Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony.
Predkladateľ: Ľubica Laššáková
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
2 227 625
4 638 450
Spolu = A+B+C+D+E
2 227 625
4 638 450
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
2 227 625
4 638 450
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení sa
1in2out celkom
Goldplating celkom
1
Na základe § 231 ods. 1 písmeno r vyplýva každému zamestnávateľovi oznámiť zamestnancovi písomne alebo prostredníctvom elektronickej pošty alebo prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS), že zamestnávateľ bol zverejnený v Zozname dlžníkov s nesplnenou vykazovacou alebo oznamovacou povinnosťou, a to do 14 dní od zverejnenia.
Z. č. 461/2003 Z. z.
§ 231 ods.1 písm. r)
1.SK
01.01.25
všetky podnikateľské subjekty
7 000
2
12 781
Out (znižuje náklady)
12 781
0
2
V súčasnosti sú zamestnávatelia povinní podľa § 231 ods. 1 písm. j) zákona č.
Z. č. 461/2003 Z. z.
§ 231 ods.1 písm. j); § 293gk
1.SK
01.01.26
všetky podnikateľské subjekty
183 000
12
2 227 625
In (zvyšuje náklady)
2 227 625
0
Príloha č. 3a
3
461/2003 Z. z. evidovať údaje súvisiace s pracovnoprávnym vzťahom svojich zamestnancov na účely ich dôchodkového poistenia. Túto evidenciu sú následne povinní predkladať Sociálnej poisťovni na formulári, ktorý bol vytvorený tak, aby obsahoval nevyhnutne potrebné údaje za jednotlivé kalendárne roky, teda vo formáte priamo použiteľnom na rozhodovanie o nároku na dôchodok. Ide o formulár, evidenčný list dôchodkového poistenia (ELDP), ktorý zamestnávatelia od januára 2016 môžu posielať v elektronickej forme. V súvislosti so zrušením tejto povinnosti a s prechodom na mesačné výkazy je potrebné vykonať jednorazovo zaslanie všetkých ELDP zamestnávateľmi za svojich zamestnancov.
Príloha č. 3a
4
3
V súčasnosti sú zamestnávatelia povinní podľa § 231 ods. 1 písm. j) zákona č. 461/2003 Z. z. evidovať údaje súvisiace s pracovnoprávnym vzťahom svojich zamestnancov na účely ich dôchodkového poistenia. Túto evidenciu sú následne povinní predkladať Sociálnej poisťovni na formulári, ktorý bol vytvorený tak, aby obsahoval nevyhnutne potrebné údaje za jednotlivé kalendárne roky, teda vo formáte priamo použiteľnom na rozhodovanie o nároku na dôchodok. Ide o formulár, evidenčný list dôchodkového poistenia (ELDP), ktorý zamestnávatelia od januára 2016 môžu posielať v elektronickej forme.
Z. č. 461/2003 Z. z.
§ 231 ods.1 písm. j)
1.SK
01.01.26
všetky podnikateľské subjekty
95 000
49
4 625 669
Out (znižuje náklady)
4 625 669
0
Príloha č. 3a
5
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Opatrenie 1: Zrušenie povinnosti zamestnávateľa oznámiť zamestnancovi písomne alebo
prostredníctvom elektronickej pošty alebo prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS), že zamestnávateľ bol zverejnený v Zozname dlžníkov s nesplnenou vykazovacou alebo oznamovacou povinnosťou, a to do 14 dní od zverejnenia.
Pri kvantifikácii vplyvov na podnikateľské prostredie sa vychádzalo z aktuálneho Zoznamu dlžníkov s nesplnenou vykazovacou alebo oznamovacou povinnosťou k 29. 7. 2024. (
https://www.socpoist.sk/nastroje-sluzby/zoznam-dlznikov
)
Na základe tohto zoznamu bolo v roku 2024 identifikovaných viac ako 6 tis. podnikateľských subjektov, ktoré si nesplnili svoju vykazovaciu alebo oznamovaciu povinnosť. Priemerný počet mesiacov, za ktoré si posudzovaná skupina podnikateľov nesplnila svoju povinnosť bol na úrovni 2,6 mesiaca. Pri posúdení vplyvov predpokladáme, že zamestnávateľ bude informovať svojich zamestnancov elektronicky a zaberie mu to približne 5 min.
Opatrenie 2: Zrušenie povinnosti zamestnávateľov evidovať údaje súvisiace s
pracovnoprávnym vzťahom svojich zamestnancov na účely ich dôchodkového poistenia. Túto evidenciu následne povinní predkladať Sociálnej poisťovni na formulári, ktorý bol vytvorený tak, aby obsahoval nevyhnutne potrebné údaje za jednotlivé kalendárne roky, teda vo formáte priamo použiteľnom na rozhodovanie o nároku na dôchodok. Ide o formulár, evidenčný list dôchodkového poistenia (ELDP), ktorý zamestnávatelia od januára 2016 môžu posielať v elektronickej forme.
V súvislosti so zrušením tejto povinnosti a s prechodom na mesačný výkaz poistenia a príspevkov je potrebné pôvodne spracované údaje z evidenčných listov zaslať jednorazovo Sociálnej poisťovni. Pri kvantifikácii vplyvov na podnikateľské prostredie sa vychádzalo z údajov Sociálnej poisťovne, ktorá predpokladá, že jednorazové zaslanie evidenčných listov dôchodkového poistenia sa dotkne približne 183 tis. zamestnávateľov, korí budú musieť zaslať jednorazovo elektronický list dôchodkového poistenia v roku 2026 za približne 2,3 mil. poistencov. V nasledujúcich rokoch sa predpokladá administratívna úspora, nakoľko zamestnávatelia viac nebudú musieť túto evidenciu predkladať samostatne Sociálnej poisťovni, nakoľko požadované údaje budú súčasťou mesačných výkazov. Priemerný čas na spracovanie evidenčného listu za jedného zamestnanca a jeden rok odhadujeme na úrovni približne 3 5 min. V prípade zamestnancov, za ktorých sa zasiela evidenčný list dôchodkového poistenia za viac rokov sa predpokladá časová náročnosť na úrovni približne 10 min.
Príloha č. 3a
6
Z údajov Sociálnej poisťovne ďalej vyplýva, že každoročne zasiela Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia v priemere približne 95 tis. zamestnávateľov za približne 1,2 mil. zamestnancov. Práve v prípade týchto zamestnávateľov dôjde prijatím legislatívnej úpravy každoročne k zníženiu administratívnej záťaže v odhadovanej dĺžke spracovania cca 65 min.
Doplnenie mesačných výkazov poistenia a príspevkov o nevyhnutné údaje z pôvodných evidenčných listov dôchodkového poistenia nezakladá zvýšenie administratívnej náročnosti pre zamestnávateľov.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
Príloha č. 3a
7
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Akým spôsobom?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje x nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje x nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným
Príloha č. 3a
8
javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.,
d)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.