Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
vplyv na Sociálnu poisťovňu
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na vyššie územné celky
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Z toho: Sociálna poisťovňa
Iné ako rozpočtové zdroje
Príloha č. 2
2
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Tabuľka č. 1/B
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšené výdavky na informačné systémy Sociálnej poisťovne navrhujeme financovať z prostriedkov správneho fondu Sociálnej poisťovne. Správny fond Sociálnej poisťovne v posledných rokoch vykazuje prebytky na úrovni približne 18 až 34 mil. eur.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Poslanecký návrh zákona rieši nasledovnú problematiku:
•Navrhuje doplniť platný a účinný právny rámec pre zostavovanie dôchodkovej prognózy o dobrovoľné dôchodkové schémy tak, aby poistenec získal v jednom dokumente ucelený prehľad o svojich dôchodkových nárokoch.
•Navrhuje zrušiť povinnosť zamestnávateľov písomne alebo elektronickou poštou alebo krátkou textovou správou (SMS) oznámiť svojim zamestnancom, že zamestnávateľ bol zverejnený v zozname dlžníkov vedenom Sociálnou poisťovňou, nakoľko táto povinnosť zvyšuje administratívnu záťaž zamestnávateľov bez adekvátneho prínosu na strane zamestnancov, ktorí majú možnosť rovnakú informáciu získať iným spôsobom.
•Navrhuje sa, aby po rozšírení údajov mesačne zasielaných zamestnávateľmi na účely platenia poistného tzv. mesačný výkaz poistného a príspevkov, Sociálna poisťovňa použila takto vytvorenú databázu aj na rozhodovanie o nároku na dôchodok a na určenie sumy dôchodku, čím by bolo možné zrušiť simultánne zasielanie elektronických listov dôchodkového zabezpečenia a zamestnávatelia by tak zasielali do budúcnosti už len jeden výkaz.
•Vzhľadom k tomu, že dôchodkové správcovské spoločnosti nedisponujú všetkými potrebnými údajmi, aby mohli plniť svoju zákonnú povinnosť súvisiacu s agendou zostavenia dôchodkovej prognózy, navrhuje sa rozšíriť okruh osobných údajov, ktoré bude Sociálna poisťovňa zasielať dôchodkovým správcovským spoločnostiam. Rovnaká informačná povinnosť vzniká Sociálnej poisťovni aj k doplnkovým
Príloha č. 2
3
dôchodkovým spoločnostiam a k poskytovateľom celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu.
•Vzhľadom na to, že sa v minulosti nepodarilo presadiť potrebné vecné a legislatívno-technické zmeny, ktoré boli nevyhnutné na dosiahnutie vykonateľnosti novej výplatnej fázy v II. pilieri, navrhuje sa posun nábehu novej výplatnej fázy o ďalšie tri kalendárne roky.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhovaná právna úprava má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý súvisí s úpravou informačných systémov Sociálnej poisťovne. Úprava informačných systémov súvisí so zrušením povinnosti zasielať evidenčné listy dôchodkového poistenia a s doplnením požadovaných údajov do mesačných výkazov platenia poistného a príspevkov. Na základe profesionálneho expertného odhadu Sociálnej poisťovne sa v tejto súvislosti predpokladá zvýšenie výdavkov na úpravu informačných systémov v roku 2025 o približne 1,0 mil. eur. Ďalšie prevádzkové náklady na informačné systémy sa nepredpokladajú.
Tabuľka č. 2
Úprava informačného systému SP
SP – Sociálna poisťovňa
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Navrhovaná právna úprava nemá vplyv na príjmy verejnej správy, t. j. nezvyšuje ich ani ich neznižuje.
Navrhovaná právna úprava má jednorazový negatívny vplyv na výdavky verejnej správy, ktorý súvisí s úpravou informačných systémov, ktorý je podrobnejšie popísaný vyššie. Celkový negatívny vplyv na výdavky verejnej správy sa odhaduje na úrovni približne 1 mil. eur.
Príloha č. 2
4
Tabuľka č. 31 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 4/A 2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Výpočtovej techniky (713002)
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy Sociálna poisťovňa
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Výpočtovej techniky (713002)
Kapitálové transfery (720)2
Príloha č. 2
6
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
Príloha č. 2
8
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“