1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,návrh zákona“)
Cieľom predloženého návrhu zákona je poskytnúť úľavu občanom a právnickým osobám, ktoré disponujú malými zdrojmi elektrickej energie, tým, že ich oslobodí od povinnosti platenia dane a preukazovania záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie. To znamená, že predkladaný návrh zákona výrazne zníži administratívnu záťaž pri malých zdrojoch elektrickej energie a zároveň výrazne zníži záťaž príslušných štátnych orgánov, pričom strata príjmov, teda takzvané negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy prakticky bezvýznamné, respektíve nie úmerné k nákladom vynakladaným pri administratívnej a kontrolnej činnosti príslušných štátnych orgánov. Pri súčasne platnom oslobodení od spotrebnej dane pri malom zdroji elektrickej energie s celkovým inštalovaným výkonom do 10 kW, strata pre rozpočet verejnej správy určená odborným odhadom predstavuje sumu 270 000 eur a pri návrhu zákona definovanom vyššom inštalovanom výkone do 50 kW sa strata navýši o 30 000 eur.
Návrh za cieľ podporiť výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, s cieľom motivovať potencionálnych výrobcov, znížiť záťaž na životné prostredie a posilniť energetickú bezpečnosť Slovenskej republiky. Návrh zákona posúva hranicu malého zdroja energie zo súčasných 10 kW na 50 kW.
Podľa súčasného stavu sa oslobodenie od dane aplikuje len v prípade, ak je vyrobená energia z obnoviteľného zdroja a ak sa jej výroba preukáže zárukou pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie.
Preukazovanie záruky pôvodu elektriny môže byť pre osoby s malými zdrojmi energie administratívne a časovo náročné. Navrhovaná úprava preto oslobodzuje tieto malé zdroje od povinnosti preukazovať záruku pôvodu elektriny, čo zjednoduší a urýchli proces ich využívania. Oznamovacia povinnosť malého zdroja energie ostáva v súlade so zákonom č.251/2012 Z.z. v znení neskorších predpisov §6 ods. 6 voči ÚRSO nezmenená.
Oslobodenie od dane z elektrickej energie pre malé zdroje je v návrhu zákona upravené tak, aby znížilo finančné zaťaženie domácností a právnických osôb, ktoré investovali do alternatívnych zdrojov energie, ako solárne panely, malé veterné turbíny a podobne. Táto úľava za cieľ podporiť využívanie obnoviteľných zdrojov energie a prispieť k energetickej sebestačnosti osôb.
Uvedená úprava predstavuje dôležitý krok v snahe využívať obnoviteľné zdroje energie. Oslobodením malých zdrojov elektrickej energie od dane, administratívnych
2
povinností a ich preklasifikovaním sa zvýši ich atraktivita, čo prispeje k energetickej sebestačnosti a ekologickej udržateľnosti našej krajiny.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a na životné prostredie, predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nepredpokladá žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo rodinu a deti.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K článku I
K bodom 1, 2, 3, 4 a 5
Navrhovanou úpravou sa menia podmienky pre výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov. Navrhuje sa oslobodiť od spotrebnej dane elektrina vyrobená z obnoviteľného zdroja v zariadení s celkovým inštalovaným výkonom do 50 kW vrátane bez preukázania sa zárukou pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie. Súčasne sa navrhuje, aby výrobca elektriny, ktorý spĺňa tieto podmienky, nebol povinný sa registrovať ako platiteľ dane, podávať daňové priznania alebo viesť daňovú evidenciu. Toto ustanovenie za cieľ podporiť malých výrobcov energie, znížiť administratívne zaťaženie a podporiť rozvoj lokálnych zdrojov energie.
K bodu 6
Zabezpečuje sa kontinuita daňových konaní, ktoré boli začaté pred nadobudnutím účinnosti navrhovaného zákona.
K článku II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2025.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Ľubomír Vážny
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z.z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) v primárnom práve
- bezpredmetné
b) v sekundárnom práve
Smernica Rady 2003/96/ES z 27. októbra 2003 o zdaňovaní energetických výrobkov a elektriny
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie (uviesť číslo a označenie relevantného rozhodnutia a stručne jeho výrok alebo relevantné právne vety)
- bezpredmetné
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení,
- bezpredmetné
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy,
- bezpredmetné
c) uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
- bezpredmetné
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
5
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.609/2007 Z.z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
Ľubomír Vážny
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Zbytočná administratívna záťaž pre výrobcov energie z obnoviteľných zdrojov energie, ktorá proces výroby sťažuje a zároveň aj odrádza potencionálnych výrobcov.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je odstrániť administratívnu záťaž výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov energie. Zároveň motivovať potencionálnych výrobcov a čo najviac znížiť záťaž na životné prostredie.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Výrobcovia elektriny z obnoviteľných zdrojov energie s celkovým inštalovaným výkonom do 50 kW
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Bezpredmetné
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
V roku 2026, po zverejnení príslušných štatistických údajov za rok 2025.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
6
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
Prostredníctvom návrhu zákona sa odbúra administratívna záťaž podnikateľov a tým pádom sa zefektívni podnikanie v predmetnej oblasti. Návrh zákona odľahčí podnikateľov od daňovej záťaže.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Pozn: Predmetný návrh zákona bol konzultovaný s príslušnými pracovníkmi MH SR a MF SR
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.