školského zariadenia zo siete sa automaticky vyraďujú zo siete aj ich organizačné zložky a elokované pracoviská. K bodu 59
Vzhľadom na to, že v praxi môže nastať situácia, že ministerstvo zistí porušenie právnych predpisov aj bez podnetu od Štátnej školskej inšpekcie, resp. regionálneho úradu, je opodstatnené, aby mohlo aj v tomto prípade začať konanie ex offo. Z dôvodu zachovania právnej istoty škôl a školských zariadení, sa však určuje podmienka, aby zistenia ministerstva, na základe ktorých ministerstvo môže vyradiť školu alebo školské zariadenie zo siete aj bez návrhu, boli overené zisteniami Štátnej školskej inšpekcie.
K bodu 60
Cieľom úpravy je predchádzať situáciám, keď škola alebo školské zariadenie počas prebiehajúceho konania o vyradenie zo siete naďalej poskytuje výchovu a vzdelávanie, pričom je zrejmé, že pokračovanie vo výchove a vzdelávaní spôsobí závažné negatívne dôsledky napr. v podstatnej miere ohrozí kvalitu poskytovaného vzdelávania. Zároveň sa určuje horná hranica dĺžky prerušenia výchovy a vzdelávania ministerstvom a podmienky, za ktorých môže ministerstvo o prerušení vzdelávania rozhodnúť, čím sa má chrániť právna istota škôl a školských zariadení. Ministerstvo školstva taktiež v rozhodnutí o prerušení vyučovania rozhodne, v ktorej škole alebo školách sa bude poskytovať výchova a vzdelávanie žiakom zo škôl, v ktorých bolo poskytovanie výchovy a vzdelávania prerušené. Uvedenou úpravou sa zaručuje právo detí, žiakov a poslucháčov na vzdelávanie aj pri prerušení poskytovania výchovy a vzdelávania v „pôvodnej“ škole.
K bodu 62
Návrh vychádza z aplikačnej praxe, vzhľadom na to, že zmeny v sieti (termín začatia činnosti, výchovno-vzdelávací jazyk, elokované pracovisko) reagujú na aktuálne potreby zriaďovateľa/regiónu (napr. havárie, dostupnosť v prípade výchovno-vzdelávacieho jazyka...).
K bodu 63
Úprava súvisí so zavedením nového druhu údajov, ktoré sa majú viesť v sieti, ktorým je príslušný vzdelávací program pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, pričom zmeny ktoré sa týkajú tohto druhu údajov, má vykonať ministerstvo školstva bez rozhodnutia, keďže ide o technické zmeny, ktoré je postačujúce administratívne aktualizovať.
K bodu 66
Vzhľadom na skutočnosť, že zákon umožňuje aby ústredné orgány štátnej správy mohli zriaďovať materské školy, z povahy veci vyplýva, aby mohli zriaďovať aj zariadenia školského stravovania ako súčasti materských škôl. Preto sa táto skutočnosť aj jednoznačne vymedzuje v zákone.
K bodu 67
Upravuje sa účel nakladania príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu nákladov materskej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti ústredného orgánu štátnej správy, keďže je opodstatnené, aby nakladanie s týmto príspevkom bolo realizované obdobným spôsobom ako je to pri školách zriaďovaných obcou.
K bodom 68 až 70
Účelom úpravy je zjednodušenie administratívneho postupu pri spájaní škôl a vzniku spojených škôl tak, aby sa nevyžadovalo vyradenie a zrušenie, ale aby sa doterajšie školy plynulo stali