B. Osobitná časťK § 1
Upravuje sa predmet úpravy návrhu zákona, ktorým je úprava vybraných opatrení súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti, pokiaľ ide o zastúpenie mužského a ženského pohlavia vo vrcholovom orgáne kótovanej spoločnosti.
K § 2
V ustanovení § 2 sa vymedzuje pozitívna a negatívna pôsobnosť návrhu zákona.
Pozitívne vymedzenie pôsobnosti je upravené v odseku 1 tak, že navrhovaná úprava sa bude vzťahovať len na kótovanú spoločnosť so sídlom na území Slovenskej republiky, avšak pokiaľ pôjde o kótovanú spoločnosť, ktorá spadá do negatívneho vymedzenia zákona uvedeného nižšie (t. j. ak pôjde o mikropodnik, malý podnik alebo stredný podnik), v takomto prípade sa návrh zákona na takúto kótovanú spoločnosť vzťahovať nebude.
V rámci negatívneho vymedzenia pôsobnosti v odseku 2 sa ustanovuje, že navrhovaná právna úprava sa nevzťahuje na mikropodniky, na malé podniky a na stredné podniky.
K § 3
Na účely návrhu zákona sa vymedzujú nasledovné základné pojmy: kótovaná spoločnosť, vrcholový orgán, riadiaci pracovník, výkonný riadiaci pracovník; nevýkonný riadiaci pracovník. Smernica (EÚ) 2022/2381 rozlišuje v rámci terminológie pojmy pre vnútroštátne úpravy s tzv. unitárnym vrcholovým orgánom a na strane druhej pojmy pre vnútroštátne úpravy s tzv. duálnym systémom vrcholového orgánu. Platná právna úprava v Slovenskej republike vychádza z duálneho systému vrcholových orgánov (predstavenstvo, dozorná rada), čomu je prispôsobená aj úprava v § 3 návrhu zákona, avšak je prispôsobená aj pre prípad unitárneho systému napríklad v prípade európskej spoločnosti.
Kótovaná spoločnosť sa definuje na účely návrhu zákona tak, že ide o spoločnosť so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorej akcie sú v jednom alebo vo viacerých členských štátoch Európskej únie prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, avšak to len v prípade, ak nepôjde o mikropodnik, malý podnik alebo stredný podnik (negatívne vymedzenie pôsobnosti zákona).
Navrhuje sa, aby pojem vrcholový orgán zahŕňal štatutárny orgán, alebo dozorný orgán kótovanej spoločnosti. Navrhované znenie rešpektuje aj možnosť unitárneho systému európskej spoločnosti. Navrhovaná právna úprava zároveň rešpektuje aj všeobecnejšie znenie transponovanej smernice, aby sa predišlo nedostatočnej transpozícii.
Pod pojmom riadiaci pracovník sa subsumuje výkonný riadiaci pracovník alebo nevýkonný riadiaci pracovník, ktorý je členom vrcholového orgánu vrátane člena vrcholového orgánu, ktorý je zástupcom zamestnancov – zástupca zamestnancov teda musí byť súčasne aj členom vrcholového orgánu, v ponímaní právnej úpravy v Slovenskej republike teda členom predstavenstva alebo členom dozornej rady.