Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: DPFO
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
DPFO (Obce)
0
- 559 639 294
- 559 639 294
- 559 639 294
z toho:
- vplyv na ŠR
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
Rozpočtové prostriedky
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
- 559 639 294
- 559 639 294
- 559 639 294
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: MŠVVaM SR/078 **
0
614 433 722
614 433 722
614 433 722
Obce
0
- 559 639 294
- 559 639 294
- 559 639 294
z toho:
- vplyv na ŠR
0
614 433 722
614 433 722
614 433 722
Rozpočtové prostriedky
0
614 433 722
614 433 722
614 433 722
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
- 559 639 294
- 559 639 294
- 559 639 294
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR*
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
Príloha č. 2
2
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR*
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
614 433 722
614 433 722
614 433 722
v tom: MŠVVaM/078 ***
0
614 433 722
614 433 722
614 433 722
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: MŠVVaM SR/078 **
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
Obce
0
- 559 639 294
- 559 639 294
- 559 639 294
z toho:
0
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
- 559 639 294
- 559 639 294
- 559 639 294
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
0
0
0
0
*Keďže mzdové výdavky zamestnancov materských škôl sú súčasťou bežného transferu (kat. 640) poskytovaného zriaďovateľom, nie sú vyčíslené v tab. č. 1, len v tab. č. 5 - doplnené riadky.
** Rozdiel vo výške 54 794 428 € medzi vplyvom na limit verejných výdavkov a výdavkami verejnej správy celkom predstavuje objem FP, ktoré má ministerstvo zabezpečené v rozpočte kapitoly na financovanie návrhu.
*** V objeme finančných prostriedkov zabezpečených v rozpočte na financovanie návrhu sú započítané FP vo výške 559 639 294 €, o ktoré sa navrhuje znížiť DPFO obcí a FP vo výške 54 794 428 €, ktoré má ministerstvo zabezpečené v rozpočte.
Príloha č. 2
3
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona nepredpokladá rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy a nepredpokladá ani vplyv na príjmy a výdavky verejnej správy celkom, nakoľko dochádza k vzájomnej kompenzácii vplyvov na príjmy obcí a príjmy štátneho rozpočtu, k vzájomnej kompenzácii výdavkov obcí a výdavkov štátneho rozpočtu a k dofinancovaniu zvýšených výdavkov Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR nad rámec vzájomnej kompenzácie z vlastných zdrojov. Rovnako návrh zákona nepredpokladá ani vplyv na limit výdavkov verejnej správy, nakoľko dochádza k vzájomnej kompenzácii vplyvov na limit verejných výdavkov štátneho rozpočtu a verejných výdavkov obcí.
Úpravy vyplývajúce z návrhu zákona budú v rokoch 2025 2027 finančne zabezpečené v rozpočtovej kapitole Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR v rámci limitu verejných výdavkov ŠR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh“), rieši zavedenie normatívneho financovania materských škôl vrátane materských škôl pre deti so zdravotným znevýhodnením (ďalej len „MŠ) zo štátneho rozpočtu (ďalej len „ŠR“) bez ohľadu na typ zriaďovateľa (obec, samosprávny kraj, cirkevný zriaďovateľ, súkromný zriaďovateľ).
V súčasnosti sa osobné náklady a prevádzka v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, cirkevných a súkromných zriaďovateľov financujú z výnosu dane z príjmov fyzických osôb (ďalej len „DPFO“), prostredníctvom rozpočtov obcí. originálnou kompetenciou územnej samosprávy a o výške poskytnutých finančných prostriedkov pre rozhoduje samospráva, prípadne zriaďovateľ.
Navrhovaná zmena financovania spočíva v zmene zdroja financovania tak, že nebudú financované z výnosu DPFO, ale zo ŠR, z kapitoly Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). Zjednotí sa systém financovania bez ohľadu na typ zriaďovateľa. Nový spôsob financovania bude postavený na normatívnom princípe, finančné prostriedky sa budú prideľovať na základe počtu detí a normatívu určeného pre v danom kalendárnom roku. Zároveň budú financované zo ŠR aj prostredníctvom nenormatívnych príspevkov (dopravné, odchodné, príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ, podporné opatrenia).
.......................................................................................................................................................
Príloha č. 2
4
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
Návrhom sa plní jeden z cieľov Plánu obnovy a odolnosti SR schváleného uznesením vlády SR č. 221 z 28. apríla 2021– ide o cieľ reformy 1 komponentu 6.
Reforma 1 komponentu 6 je Zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od 3 rokov.“
Tento cieľ reformy sa z časti splnil zákonom č.182/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Navrhovanou novelou zákona č. 597/2003 Z. z. sa začne plniť ďalší cieľ reformy, a to č. 16: Nadobudnutie účinnosti nového normatívneho systému financovania predprimárneho vzdelávania na základe štandardizovaných skutočných ročných nákladov na zamestnancov a prevádzkové náklady MŠ.
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Zmenou financovania sa nepredpokladá vplyv na zvýšenie alebo zníženie poskytovania výchovno-vzdelávacej činnosti, ktorú deťom poskytujú MŠ.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
v súčasnosti financované z výnosu DPFO na základe počtu detí podľa stavu k 15. 9. príslušného školského roka, pričom na základe týchto údajov zriaďovateľom poskytované podielové dane od 1. 1. nasledujúceho kalendárneho roka.
Pri kvantifikovaní vplyvu navrhovanej legislatívnej úpravy na rozpočet obcí sa vychádzalo z objemu finančných prostriedkov poskytnutých obciam na financovanie v r. 2023 z DPFO, ktorý bol vo výške 544 869 626 a prognózovaného nárastu podielových daní v roku 2025. Po započítaní prognózovaného nárastu podielových daní v roku 2025 bola napočítaná suma 559 639 294 €, o ktorú sa navrhuje znížiť finančné prostriedky z DPFO obciam. Táto suma je o 54 794 428 nižšia, ako skutočná potreba finančných prostriedkov na zabezpečenie zmeny
Príloha č. 2
5
financovania zo ŠR, ktorá bola ministerstvom napočítaná vo výške 614 433 722 €. Sumu 54 794 428 na financovanie legislatívneho návrhu zabezpečí ministerstvo zo svojho rozpočtu (z finančných prostriedkov rozpočtovaných na príspevok na deti v predprimárnom vzdelávaní a detí z rodín v hmotnej núdzi).
Pri výpočte potreby finančných prostriedkov na zabezpečenie zmeny financovania ministerstvo vychádzalo zo spracovaných analýz o skutočnej potrebe finančných prostriedkov na osobné a prevádzkové náklady z dostupných zdrojov, pričom boli zohľadnené aj vlastné zdroje ministerstva na krytie výdavkov navrhovanej legislatívnej zmeny.
Pri výpočte minimálnej potreby finančných prostriedkov na osobné náklady ministerstvo vychádzalo z priemernej mesačnej mzdy zamestnancov v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, súkromných a cirkevných zriaďovateľov vo výške 1260 €/1 zamestnanec. Táto bola vypočítaná z údajov zo štvrťročného štatistického výkazu Škol (MŠVVM SR) 1-04 za obdobie január marec 2024, a to z údajov o skutočnom čerpaní miezd zamestnancov v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, súkromných a cirkevných zriaďovateľov a z údajov o priemernom evidenčnom prepočítanom počte zamestnancov týchto za sledované obdobie. Na základe toho bol vyčíslený minimálny objem finančných prostriedkov potrebných na úhradu miezd vo výške 379 118 880 €, čo spolu so zákonnými odvodmi zamestnávateľa do poisťovní predstavuje celkovú minimálnu výšku finančných prostriedkov potrebných na úhradu osobných nákladov zamestnancov, a to 516 359 915 €. Ide o objem finančných prostriedkov, z ktorých budú zriaďovateľom MŠ poskytované normatívne príspevky na osobné náklady.
Pri výpočte potreby finančných prostriedkov na prevádzkové náklady ministerstvo vychádzalo zo sumy 83 144 983 €, čo predstavuje objem skutočných výdavkov obcí vynaložených v r. 2023 zo zdroja 40 (vlastné príjmy obcí) na prevádzku MŠ, ktorá bola znížená o výdavky obcí na odstupné 65 r., rekreačné poukazy, odchodné.
Výdavky na odstupné 65 r. a rekreačné poukazy rozpočtované v kapitole ministerstva vo výške 2 195 322 a budú poskytované zriaďovateľom nad rámec normatívnych príspevkov na prevádzkové náklady. Výdavky na odchodné rozpočtované v kapitole ministerstva vo výške 2 528 604 € a budú poskytované zriaďovateľom v rámci nenormatívneho financovania MŠ.
V rámci analýzy potreby finančných prostriedkov na úhradu výdavkov bola napočítaná aj potreba ďalších nenormatívnych finančných prostriedkov ŠR, ktoré potrebné na krytie výdavkov v súlade s navrhovanou legislatívnou úpravou dopravné, príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ, príspevok na skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia vrátane detí z rodín v hmotnej núdzi (ďalej len „SZP“), pričom v tomto prípade sa vychádzalo z dostupných údajov ministerstva o skutočnom čerpaní finančných prostriedkov ŠR na v r. 2023 na rovnaký alebo obdobný druh výdavkov. Celkový objem týchto finančných prostriedkov vrátane odchodného predstavuje celkovú sumu 12 733 502 €.
Podrobnejšia špecifikácia výdavkov je uvedená v priloženej tabuľke – Financovanie MŠ.
Vo výpočte vplyvu navrhovanej zmeny na rozpočet verejnej správy bol zohľadnený aj objem FP, ktorý ministerstvo zabezpečený v rozpočte kapitoly na poskytovanie príspevku na deti MŠ, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné a deti v hmotnej núdzi v celkovej výške 54 794 428 €. Navrhovaná legislatívna zmena predpokladá zrušenie poskytovania týchto príspevkov. Výdavky, ktoré boli uhrádzané z týchto príspevkov budú použité na normatívne a nenormatívne financovanie MŠ, v tom aj formou vyšších normatívnych príspevkov na deti v povinnom predprimárnom vzdelávaní prostredníctvom vyšších koeficientov a poskytovaním
Príloha č. 2
6
nenormatívnych príspevkov vrátane novo navrhovaného príspevku na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu alebo príspevku na skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania detí zo SZP.
Taktiež bola pri kvantifikácii objemu potreby finančných prostriedkov ŠR na zabezpečenie legislatívnej zmeny zohľadnená skutočnosť, že v rámci legislatívneho procesu bolo dohodnuté podpísanie memoranda medzi ministerstvom, ZMOS a ÚMS, na základe ktorého bude samospráva čiastočne prispievať z vlastných zdrojov na dofinancovanie niektorých výdavkov v procese prechodu z originálnej pôsobnosti samosprávy pod prenesený výkon štátnej správy.
Financovanie MŠ – špecifikácia výdavkov s výsledným vplyvom
na ŠR a rozpočet obcí
Počet detí k 15. 9. 2023
177 955
Počet zamestnancov (priemerný evidenčný prepočítaný počet zamestnancov za 1. štvrťrok 2024)
25 074
Normatívne finančné prostriedky - osobné náklady (výpočet z normatívov na osobné náklady)
516 359 915 €
Normatívne finančné prostriedky - prevádzkové náklady (výpočet z normatívov na prevádzkové náklady)
83 144 983 €
Ostatné normatívne finančné prostriedky (osobitné ustanovenia zákona dohodovacie konanie na účel odstupného PZ, OZ* 65 rokov a príspevku na rekreáciu)
2 195 322 €
Nenormatívne finančné prostriedky - bežné výdavky (odchodné, dopravné, príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu, príspevok na SZP
12 733 502 €
SPOLU (normatívne a nenormatívne finančné
prostriedky)
614 433 722 €
Z toho: Finančné prostriedky zabezpečené
v rozpočte ministerstva
54 794 428 €
Z toho : Výnos z DPFO obcí
(zníženie výnosu DPFO obcí)
559 639 294 €
*PZ – pedagogickí zamestnanci
OZ – odborní zamestnanci
V o vyššie uvedenej tabuľke Financovanie je v poslednom riadku uvedený objem finančných prostriedkov, o ktorý sa predpokladá zníženie výnosu DPFO obciam vo výške 559 639 294 , pričom tieto finančné prostriedky budú použité na normatívne financovanie zo ŠR. Tým sa začne napĺňať jeden z čiastkových cieľov reformy Plánu obnovy a odolnosti, a to zavedenie normatívneho systému financovania predprimárneho vzdelávania na základe štandardizovaných skutočných ročných nákladov na zamestnancov a prevádzkové náklady MŠ, nakoľko v súlade s finančným výkazom FIN 1-12 o bežných výdavkoch obcí za rok 2023 boli z rozpočtu obcí vynaložené výdavky na predprimárne vzdelávania zo zdroja 40 vo výške
Príloha č. 2
7
535 078 787 a návrh predpokladá vynaloženie väčšieho objemu výdavkov, a to vo výške 559 639 294 €.
Vstupné dáta na spracovanie dopadov zmeny financovania na rozpočet obcí a rozpočet kapitoly MŠVVaM SR:
-počet detí v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, súkromných a cirkevných zriaďovateľov v školskom roku 2023/2024 k 15. 9. 2023 na základe výkazu Škol (MŠVVaŠ SR) 40–01,
-priemerný evidenčný prepočítaný počet pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, súkromných a cirkevných zriaďovateľov na základe údajov zo štvrťročného štatistického výkazu Škol 1-04 o práci v školstve za obdobie január až marec 2024 ,
-objem finančných prostriedkov čerpaných na mzdy zamestnancov v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, súkromných a cirkevných zriaďovateľov na základe údajov zo štvrťročného štatistického výkazu Škol 1-04 o práci v školstve za obdobie január až marec 2024,
-finančný výkaz FIN 1-12 za rok 2023 o bežných výdavkoch obcí vynaložených na predprimárne vzdelávanie zo zdroja 40 (vlastné príjmy obcí),
- legislatívne ustanovenia navrhovanej úpravy financovania v súlade so zákonom č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (normatívne a nenormatívne financovanie),
-legislatívne ustanovenia zákona 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a nariadenia vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.
Na základe vyššie uvedeného bol vyčíslený celkový vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške 0 €, nakoľko vyčíslená potreba finančných prostriedkov pre kapitolu ministerstva na zabezpečenie zmeny financovania na rok 2025 vo výške 614 433 722 sa predpokladá zabezpečiť znížením výnosu DPFO obciam vo výške 559 639 294 a vlastnými rozpočtovými zdrojmi ministerstva vo výške 54 794 428 €. S rovnakými sumami sa uvažuje aj na nasledujúce 2 rozpočtové roky.
V predloženom návrhu nie je zohľadnený prípadný nárast počtu detí v jednotlivých rozpočtových rokoch a s tým súvisiaci nárast počtu zamestnancov MŠ. Pri súčasnom počte 25 074 zamestnancov sa nepredpokladá rozpočtovo nekrytý vplyv. Z uvedeného vyplýva, že v prípade zmien výkonových ukazovateľov, bude túto situáciu ministerstvo riešiť v spolupráci s MF SR.
V oblasti vplyvu zamestnanosti na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z údajov štvrťročného štatistického výkazu Škol (MŠVVM SR) 1-04 o práci v školstve za obdobie 1. štvrťroku 2024 o celkovom priemernom evidenčnom prepočítanom počte pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov, ktorí zabezpečujú výchovno-vzdelávací proces a prevádzku v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, súkromných a cirkevných zriaďovateľov.
Aj keď sa novelou zákona plní jeden z cieľov Plánu obnovy a odolnosti SR schváleného uznesením vlády SR č. 221 z 28. apríla 2021– Reforma 1 komponent 6 - Zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov
Príloha č. 2
8
predprimárneho vzdelávania od 3 rokov.“, nie je možné výdavky spojené so zmenou financovania uhrádzať z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti SR. Finančné prostriedky, ktoré poskytované z Plánu obnovy a odolnosti SR, časovo ohraničené do roku 2026 a v Pláne obnovy a odolnosti SR sa nikdy neuvažovalo s financovaním v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávy, cirkevných a súkromných zriaďovateľov z finančných prostriedkov poskytovaných z Plánu obnovy a odolnosti SR, ani v Pláne obnovy a odolnosti SR neboli tieto zdroje kvantifikované.
Príloha č. 2
9
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1 DPFO (MŠVVaM SR)
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
Príloha č. 2
10
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1 DPFO (Obce)
0
-559 639 294
-559 639 294
-559 639 294
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
-559 639 294
-559 639 294
-559 639 294
Príloha č. 2
11
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Návrh zákona nepredpokladá rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko dochádza k vzájomnej kompenzácii vplyvov na rozpočet obcí a štátny rozpočet, a výdavky nad rámec kompenzácie sú zabezpečené v rozpočte ministerstva.
Tabuľka č. 4/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) MŠVVaM SR
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
614 433 722
614 433 722
614 433 722
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery spolu (640)2
v tom:
0
614 433 722
614 433 722
614 433 722
641 013
0
558 926 868
558 926 868
558 926 868
642 004
0
22 014 271
22 014 271
22 014 271
642 005
0
33 492 582
33 492 582
33 492 582
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (721006)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
614 433 722
614 433 722
614 433 722
Príloha č. 2
12
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Návrh zákona nepredpokladá rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko dochádza k vzájomnej kompenzácii vplyvov na rozpočet obcí a štátny rozpočet, a výdavky nad rámec kompenzácie sú zabezpečené v rozpočte ministerstva.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) Obce
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
-
-559 639 294
-
-559 639 294
-
-559 639 294
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery spolu (640)2
v tom:
0
-559 639 294
-559 639 294
-559 639 294
641 013
0
-20 051 066
-20 051 066
-20 051 066
642 004
0
-30 505 756
-30 505 756
-30 505 756
642 005
0
-20 051 066
-20 051 066
-20 051 066
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (721006)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
-559 639 294
-559 639 294
-559 639 294
Príloha č. 2
13
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Návrh zákona nepredpokladá rozpočtovo nekrytý vplyv na limit výdavkov verejnej správy, nakoľko vplyvy na limit rozpočtu obcí a štátny rozpočet sú vzájomne vykompenzované.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010) MŠVVaM SR
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
0
0
0
0
Bežné výdavky (600)
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery spolu (640)2
v tom:
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
641 013
0
509 082 472
509 082 472
509 082 472
642 004
0
20 051 066
20 051 066
20 051 066
642 005
0
30 505 756
30 505 756
30 505 756
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (721 006)2
0
0
0
0
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
559 639 294
559 639 294
559 639 294
Príloha č. 2
14
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Návrh zákona nepredpokladá rozpočtovo nekrytý vplyv na limit výdavkov verejnej správy, nakoľko vplyvy na limit rozpočtu obcí a štátny rozpočet sú vzájomne vykompenzované.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010) Obce
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
0
0
0
0
Bežné výdavky (600)
0
-559 639 294
-559 639 294
-559 639 294
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery spolu (640)2
v tom:
0
-559 639 294
-559 639 294
-559 639 294
641 013
0
-509 082 472
-509 082 472
-509 082 472
642 004
0
-20 051 066
-20 051 066
-20 051 066
642 005
0
-30 505 756
-30 505 756
-30 505 756
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (721 006)2
0
0
0
0
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
-559 639 294
-559 639 294
-559 639 294
Príloha č. 2
15
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom (orientačný ukazovateľ)
0
25 074
25 074
25 074
z toho vplyv na ŠR (orientačný ukazovateľ)
0
25 074
25 074
25 074
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 260
1 260
1 260
z toho vplyv na ŠR
0
1 260
1 260
1 260
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky poskytované zriaďovateľom ako transfer
celkom (v eurách)
0
516 359 915
516 359 915
516 359 915
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610) – normatívne FP
0
379 118 880
379 118 880
379 118 880
z toho vplyv na ŠR
0
379 118 880
379 118 880
379 118 880
Poistné a príspevok do poisťovní (620) – normatívne FP
0
137 241 035
137 241 035
137 241 035
z toho vplyv na ŠR
0
137 241 035
137 241 035
137 241 035
Poznámka: Mzdové výdavky zamestnancov MŠ sú súčasťou bežného transferu (kat. 640) poskytovaného zriaďovateľom
Príloha č. 2
16
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d+10
d+20
d+30
d+40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
Príloha č. 2
1