1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,návrh zákona“) Cieľom predloženého návrhu zákona je poskytnúť úľavu občanom a právnickým osobám, ktoré disponujú malými zdrojmi elektrickej energie, tým, že ich oslobodí od povinnosti platenia dane a preukazovania záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie. To znamená, že predkladaný návrh zákona výrazne zníži administratívnu záťaž pri malých zdrojoch elektrickej energie a zároveň výrazne zníži záťaž príslušných štátnych orgánov, pričom strata príjmov, teda takzvané negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy sú prakticky bezvýznamné, respektíve nie sú úmerné k nákladom vynakladaným pri administratívnej a kontrolnej činnosti príslušných štátnych orgánov. Pri súčasne platnom oslobodení od spotrebnej dane pri malom zdroji elektrickej energie s celkovým inštalovaným výkonom do 10 kW, strata pre rozpočet verejnej správy určená odborným odhadom predstavuje sumu 270 000 eur a pri návrhu zákona definovanom vyššom inštalovanom výkone do 50 kW sa strata navýši o 30 000 eur.
Návrh má za cieľ podporiť výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, s cieľom motivovať potencionálnych výrobcov, znížiť záťaž na životné prostredie a posilniť energetickú bezpečnosť Slovenskej republiky. Návrh zákona posúva hranicu malého zdroja energie zo súčasných 10 kW na 50 kW.
Podľa súčasného stavu sa oslobodenie od dane aplikuje len v prípade, ak je vyrobená energia z obnoviteľného zdroja a ak sa jej výroba preukáže zárukou pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie.
Preukazovanie záruky pôvodu elektriny môže byť pre osoby s malými zdrojmi energie administratívne a časovo náročné. Navrhovaná úprava preto oslobodzuje tieto malé zdroje od povinnosti preukazovať záruku pôvodu elektriny, čo zjednoduší a urýchli proces ich využívania. Oznamovacia povinnosť malého zdroja energie ostáva v súlade so zákonom č.251/2012 Z.z. v znení neskorších predpisov §6 ods. 6 voči ÚRSO nezmenená.
Oslobodenie od dane z elektrickej energie pre malé zdroje je v návrhu zákona upravené tak, aby znížilo finančné zaťaženie domácností a právnických osôb, ktoré investovali do alternatívnych zdrojov energie, ako sú solárne panely, malé veterné turbíny a podobne. Táto úľava má za cieľ podporiť využívanie obnoviteľných zdrojov energie a prispieť k energetickej sebestačnosti osôb.
Uvedená úprava predstavuje dôležitý krok v snahe využívať obnoviteľné zdroje energie. Oslobodením malých zdrojov elektrickej energie od dane, administratívnych
2
povinností a ich preklasifikovaním sa zvýši ich atraktivita, čo prispeje k energetickej sebestačnosti a ekologickej udržateľnosti našej krajiny.Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a na životné prostredie, predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nepredpokladá žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo rodinu a deti.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤK článku I
K bodom 1, 2, 3, 4 a 5
Navrhovanou úpravou sa menia podmienky pre výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov. Navrhuje sa oslobodiť od spotrebnej dane elektrina vyrobená z obnoviteľného zdroja v zariadení s celkovým inštalovaným výkonom do 50 kW vrátane bez preukázania sa zárukou pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie. Súčasne sa navrhuje, aby výrobca elektriny, ktorý spĺňa tieto podmienky, nebol povinný sa registrovať ako platiteľ dane, podávať daňové priznania alebo viesť daňovú evidenciu. Toto ustanovenie má za cieľ podporiť malých výrobcov energie, znížiť administratívne zaťaženie a podporiť rozvoj lokálnych zdrojov energie.
K bodu 6
Zabezpečuje sa kontinuita daňových konaní, ktoré boli začaté pred nadobudnutím účinnosti navrhovaného zákona.
K článku II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2025.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Ľubomír Vážny
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z.z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) v primárnom práve
- bezpredmetné
b) v sekundárnom práve
Smernica Rady 2003/96/ES z 27. októbra 2003 o zdaňovaní energetických výrobkov a elektriny
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie (uviesť číslo a označenie relevantného rozhodnutia a stručne jeho výrok alebo relevantné právne vety)
- bezpredmetné
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení,
- bezpredmetné
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy,
- bezpredmetné
c) uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
- bezpredmetné
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
Stupeň zlučiteľnosti - úplný