Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na vyššie územné celky
Príloha č. 2
2
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na mzdové výdavky (EK 610)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
•Návrh zákona nepredpokladá vplyv na zamestnanosť ani na mzdové výdavky, nakoľko poskytovanie kompenzačného príspevku je navrhované formou bežného transferu jednotlivcovi. Z uvedeného dôvodu nie je súčasťou analýzy spracovaná tabuľka č. 5. Keďže školám a školským zariadeniam v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, VÚC, súkromných a cirkevných zriaďovateľov sa finančné prostriedky z kapitoly MŠVVaM SR poskytujú prostredníctvom rozpočtu ich zriaďovateľov, sú tieto výdavky súčasťou bežného transferu (kat. 640) poskytovaného MŠVVaM SR týmto zriaďovateľom a sú v štruktúre ekonomickej klasifikácie vyčíslené v tab. 4A a 4B.
Tabuľka č. 1/B
Príloha č. 2
3
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh, ktorého cieľom je riešenie nerovností, má vplyv na rozpočet verejnej správy:
- kapitoly MŠVVaM SR v r. 2024 vo výške 60 mil. €, návrh kompenzačného príspevku (s účinnosťou od 1.1.2025) v r. 2025 vo výške 99 306 578 €, v r. 2026 vo výške 100 008 986 € a v roku 2027 vo výške 100 830 993 €. Kapitola MŠVVaM SR má vo vo svojom rozpočte zabezpečené financovanie predmetného návrhu v každom z uvedených rokov vo výške 60 mil. €. Rozpočtovo krytý vplyv v plnej výške je v roku 2024 a nekrytý vplyv v ostatných rokoch je vo výške 39 306 578 v roku 2025, 40 008 986 v r. 2026 a 40 830 993 € v r. 2027. Financovanie sa navrhuje zvýšením rozpočtu kapitoly MŠVVaM SR. Rozpočtovo nekrytý vplyv navrhujeme riešiť pri príprave rozpočtu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok.
- kapitoly MPSVaR SR v r. 2025 vo výške 109 014 €, v r. 2026 vo výške 109 459 € a v roku 2027 vo výške 109 765 €. Kapitola MPSVaR SR nemá vo svojom rozpočte zabezpečené financovanie predmetného návrhu. Financovanie sa navrhuje zvýšením rozpočtu kapitoly MPSVaR SR. Rozpočtovo nekrytý vplyv navrhujeme riešiť pri príprave rozpočtu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok.
- kapitoly MV SR v r. 2025 vo výške 226 364 €, v r. 2026 vo výške 227 288 € a v roku 2027 vo výške 227 922 €. Kapitola MV SR nemá vo svojom rozpočte zabezpečené financovanie predmetného návrhu. Financovanie sa navrhuje zvýšením rozpočtu kapitoly MV SR. Rozpočtovo nekrytý vplyv navrhujeme riešiť pri príprave rozpočtu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok.
Príloha č. 2
4
2.2. Popis a charakteristika návrhu2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov rieši zavedenie poskytovania kompenzačného príspevku pre pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení.
Poskytovanie kompenzačného príspevku sa netýka škôl a ŠZ, ktoré sú financované z výnosu dane z príjmov fyzických osôb.
2.2.1.1.Kompenzačný príspevok
Kompenzačný príspevok má slúžiť ako motivačný a stabilizačný nástroj pre pedagogických a odborných zamestnancov podľa aktuálnej potreby. Kompenzačný príspevok je určený najmä na podporu pedagogických a odborných zamestnancov, ktorí pôsobia v prostredí s výrazným nedostatkom personálu, vyššou fluktuáciou alebo s pretrvávajúcimi ťažkosťami, pri získavaní a udržaní kvalifikovaných zamestnancov a kde je potrebné zvýšiť atraktivitu pracovných pozícií.
Kompenzačný príspevok bude pedagogickým a odborným zamestnancom vyplácať zamestnávateľ. Finančné prostriedky na jeho poskytovanie budú poskytované zriaďovateľom škôl a školských zariadení z rozpočtovej kapitoly MŠVVaM SR a školám z rozpočtovej kapitoly MPSVaR SR a MV SR.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 2 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
2.2.4.1. Kompenzačný príspevok
V roku 2024 sa pilotne kompenzovali regionálne rozdiely pedagogickým a odborným zamestnancom prenesených kompetencií financovaným zo štátneho rozpočtu (okrem zariadení poradenstva a prevencie) v celkovom objeme 60 mil. eur, pričom boli využité súčasné systémové možnosti. Tento nástroj nebolo možné aplikovať u pedagogických a odborných zamestnancov, ktorých mzda bola financovaná z prostriedkov EÚ (realizované národné projekty), nebola aplikovaná v prípade škôl iných ministerstiev a rovnako nebola aplikovaná u pedagogických a odborných zamestnancov, ktorých mzda je hradená mimo zdrojov štátneho rozpočtu (napr. MŠ, ŠMŠ,). V rámci pilotného overenia sa ukázalo, že použité riešenie vyvoláva nespokojnosť medzi pedagogickými a odbornými zamestnancami v rámci rovnakej školy, a preto návrh predpokladá financovanie kompenzačného príspevku aj pre tých pedagogických a odborných zamestnancov, ktorých mzda je financovaná z prostriedkov EÚ a mimorozpočtových zdrojov v prípade, že pôsobia v škole/školskom zariadení, kde sa príspevok vypláca. Návrh počíta so zachovaním výšky príspevku z roku 2024, avšak rozširuje sa počet prijímateľov príspevku. Rozšírenie počtu prijímateľov vychádza z navrhovanej novely zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov, na základe ktorej by od 1. 1. 2025 došlo k zmene zdroja financovania MŠ a ŠMŠ v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávy, súkromných a cirkevných zriaďovateľov, ktoré by už neboli financované z podielových daní v rámci originálnej pôsobnosti, ale z rozpočtovej kapitoly MŠVVaM SR v rámci preneseného výkonu štátnej správy. V súvislosti s uvedenou zmenou financovania MŠ a ŠMŠ, pri zachovaní výšky regionálnych príspevkov z roku 2024, pridaním škôl iných ministerstiev a zohľadnení nedostatku kvalifikovaných pedagogických a odborných zamestnancov pracujúcich v náročnejších podmienkach, sa v r. 2025 očakáva celková potreba finančných prostriedkov na poskytovanie kompenzačného príspevku vo výške 99 641 957 €, v tom MŠ a ŠMŠ (doposiaľ financované z podielových daní) vo výške 17 572 011 € a školy iných ministerstiev vo výške 335 378 €. Návrh zahŕňa kompenzáciu rozdielov aj v prípade zamestnancov financovaných z EÚ a mimorozpočtových zdrojov, a to vo výške 11 577 480 €. Vo výdavkoch na poskytovanie kompenzačného príspevku je zohľadnené aj
Príloha č. 2
6
poskytovanie tohto príspevku pre pedagogických a odborných zamestnancov pôsobiacich v náročnejší podmienkach, kde je tiež nedostatok kvalifikovaných zamestnancov, a to vo výške 10 042 385 €. Návrh počíta s tým, že príspevok bude predmetom dane z príjmu fyzických osôb a bude sa z neho odvádzať poistné na zdravotné a sociálne poistenie.Podrobná štruktúra výdavkov na poskytovanie kompenzačného príspevku v jednotlivých rokoch v závislosti od druhu školy a zdroja financovania je uvedená v Tab. 1. Vo všetkých rokoch je vo výdavkoch zohľadnený medziročný percentuálny prognózovaný nárast počtu pedagogických a odborných zamestnancov v jednotlivých rokoch.
Tab. 1: Štruktúra výdavkov na poskytovanie kompenzačného príspevku v jednotlivých rokoch
Prognózovaný nárast počtu zamestnancov
Počet zamestnancov RŠ celkom
v tom Š a ŠZ - PK (štátny rozpočet) v €
v tom MŠ+ŠMŠ – OK (podielové dane) v €
Počet zamestnancov MŠ a ŠMŠ
v tom Š a ŠZ financované zo zdrojov EÚ a mimorozpočtových zdrojov
Počet zamestnancov financovaných zo zdrojov EÚ a MRZ
v tom školy MPSVaR SR v €
Počet zamestnancov škôl MPSVaR SR
Počet zamestnancov škôl MV SR
Tab. 2: Podrobná štruktúra výdavkov na poskytovanie kompenzačného príspevku podľa typu zriaďovateľa
Príloha č. 2
7
v jednotlivých rokoch Tab. 3
Podrobná štruktúra počtov pedagogických a odborných zamestnancov podľa typu zriaďovateľa
v jednotlivých rokoch vo vzťahu k poskytovaniu kompenzačného príspevku
* V roku 2024 sa pilotne kompenzovali regionálne nerovnosti, a to formou odmeny. Príloha č. 2
8
Návrh nepredpokladá z dôvodu poskytovania kompenzačného príspevku v rokoch 2025 až 2028 negatívny vplyv na rozpočet územnej samosprávy a rozpočet súkromných a cirkevných zriaďovateľov škôl a ŠZ. Dôvodom je primárny účel kompenzačného príspevku, ktorým je zlepšenie personálnej situácie v oblasti vzdelávania na Slovensku. Tento účel sa týka škôl, kde sa organizuje výchova a vzdelávania v súlade so štátnym vzdelávacím programom.
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) MŠVVaM SR***
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Príloha č. 2
9
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
181
Poznámka: ** Rozpis v zmysle prideleného rozpočtu.
*** V týchto kalkuláciách sa ráta, že príspevok bude predmetom dane a odvodov.
Bežné transfery spolu (640)2
v tom:
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (721006)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) MPSVaR SR
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620) Bežné transfery spolu (640)2
v tom:
Príloha č. 2
11
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010) MŠVVaM SR
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Bežné transfery spolu (640)2
v tom:
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010) MPSVaR SR
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Bežné transfery spolu (640)2
v tom:
Príloha č. 2
13
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
Osobné výdavky poskytované zriaďovateľom ako transfer celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Príloha č. 2
14
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“