Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D+E
0
0
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
0
0
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
1000vyberte-0 - 00vyberte002000vyberte-0 - 00vyberte003000vyberte-0 - 00vyberte004000vyberte-0 - 00vyberte005000vyberte-0 - 00vyberte006000vyberte-0 - 00vyberte007000vyberte-0 - 00vyberte008000vyberte-0 - 00vyberte001in2out celkomGoldplating celkomVplyv na 1 podnik. v Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení saP.č.Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)Lokalizácia(§, ods., čl.,...)Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplatingÚčinnosť regulácieKategória dotk. subjektovPočet dotk. subjektov spolu Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Príloha č. 3a
3
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
Príloha č. 3a
4
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Predbežná informácia k legislatívnemu procesu PI/2024/72 Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bola zverejnená na:
V rámci tohto procesu bola prijatá 1 pripomienka z Únie súkromných škôlok a jaslí, ktorá je dostupná na:
Predložená pripomienka sa venuje širšiemu kontextu výchovy a vzdelávania, nielen zmene financovania predprimárneho vzdelávania. Únia súkromných škôlok a jaslí upozorňuje na viaceré dokumenty, v ktorých zakotvené rôzne zámery, ciele, programy a záväzky SR vo vzťahu k predprimárnemu vzdelávaniu a rannej starostlivosti, v rámci toho aj k financovaniu predprimárneho vzdelávania. Predložený návrh zákona smeruje práve k cieľu, vyplývajúcemu z reformy 1 komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti SR schváleného uznesením vlády SR č. 221 z 28. apríla 2021, a to vytvorenie diferencovaného a transparentného systému financovania predprimárneho vzdelávania, aby sa zabezpečila stabilita, odolnosť a účelové viazanie finančných prostriedkov vyčlenených na vzdelávanie“, čo je obsiahnuté práve aj v predloženej pripomienke. Navrhovaná zmena zákona rieši prioritne práve zmenu financovania materských škôl a školských klubov detí, ktoré financované z výnosu dane z príjmov fyzických osôb a navrhuje sa zmena ich financovania zo štátneho rozpočtu, prostredníctvom kapitoly MŠVVaŠ SR v súlade so zákonom č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov. Práve prostredníctvom novely tohto zákona sa vytvára priestor na finančné zabezpečenie vzdelávania detí predškolského veku s rôznorodými potrebami aj v oblasti materiálno-technického vybavenia, úpravy priestorov a pripravenosti učiteľov na prácu s týmito deťmi, ako aj na finančné zabezpečenie podporných opatrení asistentov učiteľa, školských podporných tímov s odbornými zamestnancami, finančné zabezpečenie výchovy a vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, detí v hmotnej núdzi a v konečnom dôsledku sa vytvára aj priestor na zabezpečenie vyššej miery zaškolenosti detí predškolského veku. Na všetky tieto skutočnosti upozorňuje a apeluje aj pripomienka Únie súkromných škôlok a jaslí.
Príloha č. 3a
5
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Akým spôsobom?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje x nemení znižuje
Zmenou financovania súkromných materských škôl a školských klubov detí nedochádza k zmene konkurencieschopnosti.
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje x nemení znižuje
Zmenou financovania súkromných materských škôl a školských klubov detí nedochádza k zmene produktivity.
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.,
d)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.
Príloha č. 3a
6
Predložený návrh zákona, na základe ktorého budú poskytované dotácie zo štátneho rozpočtu pre zriaďovateľov súkromných materských škôl, predpokladá nasledovné regulácie, ktoré budú mať vplyv na zvýšenie nákladov podnikateľského prostredia:
1.Vypracovanie protokolu školy o počte detí a žiakov škôl podľa stavu k 15. 9. školského roka na účely financovania materských škôl nepriame finančné náklady a administratívne náklady
Zavedenie regulácie sa dotkne 245 subjektov súkromných materských škôl, ktoré budú mať povinnosť spracovať Protokol a v tejto súvislosti im vzniknú administratívne náklady. Počet subjektov bol určený na základe údajov z Rezortného informačného systému MŠVVaM SR súkromné materské školy zaradené v sieti škôl a školských zariadení SR. Z internej štatistiky MŠVVaM SR boli vybrané údaje o počte súkromných materských škôl, ktoré organizačnou zložkou spojenej školy alebo základnej školy s materskou školou, ktoré tento Protokol na účely financovania školy majú povinnosť spracovávať pred zavedením regulácie. Na základe navrhovanej regulácie bude protokol obsahovať len väčšie množstvo dát, ktoré sa generujú automaticky z údajov evidovaných v školských informačných systémoch. Tieto materské školy nie započítané do počtu subjektov. Protokol sa spracováva 1x ročne. Vzhľadom na to, že Protokol sa vygeneruje automaticky (identifikuje sa číselným kódom) z údajov, ktoré školy evidujú v školských informačných systémoch o škole, deťoch a zamestnancoch, bola zvolená veľkosť povinnosti malá, s minimálnymi nárokmi na spracovanie a vo finančnom vyjadrení bola stanovená vo výške 20 na jeden subjekt, čo ročne predstavuje čiastku 4 900 za všetky subjekty. Nakoľko škola je povinná originál protokolu doručiť zriaďovateľovi v tlačenej podobe, boli identifikované aj nepriame finančné náklady vo výške 2,20 na jeden subjekt, ktoré predstavujú poštovné náklady na doručenie doporučeného listu podľa cenníka Slovenskej pošty vo výške 2,20 €, čo ročne predstavuje čiastku 539 za všetky subjekty. Celkový ročný vplyv tejto regulácie na podnikateľské prostredie je vo výške 5 439 €.
2.Vypracovanie protokolu zriaďovateľa o počte detí a žiakov škôl podľa stavu k 15. 9. školského roka na účely financovania materských škôl nepriame finančné náklady a administratívne náklady
Zavedenie regulácie sa dotkne 231 subjektov zriaďovateľov súkromných materských škôl, ktorí budú mať povinnosť spracovať Protokol a v tejto súvislosti im vzniknú administratívne náklady. Počet subjektov bol určený na základe údajov z Rezortného informačného systému MŠVVaM SR zriaďovatelia súkromných materských škôl zaradených v sieti škôl a školských zariadení SR. Z internej štatistiky MŠVVaM SR boli vybrané údaje o počte súkromných zriaďovateľov, ktorí tento Protokol na účely financovania školy majú povinnosť spracovávať pred zavedením regulácie za iný druh svojich škôl. Na základe navrhovanej regulácie bude protokol obsahovať len väčšie množstvo dát, ktoré sa generujú automaticky zo spracovaných Protokolov škôl. Títo zriaďovatelia nie započítaní do počtu subjektov. Protokol sa spracováva 1x ročne. Vzhľadom na to, že Protokol sa vygeneruje automaticky z webovej aplikácie MŠVVaM SR po zadaní číselného kódu vygenerovaného protokolu materskej školy, bola identifikovaná veľkosť povinnosti malá, s minimálnymi nárokmi na spracovanie a vo finančnom vyjadrení bola stanovená vo výške 20 na jeden subjekt, čo ročne predstavuje čiastku 4 620 za všetky subjekty. Nakoľko zriaďovateľ je povinný originál protokolu doručiť spracovateľovi v tlačenej podobe, boli identifikované aj nepriame finančné náklady vo výške 2,20 na jeden subjekt, ktoré predstavujú poštovné náklady na doručenie doporučeného listu
Príloha č. 3a
7
podľa cenníka Slovenskej pošty vo výške 2,20 čo ročne predstavuje čiastku 508 za všetky subjekty. Celkový ročný vplyv tejto regulácie na podnikateľské prostredie je vo výške 5 128 €.
.
3.Spracovanie rozpisu finančných prostriedkov pridelených materskej škole na kalendárny rok a úpravy rozpisu na základe zmeny počtu detí v kalendárnom roku na začínajúci nový školský rok – administratívne náklady
Zavedenie regulácie sa dotkne 231 subjektov zriaďovateľov súkromných materských škôl, ktorí budú mať povinnosť spracovať Rozpis a jeho úpravu. Počet subjektov bol určený na základe údajov z Rezortného informačného systému MŠVVaM SR zriaďovatelia súkromných materských škôl zaradených v sieti škôl a školských zariadení SR. Z internej štatistiky MŠVVaM SR boli vybrané údaje o počte súkromných zriaďovateľov, ktorí tento Rozpis a jeho úpravu na účely financovania majú povinnosť spracovávať pred zavedením regulácie za iný druh svojich škôl. Rozpis bude obsahovať len väčšie množstvo údajov. Títo zriaďovatelia nie započítaní do počtu subjektov. Rozpis sa spracováva 1x ročne, rovnako aj jeho úprava. Vzhľadom na to, že ide o veľmi malý rozsah agendy, bola identifikovaná veľkosť povinnosti malá, vo finančnom vyjadrení bola stanovená vo výške 12 na jeden subjekt, čo ročne predstavuje čiastku 2 772 za všetky subjekty. Nepriame finančné náklady na doručenie rozpisu a jeho úpravy materskej škole neboli identifikované, nakoľko môže byť využitá aj možnosť elektronického doručenia.
4.Spracovanie oznámenia o rozpise finančných prostriedkov pridelených materskej škole na kalendárny rok – administratívne náklady
Zavedenie regulácie sa dotkne 231 subjektov zriaďovateľov súkromných materských škôl, ktorí budú mať povinnosť spracovať Oznámenie. Počet subjektov bol určený na základe údajov z Rezortného informačného systému MŠVVaM SR zriaďovatelia súkromných materských škôl zaradených v sieti škôl a školských zariadení SR. Z internej štatistiky MŠVVaM SR boli vybrané údaje o počte súkromných zriaďovateľov, ktorí toto Oznámenie na účely financovania majú povinnosť spracovávať pred zavedením regulácie za iný druh svojich škôl. Úprava rozpisu bude obsahovať len väčšie množstvo údajov. Títo zriaďovatelia nie započítaní do počtu subjektov. Rozpis sa spracováva 2x ročne. Vzhľadom na to, že ide o veľmi malý rozsah agendy, bola identifikovaná veľkosť povinnosti malá, vo finančnom vyjadrení bola stanovená vo výške 12 na jeden subjekt, čo ročne predstavuje čiastku 2 772 za všetky subjekty. Nepriame finančné náklady na doručenie rozpisu spracovateľovi neboli identifikované, nakoľko môže byť využitá aj možnosť elektronického doručenia.
5.Oboznámenie sa s legislatívou a postupom práce - Protokol, Rozpis, Oznámenie administratívne náklady
Regulácia sa dotkne 476 subjektov súkromných materských škôl a ich zriaďovateľov. Počet subjektov bol určený na základe údajov z Rezortného informačného systému MŠVVaM SR súkromné materské školy zaradené v sieti škôl a školských zariadení SR a z internej štatistiky MŠVVaM SR o počte zriaďovateľov súkromných materských škôl. Ide o jednorazovú aktivitu, a to oboznámenie sa s novými legislatívnymi pravidlami po zavedení regulácie a ich porovnaním s legislatívnymi pravidlami, ktoré boli platné pred zavedením regulácie. Vzhľadom na to, že ide o nenáročnú a jednorazovú aktivitu s malým rozsahom legislatívy, vo
Príloha č. 3a
8
finančnom vyjadrení bola stanovená vo výške 5 na jeden subjekt, čo ročne predstavuje čiastku 2 380 €.
Na výpočet nákladov jednotlivých regulácií na podnikateľské prostredie boli využité dáta z kalkulačky nákladov. Celkový ročný vplyv všetkých regulácií na podnikateľské prostredie je vo výške 17 983 €.
Navrhovaná zmena zákona aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý však v súčasnosti nie je možné finančne špecifikovať, nakoľko nie dostupné relevantné údaje, z ktorých by mohol byť tento pozitívny vplyv bližšie finančne špecifikovaný. Podstata spočíva v tom, že podľa súčasného modelu financovania materských škôl z výnosu dane z príjmov územnej samospráve, bolo v podstate na výpočet podielových daní pre tieto subjekty, v tom aj pre súkromné materské školy použité jediné kritérium, a to počet detí bez bližšej možnosti špecifikácie personálneho obsadenia jednotlivých materských škôl alebo prevádzkových a ostatných nákladov súvisiacich s výchovno-vzdelávacím procesom týchto materských škôl. Navrhovaný model uvažuje s podrobnejšími výpočtami a množstvom ďalších kritérií, na základe ktorých budú financované súkromné materské školy, a to tak v oblasti normatívneho financovania, ale predovšetkým v oblasti nenormatívneho financovania. Ako je uvedené aj v časti 3.2., práve prostredníctvom novely tohto zákona sa vytvára napr. priestor aj na finančné zabezpečenie vzdelávania detí predškolského veku s rôznorodými potrebami v oblasti materiálno-technického vybavenia, pripravenosti učiteľov na prácu s týmito deťmi, ako aj na finančné zabezpečenie podporných opatrení asistentov učiteľa alebo školských podporných tímov odbornými zamestnancami.
Príloha č. 3a
9
Príloha č. 3a
10