DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Alena Nováková.
Z dôvodu náročnosti agendy koordinácie rodinných dávok v rámci Európskej únie vyvstala potreba reorganizácie výkonu tejto agendy a založenia špecializovaných pracovísk venujúcich sa výlučne tejto agende na vybraných úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny so sieťou konzultantov, čím sa dosiahne kvalitnejšie zvládanie činností potrebných na zabezpečenie agendy koordinácie rodinných dávok v rámci Európskej únie a množstvo úloh, ktoré z týchto činností vyplývajú. Táto potreba bola premietnutá do Národného projektu „Inovácia v poskytovaní pomoci osobám ohrozeným chudobou alebo sociálnym vylúčením“ v hlavnej aktivite 2: „Podpora skvalitnenia odborných činností vykonávaných zamestnancami úradov práce, sociálnych vecí a rodiny“. Na základe uvedeného sa navrhuje prechodne (po dobu realizácie národného projektu) upraviť miestnu príslušnosť úradov práce, sociálnych vecí a rodiny v oblasti agendy koordinácie rodinných dávok v rámci Európskej únie. Prechodná úprava miestnej príslušnosti úradov je odôvodnená trvaním Národného projektu, ktorý bude po skončení vyhodnotený z hľadiska dosiahnutia jeho cieľa, realizovateľnosti, účelnosti, efektívnosti a prínosu pre klientov úradov, vrátane navrhovanej právnej úpravy.
Výkon agendy koordinácie rodinných dávok v rámci Európskej únie predstavuje z hľadiska odbornosti veľmi náročný proces vyžadujúci aktívnu spoluprácu s členskými štátmi a klientami, vrátane ich členov rodiny. V rámci členských štátov je potrebné brať do úvahy rôznorodosť systémov sociálneho zabezpečenia v jednotlivých štátoch. Na správne poskytovanie a celkové posudzovanie nároku na rodinné dávky je nevyhnutné sledovanie legislatívy upravujúcej oblasť rodinných dávok v jednotlivých členských štátoch. Najzásadnejšie je správne posúdenie uplatniteľnosti príslušnej legislatívy a správne určenie primárnosti a sekundárnosti príslušnosti dotknutých členských štátov na výplatu rodinných dávok.
Vzhľadom k tomu, že v rámci celého územia Slovenskej republiky sa veľmi líšia počty prípadov koordinačnej agendy, navrhuje sa určiť miestnu príslušnosť pre túto agendu na 11 vybraných úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny. Pri výbere konkrétnych úradov práce, sociálnych vecí a rodiny sa vychádzalo predovšetkým z množstva agendy koordinácie rodinných dávok v rámci Európskej únie, ale aj z dostupnosti určených úradov pre klientov, ktorí budú podľa tejto miestnej príslušnosti pod miestnu príslušnosť daných úradov patriť.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.