Príloha č. 4
1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Opatrenie - je zavedenie kompenzačného príspevku pre pedagogických a odborných zamestnancov pracujúcich v prostrediach s výrazným nedostatkom personálu. Cieľom tohto opatrenia je zvýšiť atraktivitu pracovných pozícií v oblasti vzdelávania a motivovať zamestnancov dlhodobo pracovať v tomto sektore, najmä v regiónoch alebo špecializáciách, kde je tento nedostatok najvýraznejší.
Príspevky majú priamo zvýšiť disponibilný príjem domácností, v ktorých je aspoň jeden člen domácnosti pedagogickým alebo odborným zamestnancom, čo má pozitívny vplyv na ekonomiku domácnosti. Tento príjem nie je jednorazový, ale pravidelný a dlhodobý, čím bude zabezpečené trvalé a stabilné zlepšenie hospodárenia príslušných domácností. Zvyšovanie príjmov by mohlo tiež znamenať, že domácnosti pedagogických a odborných zamestnancov budú menej závislé od prípadných sociálnych dávok, iných foriem finančnej podpory, prípadne iných vedľajších pracovných príjmov. V dôsledku týchto príspevkov sa môže zlepšiť aj celková kvalita života ovplyvnených domácností, pretože vyššie príjmy umožňujú lepší prístup k zdravotnej starostlivosti, vzdelávaniu, voľnočasovým aktivitám a iným dôležitým aspektom, ktoré prispievajú k celkovému blahu a spokojnosti.
Opatrenie – úprava pravidiel znižovania základného úväzku supervízora.
Toto opatrenie nemá primárne vplyv na hospodárenie domácností vo vzťahu k ich príjmom a výdavkom. Zamestnanci, ktorí vykonávajú činnosti supervízora, sú zamestnanci, ktorí dosahujú príjmy zo závislej činnosti na základe pracovnej zmluvy aj v súčasnosti a týmto opatrením nedochádza k zmene ich pracovnému úväzku vo vzťahu k príjmom, a to ani k zvýšeniu, ani k zníženiu. Dochádza k zmene len vo vzťahu k činnostiam, ktoré v rámci svojho pracovno-právneho vzťahu vykonávajú. Výška ich existujúceho úväzku zostáva zachovaná, mení sa len náplň ich práce.
Opatrenie – možnosť pre učiteľov VŠ učiť na ZŠ a SŠ.
V rámci špecifickej situácie na trhu práce s učiteľmi má za cieľ toto opatrenie umožniť učiteľom VŠ učiť na ZŠ a SŠ a zamedziť tak sčasti nedostatku pedagogických zamestnancov práve na ZŠ a SŠ. Rovnako tak sa zabezpečuje aj možnosť ďalšieho kariérneho rozvoja tých učiteľov VŠ, ktorí z nejakého dôvodu stratia zamestnanie a ich ďalšie uplatnenie na trhu práce je veľmi obmedzené.
c)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1 Pedagogickí a odborní zamestnanci pracujúci v školách a školských zariadeniach a ich domácnosti. Táto skupina zahŕňa učiteľov, učiteľky, asistentov učiteľov, majstrov odbornej výchovy a iných pedagogických zamestnancov, školských psychológov, špeciálnych pedagógov, kariérových poradcov, logopédov a ďalších.
Príloha č. 4
2
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Opatrenie - zavedenie kompenzačného príspevku, predpokladá zvýšenie príjmov na jedného pedagogického alebo odborného zamestnanca priemerne vo výške cca 84 eur mesačne, čo ročne predstavuje čiastku 1 008 €
Veľkosť skupiny: približne 100 000 pedagogických a odborných zamestnancov
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Kvantifikáciu vplyvu tohto opatrenia na domácnosti nie je možné presne vyčísliť, nakoľko nie dostupné relevantné údaje o počte domácností a počte ich členov, ktorí pedagogickí alebo odborní zamestnanci. Taktiež nie dostupné údaje, v ktorých oblastiach SR títo členovia domácností zamestnaní, keďže výška kompenzačného príspevku nie je jednotná pre každého pedagogického a odborného zamestnanca, ale závisí od oblasti, v ktorej sídli zamestnávateľ - príslušná škola alebo školské zariadenie. Je kvantifikovaný celkový počet pedagogických a odborných zamestnancov ovplyvnených týmto opatrením a priemerná výška kompenzačného príspevku na jedného zamestnanca. V priloženej tabuľke č. 1 doplnené modelové príklady, z ktorých je možné kvantifikovať zvýšenie príjmov domácností v závislosti od oblasti sídla zamestnávateľa a v závislosti od toho, či jeden alebo dvaja členovia domácnosti pedagogickí alebo odborní zamestnanci. Na výpočet modelových príkladov boli použité dostupné dáta z Rezortného informačného systému MŠVVaM SR a Inštitútu vzdelávacej politiky. Z priloženej tabuľky je zrejmé, že dochádza k zvýšeniu príjmov domácností v dôsledku navrhovanej legislatívnej zmeny, a to vo všetkých oblastiach SR, pričom v niektorých oblastiach je zvýšenie príjmov výraznejšie. Výraznejšie je taktiež zvýšenie príjmov v prípade, ak viacerí členovia domácnosti pedagogickými alebo odbornými zamestnancami.
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Opatrenie - zavedenie kompenzačného príspevku pre pedagogických a odborných zamestnancov, pracujúcich v prostrediach s výrazným nedostatkom personálu, ktorí patria do skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia. Tieto skupiny môžu pocítiť výrazné zlepšenie svojej finančnej situácie. Kompenzačné príspevky im pomôžu zlepšiť životný štandard, čo môže mať pozitívny dopad na ich rodiny a komunity. V dôsledku týchto príspevkov sa môže zlepšiť aj celková kvalita života ovplyvnených domácností, pretože vyššie príjmy umožňujú lepší prístup k zdravotnej starostlivosti, vzdelávaniu, voľnočasovým aktivitám a iným dôležitým aspektom, ktoré prispievajú k celkovému blahu a spokojnosti.
Zlepšené finančné a pracovné podmienky pre pedagogických a odborných zamestnancov môžu prispieť k lepšej kvalite vzdelávania, čo nepriamo pomáha deťom zo sociálne znevýhodnených prostredí. Vzdelanie je kľúčovým faktorom pri prerušovaní cyklu chudoby, a tak vylepšenia v tejto oblasti môžu mať dlhodobé pozitívne vplyvy.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Domácnosti v riziku chudoby, ktorých členovia sú pedagogickými alebo odbornými zamestnancami.
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
Príloha č. 4
3
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Opatrenie - zavedenie kompenzačného príspevku, predpokladá zvýšenie príjmov na jedného pedagogického alebo odborného zamestnanca priemerne e vo výške cca 84 eur mesačne, čo ročne predstavuje čiastku 1 008 €.
Veľkosť skupiny nie je možné kvantifikovať, nakoľko nie sú dostupné relevantné údaje o počte pedagogických a odborných zamestnancov, ktorí patria do skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia.
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Rovnaký ako v prípade č. 4. 1. 1. písm. f
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
žiaden
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
žiaden
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Príloha č. 4
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Hodnotené opatrenie:
I. Opatrenie - poskytovanie kompenzačného príspevku pedagogickým a odborným zamestnancom. Tento príspevok je určený na zvýšenie motivácie pedagogických a odborných zamestnancov pracovať v školstve a zlepšenie kvality vzdelávania.
Ovplyvnené skupiny obyvateľstva:
1.Pedagogickí a odborní zamestnanci: Primárna cieľová skupina, ktorá priamo získava finančné prostriedky z príspevku.
2.Deti, žiaci a ich rodiny v dotknutých oblastiach: Nepriamo ovplyvnené skupiny, keďže zlepšenie kvality vzdelávania a zvýšená prítomnosť kvalifikovaných učiteľov môže mať pozitívny vplyv na ich vzdelávanie.
3.Komunity v oblastiach s nedostatkom učiteľov: Môžu byť ovplyvnené zlepšením vzdelávacích služieb a celkového sociálneho prostredia.
Charakter zmeny v prístupnosti:
Finančná dostupnosť: Pre pedagogických a odborných zamestnancov sa zlepšuje vďaka priamemu zvýšeniu ich príjmov z kompenzačných príspevkov.
Geografická dostupnosť: Zlepšenie prístupu ku kvalitnému vzdelávaniu v geograficky izolovaných alebo znevýhodnených oblastiach alebo oblastiach s vysokými životnými nákladmi.
Kvalita a organizovanie: Zlepšenie v kvalite vzdelávania a dostupnosti kvalifikovaných pedagogických a odborných pracovníkov.
Veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín:
Veľkosť skupiny ovplyvnenej priamo (pedagogickí a odborní pracovníci): približne 100 000
Deti, žiaci a ich rodiny v dotknutých oblastiach: približne 900 000 žiakov + rodiny žiakov
Celková populácia v znevýhodnených komunitách: nie je možné vypočítať
II. Opatrenie – úprava pravidiel znižovania úväzkov pre supervízorov v školách. Novou úpravou pre supervízorov sa sleduje optimalizácia stredného manažmentu škôl prostredníctvom zníženia úväzku pedagogických zamestnancov tak, aby sa mohli efektívne venovať iným činnostiam, ktoré nemusia súvisieť priamo s výchovno-vzdelávacím procesom, ale majú za cieľ zefektívniť a skvalitniť prostredie a výchovno-vzdelávací proces škôl Kritériom úpravy je teda kvalitatívne zlepšenie výchovno-vzdelávacieho procesu vo vzťahu k efektivite vynakladaných finančných prostriedkov - vzhľadom na rozsah činností supervízora a na objem disponibilných finančných zdrojov štátneho rozpočtu.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov
Domácnosti s nízkym príjmom a marginalizované rómske komunity:
Príloha č. 4
5
pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Vplyv: Vzdelanie je kľúčovým faktorom pri prerušovaní cyklu chudoby, a tak vylepšenia v tejto oblasti môžu mať dlhodobé pozitívne vplyvy.
Veľkosť skupiny nevieme kvantifikovať
Deti a mladí ľudia:
Vplyv: Priamy pozitívny vplyv, ak kompenzačné príspevky prilákajú viac kvalifikovaných zamestnancov do škôl.
Veľkosť skupiny: približne 900 000
Príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl:
Vplyv: Podobne ako pri iných znevýhodnených skupinách, pozitívny vplyv zlepšeného vzdelávacieho systému môže prispieť k ich lepšej integrácii.
Nie sú k dispozícii relevantné údaje na kvantifikáciu veľkosti skupiny.
Úprava úväzkov supervízora nemá vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia.
Príloha č. 4
6
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Opatrenia sú navrhnuté tak, aby boli inkluzívne a zabezpečovali rovnaké zaobchádzanie pre všetkých zamestnancov bez ohľadu na ich pohlavie, rasu, etnicitu, náboženstvo alebo vieru, zdravotné postihnutie, vek, sexuálnu orientáciu alebo iný status. Zavedením primeraného kompenzačného príspevku navrhovateľ sleduje oprávnený záujem zvýšenia atraktivity zamestnania sa v školstve. Nepriama diskriminácia by mohla nastať, ak by boli kritériá pre ich pridelenie nejasné alebo subjektívne, toto riziko však navrhovateľ plánuje eliminovať zverejnením transparentnej metodiky ich vyplácania.
Úprava úväzkov supervízora nemá dopad na rovnosť príležitostí, predovšetkým so zreteľom na rovnosť žien a mužov.
Zavádza sa nová legislatívna úprava - § 90e, a to prechodné ustanovenie účinné počas mimoriadnej situácie z dôvodu ozbrojeného konfliktu na Ukrajine. Zdôrazňuje potrebu integrácie učiteľov, vychovávateľov, psychológov a ďalších odborníkov z Ukrajiny na slovenských školách a školských zariadeniach. Predmetná úprava má za cieľ zrovnoprávniť ukrajinské deti a žiakov tak, aby bol zabezpečený optimálny proces ich integrácie nielen do procesu výchovy a vzdelávania, ale aj do spoločnosti prostredníctvom učiteľov a ostatných odborník z ich domovskej krajiny.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Výška príspevku je rovnaká pre obe pohlavia, preto kompenzačný príspevok nemá odlišný vplyv na ženy a mužov.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Nakoľko aktuálne platy v školstve príliš nízke, čo odrádza mužov od práce v tomto sektore, zavedenie kompenzačného príspevku by mohlo pomôcť zvýšiť ich zastúpenie. Toto by mohlo viesť k väčšej rodovej rovnováhe medzi učiteľmi, čo je pozitívne nielen pre pracovisko, ale aj pre študentov, ktorí by mali prospech z rozmanitejších vzorov a perspektív.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Nie
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
Návrh prispieva k podpore slobodného výberu povolania tým, že odstraňuje prekážky pre živiteľov rodín, aby sa zamestnali v školstve.
Príloha č. 4
7
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Príloha č. 4
8
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Nie
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Nie
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Zavedenie kompenzačného príspevku má za cieľ zvýšiť atraktivitu pracovných pozícií v oblasti vzdelávania a motivovať zamestnancov dlhodobo pracovať v tomto sektore, a tým prispieť k stabilizácii zamestnanosti. Nepriamo môže zavedenie tohto príspevku zvýšiť záujem o prácu v tomto sektore vzdelávania.
. Ak sa kompenzačný príspevok nezavedie, je možné predpokladať:
1.Pokles dopytu po práci v školstve: Bez zvýšenia atraktivity povolania prostredníctvom kompenzačných príspevkov by mohlo dôjsť k poklesu záujmu o prácu v sektore vzdelávania. To by mohlo viesť k prehlbovaniu nedostatku kvalifikovaných učiteľov, čo by mohlo mať za následok nižšiu kvalitu vzdelávania.
2.Dlhodobé dopady na ekonomiku: Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov v školstve by mohol mať negatívne dôsledky na celkovú úroveň vzdelanosti v spoločnosti, čo by mohlo negatívne ovplyvniť produkciu tovarov a služieb, a dlhodobý ekonomický rast, vrátane podpory inovácií
, g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Participácia na trhu práce:
Zvýšenie: Zvýšené mzdy a kompenzačné príspevky môžu stimulovať väčší záujem o prácu v školstve, čo by mohlo zvýšiť celkovú účasť na trhu práce.
Diverzifikácia: Kompenzačné príspevky by tiež mohli motivovať viac mužov, aby zvážili kariéru v školstve, čím by sa zvýšila rodová diverzita na trhu práce v tomto sektore.
Regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti:
Vyrovnanie: Kompenzačné príspevky môžu byť cielené na regióny s vysokými mierami nezamestnanosti alebo na oblasti, kde je nedostatok kvalifikovaných pedagogických pracovníkov. Tým by sa mohli znížiť regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti.
Migrácia pracovnej sily: Zvýšené finančné stimuly môžu tiež povzbudiť učiteľov, aby sa presťahovali do oblastí s vyšším dopytom, čím by sa mohla zvýšiť geografická mobilita pracovnej sily.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Príloha č. 4
9
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Nie
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Nie
Príloha č. 4
10
Tabuľka č. 1
Modelový príklad možného zvýšenia príjmov domácností z dôvodu poskytovania kompenzačného príspevku pedagogickým a odborným zamestnancom
cid:image001.png@01DABE51.A18FDF80