Príloha č. 8
1
Analýza vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Vplyvy na rodinné prostredie, vzájomnú súdržnosť členov rodiny, výchovu detí, práva rodičov voči deťom, základné zásady zákona o rodine, uzavieranie manželstva a na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín
8.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodinné prostredie a špecifikujte pozitívne/negatívne vplyvy na rodinné prostredie.
8.1.1 Spôsobí predložený návrh zmenu rodinného prostredia? Ak áno, v akom rozsahu? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Bez vplyvu
8.1.2 Môže dôjsť predloženým návrhom k narušeniu zdravého rodinného prostredia?
Bez vplyvu
8.1.3 Má predložený návrh vplyv na demografický rast? Ak áno, aký je vplyv vzhľadom k úrovni záchovnej hodnoty populácie?
Bez vplyvu
8.1.4 Má predložený návrh vplyv na odstraňovanie prekážok, ktoré bránia pracujúcim rodičom dosiahnuť želaný počet detí?
Bez vplyvu
8.1.5 Má predložený návrh vplyv na množstvo času alebo príležitostí pre rodičov alebo pre deti na realizáciu rodinného života?
Bez vplyvu
8.1.6 Má predložený návrh vplyv na prenikanie látkových alebo nelátkových závislostí do rodín?
Bez vplyvu
Príloha č. 8
2
8.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na vzájomnú súdržnosť členov rodiny.
8.2.1 Má preložený návrh vplyv na vzájomnú súdržnosť členov rodiny? Ak áno, aký? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Bez vplyvu
8.2.2 Má predložený návrh vplyv na posilňovanie väzieb medzi členmi rodiny?
Bez vplyvu
8.2.3 Má predložený návrh vplyv na obnovovanie alebo záchranu rodín?
Bez vplyvu
8.2.4 Má predložený návrh vplyv na vznik či pretrvávanie konfliktov medzi členmi rodiny?
Bez vplyvu
8.2.5 Má predložený návrh vplyv na rozpad rodín?
Bez vplyvu
8.2.6 Má predložený návrh vplyv na poskytovanie pomoci pri odkázanosti niektorého z členov rodiny na pomoc?
Bez vplyvu
8.3 Identifikujte a popíšte vplyvy na výchovu detí.
8.3.1 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí? Ak áno, aký?
Bez vplyvu
8.3.2 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí v rodinách?
8.3.3 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí k manželstvu a rodičovstvu?
Bez vplyvu
Príloha č. 8
3
8.4 Identifikujte a popíšte vplyvy na práva rodičov voči deťom.
8.4.1 Má predložený návrh vplyv na práva alebo zodpovednosť rodičov voči deťom? Ak áno, aký?
Bez vplyvu
8.5 Identifikujte a popíšte vplyvy na základné zásady zákona o rodine.
8.5.1 Má predložený návrh vplyv na chránené záujmy obsiahnuté v základných zásadách zákona o rodine? Ak áno, aký?
Bez vplyvu
8.6 Identifikujte a popíšte vplyvy na uzavieranie manželstva.
8.6.1 Má predložený návrh vplyv na uzavieranie manželstva? Ak áno, aký?
Bez vplyvu
8.6.2 Má predložený návrh vplyv na preferovaný čas vstupu do manželstva?
Bez vplyvu
8.6.3 Má predložený návrh vplyv na informovanosť ohľadom povahy manželstva a záväzkov medzi manželmi a založenia rodiny?
Bez vplyvu
8.6.4 Má predložený návrh vplyv na predchádzanie rozpadom manželstiev?
Bez vplyvu
8.7 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín.
8.7.1 Má predložený návrh vplyv na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín? Ak áno, špecifikujte tento vplyv s prihliadnutím na počet detí v rodine, ich špeciálne potreby vzhľadom k veku, zdravotnému stavu a prípadne iným okolnostiam. Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Áno, má pozitívny vplyv.
Dôvody:
Predloženým návrhom sa od 1. 1. 2027 ruší povinnosť úhrady príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy zákonnými zástupcami detí a zároveň sa jeho úhrada ustanovuje len ako možnosť za zákonom ustanovených podmienok so zohľadnením životnej úrovne v príslušnom okrese, v ktorom materská škola svoje sídlo. Toto opatrenie pozitívny vplyv na finančné podmienky rodín, predovšetkým viacdetných rodín, ktorých deti navštevujú materskú školu, nakoľko z príjmov týchto rodín nebudú musieť vynakladať finančné prostriedky na úhradu príspevku za pobyt svojich detí v materskej škole.
Zrušenie povinnosti úhrady príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt v materskej škole zákonnými zástupcami detí zníži v roku 2027 výdavky rodín, ktorých deti navštevujú materskú školu, pričom práve v domácnostiach s viacerými deťmi, ktoré navštevujú a zákonní zástupcovia detí povinní platiť príspevok, môže ísť o výraznú úsporu finančných prostriedkov. Kvantifikáciu tohto vplyvu nie je možné presne určiť, nakoľko výška príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy nie je jednotná pre všetky materské školy, o výške tohto príspevku rozhodujú zriaďovatelia materských škôl alebo riaditelia materských
Príloha č. 8
4
škôl a jeho výška čiastočne odráža aj životnú úroveň obyvateľov v jednotlivých regiónoch SR. Finančné prostriedky, ktoré zostanú rodinám s deťmi k dispozícii, môžu následne rodiny využiť na financovanie špecifických potrieb detí, ako vzdelávacie aktivity, voľnočasové aktivity, prípadne aj zdravotná starostlivosť alebo iné potreby detí a rodiny.
Modelové príklady úspory finančných prostriedkov na 1 dieťa v rodine a na 3 deti v rodine v príslušnom okrese uvedené v priloženej tabuľke. Na výpočet modelových príkladov boli použité údaje z dostupných dát zverejnených ŠÚ SR o priemernej mesačnej nominálnej mzde zamestnanca v SR, priemernej mesačnej nominálnej mzde zamestnanca v jednotlivých okresoch SR a údaje z interných dát MŠVVaM SR o výške príspevkov zákonných zástupcov detí MŠ v jednotlivých obciach a mestách SR v r 2024.
Z priloženej tabuľky je zrejmé, že dochádza k výraznej úspore výdavkov rodín v dôsledku navrhovanej legislatívnej zmeny od 1. 1. 2027. Ak by zriaďovatelia nevyužili zákonnú možnosť určenia príspevku, tak predpokladané ročné úspory na 1 dieťa a na 3 deti by boli vo výške príspevkov, ktoré zákonní zástupcovia detí povinní platiť v r. 2024. Úspory sú výraznejšie v prípade, ak MŠ navštevuje viacero detí z rodiny.
Tabuľka – modelové príklady
Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v SR r. 2022 - 1500 € Údaje v €
Okres sídla MŠPriemerná výška PZZ MŠ/1 dieťa/1 M R 2024 povinnosť Priemerná výška PZZ MŠ/3 deti/1 M R 2024 povinnosť Priemerná výška PZZ MŠ/1 dieťa/1 R R 2024 povinnosť Priemerná výška PZZ MŠ/3 deti/1 R R 2024 povinnosťRozdiel PNMM zamestnanca v okrese a PNMM zamestnanca v SRPriemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v okrese R 2022 Zníženie výdavkov PZZ MŠ - úspora FP R 2027/1 dieťa/1 R bez poplatkuZníženie výdavkov PZZ MŠ - úspora FP R 2027/3 deti/1 R bez poplatkuBratislava I7923794828445432043-948-2844Košice I401204801440181518-480-1440Malacky29873481044891589-348-1044Trnava2163252756741574-252-756Púchov2266264792401540-264-792Šaľa2266264792321532-264-792Kysucké Nové Mesto1957228684331533-228-684Prievidza2472288864-2061294-288-864Poprad 2575300900-1831317-300-900Piešťany2060240720-1331367-240-720Rimavská Sobota1133132396-3661134-132-396Vranov nad Topľou927108324-3531147-108-324
Použité skratky:
Materská škola
PZZ
Príspevok zákonného zástupcu
R
Rok
M
Mesiac
PNMM
Priemerná nominálna mesačná mzda
Príloha č. 8
5