Príloha č. 4
1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Novelizačný bod č. 29 čl. V 28 zákona č. 245/2008 Z. z.) - opatrenie, ktorým sa od 1. 1. 2027 ruší povinnosť úhrady mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy a jeho určenie sa stanovuje len ako možnosť.
Opatrenie ruší povinnosť úhrady príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy zákonnými zástupcami detí a zároveň sa jeho úhrada ustanovuje len ako možnosť, za zákonom ustanovených podmienok, so zohľadnením životnej úrovne v príslušnom okrese, v ktorom materská škola svoje sídlo. Toto opatrenie pozitívny vplyv na hospodárenie domácností, ktorých deti navštevujú materskú školu, nakoľko znižuje výdavky domácností, prispieva k zlepšeniu finančnej situácie domácností.
Opatrenie, ktorým sa v súvislosti s novelizačným bodom č. 29 od 1. 1. 2027 upravuje výška mesačného príspevku zákonného zástupcu v materskej škole, ktorej zriaďovateľom je orgán miestnej štátnej správy v školstve alebo ústredný orgán štátnej správy, zo sumy neprevyšujúcej 7,5 % životného minima na sumu neprevyšujúcu 15 % sumy životného minima pre jedno nezaopatrené dieťa podľa osobitného predpisu - u tohto opatrenia sa môže predpokladať, že by mohlo mať negatívny sociálny vplyv, avšak, keďže ide o marginálny vplyv, pretože sa dotýka menej ako 1,3 % počtu detí navštevujúcich MŠ, tento nebol identifikovaný.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1 Domácnosti s deťmi, ktoré navštevujú materskú školu
)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1 Domácnosti s deťmi, ktoré navštevujú materskú školu
Počet detí MŠ obcí a miest v školskom roku 2023/2024 160 452 detí
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Kvantifikáciu vplyvu novelizačného bodu č. 29 nie je možné presne vyčísliť, nakoľko výška príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy nie je jednotná pre všetky materské školy v Slovenskej republike; o výške tohto príspevku rozhodujú zriaďovatelia materských škôl alebo riaditelia materských škôl, ak ide o materské školy zriadené regionálnym úradom školskej správy, a jeho výška čiastočne odráža aj životnú úroveň obyvateľov v jednotlivých regiónoch SR. Je kvantifikovaný celkový počet detí navštevujúcich materské školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a miest. V priloženej tabuľke doplnené modelové príklady, z ktorých je možné kvantifikovať zníženie výdavkov domácností od 1. 1. 2027, v závislosti od okresu sídla MŠ. Na výpočet modelových príkladov boli použité údaje z dostupných dát zverejnených ŠÚ SR o priemernej mesačnej
Príloha č. 4
2
nominálnej mzde zamestnanca v SR, priemernej mesačnej nominálnej mzde zamestnanca v jednotlivých okresoch SR a údaje z interných dát MŠVVaM SR o priemernej výške príspevkov zákonných zástupcov detí obcí a miest v jednotlivých okresoch SR.
Z priloženej tabuľky je zrejmé, že od 1. 1. 2027 dochádza k zníženiu výdavkov domácností v dôsledku navrhovanej legislatívnej zmeny. Ak by zriaďovatelia nevyužili zákonnú možnosť určenia príspevku, tak predpokladané ročné úspory na 1 dieťa a na 3 deti by boli vo výške príspevkov, ktoré zákonní zástupcovia detí platia v súlade so súčasnou legislatívou v roku 2024. Úspory výraznejšie v prípade, ak navštevuje viacero detí z domácnosti.
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Opatrenia uvedené v bode 4.1.1 majú rovnako pozitívny vplyv aj na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, pretože znižujú výdavky domácností. Zníženie výdavkov pomôže predovšetkým domácnostiam s nízkym príjmom, viacdetným domácnostiam, jednorodičovským domácnostiam, ako aj domácnostiam z marginalizovaných rómskych komunít.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1 Domácnosti s nízkym príjmom, ktorých deti navštevujú materskú školu
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Domácnosti žijúce v marginalizovaných rómskych komunitách, ktorých deti navštevujú materskú školu
Ovplyvnená skupina č. 2 Jednorodičovské domácnosti a Domácnosti s 3 a viac deťmi, ktoré navštevujú materskú školu
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Kvantifikáciu vplyvov týchto opatrení na skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia nie je možné určiť, nakoľko nemáme dostupné žiadne relevantné údaje, na základe ktorých by bolo možné vplyv týchto opatrení vyčísliť. Aj u týchto skupín môžeme vychádzať pri znížení výdavkov z priloženej tabuľky modelových príkladov.
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
Príloha č. 4
3
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Príloha č. 4
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Novelizačný bod č. 29 čl. V 28 zákona č. 245/2008 Z.z.) - opatrenie, ktorým sa ruší povinnosť úhrady mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy od 1. 1. 2027 a jeho určenie sa stanovuje len ako možnosť.
Opatrenie pozitívny vplyv na výchovu a vzdelávanie detí, pretože odstránenie finančných bariér pre umiestnenie dieťaťa do materskej školy nepriamo umožní zvýšenie zaškolenosti detí v materských školách, čím sa prispeje k skvalitneniu ich výchovy a vzdelávania.
Kvantifikácia zaškolenosti detí v SR je uvedená v tabuľke:
Zaškolenosť detí v SR je na úrovni 83,3 % pri 4-ročných deťoch a 96,3 % pri 5-ročných deťoch. Najnižšia zaškolenosť 5-ročných detí je evidovaná v okresoch Michalovce (84 %), Trebišov (91 %) a Rimavská Sobota (92 %).
Tabuľka : Zaškolenosť 4-5-ročných detí k 15.09.2023
Vek detí
Počet detí
Zaškolené deti
Odhadovaný počet detí v zahraničí
Zaškolenosť bez zohľadnenia detí v zahraničí
Odhadovaná zaškolenosť po zohľadne detí v zahraničí
4-ročné
59 814
48 563
1 495
81,2%
83,3%
5-roční
60 729
57 029
1 518
93,9%
96,3%
Novelizačný bod č. 42 čl. V 62 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z.) - opatrenie, ktorým sa umožniť prijatie uchádzačov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia variant A, ktorí získali primárne vzdelanie, do prvého ročníka vzdelávacieho programu nižšieho stredného odborného vzdelávania.
Opatrenie vplýva na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a má vplyv na sociálnu inklúziu. Konkrétne:
Žiakom sa po úspešnom absolvovaní školy otvárajú ďalšie možnosti štúdia na zvyšovanie úrovne vzdelania a kvalifikácie, čím sa rozšíria možnosti ich uplatnenia na trhu práce.
Ľahšie uplatnenie na trhu práce prispieva k lepšej dostupnosti služieb pre seba a svoju rodinu (vzdelávanie, zdravotná starostlivosť, ..), umožňuje získať viac financií, čím sa zlepší životný štandard rodín (mobilita, zdravotná starostlivosť a prevencia, hygienický štandard, štandard bývania, prístup k infraštruktúre, znižovanie sociálnych a psycho-patologických javov.
Širšie možnosti výberu ďalšieho povolania (lepšie platené pozície, možnosti štúdia na menej stigmatizovaných odboroch).
Motivácia k ďalšiemu štúdiu žiakov nie je negatívne ovplyvnená prepadávaním v nižších ročníkoch.
Príloha č. 4
5
Dostatok vzorov v komunitách prispieva k potláčaniu sociálnej patológie a zvyšovaniu ekonomickej úrovne.
Veľkosti jednotlivých ovplyvnených skupín:
Žiaci s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia v špeciálnych základných školách a v špeciálnych triedach na základných školách. Zdroj: CVTI SR
Školský rok
Žiaci s var. A
2018/2019
15 151
2019/2020
13 675
2020/2021
12 941
2021/2022
12 577
2022/2023
12 189
2023/2024
11 899
Novelizačný bod č. 82 čl. V (§151a zákona č. 245/2008 Z.z.) opatrenie, ktorým sa vytvárajú jednotné pravidlá pre reguláciu mobilných telefónov alebo obdobných osobných zariadení elektronickej komunikácie počas školského vyučovania.
Opatrenie zlepšuje sústredenosť v triede, chráni pred kyberšikanou počas vyučovania a možnými zdravotnými problémami spôsobenými nadmerným používaním mobilného telefónu. Následne tak opatrenie potenciál, zlepšiť akademické výsledky, mentálnu pohodu a duševné zdravie nielen detí, ale aj pedagógov, ktorí sa môžu tešiť lepším pracovným podmienkam, najmä z menej rušivého pracovného prostredia. Taktiež sa na základe anekdotálnej evidencie z praxe predpokladať zvýšená sociálna inklúzia, a to vďaka zvýšeniu počtu príležitostí na sociálnu interakciu počas prestávok.
Ovplyvnenou skupinou žiaci a žiaci 1. 4. ročníka 8-ročných gymnázií bez zdravotného znevýhodnenia.
Počet žiakov v školskom roku 2023/2024 bez zdravotného znevýhodnenia je 448 332 žiakov.
Počet žiakov 1. 4. ročníka 8-ročných gymnázií bez zdravotného znevýhodnenia je 10 034 žiakov.
Negatívny vplyv návrhu zákona by bolo možné predpokladať v prístupe k digitálnym informáciám, školy však budú dovybavené digitálnymi zariadeniami v rámci POO. Zákon navyše vyhradzuje možnosť využiť zariadenia vo vlastníctve alebo správe školy a súkromné mobilné telefóny žiakov na účel výchovy a vzdelávania, ak tak určuje štátny vzdelávací program, prípadne pedagóg.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
Vplyvy opatrení popísaných v časti 4.2.a) majú dosah na väčšinu zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, ktorých deti navštevujú školu.
Veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín je uvedená sumárne v bode 4.2a), podrobnejšia špecifikácia a kvantifikácia s dosahom len na zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia nie je z dostupných zdrojov k dispozícii.
Príloha č. 4
6
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Príloha č. 4
7
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Návrh dodržuje povinnosť rovnakého zaobchádzania.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Podpora ekonomickej stability žien prostredníctvom zvyšovania vzdelanostnej úrovne a následnej zamestnanosti žien pozitívny vplyv na dosahovanie rovnosti a príležitostí žien a mužov.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Podpora ekonomickej stability žien prostredníctvom zvyšovania vzdelanostnej úrovne a následnej zamestnanosti žien z MRK významný pozitívny vplyv na ženy patriace do tejto zraniteľnej skupiny obyvateľstva.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Návrh tejto legislatívnej úpravy odstraňuje prekážky a podporuje rovnosť žien a mužov v oblastiach:
-Podpora slobodného výberu povolania a neskoršej ekonomickej činnosti na základe vyštudovaného odboru/stupňa vzdelania, formou otvorenia ďalších vzdelávacích ciest po úspešnom absolvovaní základnej alebo strednej školy (viac možností na pokračovanie štúdia)
-Podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti formou zvyšovania vzdelanostnej úrovne a následnej zamestnanosti.
-Podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní formou zabezpečenia prístupu k absolvovaniu vzdelania a následnej možnosti výberu ďalšieho štúdia/pracovného zamerania podľa výberu jednotlivca
-Boj s obchodovaním s ľuďmi formou zabezpečenia potrebného vzdelania na obsadenie dostupných pracovných príležitostí mimo sivej alebo čiernej ekonomiky
Rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovaní pracovného a rodinného života formou zabezpečenia základného vzdelania, ktoré je predispozíciou na uchádzanie sa o možnosť vzdelania v jednotlivcom vybranej oblasti
Príloha č. 4
8
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh p
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Bez vplyvu
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Po úspešnom ukončení vzdelávania jednotlivec častejšie prechádza na oficiálny trh práce, mimo sivej a čiernej ekonomiky. Zároveň absolvovanie vzdelávania znižuje počet nezamestnaných a nevzdelávajúcich sa jednotlivcov.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Návrh má dosah na zvyšovanie participácie na trhu práce a znižovanie nezamestnanosti. Zvyšovanie vzdelanostnej úrovne prispieva aj ku sociálnej a ekonomickej mobilite.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu
Príloha č. 4
9
Tabuľka – modelové príklady
Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v SR r. 2022 - 1500 € Údaje v €
Okres sídla MŠPriemerná výška PZZ MŠ/1 dieťa/1 M R 2024 povinnosť Priemerná výška PZZ MŠ/3 deti/1 M R 2024 povinnosť Priemerná výška PZZ MŠ/1 dieťa/1 R R 2024 povinnosť Priemerná výška PZZ MŠ/3 deti/1 R R 2024 povinnosťRozdiel PNMM zamestnanca v okrese a PNMM zamestnanca v SRPriemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v okrese R 2022 Zníženie výdavkov PZZ MŠ - úspora FP R 2027/1 dieťa/1 R bez poplatkuZníženie výdavkov PZZ MŠ - úspora FP R 2027/3 deti/1 R bez poplatkuBratislava I7923794828445432043-948-2844Košice I401204801440181518-480-1440Malacky29873481044891589-348-1044Trnava2163252756741574-252-756Púchov2266264792401540-264-792Šaľa2266264792321532-264-792Kysucké Nové Mesto1957228684331533-228-684Prievidza2472288864-2061294-288-864Poprad 2575300900-1831317-300-900Piešťany2060240720-1331367-240-720Rimavská Sobota1133132396-3661134-132-396Vranov nad Topľou927108324-3531147-108-324
Použité skratky:
Materská škola
PZZ
Príspevok zákonného zástupcu
R
Rok
M
Mesiac
PNMM
Priemerná nominálna mesačná mzda