K bodu 7, 17 a 18Navrhuje sa doplniť nová možnosť získavania kontaktných údajov poistencov na účely zasielania dôchodkovej prognózy Sociálnou poisťovňou. Nakoľko dôchodková správcovská spoločnosť, doplnková dôchodková spoločnosť a poskytovateľ celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu prognózy príslušných dôchodkov svojim klientom už istú dobu zasielajú, pričom je predpoklad, že značná časť z nich už svojim správcom za uvedeným účelom svoje kontaktné údaje (adresy elektronickej pošty) aj poskytla, navrhuje sa využiť tieto údaje aj pri zasielaní komplexného dokumentu Sociálnou poisťovňou.
Týmto spôsobom (uložením povinnosti predmetným správcom údaje Sociálnej poisťovni poskytnúť) by bolo možné získať elektronický kontakt na veľkú časť z cieľovej skupiny poistencov, a to pred zaslaním dôchodkovej prognózy v roku 2026 od dôchodkových správcovských spoločností, resp. od roku 2028 aj od doplnkových dôchodkových spoločností a poskytovateľov celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu (novelizačné body 17 a 18).
V nadväznosti na uvedené sa javí vhodné upraviť aj postup pri samotnom zasielaní dôchodkovej prognózy (novelizačný bod 7), kde sa navrhuje, aby Sociálna poisťovňa, ak nedisponuje žiadosťou poistenca o sprístupnenie dokumentu výlučne cez elektronický účet poistenca, následne dokument zaslala na adresu elektronickej pošty získanú od správcu jeho dobrovoľných úspor na dôchodok, alebo na adresu elektronickej pošty, ktorú jej poistenec na tento účel oznámil. Sociálna poisťovňa teda bude zasielať dôchodkovú prognózu listinne poštou iba v prípade, ak doručenie nevie zrealizovať vyššie uvedenou cestou. Takýto spôsob sa javí optimálny aj z pohľadu dosiahnutia úspory nákladov, ktoré by musela vynaložiť pri fyzickej distribúcii dôchodkovej prognózy (tlač dokumentov, poštovné a pod.).
Okrem vyššie uvedeného sa navrhuje doplniť § 233 ods. 18 s účinnosťou od roku 2028 aj o povinnosti správcu dôchodkových úspor zasielať prognózy o jeho klientoch Sociálnej poisťovni. V kontexte celého návrhu sa to v prípade doplnkovej dôchodkovej spoločnosti a poskytovateľa celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu bude týkať iba základnej prognózy v základnom scenári (novelizačný bod 18).
K bodu 8 a 12
Cieľom dôchodkovej prognózy je, aby poistenec dostal komplexné informácie o jeho budúcich dôchodkových nárokoch, t. j. aby boli zahrnuté všetky piliere dôchodkového zabezpečenia. Z dôvodu množstva poskytovaných informácií je však dôležité, aby dokument zostal prehľadný, zrozumiteľný a pre prijímateľa pochopiteľný, preto sa navrhuje sa, aby súčasťou dôchodkovej prognózy bola iba základná prognóza doplnkového starobného dôchodku a dôchodku alebo programového výberu z celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu, a to pre základný (optimálny, resp. najpravdepodobnejší) scenár. Doplnkové dôchodkové sporenie prešlo od svojho vzniku (v roku 1996 ako doplnkové dôchodkové poistenie) viacerými zmenami v oblasti vecného rozsahu. Aktuálne môžeme v súvislosti s dôchodkami, resp. dávkami hovoriť o nasledovných typoch a formách – doplnkový starobný dôchodok (doživotný alebo dočasný), doplnkový výsluhový dôchodok (doživotný alebo dočasný), jednorazové vyrovnanie a predčasný výber. Ak účastník doplnkového dôchodkového sporenia uzatvoril zmluvu o doplnkovom dôchodkovom sporení pred rokom 2014 má nárok aj na dávku odstupné. Z celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu môže jeho poskytovateľ ponúkať dávky ako dôchodok (doživotný alebo dočasný), programový výber, jednorazové vyrovnanie a rovnako aj predčasný výber.
Doplnkové dôchodkové spoločnosti majú ustanovené pravidlá na určenie prognóz dôchodkových dávok v opatrení Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 411/2019 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory výpisov z osobného účtu a výkazov v doplnkovom dôchodkovom sporení v znení opatrenia č. 353/2023 Z. z., naopak pravidlá pre