Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Smernica Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Ú. v. ES L 180, 19. 7. 2000, Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ, kap. 20/zv. 001)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/801 z 11. mája 2016 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely výskumu, štúdia, odborného vzdelávania, dobrovoľníckej služby, výmenných programov žiakov alebo vzdelávacích projektov a činnosti aupair (Ú. v. EÚ L 132, 21. 5. 2016)
Termín začiatku a ukončenia PPK
3. 5. – 15. 5. 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
máj 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
august 2024
2.Definovanie problému
Predloženým návrhom je potrebné zabezpečiť splnenie jedného z cieľov reformy 1 komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti SR, ktorým je nový normatívny systém financovania predprimárneho vzdelávania na základe štandardizovaných skutočných ročných nákladov na zamestnancov a prevádzkové náklady MŠ.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu je zmena financovania materských škôl. Navrhovaná zmena financovania spočíva v nasledovnom:
-materské školy nebudú financované obcami z výnosu dane z príjmov fyzických osôb, ale zo štátneho rozpočtu,
-spôsob financovania materských škôl bude postavený na normatívnom princípe, finančné prostriedky sa budú prideľovať na základe počtu detí a príslušného normatívu,
-splnenie cieľa reformy 1 komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti SR.
4.Dotknuté subjekty
Materské školy, obce, neštátni zriaďovatelia, zákonní zástupcovia detí, deti materských škôl, zraniteľné skupiny obyvateľstva, skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
5.Alternatívne riešenia
Príloha č. 1
2
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie návrhu právneho predpisu. Tým by sa však nesplnil jeden z cieľov Plánu obnovy a odolnosti SR schváleného uznesením vlády SR č. 221 z 28. apríla 2021 ide o cieľ reformy 1 komponentu 6.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Nariadenie vlády č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia.
Nariadenie vlády 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
V priebehu kalendárneho roka 2025 a následne v každom kalendárnom roku. Materské školy a ich zriaďovatelia vypracujú správu o hospodárení za predchádzajúci kalendárny rok, v ktorej deklarujú použitie finančných prostriedkov pridelených zo štátneho rozpočtu. Z uvedenej správy bude zrejmá efektivita vynakladania finančných prostriedkov vo vzťahu k výchovno-vzdelávaciemu procesu.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Príloha č. 1
3
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Navrhované zmeny nepredpokladajú vplyv na rozpočet verejnej správy, vzhľadom na to že, negatívny vplyv na rozpočet obcí a pozitívny vplyv na štátny rozpočet sa vzájomne kompenzujú a zvýšené výdavky MŠVVaM SR na zabezpečenie zmeny financovania budú zabezpečené z vlastných zdrojov ministerstva. Materské školy nebudú financované obcami z výnosu dane z príjmov fyzických osôb, ale zo štátneho rozpočtu. Pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet obcí súvisí so skutočnosťou, že so znížením príjmov obcí dochádza aj k zníženiu výdavkov obcí, čo súvisí s tým, že výdavky, ktoré boli obcami uhrádzané z výnosu dane z príjmov územnej samospráve, budú v súlade s navrhovanou úpravou legislatívy uhrádzané zo štátneho rozpočtu z rozpočtovej kapitoly MŠVVaM SR.
Navrhovanou zmenou prioritne dôjde len k zmene zdroja, prostredníctvom ktorého sa poskytujú finančné prostriedky zriaďovateľom materských škôl, z ktorých sa uhrádzajú osobné a prevádzkové náklady.
Čo sa týka podnikateľského prostredia, navrhovaná novela dopad na súkromné materské školy. Keďže však dochádza len k zmene zdroja financovania, novela zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie v oblasti priamych finančných nákladov, v prípade 2 regulácií je definovaný negatívny vplyv na podnikateľské prostredie v oblasti nepriamych finančných nákladov a v prípade 4 regulácií negatívny vplyv na podnikateľské prostredie v oblasti administratívnych nákladov. Navrhovaná novela zákona aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý však nie je možné finančne vyčísliť. Dôvody pozitívneho vplyvu uvedené v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Nakoľko súkromné materské školy patria aj do skupiny micro, malých a stredných podnikov, je v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie identifikovaný aj pozitívny a negatívny vplyv na MSP.
Navrhovaná novela má pozitívny sociálny vplyv a pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predmetom návrhu zákona aj úpravy v ďalších súvisiacich zákonoch (najmä zákon č. 245/2008 Z. z. a zákon č. 596/2003 Z. z.), ktoré priamo nadväzujú na zmenu financovania materských škôl alebo ide o technické zmeny, ktoré reagujú na podnety z aplikačnej praxe.
11.Kontakt na spracovateľa
Alexander Ludva, odbor legislatívy, +421259374374,
alexander.ludva@minedu.sk
Gabriela Petrúšková, odbor financovania škôl a školských zariadení, +421259374487,
gabriela.petruskova@minedu.sk
Viera Hajdúková, odbor predprimárneho vzdelávania a základných škôl, +421259374347,
viera.hajdukova@minedu.sk
12.Zdroje
Príloha č. 1
4
Plán obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
Zákon č. 182/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú
niektoré zákony.
Dáta Štatistického úradu Slovenskej republiky.
Rezortný informačný systém MŠVVaM SR.
Finančný výkaz o príjmoch, výdavkoch a finančných operáciách FIN 1-12 za kalendárny rok 2023 za obce.
Štvrťročné výkazy o práci v školstve Škol (MŠVVM SR) 1-04 za kalendárny rok 2023.
Interné štatistiky MŠVVaM SR.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 075/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K Doložke vybraných vplyvov,
Komisia odporúča predkladateľovi doplniť časť 1. Základné údaje „Termín začiatku a ukončenia PPK“ a „Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR“.
Pripomienky sú zapracované.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Doložka vybraných vplyvov v 9. časti uvádza iba negatívne vplyvy na rozpočty obcí a VUC, pričom analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy v časti 2.1. Zhrnutie uvádza okrem negatívnych vplyvov na príjmy obcí aj pozitívne vplyvy na výdavky obcí. Uvedené Komisia žiada zosúladiť.
Technické pripomienky k analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy:
V tabuľke č. 1/A v časti Vplyv na počet zamestnancov Komisia odporúča neuvádzať počet zamestnancov, keďže ide o presun zamestnancov medzi územnou samosprávou a ústrednou správou v rámci verejnej správy, postačuje uvedenie tejto informácie v tabuľke č. 5.
V tabuľke č. 1/A v časti Financovanie zabezpečené v rozpočte Komisia žiada vyplniť sumárny riadok.
Je potrebné vyplniť príjmové tabuľky č. 3 za každý subjekt verejnej správy zvlášť a taktiež vyplniť výdavkové tabuľky č. 4 za každý subjekt verejnej správy zvlášť.
Pripomienky sú zapracované.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy sa uvádza aj financovanie ŠKD v sume cca 138 mil. eur. Komisia upozorňuje, že podľa názoru Komisie financovanie činnosti ŠKD nie je zachytené v legislatívnom znení v § 7 návrhu zákona.
Predmet pripomienky je bezpredmetný, nakoľko z návrhu zákona bola vypustená zmena financovania ŠKD.
K sociálnym vplyvom
V bode 4. Dotknuté subjekty považuje Komisia za potrebné uviesť aj skupiny, ktoré dotknuté sociálnymi vplyvmi predloženého návrhu zákona.
Komisia považuje za potrebné, aby predkladateľ riadne identifikoval a zhodnotil všetky sociálne vplyvy predloženého návrhu zákona a analýzu sociálnych vplyvov vypracoval vo všetkých jej bodoch, v ktorých identifikoval vplyv tak, aby boli návrhy opatrení so sociálnym vplyvom hodnotené jednotlivo, pri každom hodnotenom návrhu opatrenia bol zrejmý jeho opis, vplyv, porovnanie navrhovaného opatrenia so súčasným stavom, špecifikácia dotknutých skupín a kvalitatívne a pokiaľ možno aj kvantitatívne zhodnotenie sociálneho vplyvu.
Hodnotenie návrhov opatrení ovplyvňujúcich hospodárenie domácností dotknutých skupín v rámci analýzy sociálnych vplyvov je potrebné vykonať aspoň prostredníctvom vhodne zvolených modelových príkladov.
Príloha č. 1
5
Komisia odporúča zvážiť, či nevzniká negatívny sociálny vplyv v súvislosti s novelizačným bodom č. 27 čl. V (§ 28 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z.).
Komisia považuje za potrebné v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov zhodnotiť aj novelizačný bod č. 33 čl. V (§ 55a ods. 8 zákona č. 245/2008 Z. z.)
Komisia považuje za potrebné v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov zhodnotiť aj novelizačný bod č. 35 čl. V 59b ods. 3 zákona č. 245/2008 Z. z.) - opatrenie, aby sa právo na predprimárne vzdelávanie vzťahovalo na materské školy vzdialené najviac 3 km od miesta trvalého pobytu dieťaťa.
Komisia považuje za potrebné v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov zhodnotiť aj novelizačný bod č. 38 čl. V 62 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z.) - opatrenie, ktorým sa umožniť prijatie uchádzačov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia variant A, ktorí získali primárne vzdelanie, do prvého ročníka vzdelávacieho programu nižšieho stredného odborného vzdelávania.
Komisia považuje za potrebné v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov zhodnotiť aj novelizačný bod č. 63 čl. V 151a zákona č. 245/2008 Z. z.) - opatrenie, ktorým sa vytvárajú jednotné pravidlá pre reguláciu mobilných telefónov a iných osobných zariadení elektronickej komunikácie počas školského vyučovania.
Pripomienky zapracované. Vzhľadom na to, že úprava v § 55a ods. 8 bola z návrhu zákona vypustená, pripomienka sa v tejto časti stala bezpredmetnou.
K vplyvom na manželstvo rodičovstvo a rodinu
V kontexte hodnotenia vybraných vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, Komisia oceňuje, že predkladateľ vypracoval príslušnú analýzu vplyvov na manželstvo rodičovstvo a rodinu a označil tento vplyv aj v doložke vybraných vplyvov. Avšak obsahovú časť Analýzy vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, t. j. odpovede na jednotlivé otázky Komisia odporúča prepracovať a doplniť v zmysle pripomienok gestora. Analýza vplyvov a manželstvo, rodičovstvo a rodinu bola doplnená formou sledovania zmien a je prílohou tohto stanoviska.
Pripomienky sú zapracované.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: