kvantifikovaný nárast výdavkov v sume 105,2 mil. eur v roku 2025, v sume 106 mil. eur v roku 2026, v sume 106,8 mil. eur v roku 2027 a v sume 106,9 mil. eur v roku 2028, a to najmä v súvislosti s navýšením počtu prijímateľov kompenzačného príspevku, prechodom financovania zamestnancov z projektu POP3 pod štátny rozpočet. Taktiež z tabuľky vyplýva nekrytý vplyv v sume 45,2 mil. eur v roku 2025, v sume 46 mil. eur v roku 2026, v sume 106,8 mil. eur v roku 2027 a v sume 106,9 mil. eur v roku 2028.
V doložke vybraných vplyvov a v analýze vplyvov je z technického hľadiska potrebné:
•v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu v prípade, ak predkladateľ označí žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, sa rozpočtová zabezpečenosť neoznačuje,
•v tabuľke č. 1/A upraviť osobné výdavky na mzdové výdavky (EKRK 610). Komisia upozorňuje, že v prípade, že osobné výdavky supervízorov hradia školy a školské zariadenia a nie priamo kapitola MŠVVM SR, je potrebné zmeniť EKRK na 640 (transfer z kapitoly MŠVVM SR v rámci regionálneho školstva),
•v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov je potrebné do analýzy vplyvov zapracovať aj rok 2024,
•v tabuľke č. 1/A vyplniť riadky „- za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť“ v časti Výdavky verejnej správy celkom a v časti Financovanie zabezpečené v rozpočte,
•v tabuľke č. 1/A uviesť rozpočtové krytie v sume 60 mil. eur aj v rokoch 2027 a 2028,
•vypracovať tabuľku č. 5,
•vypracovať časť 2.1.1. Financovanie návrhu,
•v časti 2.2.4. vypracovať sumárnu tabuľku jednotlivých vplyvov tak, aby sa bolo možné dopočítať k celkovému vplyvu,
•v časti 2.2.4. doplniť tabuľky k jednotlivým zmenám a taktiež podrobnejšie kvantifikácie, z ktorých bude zrejmý celkový vplyv rozčlenený na jednotlivé zmeny. Komisia žiada uviesť aj odhadované vplyvy pri zvýšení počtu poberateľov kompenzačných príspevkov, osobitne na MŠ a školské zariadenia, ŠKD, a z iných zdrojov (EÚ a mimorozpočtové zdroje),
•v časti 2.2.4.2 v tabuľke: Prehľad vplyvu úpravy pravidiel znižovania základného úväzku supervízorov uviesť presnú sumu hodinovej mzdy, a to z toho dôvodu, že aktuálne uvedené hodnoty nepredstavujú presný výpočet (t. j. hodinová mzda x počet hodín sa nerovná uvedeným hodnotám úspory),
•tabuľky v časti 2.2.4.2 na seba nenadväzujú, Komisia žiada doplniť tabuľky, z ktorých jednoznačne vyplynie spôsob kvantifikovania úspory finančných prostriedkov v sume 272 tis. eur na osobné výdavky supervízorov.
Vzhľadom na skutočnosť, že predložený materiál sa môže dotknúť aj pedagogických a odborných zamestnancov škôl, ktorých zriaďovateľom je iné ministerstvo (napr. MPSVR SR, MZ SR), Komisia žiada kvantifikáciu vplyvu na rozpočet verejnej správy rozšíriť aj o takéto typy škôl a v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada tieto vplyvy uviesť za každú dotknutú kapitolu štátneho rozpočtu zvlášť.
Komisia žiada ozrejmiť poskytovanie kompenzačného príspevku pre ostatných pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom financovaných z rozpočtov samospráv.
Odôvodnenie: Hoci návrh zákona explicitne nevylučuje z poskytovania príspevku napríklad pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom na Základných umeleckých školách, Jazykových školách či na Školských internátoch, zároveň explicitne predpokladá nulový vplyv na výdavky obcí a VÚC, pričom však títo zamestnanci nie sú súčasťou výpočtu nákladov pre štát. Komisia žiada vyjasniť, či majú byť tiež poberateľmi kompenzačného príspevku, alebo nie, a pokiaľ áno, prispôsobiť tomu analýzu vplyvov.
V analýze vplyvov v časti 2.2.4.2. predkladateľ uvádza, že súčasná úprava pravidiel znižovania základného úväzku umožňuje znížiť základný úväzok supervízora už pri počte 20 detí alebo žiakov v škole o jednu hodinu týždenne. Návrh mení pravidlá tak, že v škole s počtom detí alebo žiakov do 100 nebude možné znížiť základný úväzok supervízora. Tým sa docieli úspora osobných nákladov, čo bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet.
V súvislosti s uvedeným by sa podľa názoru Komisie mali osobné výdavky zvyšovať, keďže úpravou nebude už možné znížiť základne úväzky supervízora. Komisia žiada uvedené vysvetliť, resp. v analýze podrobnejšie rozpísať legislatívnu zmenu.
S materiálom, z ktorého bude vyplývať nekrytý vplyv, nebude možné zo strany Komisie súhlasiť. Všetky vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona bude potrebné zabezpečiť v rámci schválených limitov rozpočtu (vrátane limitov za oblasť zamestnanosti) dotknutých subjektov verejnej správy na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
Pripomienka akceptovaná.