Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Vládny návrh zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti
Predkladateľ: Vláda Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
1 278
0
Spolu = A+B+C+D+E
1 278
0
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
1 278
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
0
0
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
1in
2out celkom
Goldplating celkom
1.
Upravenie procesu výberu kandidátov na vymenovanie alebo voľbu na voľné pozície riadiacich pracovníkov
zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti
§ 5 ods. 1
2. úplná harmonizácia
28.12.24
veľké podniky
2
79
158
In (zvyšuje náklady)
0
0
2.
Poskytnutie informácie kandidátom na základe žiadosti
zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti
§ 5 ods. 4
2. úplná harmonizácia
28.12.24
veľké podniky
2
231
463
In (zvyšuje náklady)
0
0
3.
Zabezpečenie riadnej informácie o povinnostiach a sankciách
zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti
§ 5 ods. 6
2. úplná harmonizácia
28.12.24
veľké podniky
2
110
219
In (zvyšuje náklady)
0
0
Príloha č. 3a
3
4.
Poskytnutie informácie Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR
zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti
§ 7 ods. 1
2. úplná harmonizácia
28.12.24
veľké podniky
2
110
219
In (zvyšuje náklady)
0
0
5.
Zverejnenie informácie na webovom sídle
zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti
§ 7 ods. 2
2. úplná harmonizácia
28.12.24
veľké podniky
2
110
219
In (zvyšuje náklady)
0
0
Príloha č. 3a
4
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Upravenie procesu výberu kandidátov na vymenovanie alebo voľbu na voľné pozície riadiacich pracovníkov
Upravenie procesu výberu kandidátov je nový typ regulácie, ktorý bude mať negatívny vplyv na podnikateľský sektor.
Predkladateľ zvolil ako kategóriu dotknutý subjekt veľký podnik pri počte 2. Ide o presnú kvantifikáciu počtu subjektov, ktorá vychádza z komparácie dvoch datasetov:
(i)
dataset subjektov
kótovaných na Burze cenných papierov v Bratislave v trhu kótovaný
a regulovaný voľný;
(ii) dataset veľkých podnikov vyabstrahovaný z webového
portálu Finstat.sk
.
Ako typ regulácie boli zvolené Administratívne náklady v alternatíve č. 2. Predkladateľ zvolil pri type povinnosti „Zmeny vnútorných predpisov“ pri jednorazovej frekvencii plnenia povinnosti. Predpokladá sa, že kótovaná spoločnosť bude upravovať proces výberu kandidátov na vymenovanie alebo voľbu na voľné pozície riadiacich pracovníkov jednorazovo, nie v pravidelných intervaloch.
Poskytnutie informácie kandidátom na základe žiadosti
Poskytnutie informácie kandidátom na základe žiadosti je nový typ regulácie, ktorý bude mať negatívny vplyv na podnikateľský sektor.
Predkladateľ zvolil ako kategóriu dotknutý subjekt veľký podnik pri počte 2. Ide o presnú kvantifikáciu počtu subjektov, ktorá vychádza z komparácie dvoch datasetov:
(i)
dataset subjektov
kótovaných na Burze cenných papierov v Bratislave v trhu kótovaný
a regulovaný voľný;
(ii) dataset veľkých podnikov vyabstrahovaný z webového
portálu Finstat.sk
.
Ako typ regulácie boli zvolené Administratívne náklady v alternatíve 2. Predkladateľ zvolil pri type povinnosti 2 typy povinností:
(i) „Poskytnutie informácie, oznámenie, vyhlásenie“ pri nepravidelnej frekvencii plnenia povinnosti;
(ii) „Poskytnutie súčinnosti“ pri nepravidelnej frekvencii plnenia povinnosti.
Dôvodom je, že v prvom prípade podnikateľský subjekt poskytne informáciu žiadateľovi, v druhom prípade poskytne žiadateľovi súčinnosť. Predpokladá sa, že kótovaná spoločnosť
Príloha č. 3a
5
bude poskytovať kandidátom informácie na základe žiadosti a poskytovať súčinnosť v nepravidelných intervaloch, keďže navrhovaná legislatíva predpokladá tri typy možností podania žiadosti od kandidáta na kótovanú spoločnosť.
Zabezpečenie riadnej informácie o povinnostiach a sankciách
Zabezpečenie riadnej informácie o povinnostiach a sankciách je nový typ regulácie s negatívnym vplyvom na podnikateľské prostredie.
Predkladateľ zvolil ako kategóriu dotknutý subjekt veľký podnik pri počte 2. Ide o presnú kvantifikáciu počtu subjektov, ktorá vychádza z komparácie dvoch datasetov:
(i)
dataset subjektov
kótovaných na Burze cenných papierov v Bratislave v trhu kótovaný
a regulovaný voľný;
(ii) dataset veľkých podnikov vyabstrahovaný z webového
portálu Finstat.sk
.
Ako typ regulácie boli zvolené Administratívne náklady v alternatíve 2. Predkladateľ zvolil pri type povinnosti „Poskytnutie informácie, oznámenie, vyhlásenie“ pri nepravidelnej frekvencii plnenia povinnosti.
Predpokladá sa, že kótovaná spoločnosť bude zabezpečovať riadne informácie v nepravidelných intervaloch.
Poskytnutie informácie Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Poskytnutie informácie Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR je nový typ regulácie, ktorý bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Predkladateľ zvolil ako kategóriu dotknutý subjekt veľký podnik pri počte 2. Ide o presnú kvantifikáciu počtu subjektov, ktorá vychádza z komparácie dvoch datasetov:
(i)
dataset subjektov
kótovaných na Burze cenných papierov v Bratislave v trhu kótovaný
a regulovaný voľný;
(ii) dataset veľkých podnikov vyabstrahovaný z webového
portálu Finstat.sk
.
Ako typ regulácie boli zvolené Administratívne náklady v alternatíve 2. Predkladateľ zvolil pri type povinnosti „Poskytnutie informácie, oznámenie, vyhlásenie“ pri pravidelnej frekvencii raz ročne. Navrhovaná legislatíva predpokladá, že kótovaná spoločnosť bude poskytovať informácie Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR raz ročne.
Zverejnenie informácie na webovom sídle
Zverejnenie informácie na webovom sídle je nový typ regulácie, ktorý bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Predkladateľ zvolil ako kategóriu dotknutý subjekt veľký podnik pri počte 2. Ide o presnú kvantifikáciu počtu subjektov, ktorá vychádza z komparácie dvoch datasetov:
(i)
dataset subjektov
kótovaných na Burze cenných papierov v Bratislave v trhu kótovaný
a regulovaný voľný;
(ii) dataset veľkých podnikov vyabstrahovaný z webového
portálu Finstat.sk
.
Príloha č. 3a
6
Ako typ regulácie boli zvolené Administratívne náklady v alternatíve 2. Predkladateľ zvolil pri type povinnosti „Zverejnenie informácie“ pri pravidelnej frekvencii raz ročne.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
Goldplating nebol identifikovaný.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
Príloha č. 3a
7
Dňa 2.11.2023 bola zverejnená predbežná informácia (
PI/2023/311
) podľa § 9 zákona č.
400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov k návrhu zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovaných spoločností.
Cieľom vládneho návrhu zákona je transpozícia smernice
EURÓPSKEHO PARLAMENTU A
RADY (EÚ) 2022/2381
z 23. novembra 2022 o zlepšení rodovej vyváženosti medzi riadiacimi
pracovníkmi kótovaných spoločností a súvisiacich opatreniach. Cieľom úpravy je zvýšiť zastúpenie žien vo vrcholových orgánoch spoločností za účelom posilnenia hospodárskeho rastu, podpory mobility na pracovnom trhu, posilnenia konkurencieschopnosti kótovaných spoločností a dosiahnutia rodovej rovnosti na trhu práce.
Zverejnením predbežnej informácie k návrhu zákona začali konzultácie s podnikateľskými subjektmi. V rámci predbežnej informácie svoje stanovisko zaslala Republiková únia zamestnávateľov:
„Cieľom pripravovaného návrhu zákona je zavedenie povinnosti pre kótované spoločnosti zabezpečiť do 30.6.2026, aby príslušníci menej zastúpeného pohlavia zastávali najmenej 40 % pozícií nevýkonných riadiacich pracovníkov alebo, aby príslušníci menej zastúpeného pohlavia zastávali najmenej 33% všetkých pozícií riadiacich pracovníkov, a to výkonných aj nevýkonných riadiacich pracovníkov. V nadväznosti na zavedenie tejto povinnosti, si dovoľujeme predkladateľa požiadať o zorganizovanie konzultácie v rámci predbežnej informácie k návrhu zákona, ktorej by sme sa radi zúčastnili.“
Diskusia s trhom (Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení, Republiková únia zamestnávateľov, Slovenská banková asociácia, Burza cenných papierov) k návrhu zákona sa uskutočnila dňa 14.3.2024 na pôde Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky.
K návrhu zákona mali podnikatelia viaceré konzultačné otázky vo veci interpretácie textu, terminologického penza navrhovanej legislatívy, z ktorých vyplynula potreba úpravy legislatívneho textu navrhovaného zákona v niektorých jeho pasážach. Zo strany predkladateľa to bolo akceptované, a preto pristúpil k legislatívno-technickým úpravám navrhovanej legislatívy.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Akým spôsobom?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Príloha č. 3a
8
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.,
d)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.
§ 5 ods. 3 uprednostnenie kandidáta menej zastúpeného pohlavia
Ide o nový typ povinnosti pre podnikateľský subjekt. Stanovuje povinnosť kótovanej spoločnosti pri výbere z viacerých rovnako resp. porovnateľne kvalifikovaných (spôsobilých) kandidátov z hľadiska ustanovených podmienok pre obsadenie voľnej pozície, najmä z hľadiska vhodnosti, spôsobilosti a profesionálnych výsledkov, uprednostniť kandidáta menej zastúpeného pohlavia.
Táto povinnosť sa dotkne dvoch veľkých spoločností; predkladateľ však nezaradil túto reguláciu do Kalkulačky, keďže ide o reguláciu, ktorú nemožno kvantifikovať.
§ 6 Právna ochrana
a) povinnosť preukázania existencie dôvodov osobitného zreteľa v prospech druhého kandidáta
Ide o nový typ povinnosti pre podnikateľský subjekt kótovanú spoločnosť. Stanovuje povinnosť preukázať existenciu dôvodov osobitného zreteľa v prospech druhého kandidáta v čase súdneho konania.
Predkladateľ túto reguláciu nezahrnul do Kalkulačky nákladov, keďže ide o reguláciu, keďže ju nie je možné kvantifikovať. Táto povinnosť sa môže dotknúť 0 2 podnikateľských subjektov, keďže navrhované ustanovenie sa nachádza v § 6 ods. 2 v časti „Právna ochrana“.
Toto predpokladá, že subjekty túto povinnosť budú musieť plniť v prípade, že nebudú plniť povinnosť vyplývajúcu zo zákona. Ide teda o fakultatívnu povinnosť, ktorej splnenie vyplýva z toho, že na subjekty bude podaný návrh za neplnenie povinnosti. V rámci nej kótovaná spoločnosť bude musieť preukázať, že v procese výberu z hľadiska objektívneho
Príloha č. 3a
9
komparatívneho posúdenia existovali v prospech kandidáta druhého pohlavia dôvody osobitného zreteľa.
b) primerané zadosťučinenie/náhrada nemajetkovej ujmy v peniazoch/náhrada škody
Ide o nový typ povinnosti pre podnikateľský subjekt.
Stanovuje povinnosť uhradiť primerané zadosťučinenie/náhradu nemajetkovej ujmy/náhradu škody v prípade rozhodnutia súdu v neprospech podnikateľského subjektu.
Predkladateľ túto reguláciu nezahrnul do Kalkulačky nákladov, keďže ide o reguláciu, ktorú nie je možné kvantifikovať. Táto povinnosť sa môže dotknúť 0 2 podnikateľských subjektov, keďže navrhované ustanovenie sa nachádza v § 6 ods. 2 v časti „Právna ochrana“.
Toto predpokladá, že subjekty túto povinnosť budú musieť plniť v prípade, ak príslušný súd rozhodne v ich neprospech a zároveň určí aj konkrétnu výšku napríklad primeraného zadosťučinenia.
Ide teda o fakultatívnu povinnosť, ktorej splnenie vyplýva z toho, že na subjekty bude podaný návrh za neplnenie povinnosti a následne rozhodnutia súdu v ich neprospech.
§ 7 ods. 4 doplnenie informácie
Ide o nový typ povinnosti pre podnikateľský subjekt.
Stanovuje povinnosť uhradiť primerané zadosťučinenie/náhradu škody v prípade rozhodnutia súdu v neprospech podnikateľského subjektu.
Predkladateľ túto reguláciu nezahrnul do Kalkulačky nákladov, keďže ide o reguláciu, ktorú nie je možné kvantifikovať. Táto povinnosť sa môže dotknúť 0 2 podnikateľských subjektov, keďže navrhované ustanovenie v legislatíve nastane vtedy, keď si podnikateľský subjekt nesplní svoju povinnosť.
§ 8 ods. 1 ukladanie sankcií za nesplnenie informačnej povinnosti
Ukladanie sankcií za nesplnenie informačnej povinnosti je nový typ regulácie s negatívnym vplyvom na podnikateľské prostredie. Ani v tomto prípade predkladateľ nezahrnul túto sankciu do Kalkulačky nákladov, keďže splnenie tejto povinnosti nastane v tom prípade, ak podnikateľský subjekt nesplní povinnosť, ktorú mu ustanovuje legislatíva.
V prípade nesplnenia povinnosti bude možné uložiť pokutu do 100 000 €.
Vládny návrh zákona však predpokladá aj pozitívny vplyv. Zvýšenie zastúpenia menej zastúpeného pohlavia (v súčasnosti menej zastúpené pohlavie v podmienkach Slovenskej republiky predstavujú práve ženy) môže byť prospešné pre samotné kótované spoločnosti, nakoľko niektoré štúdie ukazujú, že spoločnosti s vyšším zastúpením žien vo vrcholových orgánoch úspešnejšie než spoločnosti s nižším zastúpením žien.3 Uvedené je pravdepodobne spôsobené tým, že ženy so sebou prinášajú cenné skúsenosti, ktoré môžu pomôcť spoločnostiam lepšie reagovať na zmeny na trhu, či byť inovatívnejšími. Zvýšenie zastúpenia žien vo vrcholových orgánoch kótovaných spoločností vytvorí inkluzívnejšie pracovné prostredie, ktoré môže zamestnancov viac motivovať. Súčasne, to môže napomôcť spoločnosti udržať si zamestnancov, znížiť rodové rozdiely v odmeňovaní, prilákať nové
3 Napr. KIRSCH, A., The gender composition of corporate boards: A review and research agenda. The Leadership Quarterly , s. 346-364.
Príloha č. 3a
10
talenty, adekvátnejšie odrážať spoločenskú realitu a potreby spotrebiteľov, či viesť k pozitívnejším výsledkom dlhodobo udržateľného rastu.
Podľa štatistík sa Slovenská republika pri vyváženom obsadzovaní vedúcich pozícií v kótovaných spoločnostiach dlhodobo umiestňuje pod priemerom Európskej únie. 4 V indexe rodovej rovnosti, ktorý vyšiel v roku 2023, získala Slovenská republika najnižšie skóre (31,5b) v oblasti moci, ktorá meria rodovú rovnosť na rozhodujúcich pozíciách v politickej, hospodárskej a sociálnej sfére. Od roku 2020 sa pokrok v tejto oblasti zastavil a Slovenská republika, tak zaostáva nielen za priemerom Európskej únie, ale za väčšinou členských štátov.5 Súčasný právny stav v nadväznosti na uvedené negatívny dopad na vyvážené zastúpenie žien a mužov vo vrcholových orgánoch kótovaných spoločností.
Vo všeobecnosti je snahou smernice je vo všeobecnosti eliminovanie negatívneho javu nerovností v spoločnosti a tým súčasne aj zníženie miery zaostávania členských štátov, ktoré neprijali v tejto oblasti žiadne opatrenia. Základné princípy, z ktorých smernica vychádza, predstavujú na jednej strane minimalizácia regulácie, možnosť voľby prostriedkov na dosiahnutie cieľa, minimalizácia administratívnej záťaže spoločností, ako aj monitorovacieho orgánu, na strane druhej zároveň vyžadovanie stanovenia účinných, primeraných a odradzujúcich sankcií. Slovenská republika pristupuje k minimalistickej transpozícií smernice, tak aby splnila záväzky vyplývajúce z členstva v Európskej únií z dôvodu, že na rozdiel od iných členských štátov Európskej únie, nemá vnútroštátnu právnu úpravu, ktorá by sledovala rovnaký cieľ, ako stanovuje smernica a ani praktický vzor v súkromnom, či verejnom sektore.
4 EIGE, Gender Statistics Database. Gender balance in business and finance December 2022, dostupné na:
https://eige.europa.eu/sites/default/files/documents/20231035_pdf_mh0423141enn_002.pdf
5 EIGE, Comparing Power/ Economic score in 2023 edition, dostupné na:
https://eige.europa.eu/gender-equality-
index/2023/compare-countries/power/2/bar