1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiál
Vládny návrh zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2381 z 23. novembra 2022 o zlepšení rodovej vyváženosti medzi riadiacimi pracovníkmi kótovaných spoločností a súvisiacich opatreniach (Ú. v. EÚ L 315, 7. 12. 2022).
Termín začiatku a ukončenia PPK
od 8.4.2024 do 17.4.2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
od 23.4.2024 do 15.5.2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
august 2024
2.Definovanie problému
Základným zámerom pri príprave vládneho návrhu zákona je transpozícia Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2381 z 23. novembra 2022 o zlepšení rodovej vyváženosti medzi riadiacimi pracovníkmi kótovaných spoločností a súvisiacich opatreniach (Ú. v. L 315, 7. 12. 2022) (ďalej len „smernica (EÚ) 2022/2381“).
Smernica (EÚ) 2022/2381 stanovenú transpozičnú lehotu do 28. decembra 2024. Explicitná komplexná právna úprava konkrétnych požiadaviek, ktoré vyplývajú zo smernice (EÚ) 2022/2381, v platnom vnútroštátnom právnom poriadku absentuje. Je preto potrebné upraviť predmetnú problematiku v rámci predkladaného vládneho návrhu zákona.
Súčasný právny stav negatívny dopad na vyvážené zastúpenie žien a mužov vo vrcholových orgánoch kótovaných spoločností. Pretrvávanie tejto právnej úpravy by neviedlo k podpore a zlepšeniu vyváženého zastúpenia žien a mužov, teda k ich praktickej rovnosti, ale naopak prehĺbilo by rozdiely v jednotlivých členských štátoch a celkové zaostávanie a oslabenie konkurencieschopnosti Slovenskej republiky v tejto oblasti.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom smernice (EÚ) 2022/2381 je najmä zlepšiť zastúpenie žien vo vrcholových orgánoch kótovaných spoločností na regulovanom trhu v rámci Európskej únie. Smernica (EÚ) 2022/2381ustanovuje opatrenia pre kótované spoločnosti z dôvodu, že tieto spoločnosti osobitne hospodársky významné a ovplyvňujú trh ako celok. Kótované spoločnosti by mali pre menej zastúpené pohlavie - v praxi to v súčasnosti ženy - dosiahnuť vyváženejšie zastúpenie medzi členmi predstavenstiev a dozorných rád.
Verejný charakter kótovaných spoločností predstavuje relevantný dôvod k tomu, aby tieto spoločnosti boli vo verejnom záujme regulované v komparácií so súkromnými spoločnosťami vo väčšom rozsahu. Navrhovaná úprava sa preto nevzťahuje na mikropodniky, malé a stredné podniky.
Vo vládnom návrhu zákona sa upravujú v nadväznosti na požiadavky smernice (EÚ) 2022/2381 prostriedky k dosiahnutiu týchto cieľov, ako napríklad opatrenia pre transparentný výber kandidátov na obsadenie pozícií vo vrcholových orgánoch kótovaných spoločností s pozitívnym uprednostnením kandidáta menej zastúpeného pohlavia za podmienok ustanovených vo vládnom návrhu zákona tak, aby bola zabezpečená faktická rovnosť pohlaví vo výberovom procese. Upravuje sa tiež povinné podávanie správ, ukladanie sankcií za nesplnenie informačnej povinnosti vyplývajúcej zo smernice (EÚ) 2022/2381 atď.
4.Dotknuté subjekty
kótované spoločnosti (veľké)
5.Alternatívne riešenia
V zmysle bodu 5 časti II. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov sa uplatňuje nulový variant, t. j. analýza súčasného stavu, v rámci ktorej sa uvedú dôsledky vyplývajúce z dôvodu absencie právnej úpravy resp. z dôvodu jej neprijatia. Nakoľko právna úprava absentuje, je nutné jej prijatie v súlade so smernicou (EÚ) 2022/2381.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
2
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Termín na preskúmanie účelnosti:
Jún 2027
Kritériá:
Zvýšenie nákladov na podnikateľský sektor
Rovnomerné zastúpenie postavenia žien a mužov vo vrcholových orgánoch spoločností
Miera druhov porušení právnych predpisov
Miera ukladania sankcií
Miera počtu a druhov konaní o žalobách (návrhy a skončené konania)
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
3
Vládny návrh zákona nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, na informatizáciu spoločnosti. Navrhovaná legislatíva sociálny vplyv a vplyv na podnikateľské prostredie a na rozpočet verejnej správy. Sociálne vplyvy a vplyvy na podnikateľské prostredie detailne popísané v priložených analýza Analýza vplyvov na podnikateľský sektor a Analýza sociálnych vplyvov.
Vládny návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, avšak je zároveň predpoklad príjmov do štátneho rozpočtu v roku 2027 vzhľadom na pokuty upravené v § 8 vládneho návrhu zákona.
Je potrebné zobrať do úvahy skutočnosť, že príjem predstavovať uložená pokuta v správnom konaní (ktoré je naviac možné preskúmať súdom), pričom toto správne konanie predpokladá porušenie informačnej povinnosti kótovanej spoločnosti (ktorá nemusí nastať). Naviac nie je možné do budúcna ani odhadom určiť počet kótovaných spoločností na trhu, predpoklad porušenia informačnej povinnosti a uloženie sankcie. Vzhľadom na uvedené je síce deklarovaný potencionálny pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, avšak ten nie je možné ani odhadom kvantifikovať.
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Viera Lanáková
Sekcia legislatívy
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
E-mail
viera.lanakova@justice.sk
; tel. č. 02/888 91 300
12.Zdroje
Základným zdrojom pri príprave vládneho návrhu zákona je transpozícia smernice (EÚ) 2022/2381.
V procese prípravy vládneho návrhu zákona prebehli konzultácie s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Materiál bol v prípravnej fáze prekonzultovaný na pracovnom stretnutí s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, s Republikovou úniou zamestnávateľov, s Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení Slovenskej republiky, s Burzou cenných papierov a so Slovenskou bankovou asociáciou.
Dátové zdroje boli použité z Burzy cenných papierov, webového portálu Finstat.sk a z Obchodného registra Slovenskej republiky.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 054/2024 ZO 17.4.2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi vypracovať aktuálnu verziu Doložky vybraných vplyvov (aktualizované boli časti 7. a 9.) .
Odôvodnenie: V zmysle aktualizovanej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov ( platná od
01.10.2023) je aktualizovaná aj Doložka vybraných vplyvov. Aktuálna verzia je dostupná na: :
Jednotná metodika
na posudzovanie vybraných vplyvov | Podnikateľské prostredie | MHSR
ako „Aktuálne dokumenty Jednotnej
metodiky“.
Vyhodnotenie pripomienky:
Predkladateľ pripomienku akceptoval a vypracoval aktuálnu verziu Doložky vybraných vplyvov.
Komisia žiada predkladateľa materiálu, aby v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu - vplyvy na podnikateľské prostredie - neoznačoval uplatňovanie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, nakoľko sa v tomto materiáli uplatňovať nebude.
Odôvodnenie: V zmysle bodu 6.5 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, písmena a) sa
povinnosť uplatniť mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov nevzťahuje na regulácie, ktoré transponujú alebo implementujú (s dodržaním minimálnych požiadaviek) právne záväzný akt Európskej únie.
Vyhodnotenie pripomienky:
Predkladateľ pripomienku akceptoval a upravil časť v bode 9. v Doložke vybraných vplyvov podľa tejto pripomienky.
4
K sociálnym vplyvom
Vzhľadom na hlavné ciele predloženého návrhu zákona Komisia považuje za potrebné namiesto žiadnych sociálnych vplyvov identifikovať pozitívne sociálne vplyvy. Pozitívne sociálne vplyvy je potrebné označiť v bode 9 doložky vybraných vplyvov a zhodnotiť v bode 4.3 analýzy sociálnych vplyvov (vplyvy na rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov), ktorá sa tak podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov stáva povinnou súčasťou predkladaného materiálu. Túto skutočnosť je potrebné zohľadniť aj v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov a vo všeobecnej časti dôvodovej správy.
Vyhodnotenie pripomienky:
Predkladateľ pripomienku akceptoval a upravil časť v bode 9. v Doložke vybraných vplyvov podľa tejto pripomienky a zároveň dopracoval analýzu sociálnych vplyvov podľa tejto pripomienky.
Ku goldplatingu (tabuľke zhody)
Pri preukazovaní transpozície čl. 10 a čl. 11 smernice (EÚ) 2022/2381 je potrebné vyplniť stĺpec 9 tabuľky zhody a to poznámkou „GP-N“. Zároveň Komisia odporúča čl. 11 ods. 1 smernice (EÚ) 2022/2381 preukázať ustanovením o nadobudnutí účinnosti návrhu zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovaných spoločností, a to aj z dôvodu preukázania, že nejde o goldplating.
Vyhodnotenie pripomienky:
Predkladateľ pripomienku akceptoval a upravil tabuľku zhody podľa tejto pripomienky.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: