Dôvodová správa A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec a poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Dávid Dej a Simona Petrík.
Podľa aktuálne platného právneho stavu, absolventská prax prebieha v trvaní najmenej 3 mesiace a najviac 6 mesiacov. Počas vykonávania absolventskej praxe úrad práce, sociálnych vecí a rodiny poskytuje absolventom príspevok vo výške životného minima (v roku 2024 je to 273,99 EUR). Tento príspevok je určený na úhradu nevyhnutných osobných výdavkov spojených s vykonávaním absolventskej praxe.
V súčasnej právnej úprave absolvenstkej praxe sa navrhuje vykonať niekoľko zmien, a to skrátiť trvanie absolventskej praxe na najmenej 2 mesiace, zaviesť maximálne trvanie absolventskej praxe na 4 mesiace bez možnosti jej predĺženia a opakovaného vykonávania. Zároveň sa navrhuje zvýšiť príspevok za absolventskú prax na 40 % minimálnej mzdy, čo by v roku 2025 predstavovalo sumu 326,40 EUR. Príspevok nepodlieha zdaneniu. Podľa súčasnej právnej úpravy je poskytovanie príspevku počas vykonávania absolventskej praxe fakultatívne, tzn. úrad ho absolventovi školy môže poskytnúť. V návrhu zákona nemeníme len výšku tohto príspevku, ale aj spôsob poskytovania príspevku tak, že úrad bude povinne poskytovať príspevok absolventovi, ktorý vykonáva absolventskú prax.
Hlavným cieľom navrhovaných zmien je zvýšiť atraktivitu absolventskej praxe, a tým podporiť väčší záujem absolventov stredných a vysokých škôl o tento program. Dnešná situácia na trhu práce ukazuje, že mladí absolventi bez pracovných skúseností majú výrazne nižšiu šancu na získanie zamestnania. Zamestnávatelia často požadujú nielen vzdelanie, ale aj praktické skúsenosti, ktoré absolventi získavajú práve prostredníctvom absolventskej praxe. Cieľom návrhu zákona je zlepšiť predpoklady pre zvýšenie zamestnanosti mladých ľudí prostredníctvom už existujúceho inštitútu absolventskej praxe.
Skrátením minimálneho trvania praxe na 2 mesiace chceme umožniť väčšiemu počtu absolventov absolvovať túto prax. Mnohí z nich sú odrádzaní dlhým minimálnym trvaním, čo môže byť pre nich príliš záväzné a nedostatočne ohodnotené. Vyšší príspevok, ktorý by predstavoval 40 % minimálnej mzdy, poskytne lepšie finančné podmienky pre absolventov, a tým zvýši motiváciu pre absolvovanie praxe.Implementáciou týchto zmien očakávame zvýšenie záujmu o absolventskú prax, čo povedie k zvýšeniu počtu absolventov, ktorí získajú praktické skúsenosti a lepšie sa uplatnia na trhu práce. Zvýšenie finančnej stability absolventov počas vykonávania praxe, čím sa zníži finančný stres a umožní im plne sa sústrediť na získavanie skúseností. Skrátenie minimálneho trvania praxe by malo umožniť väčšiu flexibilitu pre absolventov, čo môže viesť k väčšej ochote zapojiť sa do programu a úspešne absolvovať prax.
Navrhované zmeny v systéme absolventskej praxe sú reakciou na aktuálne potreby trhu práce a na zvyšujúce sa požiadavky zamestnávateľov na praktické skúsenosti absolventov. Zvýšením príspevku a skrátením minimálneho trvania praxe vytvárame lepšie podmienky pre absolventov na získavanie nevyhnutných pracovných skúseností a tým zlepšujeme ich šance na úspešné uplatnenie sa na trhu práce v odbore, ktorý vyštudovali. Tento návrh zákona prispieva k celkovému zlepšeniu situácie mladých ľudí pri prechode zo vzdelávacieho systému do pracovného života.
Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy na nezamestnanosť obyvateľstva, pretože zamestnávatelia budú mať väčšiu motiváciu zamestnávať občanov spadajúcich do kategórie absolventov. Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť K čl. IS cieľom zlepšenia podmienok výkonu absolventskej praxe a zvýšenia záujmu o absolventskú prax sa upravuje dĺžka absolventskej praxe zo súčasných troch až šiestich mesiacov na dva až štyri mesiace.
Navrhuje sa upraviť výška príspevku, ktorý je poskytovaný absolventom na úhradu jeho nevyhnutných osobných výdavkov spojených s vykonávaním absolventskej praxe. Podľa navrhovanej právnej úpravy poskytuje príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny príspevok vo výške 40 % mesačnej minimálnej mzdy určenej na príslušný kalendárny rok.
Navrhovanou zmenou rozsahu nároku na voľno sa primerane reaguje na úpravu dĺžky absolventskej praxe zo súčasných tri až šesť mesiacov na dva až štyri mesiace. Navrhuje sa úprava, že počas vykonávania absolventskej praxe má absolvent nárok na voľno v rozsahu piatich pracovných dní, pričom moment vzniku tohto nároku zostáva zachovaný, t.j. vzniká najskôr po uplynutí dvoch mesiacov vykonávania absolventskej praxe.
V prechodnom ustanovení sa upravuje pravidlo, podľa ktorého sa pri poskytovaní príspevku na vykonávanie absolventskej praxe na základe dohody uzatvorenej pred 1. januárom 2025, bude postupovať podľa doterajších predpisov, tzn. podľa predpisov účinných do 31. decembra 2024. Nová právna úprava účinná od 1. januára 2025 sa bude vzťahovať na dohody o absolventskej praxi uzatvorené po 1. januári 2025.
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti návrhu zákona 1. januára 2025.