D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Marcinková, Vladimír Ledecký a Ondrej Dostál.
Cieľom predkladanej právnej úpravy je, aby rozvod manželov, ktorým bolo maloleté dieťa zverené do spoločnej náhradnej osobnej starostlivosti alebo do spoločnej pestúnskej starostlivosti, nespôsoboval zánik týchto starostlivostí. Novelou zákona sa ustanovuje, aby príslušný súd pri rozvode manželov aj bez návrhu jedného z nich rozhodol a určil, ktorý z bývalých manželov bude mať po rozvode dieťa zverené do náhradnej osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti.
Aktuálna právna úprava (zákon č. 36/2005 Z. z., ďalej len “zákon o rodine”) stanovuje, že rozvodom manželov zaniká náhradná osobná starostlivosť a pestúnska starostlivosť. Predkladatelia predmetnej novely zákona majú za to, že aktuálne znenie zákona je v rozpore s najlepším záujmom dieťaťa a medzinárodnými dohovormi, ktorými sme ako Slovenská republika viazaní, napríklad Dohovorom o právach dieťaťa. Ponechanie dieťaťa v právnom vákuu po rozvode manželov, ktorí ho mali zverené do náhradnej osobnej starostlivosti alebo pestúnskej starostlivosti vystavuje dieťa veľkému riziku, nakoľko stráca osoby, ktoré by za neho prevzali právnu zodpovednosť. Pokiaľ predmetnú situáciu vysvetlíme na príklade ad absudrum o maloleté dieťa sa po rozvode jeho pestúni a opatrovníci môžu prestať starať a zároveň sa týmto konaním nijak neprevinia voči platnej právnej úprave, nakoľko podľa zákona o rodine rozvodom po právnej stránke strácajú zodpovednosť za dieťa. Súčasnú právnu úpravu, ktorá ruší rozvodom náhradnú osobnú starostlivosť aj pestúnsku starostlivosť možno považovať za absurdnú aj z toho dôvodu, že samotný vznik týchto foriem starostlivosti nie je naviazaný na manželstvo.
V súčasnosti ak si rozvádzajúci rodič chce aj naďalej ponechať dieťa vo vyššie uvedených formách starostlivosti, musí v rozvodom konaní požiadať súd o pokračovanie v starostlivosti o dieťa. V takomto prípade súd môže, ale nemusí o návrhu rozhodnúť. Z aplikačnej praxe vyplynulo, že manželia v rozvodom konaní nemajú vedomosť o tom, že tento osobitý návrh o ponechaní dieťaťa v náhradnej osobnej starostlivosti alebo pestúnskej starostlivosti musia podať. Súčasne súdy tieto návrhy môžu zamietnuť a bývalí manželia musia po rozvode podať nový návrh o zverenie dieťaťa do náhradnej osobnej starostlivosti alebo pestúnskej starostlivosti, ktorého vybavenie môže byť časovo náročné.
V prípade, že rodičia v rozvodom konaní vyššie opísaný návrh nepodajú alebo súd o ňom nerozhodne, nakoľko mu takáto povinnosť v súčasnosti na základe zákona nevzniká, náhradná osobná starostlivosť a pestúnska starostlivosť sa rozvodom skončia. V takomto prípade dieťa ostáva v takzvanom právnom vákuu. Aktuálna právna úprava totižto nerieši, kto za maloleté dieťa preberá zodpovednosť. V starostlivosti o dieťa zvyčajne pokračujú, respektíve pokračuje, jeden z bývalých manželov, ktorí mali dieťa zverené do pestúnskej alebo náhradnej osobnej starostlivosti. Podľa zákona o rodine však za dieťa právne zodpovední nie sú. Zároveň sa im rozvodom a skončením týchto foriem starostlivosti končí aj finančná a sociálna podpora na výchovu dieťaťa. Prichádzajú o všetky príspevky, na ktoré v súvislosti s výchovou dieťaťa majú nárok. Zároveň kvôli absencii súdneho rozhodnutia nemajú nárok ani na výživné od bývalého manžela alebo manželky.
Na základe predkladanej novely zákona v rozhodnutí súdu, súd musí určiť, ktorí z bývalých manželov bude v pestúnskej alebo náhradnej osobnej starostlivosti pokračovať, pri čom nedôjde k jej zániku ani zmene formy. Zároveň súd v tomto rozhodnutí určí, ktorému z bývalých manželov sa starostlivosť ruší.
Predkladatelia predmetnej novely zákona myslia aj na situáciu, ak ani jeden z bývalých manželov nemá záujem v pokračovaní v náhradnej osobnej starostlivosti alebo v pestúnskej starostlivosti. V takomto prípade súd tieto formy starostlivosti zruší.
Predkladaný návrh zákona sleduje najlepší záujem dieťaťa. Zároveň by po prijatí tejto novely nedochádzalo k narušeniu väzieb dieťaťa a osoby, ktoré ho malo zverené do pestúnskej alebo náhradnej osobnej starostlivosti.
Uvedený návrh je prevzatím pôvodného návrhu z roku 2016 (tlač 216), ktorého predkladateľmi boli poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Natália Blahová a Ondrej Dostál. Pri hlasovaní návrh nezískal podporu vtedajšej koaličnej väčšiny.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správ a podnikateľské prostredie. Predložený návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona taktiež nebude mať vplyv služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zrušiť ustanovenie zákona o rodine, ktorým sa náhradná osobná starostlivosť končí rozvodom.
K bodu 2
Navrhuje sa prijatie právnej úpravy, ktorá súdu určí povinnosť pri rozvode manželov určiť, ktorý z nich bude v náhradnej osobnej starostlivosti o maloleté dieťaťa pokračovať a ktorému z nich sa starostlivosť ruší. K zmene typu starostlivosti nedochádza. V prípade, že ani jeden z rodičov nemá záujem v náhradnej osobnej starostlivosti pokračovať, rozvodom táto starostlivosť končí (podľa zákona o rodine § 47 ods. 1 písm. e).
K bodu 3
Navrhuje sa zrušiť ustanovenie zákona o rodine, ktorým sa pestúnska starostlivosť končí rozvodom.
K bodu 4
Navrhuje sa prijatie právnej úpravy, ktorá súdu určí povinnosť pri rozvode manželov určiť, ktorý z nich bude v pestúnskej starostlivosti o maloleté dieťaťa pokračovať a ktorému z nich sa starostlivosť ruší. K zmene typu starostlivosti nedochádza. V prípade, že ani jeden z rodičov nemá záujem v náhradnej osobnej starostlivosti pokračovať, rozvodom táto starostlivosť končí (podľa zákona o rodine § 52 ods. 1 písm. e).
K čl. III
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti predloženého návrhu zákona na 1. januára 2025.