Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu:
Zákon z ............2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ:
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
Nepredpokladajú sa nové náklady v súvislosti s návrhom.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Vzhľadom na navrhované úpravy a ich vplyv na podnikateľské prostredie sa pred predbežným pripomienkovým konaním upustilo od konzultácií.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Navrhované opatrenia budú aplikované vo všetkých školách a zariadeniach bez ohľadu na zriaďovateľa, a preto sa nepredpokladá osobitný vplyv opatrení na konkurencieschopnosť a produktivity v súkromných školách a školských zariadeniach.
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Navrhované sú tieto zmeny:
-od učiteľov, ktorí najmenej tri roky pôsobili na vysokej škole a získali vysokoškolské vzdelanie III. stupňa, sa nebude vyžadovať doplňujúce pedagogické štúdium,
-zruší sa kategória odborného zamestnanca sociálny pracovník, pričom odborní zamestnanci, zaradení do tejto kategórie, budú naďalej vykonávať činnosti v kategórii sociálny pedagóg,
-odstráni sa požiadavka ovládania štátneho jazyka u pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ktorí poskytujú výchovu, vzdelávanie a odborné činnosti deťom cudzincov,
-odstráni sa administratívna prekážka, ktorou je nutnosť pracovného pomeru medzi garantom inovačného vzdelávania a poskytovateľom inovačného vzdelávania,
-zavedie sa kompenzačný príspevok, ktorý bude slúžiť ako motivačný a stabilizačný nástroj pre pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
Príloha č. 3a
2
-spresňujú sa podmienky pre zaradenie úspešných športovcov, trénerov a umelcov do vyššieho kariérového stupňa, čím sa zvýši právna istota,
-upravujú sa podmienky výkonu špecializovanej činnosti supervízora,
-spresnia sa podmienky uzatvorenia pracovného pomeru na dobu určitú.
Identifikované vplyvy na podnikateľské prostredie:
Pozitívne vplyvy:
-tým, že sa od učiteľov stredných škôl, ktorí najmenej tri roky pôsobili na vysokej škole a získali vysokoškolské vzdelanie III. stupňa, nebude vyžadovať doplňujúce pedagogické štúdium, sa v súkromných stredných školách zlepší možnosť personálneho zabezpečenia výchovy a vzdelávania, a to najmä v stredných odborných školách,
-tým, že sa zruší kategória odborného zamestnanca sociálny pracovník, pričom odborní zamestnanci, zaradení do tejto kategórie, budú naďalej vykonávať doterajšie činnosti sociálneho pracovníka v kategórii sociálny pedagóg, sa umožní súkromným školám efektívne plánovať a organizovať profesijný rozvoj, nakoľko sa odstráni právna neistota pri profesijnom rozvoji sociálnych pracovníkov v školách,
-tým, že sa odstráni požiadavka ovládania štátneho jazyka u pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ktorí poskytujú výchovu, vzdelávanie a odborné činnosti deťom cudzincov, v prostredí súkromných zriaďovateľov škôl a školských zariadení ako aj súkromných škôl sa odstráni legislatívna prekážka pri zabezpečovaní výchovy a vzdelávania detí cudzincov a bude ju možné personálne zabezpečiť odborne spôbilými cudzincami, ovládajúcimi príslušný cudzí jazyk,
-tým, že sa odstráni administratívna prekážka, ktorou je nutnosť pracovného pomeru medzi garantom inovačného vzdelávania a poskytovateľom inovačného vzdelávania, sa umožní súkromným poskytovateľom efektívne spolupracovať s garantom inovačného vzdelávania, osobitne v prípade malých alebo začínajúcich súkromných poskytovateľov inovačného vzdelávania,
-tým, že sa zavedie kompenzačný príspevok ako motivačný a stabilizačný nástroj pre pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, sa umožní súkromným školám personálne stabilizovať učiteľský zbor a znížiť fluktuáciu pedagogických zamestnancov alebo odborných zamestnancov,
-tým, že sa spresňujú podmienky pre zaradenie úspešných športovcov, trénerov a umelcov do vyššieho kariérového stupňa, zvýši sa právna istota riaditeľov súkromných škôl pri čerpaní mzdového rozpočtu školy,
-tým, že sa upravujú podmienky výkonu špecializovanej činnosti supervízora, sa v súkromných školách odstráni riziko nedostatku finančných prostriedkov v dôsledku ustanovenia kariérovej pozície supervízora a znižovania ich základných úväzkov,
Príloha č. 3a
3
-tým, že sa spresnia podmienky uzatvorenia pracovného pomeru na dobu určitú, v podmienkach súkromných škôl nebude nutné umelo uzatvárať pracovný pomer na dobu určitú na dva školské roky v prípadoch, keď dôjde k uzatvoreniu pracovného pomeru na dobu určitú po začiatku príslušného školského roku.
Negatívne vplyvy:
-v súvislosti so zavedením kompenzačného príspevku môže dôjsť k zvýšeniu administratívnej záťaže súkromných škôl súvisiacej s vyplácaním kompenzačného príspevku, ktorý nebude súčasťou mzdy.