D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o daní z príjmov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Marcinková a Vladimír Ledecký.
Cieľom predkladanej právnej úpravy je zjednodušenie možnosti umiestňovania detí zamestnancov do tzv. “firemných” materských škôl a jaslí; zjednodušenie spočíva v navrhovanej možnosti zaradenia výdavkov na prevádzku materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa (jaslí) prevádzkovaných iným subjektom, teda nielen vlastných (=patriacich zamestnávateľovi) materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa (jaslí) medzi daňovo uznateľné výdavky.
Na základe v súčasnosti platnej právnej úpravy na základe novely zákona o dani z príjmov (novela zákon č. 60/2023 Z. z.) si zamestnávatelia môžu uznať ako daňovo uznateľné výdavky tie výdavky, ktoré im vznikli v súvislosti s prevádzkou vlastných materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa (ďalej aj “firemné škôlky a jasle”). Predmetná novelizácia zákona z roku 2023 mala evidentne pozitívny vplyv na zamestnávateľov a motivovala ich tieto zariadenia zakladať. Z aplikačnej praxe však vyplynulo, že hoci mnoho zamestnávateľov by tieto zariadenia chcelo založiť, samostatne na to nedisponujú dostatočnými kapacitami, prípadne im chýba iný potrebný kapitál. Vzhľadom na tieto skutočnosti si prevádzku materských škôl a zariadení pre deti do troch rokov veku v priestoroch bezprostredne nadväzujúcich na miesto výkonu práce zamestnanca zabezpečujú prostredníctvom tretej strany (dodávateľskej firmy). Tieto materské školy a zariadenia pre deti do troch rokov veku, ktoré prevádzkuje iný subjekt ako zamestnávateľ, plnia plnohodnotnú funkciu a poskytujú všetky benefity ako firemné škôlky a jasle, ktoré si prevádzkuje zamestnávateľ sám. V administratívnych centrách napríklad dochádza k zdieľaniu materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa (jaslí) viacerými firmami. Platná legislatíva však zamestnávateľom v súčasnosti neumožňuje si tieto výdavky označovať za daňovo uznateľné. Vzhľadom na uvedené skutočnosti, predkladatelia predmetného návrhu zákona navrhujú okruh daňovo uznateľných výdavkov rozšíriť.
Nedostatok miest materských školách a zariadeniach pre deti do troch rokov veku je jedným z hlavných dôvodov, ktorý bráni rodičom malých detí v návrate do zamestnania. Z prieskumov vyplýva, že až 50 % matiek sa do zamestnania nemohlo vrátiť práve kvôli tomuto nedostatku.1 Zároveň štát v súčasnosti nemá veľa efektívnych a časovo nenáročných nástrojov, ako tento nedostatok odstrániť. Súkromný sektor tak môže urobiť prostredníctvom firemných škôlok a jaslí, prax a výskumy ukazujú, že prostredníctvom daňových nástrojov je možné zamestnávateľov motivovať takéto zariadenia zakladať. Okrem toho majú firemné škôlky a jasle množstvo benefitov pre deti a rodičov, ako napríklad prispôsobený čas prevádzky firemnej škôlky alebo jaslí potrebám zamestnanca, zdravotné výhody pre matku a dieťa v dôsledku neprerušenia dojčenia, v prípade potreby je rodič okamžite pri dieťati, či väčšia istota udržania si pracovného miesta pre rodiča malého dieťaťa.
Zároveň zdôrazňujeme význam vzdelávania detí v ich rannom detstve. Výskumy ukazujú, že deti, ktoré sú vzdelávané v rannom detstve dosahujú lepšie kariérne výsledky
1 Pozri: https://www.pracujucemamy.sk/pre-firmy
a evidujeme v ich prípade nižšiu mieru kriminality. Zároveň sa ušetrí 7 – 10 % nákladov súvisiacich s ich vzdelávaním.2 Na Slovensku vo vzdelávaní detí v ich rannom detstve zaostávame aj kvôli nedostatku miest v materských školách a zariadeniach starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa (jasliach). Práve firemné škôlky a jasle môžu tento negatívny stav zlepšiť. Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, ako aj pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Zároveň bude mať návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
2 Pozri: https://heckmanequation.org/resource/invest-in-early-childhood-development-reduce-deficits-strengthen-the-economy/
K čl. I
K bodu 1
Medzi daňové výdavky, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone, podľa súčasnej úpravy patria výdavky (náklady) na prevádzku vlastných materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Predloženým návrhom sa vypúšťa slovo “vlastných”, v dôsledku čoho sa toto bude vzťahovať na akúkoľvek materskú školu a zariadenie starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. K bodu 2
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa nová právna úprava, účinná od 1. januára 2025 použije prvýkrát prvýkrát v zdaňovacom období, ktoré sa začína 1. januára 2025.
K čl. II
Nadobudnutie účinnosti predkladanej novely zákona sa navrhuje na 1. januára 2025.