné činnosti zamerané na predchádzanie a odstraňovanie rizikového správania detí a žiakov a na predchádzanie a odstraňovanie sociálno-patologických javov, ktoré ohrozujú deti a žiakov vrátane aktivít na predchádzanie segregácie detí a žiakov,
b)poskytuje poradenstvo a intervenciu so zameraním na deti a žiakov s rizikovým správaním, ohrozených sociálno-patologickými javmi a na deti a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
c)poskytuje poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom na zlepšenie podmienok výchovy a vzdelávania detí a žiakov,
d)vykonáva sociálno-pedagogickú diagnostiku prostredia a vzťahov, osvetovú činnosť a ďalšie činnosti v sociálno-výchovnej oblasti,
e)podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami, zamestnancami zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a ďalšími fyzickými osobami a právnickými osobami.
(3) Sociálny pedagóg môže vykonávať činnosti podľa odseku 2 aj terénnou formou.
Kariérový stupeň
§ 28 bez zmeny.
§ 29
(1) Pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec sa zaradí do kariérového stupňa začínajúci pedagogický zamestnanec alebo začínajúci odborný zamestnanec, ak
a) nastúpi do prvého pracovného pomeru, v ktorom bude vykonávať pracovnú činnosť, alebo
b) zmení zamestnávateľa pred ukončením adaptačného vzdelávania.
(2) Pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec sa zaradí do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec, ak
a) úspešne ukončil adaptačné vzdelávanie,
b) vykonal prvú atestáciu pre inú kategóriu pedagogického zamestnanca alebo pre inú kategóriu odborného zamestnanca ako tú, v ktorej je zaradený,
c) vykonal prvú atestáciu pre iný stupeň vyžadovaného vzdelania pre príslušnú kategóriu, v ktorej je zaradený,
d) vykonával najmenej päť rokov dva roky činnosť v inom štáte porovnateľnú s pracovnou činnosťou alebo
e) vykonával činnosť vysokoškolského učiteľa alebo výskumného pracovníka najmenej päť rokov tri roky v študijnom odbore,
ktorý súvisí s
1. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca,
2. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca alebo
3. obsahom aprobačných predmetov, ak ide o učiteľa.
(3) Pedagogický zamestnanec sa zaradí do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec, ak
a) bol zaradený najmenej do kariérového stupňa samostatný odborný zamestnanec a
b) spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v kategórii, do ktorej má byť zaradený.
(4) Odborný zamestnanec sa zaradí do kariérového stupňa samostatný odborný zamestnanec, ak
a) bol zaradený najmenej do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec a
b) spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v kategórii, do ktorej má byť zaradený.
(5) Ak ide o školu zriadenú ministerstvom vnútra, pedagogický zamestnanec sa zaradí do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec, ak vykonával pracovnú činnosť v služobnom pomere4) v trvaní najmenej päť rokov.
§ 30
(1) Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec, ktorý bol najmenej päť rokov zaradený v kariérovom stupni
samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec, sa zaradí do kariérového stupňa pedagogický
zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou, ak
a) vykonal prvú atestáciu pre príslušný stupeň vyžadovaného vzdelania a príslušnú kategóriu, v ktorej je zaradený,
b) vykonal druhú atestáciu pre inú kategóriu ako tú, v ktorej je zaradený,
c) vykonal rigoróznu skúšku a obhájil rigoróznu prácu v študijnom odbore, ktorý súvisí s
1. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca,
2. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca alebo
3. obsahom aprobačných predmetov, ak ide o učiteľa, alebo
d) je zaradený do kategórie učiteľ profesijného rozvoja a vykonal prvú atestáciu
1. pre vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a pre kategóriu učiteľ, vychovávateľ, majster odbornej výchovy alebo školský
špeciálny pedagóg alebo
2. v niektorej z kategórii odborných zamestnancov,
e) najmenej tri roky úspešne pôsobil v oblasti
1. športovej činnosti alebo trénerskej činnosti, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetu telesná výchova
a športová výchova alebo školského trénera,
2. umeleckej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa
predmetov hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra, učiteľa základnej umeleckej školy, učiteľa odborných
vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu alebo učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória.
(2) Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec, ktorý vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre
príslušnú kategóriu alebo podkategóriu a ktorý bol najmenej päť rokov zaradený v kariérovom stupni pedagogický zamestnanec
s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou, sa zaradí do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec
s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou, ak
a) vykonal druhú atestáciu pre príslušnú kategóriu, do ktorej je zaradený,
b) bol zaradený do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou
atestáciou podľa odseku 1 písm. a) alebo písm. b) a získal vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa v študijnom odbore, ktorý
súvisí s
1. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca,
2. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca alebo
3. obsahom aprobačných predmetov, ak ide o učiteľa, alebo
c) bol zaradený do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou
atestáciou podľa odseku 1 písm. c) a získal vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa v študijnom odbore, ktorý súvisí s
1. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca,
2. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca alebo
3. obsahom aprobačných predmetov, ak ide o učiteľa,
d) najmenej päť rokov úspešne pôsobil v oblasti
1. športovej činnosti alebo trénerskej činnosti, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetu telesná výchova
a športová výchova alebo školského trénera,
2. umeleckej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa
predmetov hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra, učiteľa základnej umeleckej školy, učiteľa odborných
vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu alebo učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória.
(3) Riaditeľ môže pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady na
výkon pracovnej činnosti, zaradiť do
a) kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou, ak
pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec najmenej tri roky pôsobil na vysokej škole a získal vysokoškolské
vzdelanie tretieho stupňa,
b) kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou, ak
pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec najmenej osem rokov pôsobil na vysokej škole a získal vysokoškolské
vzdelanie tretieho stupňa, alebo
c) kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou, ak
pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec vykonal prvú atestáciu, najmenej päť rokov pôsobil na vysokej škole a
získal vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa.
(4) Riaditeľ môže zaradiť do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný
zamestnanec s prvou atestáciou pedagogického zamestnanca, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti
a ktorý najmenej sedem rokov úspešne pôsobil v oblasti
a) športovej činnosti alebo trénerskej činnosti, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetu telesná výchova
a športová výchova alebo školského trénera,
b) umeleckej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa
predmetov hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra, učiteľa základnej umeleckej školy, učiteľa odborných
vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu alebo učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória.
(5) Riaditeľ môže zaradiť do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný
zamestnanec s druhou atestáciou pedagogického zamestnanca, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti
a ktorý najmenej sedem rokov úspešne pôsobil v oblasti
a) športovej činnosti alebo trénerskej činnosti, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetu telesná výchova
a športová výchova alebo školského trénera, ktorý vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre príslušnú
kategóriu alebo príslušnú podkategóriu pedagogického zamestnanca,
b) umeleckej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa
predmetov hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra, učiteľa základnej umeleckej školy, ktorý vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre príslušnú kategóriu alebo príslušnú podkategóriu pedagogického zamestnanca, učiteľa
odborných vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu alebo učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória.
(1) Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec, ktorý bol najmenej päť rokov zaradený v kariérovom stupni samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec, sa zaradí do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou, ak
a) vykonal prvú atestáciu pre príslušný stupeň vyžadovaného vzdelania a príslušnú kategóriu, v ktorej je zaradený,
b) vykonal druhú atestáciu pre inú kategóriu ako tú, v ktorej je zaradený,
c) vykonal rigoróznu skúšku a obhájil rigoróznu prácu v študijnom odbore, ktorý súvisí s
1. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca,
2. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca alebo
3. obsahom najmenej jedného vyučovacieho predmetu úväzku učiteľa, na ktorého vyučovanie učiteľ spĺňa kvalifikačné predpoklady, ak učiteľ získal vyžadovaný stupeň vzdelania v inom ako príslušnom študijnom odbore a príslušnom študijnom programe,
d) je zaradený do kategórie učiteľ profesijného rozvoja a vykonal prvú atestáciu
1. pre vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a pre kategóriu učiteľ, vychovávateľ, majster odbornej výchovy alebo školský špeciálny pedagóg alebo
2. v niektorej z kategórii odborných zamestnancov,
e) pôsobil ako športovec alebo ako tréner najmenej tri roky v najvyššej celoštátnej súťaži Slovenskej republiky dospelých alebo mládeže, obdobnej súťaži v zahraničí alebo v športovej reprezentácii Slovenskej republiky, ak ide o
1. učiteľa prvého stupňa základnej školy,
2. učiteľa predmetu zameraného na telesnú výchovu alebo na športovú výchovu v základnej škole alebo v strednej škole alebo
3. školského trénera alebo
f) pôsobil ako umelec v divadle,24) hudobnej inštitúcii,24a) obdobnej inštitúcii v zahraničí alebo v kreatívnom priemysle najmenej tri roky v oblasti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu a získal ocenenie za umeleckú činnosť najmenej na celoštátnej úrovni, štátne vyznamenanie za umeleckú činnosť alebo obdobné zahraničné ocenenie, ak ide o
1. učiteľa prvého stupňa základnej školy,
2. učiteľa predmetov hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra,
3. učiteľa predmetu zameraného na osvojenie si výchovno-vzdelávacieho jazyka,24b) alebo ak ide o bilingválne vzdelávanie alebo o vzdelávanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny, predmetu zameraného na osvojenie si slovenského jazyka,
4. učiteľa základnej umeleckej školy,
5. učiteľa odborných vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu,
6. učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória alebo
7. korepetítora.
(2) Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec, ktorý vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre príslušnú kategóriu alebo podkategóriu a ktorý bol najmenej päť rokov zaradený v kariérovom stupni pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou, sa zaradí do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou, ak
a) vykonal druhú atestáciu pre príslušnú kategóriu, do ktorej je zaradený,
b) bol zaradený do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou podľa odseku 1 písm. a) alebo písm. b) a získal vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa v študijnom odbore, ktorý súvisí s
1. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca,
2. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca alebo
3. obsahom najmenej jedného vyučovacieho predmetu úväzku učiteľa, na ktorého vyučovanie učiteľ spĺňa kvalifikačné predpoklady, ak učiteľ získal vyžadovaný stupeň vzdelania v inom ako príslušnom študijnom odbore a príslušnom študijnom programe,
c) bol zaradený do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou podľa odseku 1 písm. c) a získal vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa v študijnom odbore, ktorý súvisí s
1. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca,
2. výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca alebo
3. obsahom najmenej jedného vyučovacieho predmetu úväzku učiteľa, na ktorého vyučovanie učiteľ spĺňa kvalifikačné predpoklady, ak učiteľ získal vyžadovaný stupeň vzdelania v inom ako príslušnom študijnom odbore a príslušnom študijnom programe,
d) pôsobil ako športovec alebo ako tréner najmenej päť rokov v najvyššej celoštátnej súťaži Slovenskej republiky dospelých alebo mládeže, obdobnej súťaži v zahraničí alebo v športovej reprezentácii Slovenskej republiky, ak ide o
1. učiteľa prvého stupňa základnej školy,
2. učiteľa predmetu zameraného na telesnú výchovu alebo na športovú výchovu v základnej škole alebo v strednej škole alebo
3. školského trénera alebo
e) pôsobil ako umelec v divadle, hudobnej inštitúcii, obdobnej inštitúcii v zahraničí alebo v kreatívnom priemysle najmenej päť
rokov v oblasti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu a získal ocenenie za umeleckú činnosť najmenej na celoštátnej úrovni, štátne vyznamenanie za umeleckú činnosť alebo obdobné zahraničné ocenenie, ak ide o
1. učiteľa prvého stupňa základnej školy,
2. učiteľa predmetov hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra,
3. učiteľa predmetu zameraného na osvojenie si výchovno-vzdelávacieho jazyka, alebo ak ide o bilingválne vzdelávanie alebo o vzdelávanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny, predmetu zameraného na osvojenie si slovenského jazyka,
4. učiteľa základnej umeleckej školy,
5. učiteľa odborných vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu,
6. učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória alebo
7. korepetítora.
(3) Riaditeľ môže pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti, zaradiť do
a) kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou, ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec najmenej
1.3 roky pôsobil na vysokej škole a získal vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa alebo
2.7 rokov vykonával činnosť v inom štáte porovnateľnú s pracovnou činnosťou,
b) kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou, ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec najmenej
1. 8 rokov pôsobil na vysokej škole a získal vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa alebo
2. 12 rokov vykonával činnosť v inom štáte porovnateľnú s pracovnou činnosťou alebo
c) kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou, ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec vykonal prvú atestáciu a najmenej
1. 5 rokov pôsobil na vysokej škole a získal vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa alebo
2. 7 rokov vykonával činnosť v inom štáte porovnateľnú s pracovnou činnosťou.
(4) Riaditeľ môže zaradiť do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou pedagogického zamestnanca, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti a ktorý najmenej sedem rokov
a) pôsobil ako športovec alebo ako tréner v najvyššej celoštátnej súťaži Slovenskej republiky dospelých alebo mládeže, obdobnej súťaži v zahraničí alebo v športovej reprezentácii Slovenskej republiky, ak ide o
1. učiteľa prvého stupňa základnej školy,
2. učiteľa predmetu zameraného na telesnú výchovu alebo na športovú výchovu v základnej škole alebo v strednej škole alebo
3. školského trénera, alebo
b) pôsobil ako umelec v divadle, hudobnej inštitúcii, obdobnej inštitúcii v zahraničí alebo v kreatívnom priemysle v oblasti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu a získal ocenenie za umeleckú činnosť najmenej na celoštátnej úrovni, štátne vyznamenanie za umeleckú činnosť alebo obdobné zahraničné ocenenie, ak ide o
1. učiteľa prvého stupňa základnej školy,
2. učiteľa predmetov hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra,
3. učiteľa predmetu zameraného na osvojenie si výchovno-vzdelávacieho jazyka, alebo ak ide o bilingválne vzdelávanie alebo o vzdelávanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny, predmetu zameraného na osvojenie si slovenského jazyka,
4. učiteľa základnej umeleckej školy,
5. učiteľa odborných vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu,
6. učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória alebo
7. korepetítora.
(5) Riaditeľ môže zaradiť do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou pedagogického zamestnanca, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti a ktorý najmenej desať rokov
a) pôsobil ako športovec alebo ako tréner v najvyššej celoštátnej súťaži Slovenskej republiky dospelých alebo mládeže, obdobnej súťaži v zahraničí alebo v športovej reprezentácii Slovenskej republiky, ak ide o
1. učiteľa prvého stupňa základnej školy,
2. učiteľa predmetu zameraného na telesnú výchovu alebo na športovú výchovu v základnej škole alebo v strednej škole alebo
3. školského trénera, alebo
b) pôsobil ako umelec v divadle, hudobnej inštitúcii, obdobnej inštitúcii v zahraničí alebo v kreatívnom priemysle v oblasti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu a získal ocenenie za umeleckú činnosť najmenej na celoštátnej úrovni, štátne vyznamenanie za umeleckú činnosť alebo obdobné zahraničné ocenenie, ak ide o
1. učiteľa prvého stupňa základnej školy,
2. učiteľa predmetov hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra,
3. učiteľa predmetu zameraného na osvojenie si výchovno-vzdelávacieho jazyka, alebo ak ide o bilingválne vzdelávanie alebo o vzdelávanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny, predmetu zameraného na osvojenie si slovenského jazyka,
4. učiteľa základnej umeleckej školy,
5. učiteľa odborných vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu,
6. učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória alebo
7. korepetítora.
§ 31 až 34 bez zmeny.
§ 34a
Spoločné ustanovenia ku kariérovým stupňom
(1) Pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou vykonáva okrem činností podľa § 33 aj pracovnú činnosť v súlade s profesijným štandardom kariérového stupňa samostatný pedagogický
zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec.
(2) Pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou vykonáva okrem činností podľa § 34 aj pracovnú činnosť v súlade s profesijným štandardom kariérového stupňa
a) pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou a
b) samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec.
(3) Pôsobenie športovca alebo trénera na účely § 30 ods. 1 písm. e), ods. 2 písm. d), ods. 4 písm. a) alebo ods. 5 písm. a) v najvyššej celoštátnej súťaži Slovenskej republiky alebo v športovej reprezentácii Slovenskej republiky sa preukazuje dokladom, ktorý na žiadosť pedagogického zamestnanca vydá príslušný národný športový zväz.
(4) Pôsobenie umelca na účely § 30 ods. 1 písm. f), ods. 2 písm. e), ods. 4 písm. b) alebo ods. 5 písm. b) sa preukazuje dokladom o ocenení za umeleckú činnosť najmenej na celoštátnej úrovni alebo dokladom o štátnom vyznamenaní za umeleckú činnosť a dokladom o pôsobení v
a) divadle alebo v hudobnej inštitúcii, ktorý na žiadosť pedagogického zamestnanca vydá divadlo alebo hudobná inštitúcia, alebo
b) kreatívnom priemysle.
(5) Pôsobenie športovca alebo trénera v zahraničí v súťaži obdobnej k najvyššej celoštátnej súťaži Slovenskej republiky sa preukazuje dokladom o tejto skutočnosti vydaným v zahraničí a jeho úradným prekladom. Pôsobenie umelca v zahraničí sa preukazuje dokladom o tejto skutočnosti vydaným v zahraničí a jeho úradným prekladom.
Kariérové pozície pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
§ 35
(1) Kariérová pozícia je funkčné zaradenie pedagogického zamestnanca alebo funkčné zaradenie odborného zamestnanca, ktorý vykonáva špecializované činnosti alebo riadiace činnosti.
(2) Špecializované činnosti alebo riadiace činnosti vykonáva pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec súčasne s výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogických zamestnancov alebo v príslušnej kategórii odborných zamestnancov.
(3) Špecializované činnosti môže vykonávať pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, ktorý je zaradený najmenej do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec alebo samostatný odborný zamestnanec.
(4) Špecializované činnosti podľa § 36 ods. 1 písm. a), i) a j) i), j) a m) a špecializované činnosti podľa § 36 ods. 2 písm.
a) 2 písm. a) a d) môže vykonávať ten pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, ktorý absolvoval špecializačné
vzdelávanie.
(5) Splnenie podmienky podľa odseku 4 sa nevyžaduje od
a) učiteľa materskej školy,
b) učiteľa prvého stupňa základnej školy bez právnej subjektivity,
c) učiteľa prvého stupňa základnej školy, ktorá nemá všetky ročníky,
d) pedagogického zamestnanca, ktorý vykonáva špecializované činnosti v kariérovej pozícii podľa § 36 ods. 1 písm. a), i), j) alebo písm. m) nepretržite najmenej desať rokov,
e) odborného zamestnanca, ktorý vykonáva špecializované činnosti v kariérovej pozícii podľa § 36 ods. 2 písm. a) alebo písm. d) nepretržite najmenej desať rokov,
f) pedagogického zamestnanca zariadenia sociálnej pomoci a odborného zamestnanca zariadenia sociálnej pomoci.
Splnenie podmienky podľa odseku 4 sa nevyžaduje od
a) učiteľa materskej školy,
b) učiteľa prvého stupňa základnej školy,
c) pedagogického zamestnanca, ktorý vykonáva špecializované činnosti v kariérovej pozícii podľa § 36 ods. 1 písm. a), i) alebo
písm. j) nepretržite najmenej desať rokov,
d) odborného zamestnanca, ktorý vykonáva špecializované činnosti v kariérovej pozícii podľa § 36 ods. 2 písm. a) nepretržite
najmenej desať rokov,
e) pedagogického zamestnanca zariadenia sociálnej pomoci a odborného zamestnanca zariadenia sociálnej pomoci.
(6) Štruktúru kariérových pozícií a rozsah zodpovednosti za výkon špecializovaných činností upraví riaditeľ vo vnútornom predpise po prerokovaní so zástupcami zamestnancov a po prerokovaní v pedagogickej rade, ak je zriadená. Štruktúru kariérových pozícií a rozsah zodpovednosti za výkon špecializovaných činností v zariadení sociálnej pomoci upraví vo vnútornom predpise po prerokovaní so zástupcami zamestnancov riaditeľ zariadenia sociálnej pomoci.
§ 36
(1) Pedagogický zamestnanec vykonáva špecializované činnosti v týchto kariérových pozíciách:
a) uvádzajúci pedagogický zamestnanec,
b) triedny učiteľ,
c) zodpovedný vychovávateľ,
d) vedúci predmetovej komisie,
e) vedúci vzdelávacej oblasti,26)
f) vedúci metodického združenia,
g) vedúci študijného odboru,
h) vedúci záujmovej oblasti alebo vedúci oddelenia,
i) výchovný poradca,
j) kariérový poradca,
k) školský koordinátor vo výchove a vzdelávaní,
l) školský špecialista vo výchove a vzdelávaní,
m) supervízor,
n) koordinátor školského podporného tímu,
o) školský digitálny koordinátor.
(2) Odborný zamestnanec vykonáva špecializované činnosti v týchto kariérových pozíciách:
a) uvádzajúci odborný zamestnanec,
b) kariérový poradca,
c) výchovný poradca,
d) supervízor alebo
e) koordinátor školského podporného tímu.
(3) Riaditeľ môže vo vnútornom predpise určiť kariérovú pozíciu školský poradca, ktorý vykonáva špecializované činnosti v kariérových pozíciách podľa odseku 1 písm. i) až k).
(4) Ak v škole alebo v školskom zariadení vykonáva pracovnú činnosť školský špeciálny pedagóg alebo odborný zamestnanec, môže vykonávať aj činnosti výchovného poradenstva a kariérového poradenstva.
(5) V škole alebo školskom zariadení možno vykonávať na každých 20 detí, žiakov alebo poslucháčov týždenne 1
hodinu špecializovanej činnosti v kariérovej pozícii supervízor, o ktorú sa znižuje základný úväzok, najviac však o 5 hodín.
(5) Za výkon špecializovanej činnosti v kariérovej pozícii supervízor v škole alebo v školskom zariadení možno znížiť základný úväzok najviac o päť hodín. Základný úväzok sa znižuje podľa kritérií uvedených v metodike schválenej ministerstvom školstva na príslušný školský rok, ktorú ministerstvo školstva zverejňuje na svojom webovom sídle.
(6) Špecializovanú činnosť v kariérovej pozícii supervízor nie je možné vykonávať súčasne s výkonom riadiacej činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca a vedúceho odborného zamestnanca podľa § 39 ods. 1 a 2.
§ 37 až 48 bez zmeny.
Špecializačné vzdelávanie
§ 49
(1) Cieľom špecializačného vzdelávania je získanie profesijných kompetencií potrebných na výkon špecializovaných činností.
(2) Poskytovateľom špecializačného vzdelávania je
a) vysoká škola, ktorá uskutočňuje študijný program, ktorým sa získava vzdelanie vyžadované na výkon pracovnej činnosti,
b) stredná odborná škola,
c) organizácia zriadená ministerstvom školstva,
d) katolícke pedagogické a katechetické centrum,
e) národný športový zväz v príslušnom druhu športu alebo športová organizácia poverená týmto národným športovým zväzom, ak ide o špecializačné vzdelávanie na výkon špecializovanej činnosti v oblasti rozvoja športových zručností detí a žiakov a získavania základov konkrétneho druhu športu,
f) iná právnická osoba, ktorá v predmete činnosti vzdelávanie zamerané na obsah špecializovanej činnosti v príslušnej kariérovej pozícii.
(3) Špecializačné vzdelávanie sa organizuje v rozsahu najmenej 50 hodín ako schválený jednoduchý program špecializačného vzdelávania.
(4) Vysoká škola, ktorá uskutočňuje študijný program, ktorým sa získava vzdelanie vyžadované na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v príslušnej podkategórii pedagogického zamestnanca alebo v príslušnej kategórii odborného zamestnanca, organizuje špecializačné vzdelávanie podľa príslušného profesijného štandardu. Program špecializačného vzdelávania schvaľuje rektor vysokej školy, ak vnútorné predpisy vysokej školy neurčujú inak.
(5) Program špecializačného vzdelávania, ktoré organizuje poskytovateľ špecializačného vzdelávania podľa odseku 2 písm. b) až f), schvaľuje ministerstvo školstva.
(6) Odborným garantom špecializačného vzdelávania je
a) zamestnanec vysokej školy alebo odborník s najmenej vysokoškolským vzdelaním tretieho stupňa a najmenej piatimi rokmi vedeckej činnosti alebo výskumnej činnosti v oblasti, ktorej sa vzdelávanie týka,
b) pedagogický zamestnanec poskytovateľa s druhou atestáciou a najmenej piatimi rokmi praxe v oblasti, ktorej sa vzdelávanie týka,
c) športový odborník z praxe s najmenej vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa získaným v študijnom odbore šport alebo
d) odborník z praxe s najmenej vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa a najmenej piatimi rokmi praxe v oblasti, ktorej sa vzdelávanie týka.
(7) Ak ide o odborného zamestnanca, za špecializačné vzdelávanie sa považuje aj certifikačná príprava podľa osobitného predpisu.30) Ak ide o supervízora, za špecializačné vzdelávanie sa považuje aj akreditovaný vzdelávací program ďalšieho vzdelávania v oblasti supervízie. 30a) podľa osobitného predpisu30a) v oblasti supervízie.
§ 50 až 54 bez zmeny.
Inovačné vzdelávanie
§ 55
(1) Cieľom inovačného vzdelávania je
a) prehĺbenie, rozšírenie a inovácia profesijných kompetencií potrebných na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca alebo v príslušnej kategórii odborného zamestnanca alebo
b) uplatnenie najnovších poznatkov alebo skúseností z praxe vo výchove a vzdelávaní.
(2) Poskytovateľom inovačného vzdelávania je
a) vysoká škola,
b) organizácia zriadená ministerstvom školstva,
c) organizácia zriadená iným ústredným orgánom štátnej správy na plnenie úloh v oblasti profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
d) katolícke pedagogické a katechetické centrum,
e) škola, školské zariadenie a zariadenie sociálnej pomoci,
f) zamestnávateľ, ktorému bolo vydané osvedčenie o spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania,
g) iná právnická osoba, ktorá má v predmete činnosti vzdelávanie.
(3) Inovačné vzdelávanie sa organizuje ako jednoduchý program inovačného vzdelávania poskytovaný v rozsahu najmenej 50 hodín.
(4) Vysoká škola organizuje inovačné vzdelávanie
a) na základe svojej vzdelávacej činnosti, vedeckej činnosti, odbornej činnosti, publikačnej činnosti alebo na základe umeleckej činnosti a
b) v rozsahu oprávnenia, ktoré vydáva rektor vysokej školy pre príslušné fakulty vysokej školy.
(5) Poskytovateľ inovačného vzdelávania podľa odseku 2 písm. b) g) organizuje inovačné vzdelávanie na základe a v rozsahu oprávnenia, ktoré vydáva ministerstvo školstva.
(6) Odborným garantom inovačného vzdelávania je zamestnanec poskytovateľa, ktorý je odborník z praxe fyzická
osoba, ktorá preukáže zmluvný vzťah k poskytovateľovi a ktorá je odborníkom s najmenej
a) vysokoškolským vzdelaním prvého stupňa a najmenej piatimi rokmi praxe v oblasti, ktorej sa obsah vzdelávania týka, alebo
b) úplným stredným odborným vzdelaním a najmenej desiatimi rokmi praxe v oblasti, ktorej sa obsah vzdelávania týka.
§ 56 až 60 bez zmeny.
§ 61 Atestačné konanie
(1) Žiadosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca o vykonanie atestácie obsahuje
a) titul, meno, priezvisko a rodné priezvisko,
b) dátum a miesto narodenia,
c) adresu trvalého pobytu alebo obdobného pobytu,
d) zaradenie do kategórie alebo podkategórie,
e) zaradenie do kariérového stupňa,
f) stupeň vyžadovaného vzdelania, pre ktorý sa má atestácia vykonať,
g) dátum, miesto a podpis žiadateľa,
h) odtlačok pečiatky školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci a podpis riaditeľa, ktorý potvrdzuje správnosť uvedených údajov v žiadosti o vykonanie atestácie; ak žiadosť o vykonanie atestácie predkladá riaditeľ, odtlačok pečiatky a podpis zriaďovateľa.
(2) Prílohou k žiadosti je atestačné portfólio pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca.
(3) Atestačná organizácia do 60 dní od prijatia žiadosti
a) posúdi atestačné portfólio,
b) určí spôsob a formu doplnenia atestačného portfólia vrátane lehoty na doplnenie,
c) odporučí absolvovanie predatestačného vzdelávania, ak je to potrebné,
d) určí termín obhajoby atestačného portfólia a atestačnej skúšky tak, aby sa uskutočnila do 120 dní od prijatia žiadosti alebo
e) zamietne žiadosť pre nedostatočnú kvalitu atestačného portfólia a túto skutočnosť odôvodní.
(4) Posudok atestačného portfólia sa vypracúva v súlade s profesijným štandardom príslušného kariérového stupňa v kategórii alebo v podkategórii a v stupni vzdelania, ktorých sa atestácia týka. Posudok atestačného portfólia vypracuje osoba, ktorá spĺňa predpoklady na vymenovanie za člena atestačnej komisie.
(5) Obhajoba atestačného portfólia a atestačná skúška sa vykonáva v jeden deň a pred atestačnou komisiou. Atestačná skúška sa vykonáva ústnou formou. O vykonaní obhajoby atestačného portfólia a o vykonaní atestačnej skúšky sa vyhotovuje protokol. Protokol obsahuje
a) meno a priezvisko pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca,
b) dátum, miesto narodenia a adresu trvalého pobytu alebo obdobného pobytu pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca,
c) stupeň vzdelania, pre ktorý sa vykonáva atestácia,
d) kategóriu a podkategóriu, pre ktorú sa vykonáva atestácia,
e) výsledok obhajoby atestačného portfólia,
f) výsledok atestačnej skúšky,
g) meno, priezvisko a podpis predsedu atestačnej komisie a členov atestačnej komisie,
h) miesto a dátum konania obhajoby atestačného portfólia a atestačnej skúšky.
(6) Na základe protokolu o úspešnom vykonaní obhajoby atestačného portfólia a úspešnom vykonaní atestačnej skúšky atestačná organizácia vydá pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi osvedčenie o vykonaní atestácie, ktoré obsahuje
a) evidenčné číslo osvedčenia a dátum vydania osvedčenia,
b) číslo a dátum vydania potvrdenia o oprávnení na organizovanie atestácií,
c) titul, meno, priezvisko a rodné priezvisko pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca,
d) dátum a miesto narodenia pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca,
e) stupeň vzdelania, pre ktorý sa vykonala atestácia,
f) kategóriu a podkategóriu, pre ktorú sa vykonala atestácia,
g) podpis predsedu atestačnej komisie,
h) odtlačok pečiatky a podpis štatutárneho zástupcu atestačnej organizácie.
§ 62 až 63a bez zmeny.
§ 64
Pôsobnosť zamestnávateľa v profesijnom rozvoji
(1) Zamestnávateľ podporuje profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v súlade s
a) potrebami školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci,
b) odbornými a spoločenskými požiadavkami na výkon pracovnej činnosti a
c) individuálnymi potrebami pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca.
(2) Zamestnávateľ podporuje profesijný rozvoj podľa odseku 1
a) priznaním príplatku za profesijný rozvoj podľa osobitného predpisu32) po úspešnom ukončení adaptačného vzdelávania za úspešné absolvovanie
1. rozširujúceho štúdia okrem rozširujúceho štúdia špeciálnej pedagogiky pedagogického zamestnanca školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a pedagogického zamestnanca zariadenia sociálnej pomoci,
2. štátnej jazykovej skúšky,
3. špecializačného vzdelávania na výkon špecializovaných činností v kariérových pozíciách podľa § 36 ods. 1 písm. b) h), k) m) a § 36 ods. 2 písm. b) d) a v súlade so štruktúrou kariérových pozícií školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci,
4. inovačného vzdelávania za každých 50 hodín; to neplatí, ak ide o inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania absolvované učiteľom materskej školy podľa § 10 ods. 4,
b) poskytnutím pracovného voľna na profesijný rozvoj podľa § 82,
c) poskytovaním adaptačného vzdelávania v pracovnom čase začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo začínajúceho odborného zamestnanca,
d) organizovaním aktualizačného vzdelávania v pracovnom čase pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
(3) Súlad profesijného rozvoja pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca s potrebami školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci sa vyznačí v pláne profesijného rozvoja.
§ 65 až 75 bez zmeny.
PIATA ČASŤ
CENTRÁLNY REGISTER
§ 76
(1) Centrálny register je informačným systémom verejnej správy, ktorý obsahuje zoznam údajov o pedagogických zamestnancoch, odborných zamestnancoch a ďalších zamestnancoch škôl a školských zariadení. Správcom a prevádzkovateľom centrálneho registra je ministerstvo školstva.
(2) Centrálny register je neverejný. O pedagogickom zamestnancovi a odbornom zamestnancovi sa zverejňujú len údaje podľa odseku 3 písm. a), h), i) a j). O ďalšom zamestnancovi školy alebo školského zariadenia sa zverejňujú len údaje podľa odseku 3 písm. a), i) a písm. j) prvého bodu až tretieho bodu.
(3) Do centrálneho registra sa o pedagogickom zamestnancovi zapisujú údaje v rozsahu
a) titul, meno a priezvisko,
b) rodné priezvisko,
c) dátum a miesto narodenia,
d) rodné číslo,
e) pohlavie,
f) štátna príslušnosť,
g) adresa pobytu a druh pobytu,
h) kvalifikačné predpoklady,
i) zamestnávateľ,
j) údaje o pracovnoprávnom vzťahu v rozsahu
1. dátum vzniku a zániku pracovného pomeru,
2. výkon práce na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru,
3. pracovný pomer na ustanovený pracovný čas alebo kratší pracovný čas,
4. prerušenie pracovnej činnosti a dôvod prerušenia,
k) údaje o odmeňovaní a príspevkoch,
l) celková dĺžka výkonu pracovnej činnosti,
m) kategória,
n) podkategória,
o) kariérový stupeň,
p) kariérová pozícia,
q) úväzok; to neplatí, ak ide o pedagogického zamestnanca zaradeného do kategórie školský digitálny koordinátor,
r) profesijný rozvoj,
s) údaje o spĺňaní kvalifikačných predpokladov na
1. vyučovanie vyučovacích predmetov v úväzku, ak ide o učiteľa,
2. odborný výcvik, ak ide o majstra odbornej výchovy,
3. vyučovanie vyučovacích predmetov, ktorými sa dopĺňa základný úväzok, ak ide o vychovávateľa a majstra odbornej výchovy,
t) údaj o splnení alebo o nesplnení predpokladu bezúhonnosti na výkon pracovnej činnosti.
(4) Do centrálneho registra sa o odbornom zamestnancovi zapisujú údaje podľa odseku 3 písm. a) m), o), p), r) a t).
(5) Do centrálneho registra sa o ďalšom zamestnancovi školy alebo školského zariadenia zapisujú údaje podľa odseku 3 písm. a) g), i), písm. j) prvého bodu tretieho bodu a písm. k). Údaje o kvalifikačných predpokladoch a bezúhonnosti sa zapisujú, ak sú vyžadované podľa osobitného predpisu.34a)
(6) Osobné údaje podľa odsekov 3 5 možno v centrálnom registri spracúvať najdlhšie do jedného roka od smrti dotknutej osoby alebo jej vyhlásenia za mŕtvu.
§ 77
a 78 bez zmeny.
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Spoločné ustanovenia
§ 79
Starostlivosť o pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca
(1) Zamestnávateľ uhradí pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi školy alebo školského zariadenia, ktorú navštevuje najmenej 50% detí alebo žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia z celkového počtu navštevujúcich detí alebo žiakov k 15. septembru začínajúceho školského roka,
a) jedenkrát ročne preukázanú hodnotu vakcíny proti chrípke, najviac vo výške 5% sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, ak ju neuhrádza zdravotná poisťovňa zamestnanca,
b) 75% preukázanej hodnoty vakcíny proti hepatitíde typu A a B, najviac v sume životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, ak ju neuhrádza zdravotná poisťovňa zamestnanca.
(2) Zamestnávateľ uhradí pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi zariadenia sociálnej pomoci k 15. septembru preukázanú hodnotu vakcíny podľa odseku 1.
(3) Zamestnávateľ najmenej jedenkrát ročne zabezpečí pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom v pracovnom čase preventívne psychologické poradenstvo a umožní im absolvovať poradenstvo zamerané na predchádzanie a zvládanie agresivity, sebapoznanie a riešenie konfliktov.
§ 79a
Kompenzačný príspevok
(1)Kompenzačný príspevok je peňažný príspevok zo štátneho rozpočtu určený pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi na podporu
a)výkonu pracovnej činnosti s ohľadom na miestne podmienky alebo
b)odbornosti poskytovania výchovy a vzdelávania alebo odborných činností.
(2)Kompenzačný príspevok vypláca zamestnávateľ pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi z prostriedkov pridelených na tento účel ministerstvom školstva.
(3)Kompenzačný príspevok sa vypláca pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi v termínoch určených ministerstvom školstva. Výška kompenzačného príspevku sa určuje pevnou sumou zaokrúhlenou na 50 eurocentov smerom nahor.
(4)Ministerstvo školstva prideľuje finančné prostriedky na účel kompezačného príspevku v závislosti od disponibilného objemu finančných prostriedkov štátneho rozpočtu pridelených na tento účel.
(5)Ministerstvo školstva do 30 dní od schválenia štátneho rozpočtu na príslušný kalendárny rok zverejní na svojom webovom sídle
a)účel vyplácania kompenzačného príspevku v príslušnom kalendárnom roku podľa odseku 1,
b)okruh pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ktorým sa bude v príslušnom kalendárnom roku vyplácať kompenzačný príspevok,
c)výšku kompenzačného príspevku,
d)pravidlá vyplácania kompenzačného príspevku zamestnávateľom s ohľadom na miestne podmienky alebo s ohľadom na potreby zabezpečenia odbornosti poskytovania výchovy a vzdelávania alebo odborných činností a
e)pravidlá výpočtu výšky kompenzačného príspevku vrátane výpočtu výšky kompenzačného príspevku, ak ide o pracovnú činnosť na kratší pracovný čas.
(6)Zamestnávateľ po pridelení finančných prostriedkov určených na kompenzačný príspevok podľa odseku 1 prerokuje v pedagogickej rade, ak je zriadená
a)účel vyplácania kompenzačného príspevku v príslušnom kalendárnom roku podľa odseku 1 v podmienkach zamestnávateľa,
b)pravidlá vyplácania kompenzačného príspevku zamestnávateľom a
c)okruh pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov zamestnávateľa, ktorým sa bude v príslušnom kalendárnom roku vyplácať kompenzačný príspevok.
(7)Kompenzačný príspevok nie je súčasťou platu pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca.
(8)Kompenzačný príspevok nemožno poskytnúť pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi
a)počas materskej dovolenky, otcovskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky,
b)počas prerušenia výkonu pracovnej činnosti podľa § 82 ods. 5,
c)ktorému bol pozastavený výkon pracovnej činnosti podľa § 15b ods. 2 alebo ods. 4 alebo
d)počas plynutia výpovednej doby z dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. e) Zákonníka práce.
§ 80 a 81 bez zmeny.
§ 82
(1) Pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi patrí pracovné voľno s náhradou funkčného platu v rozsahu
a) päť pracovných dní v kalendárnom roku na profesijný rozvoj podľa § 40 ods. 3 písm. a) a b),
b) ďalších päť pracovných dní na prípravu a vykonanie prvej atestácie alebo druhej atestácie,
c) ďalších päť pracovných dní na účasť na rozširujúcom module funkčného vzdelávania, ak ide o riaditeľa, vedúceho pedagogického zamestnanca a vedúceho odborného zamestnanca.
(2) Ak trvá pracovný pomer pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca kratšie ako jeden kalendárny rok, vzniká mu za každý kalendárny mesiac trvania pracovného pomeru nárok na pol dňa pracovného voľna podľa odseku 1 písm. a).
(3) Pracovné voľno podľa odseku 1 čerpá pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec po dohode so zamestnávateľom.
(4) Pracovný pomer na určitú dobu36) s pedagogickým zamestnancom alebo s odborným zamestnancom možno dohodnúť najkratšie do 31. augusta, v ktorom vykonávať pracovnú činnosť na jeden školský rok; to sa nevzťahuje na pracovný
pomer dohodnutý na určitú dobu z dôvodu zastupovania zamestnanca podľa
§ 48 ods. 4 písm. a) alebo písm. b) Zákonníka práce
. Na pracovný pomer na určitú dobu sa vzťahuje
Zákonník práce
okrem § 48 ods. 4 písm. d) Zákonníka práce.
(5) Pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi zamestnávateľ povolí prerušenie výkonu pracovnej činnosti najviac na jeden školský rok, ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec vykonával pracovnú činnosť nepretržite najmenej desať rokov. Pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi za čas prerušenia výkonu pracovnej činnosti nepatrí mzda alebo plat. Zamestnávateľ povolí prerušenie výkonu pracovnej činnosti od prvého dňa školského roka, ktorý nasleduje po školskom roku, v ktorom pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec požiadal o prerušenie výkonu pracovnej činnosti.
(6) Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec môže počas prerušenia výkonu pracovnej činnosti z dôvodu materskej dovolenky, rodičovskej dovolenky alebo pri prerušení pracovnej činnosti podľa odseku 5 po dohode s riaditeľom
a) absolvovať vzdelávanie alebo
b) vykonať atestáciu.
(7) Pracovný pomer pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca sa skončí najneskôr uplynutím školského roka, v ktorom dovŕši dovŕšil 65 rokov veku; ak ide o riaditeľa, najneskôr uplynutím funkčného obdobia, v ktorom dovŕšil 65 rokov
veku. Ak sa pracovný pomer pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca podľa prvej vety skončiť skôr ako uplynutím školského roka, skončí sa na základe dohody o skončení pracovného pomeru. Pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi patrí pri skončení pracovného pomeru podľa prvej vety alebo druhej vety odstupné ako pri skončení pracovného pomeru výpoveďou z dôvodov uvedených v
§ 63 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce
. Zamestnávateľ môže s pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom, ktorý dovŕšil 65 rokov veku uzatvoriť pracovný pomer na dobu určitú najviac na dva roky. Takýto pracovný pomer možno uzatvoriť aj opakovane.
(8) Vzdelávanie pedagogických zamestnancov, ktorí zabezpečujú výchovu a vzdelávanie detí cudzincov podľa osobitného predpisu,37) odborne, organizačne, metodicky a finančne zabezpečuje ministerstvo školstva.
(9) Ak ide o učiteľa druhého stupňa základnej školy alebo o učiteľa strednej školy, do výkonu pracovnej činnosti podľa § 6 ods. 1 sa na účel určenia započítanej praxe37a) započítava aj obdobie výkonu činnosti vysokoškolského učiteľa alebo štandardná dĺžka štúdia študijného programu tretieho stupňa v dennej forme štúdia.
§ 83 a 84a bez zmeny.
§ 85
Splnomocňovacie ustanovenia
Ministerstvo školstva vydá všeobecne záväzný právny predpis, ktorým ustanoví
a) podrobnosti o kvalifikačných predpokladoch na výkon pracovnej činnosti pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov, na výkon pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov v školách a školských zariadeniach pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, pre kategórie odborných zamestnancov a podrobnosti o postupe pri ich posudzovaní,
b) podrobnosti o požiadavkách na obsah programov vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a kritériá na posúdenie spôsobilosti poskytovať inovačné vzdelávanie a podrobnosti o požiadavkách na obsah posudku atestačného portfólia,
c) podrobnosti o preukazovaní úspešného pôsobenia pedagogického zamestnanca v oblasti športovej činnosti alebo trénerskej
činnosti a umeleckej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu. podrobnosti o doklade, ktorým sa preukazuje činnosť
športovca, trénera a umelca na účely zaraďovania do vyššieho kariérového stupňa, a podrobnosti o spôsobe preukazovania výkonu činnosti umelca.
§ 86 až 90d bez zmeny.
§ 90e
Prechodné ustanovenia počas trvania mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny
(1) Odídenec,42) ktorý je štátnym občanom Ukrajiny alebo rodinným príslušníkom štátneho občana Ukrajiny, a z objektívnych dôvodov nemôže preukázať bezúhonnosť podľa § 15 ods. 4, môže počas trvania mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny (ďalej len "mimoriadna situácia") preukázať bezúhonnosť podľa § 15 ods. 4 aj čestným vyhlásením, ktoré predloží zamestnávateľovi pred vznikom pracovného pomeru.
(2) Ak odídenec preukázal bezúhonnosť čestným vyhlásením podľa odseku 1, zamestnávateľ je povinný pred vznikom pracovného pomeru vyžadovať aj predloženie psychologického posudku o psychickej spôsobilosti nie staršieho ako jeden rok. Psychická spôsobilosť sa posudzuje psychologickým vyšetrením, ktoré môže vykonať len psychológ so špecializáciou v špecializačnom odbore klinická psychológia, ktorý je zdravotníckym pracovníkom. Účelom psychologického vyšetrenia je posúdenie, či je odídenec spôsobilý vykonávať pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo pracovnú činnosť odborného zamestnanca.
(3) Minimálne požiadavky na psychickú spôsobilosť na vykonávanie pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo pracovnej činnosti odborného zamestnanca, postup pri posudzovaní psychickej spôsobilosti na vykonávanie pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo pracovnej činnosti odborného zamestnanca a náležitosti psychologického posudku podľa odseku 2 ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky po dohode s ministerstvom školstva.
(4) Ak odídenec preukázal bezúhonnosť čestným vyhlásením podľa odseku 1 a predložil zamestnávateľovi psychologický posudok podľa odseku 2, považuje sa za bezúhonného, ak sa nepreukáže opak.
(5) Preukázanie nepravdivosti čestného vyhlásenia podľa odseku 1 je dôvodom na okamžité skončenie pracovného pomeru.
(6) Pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, ktorý preukázal bezúhonnosť čestným vyhlásením podľa odseku 1 a predložil psychologický posudok podľa odseku 2, a jeho pracovný pomer trvá aj po odvolaní mimoriadnej situácie, je povinný do uplynutia dvoch mesiacov od odvolania mimoriadnej situácie preukázať bezúhonnosť podľa § 15 ods. 4.
(7) Ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec nesplní povinnosť podľa odseku 6, jeho pracovný pomer sa skončí uplynutím dvoch mesiacov od odvolania mimoriadnej situácie.
(8) Odídenec podľa odseku 1 nemusí počas mimoriadnej situácie a po uplynutí dvoch mesiacov od odvolania mimoriadnej situácie spĺňať podmienku ovládania štátneho jazyka podľa § 17 ods. 1.
§ 90f
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2023
Učiteľ materskej školy, ktorý nezískal vysokoškolské vzdelanie, absolvuje inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 až 100 hodín do 31. augusta 2030.
§ 90g
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2025
(1) Odborný zamestnanec zaradený do kategórie sociálny pracovník podľa predpisov účinných do 31. decembra 2024 sa od 1. januára 2025 zaradí do kategórie sociálny pedagóg.
(2) Zaradenie pedagogického zamestnanca do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou z dôvodu úspešného pôsobenia v oblasti športovej činnosti, trénerskej činnosti alebo umeleckej činnosti podľa predpisov účinných do 31. decembra 2024 zostáva zachované do 31. augusta 2025.
(3) Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec zaradený do kariérovej pozície supervízor podľa predpisov účinných do 31. decembra 2024 absolvuje špecializačné vzdelávanie v oblasti supervízie alebo akreditovaný vzdelávací program v oblasti supervízie do 31. decembra 2027.
(4) Učiteľ prvého stupňa základnej školy absolvuje špecializačné vzdelávanie na špecializované činnosti v kariérovej pozícii uvádzajúci pedagogický zamestnanec, výchovný poradca, kariérový poradca alebo supervízor do 31. decembra 2027.
(5) Zníženie základného úväzku pedagogického zamestnanca zaradeného do kariérovej pozície supervízor podľa predpisov účinných do 31. decembra 2024 zostáva zachované do 30. júna 2025.
(6) Za výkon pracovnej činnosti učiteľa druhého stupňa základnej školy alebo učiteľa strednej školy sa považuje aj pôsobenie na vysokej škole do 31. decembra 2024.
11a) § 2 písm. t) zákona č. .../2024 Z. z. o vzdelávaní dospelých a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
17a) § 17 zákona č. .../2024 Z. z.
24) § 2 ods. 4 zákona č. 103/2014 Z. z. o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 40/2015 Z. z.
24a) § 2 ods. 5 zákona č. 103/2014 Z. z. v znení zákona č. 40/2015 Z. z.
24b) § 12 ods. 1 až 3 zákona č. 245/2008 Z. z. v znení zákona č. 415/2021 Z. z.
26a) § 20a zákona č. 596/2003 Z. z. v znení zákona č. 415/2021 Z. z.
30a) § 13 zákona č. .../2024 Z. z.