Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Predkladaný návrh novelizácie zákona č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov (ďalej ako zákon o slobode náboženskej viery”) za cieľ sprístupniť ústavou zaručené práva plynúce zo slobody náboženského vyznania čo najširšiemu okruhu osôb.
Ústava SR v čl. 24 zaručuje slobodu náboženského vyznania a slobodu byť bez vyznania. Osobám s náboženským vyznaním zaručuje právo slobodne prejavovať svoje náboženstvo alebo vieru buď sám alebo spoločne s inými, súkromne alebo verejne, bohoslužbou, náboženskými úkonmi, zachovávaním obradov alebo zúčastňovať sa na jeho vyučovaní. Ústava ďalej cirkvám a náboženským spoločnostiam zaručuje autonómiu a právo ustanovovať duchovných, vyučovať náboženstvo, zakladať rehoľné a iné cirkevné inštitúcie.
Ako uvádza Ústava SR, veriaci majú právo svoju vieru prejavovať individuálne alebo spoločne s inými. ESĽP opakovane k čl. 9 v spojení s čl. 11 dohovoru judikoval, že možnosť existencie v právnej forme uznanej štátom na účel zabezpečenia spoločnej aktivity v náboženskej oblasti je jedným z najvýznamnejších aspektov slobody náboženstva, bez ktorého sa stáva bezvýznamnou. Preto odmietnutie uznať právnu formu náboženskej komunity predstavuje zásah do výkonu práv podľa čl. 9 dohovoru, a to vo vzťahu k celej komunite, ako aj vo vzťahu k jej členom. ESĽP tiež konštantne judikuje, že podľa čl. 11 dohovoru je možnosť zriadiť združenie s právnou subjektivitou na účel kolektívneho konania vo sfére spoločného záujmu jedným z najpodstatnejších aspektov slobody združovania, bez ktorej by bola zbavená svojho obsahu (Kimlya a ďalší proti Rusku z 1. 10. 2009, č. 76836/01 a 32782/03).
Náboženská sloboda je v súlade s čl. 18 Všeobecnej deklarácie ľudských práv ako aj čl. 10 Charty základných práv Európskej únie ako aj čl. 9 Európskeho dohovoru o ľudských právach univerzálne ľudské právo. Slovenská republika je týmito medzinárodnými ľudskopravnymi nástrojmi viazaná rešpektovať slobodu náboženského vyznania na svojom území každého a každej bez ohľadu na jeho alebo jej štátne občianstvo. Novela zákona o náboženskej slobode dáva znenie zákona do súladu s týmto záväzkom Slovenskej republiky.
Ústava ďalej hovorí, že podmienky výkonu práv plynúcich z náboženskej slobody možno obmedziť iba zákonom, ak ide o opatrenie nevyhnutné v demokratickej spoločnosti na ochranu verejného poriadku, zdravia a mravnosti alebo práv a slobôd iných.
Väčšina práv plynúcich zo slobody náboženského vyznania je upravená zákonom o slobode náboženskej viery a prístup k výkonu viacerých práv je obmedzený podmienkami registrácie cirkví
a náboženských spoločností. Ide napr. o právo zriaďovať cirkevné inštitúcie a mať prístup k celému radu práv, ktoré uvedený zákon priznáva len subjektom registrovaným podľa tohto zákona.
V súčasnosti platné podmienky registrácie sa od prijatia zákona v roku 1991 menili dvakrát. V
oboch prípadoch išlo o ich sprísnenie. Do novelizácie v roku 2007 platné znenie zákona ukladalo registrujúcemu orgánu preveriť, či sa k cirkvi alebo náboženskej spoločnosti uchádzajúcej sa o registráciu hlási najmenej dvadsaťtisíc plnoletých osôb, ktoré majú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. Novelou v roku 2007 bol registrujúci orgán zaviazaný preveriť aj to, či osoby hlásiace sa k cirkvi alebo náboženskej spoločnosti uchádzajúcej sa o registráciu podporujú návrh na jej registráciu, jej členmi/kami, poznajú základné články viery a jej učenie a si vedomí práv a povinností, ktoré im vyplývajú z členstva v cirkvi alebo náboženskej spoločnosti. Zaviedla sa tiež povinnosť doložiť k žiadosti o registráciu mená, priezviská, trvalý pobyt a rodné čísla členov a členiek subjektu žiadajúceho o registráciu. Novelizácia v roku 2017 zvýšila minimálny počet osôb hlásiacich sa k subjektu uchádzajúcemu sa o registráciu z dvadsaťtisíc na päťdesiattisíc. Novela v roku 2017 bola schválená po prelomení veta prezidenta SR z decembra 20161, v ktorom zvýšenie počtu označil ako zásah do základných práv a slobôd.
Z prehľadu správnych konaní ministerstva kultúry SR o schválených a zamietnutých žiadostiach o registráciu2 vyplýva, že po sprísnení podmienok v roku 2007 nebola schválená žiadna žiadosť o registráciu. Mnohé spoločenstvá veriacich, ktoré by chceli využívať práva plynúce z náboženskej slobody sa o registráciu ani nepokúšajú, keďže nedosahujú počet päťdesiattisíc členov a členiek. Zároveň je dôležité pripomenúť, že prístup k týmto právam majú cirkvi a náboženské spoločnosti, ktoré získali registráciu ešte pred sprísnením podmienok v roku 2007 alebo vďaka tomu, že patrili medzi štátom uznané cirkvi ešte pred rokom 1989. Z 18 registrovaných cirkví a náboženských spoločností podľa sčítania ľudu dosahuje počet členov a členiek päťdesiattisíc len päť z nich,
pričom 12 počet členov a členiek nižší ako desaťtisíc. A k počtom najmenšej registrovanej
cirkvi sa podľa sčítania z roku 2021 hlási len 73 obyvateľov a obyvateliek SR. Posledné sčítanie
tiež ukázalo, že rastie počet obyvateľov a obyvateliek, ktorí/é sa hlásia k neregistrovaným cirkvám
a náboženským spoločnostiam. Kým v roku 2011 to bolo 0,43%, v roku 2021 je tu 1,05%
obyvateľov/obyvateliek SR. Je vhodné poznamenať, že zatiaľ, čo podmienky registrácie v počte
uchádzačov zohľadňujú len osoby staršie ako 18 rokov, ktoré majú štátne občianstvo SR, v sčítaní
ľudu sa k určitému náboženskému vyznaniu môžu prihlásiť aj osoby mladšie ako 18 rokov bez
štátneho občianstva SR.
Právny stav núti neregistrované spoločenstvá veriacich, aby obchádzali zákon a organizovali sa ako občianske združenia. Zákon č. 83/1990 Z. z. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov však občianskym združeniam explicitne zakazuje vyvíjať náboženskú činnosť 12 ods.
1 https://www.prezident.sk/article/prezident-vetoval-novelu-zakona-o-registracii-cirkvi/
2 https://www.culture.gov.sk/posobnost-ministerstva/cirkvi-a-nabozenske-spolocnosti/registracia-cirvii/spravne-konania/
3. písm. a)). Tento stav komplikuje orgánom verejnej správy možnosť overovať súlad fungovania náboženských organizácií so zákonom.
Z judikatúry ESĽP tiež vyplýva, že samotná tolerancia aktivít neuznanej náboženskej organizácie nie je náhradou pre jej právne uznanie, ak toto právne uznanie môže jej členom priznať práva (İzzettin Doğan a ďalší proti Turecku z 26. 4. 2016, č. 62649/10, bod 127). Aj keď právna úprava výslovne umožňuje fungovanie neregistrovaných náboženských skupín, ak vnútroštátne právo priznáva súbor práv nevyhnutných na vykonávanie náboženských aktivít iba registrovaných združeniam s právnou subjektivitou, je potrebné to považovať za nedostatočné (Svyato-Mykhaylivska Parafiya proti Ukrajine z 14. 6. 2007, sťažnosť č. 77703/01, bod 122). Tieto práva (ich súbor) zahŕňajú právo vlastniť a prenajať si majetok, mať vlastné bankové účty, zamestnať zamestnancov, domáhať sa súdnej ochrany komunity, jej členov a jej majetku, zriaďovať miesta bohoslužieb, vykonávať bohoslužby na miestach dostupných verejnosti, rozširovať náboženskú literatúru, vytvárať vzdelávacie inštitúcie, ako aj udržiavať kontakty na účel medzinárodnej spolupráce (Genov proti Bulharsku z 23. 3. 2017, č. 40524/08, bod 37). Z povedaného je zrejmé, že sprísnenie podmienok registrácie v roku 2007 a v roku 2017 viedlo k zásadnému obmedzeniu práva na výkon náboženskej slobody ako ho zaručuje Ústava SR. Súčasný stav je zároveň nespravodlivý voči spoločenstvám veriacich, ktoré sa chcú združovať a uplatňovať svoje ústavné právo na náboženskú slobodu tak, ako ho vymedzuje zákon o slobode náboženskej viery, nedosahujú však počet členov a členiek päťdesiattisíc, pričom viaceré spoločenstvá aj s počtom členov a členiek menším ako tisíc k týmto právam majú prístup v plnom rozsahu.
V záujme zabezpečenia rovnoprávneho prístupu k právam plynúcim z ústavou garantovanej náboženskej slobody aj pre malé skupiny občanov a občianok Slovenskej republiky je preto potrebné napraviť súčasný právny stav, ktorý takto nastavenými podmienkami registrácie cirkví a náboženských spoločností diskriminuje menšie spoločenstvá veriacich a obmedzuje výkon slobody náboženského vyznania. V európskych krajinách je množstvo etablovaných menších náboženských spoločenstiev s tradíciou niekoľko storočí a z pohľadu rovnakého prístupu k právam plynúcim z náboženskej slobody je dôležité umožniť získanie právnej formy cirkvi alebo náboženskej spoločnosti aj takým skupinám osôb.
Predkladaná novela zákona o slobode náboženskej viery navrhuje dvojstupňový proces registrácie, ktorý zabezpečí prístup k právam plynúcim z náboženskej slobody aj menším spoločenstvám. Zároveň umožní štátu, aby získal reálny prehľad o rozsahu a podobách organizovaného náboženského života vrátane zlepšenia predpokladov na predchádzanie a riešenie spoločensky škodlivých a nebezpečných náboženských prejavov. Podstatou navrhovaného riešenia je sprístupnenie práv na zhromažďovanie sa za účelom vyznávania náboženskej viery a prístup do verejnoprávnych médií hneď po prvom stupni registrácie. Prístup k právu na príspevok zo štátneho rozpočtu, ako aj niekoľko ďalších práv získajú subjekty po druhom stupni registrácie. Toto riešenie umožní štátu, aby v procese registrácie priebežne posudzoval, či subjekt uchádzajúci sa o
registráciu dodržiava zásady znášanlivosti a svojou činnosťou neporušuje Ústavu a zákony SR.
Návrh tiež zdôrazňuje zodpovednosť registrovaných cirkví a náboženských spoločností pri
vytváraní tolerantnej a rešpektujúcej spoločnosti, v ktorej uplatňovanie náboženskej slobody
nemôže byť dôvodom pre zásah do práv iných osôb ani podnecovanie nenávisti či neznášanlivosti
tak, ako to teraz ustanovuje § 2 ods. 2 zákona o slobode náboženskej viery. Dôležitou úlohou
štátu je, aby zachoval náboženskú neutralitu tak, ako mu to vyplýva z čl. 1 ods. 1 Ústavy. Preto
práva osôb plynúce zo slobody náboženského vyznania musia byť zaručované v kontexte s
právami osôb bez náboženského vyznania a štát zodpovedá za to, aby vytvoril podmienky pre
pokojné a tolerantné spolunažívanie skupín osôb s rôznym hodnotovým presvedčením.
vrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 [§ 2 ods. 1]
Zmenou formulácie “občania” na “osoby” zákon zohľadňuje univerzálny charakter práva na
výkon náboženskej slobody bez ohľadu na štátnu príslušnosť.
K bodu 2 [§ 2 ods. 3]
Dopĺňa sa nový odsek, ktorého účelom je zdôrazniť zodpovednosť registrovaných cirkví a
náboženských spoločností pri vytvárení rešpektujúcej a súdržnej spoločnosti. Slovenská
spoločnosť sa v priebehu posledných desaťročí zásadne zmenila pokiaľ ide o jej náboženskú
štruktúru. Kým počet ľudí s náboženským vyznaním klesá, počet ľudí bez náboženského vyznania
stúpa. Tento trend potvrdzujú výsledky sčítaní ľudu. Kým v roku 1991 tvoril podiel obyvateľov
bez vyznania 9,8%, v roku 2021 to je 23,79%. Sprievodným znakom tohto vývoja je časté napätie
v spoločnosti vyvolávané stretom odlišných názorových postojov a neraz aj úsilím niektorých
náboženských zoskupení presadzovať vlastné náboženské hodnoty ako univerzálne hodnoty pre
celú spoločnosť. Úlohou štátu je vytvoriť také právne prostredie, ktoré napomáha predchádzaniu
takýchto napätí a stretov, ktoré plynú z pokusov o zneužívanie náboženskej slobody na
zasahovanie do práv iných osôb.
K bodu 3 [§ 6 ods. 1 písm. d) a e)]
Právo vyučovať náboženstvo na školách sa priznáva ako osobitné právo len cirkvám a náboženským spoločnostiam, ktoré podľa zákona získajú aj druhý stupeň registrácie. Keďže vyučovanie náboženstva na školách je podľa súčasného právneho stavu financované zo štátneho
rozpočtu a zároveň cirkvám a náboženským spoločnostiam umožňuje šírenie svojho učenia vo verejnom priestore, je vo verejnom záujme, aby toto právo získali len spoločenstvá, ktoré splnili aj podmienky pre druhý stupeň registrácie.
Právo nadväzovať kontakty s príbuznými spoločenstvami veriacich v zahraničí je dôležitým predpokladom začlenenia cirkví a náboženských spoločností vznikajúcich na území Slovenskej republiky do širších európskych a globálnych spoločenstiev veriacich a tým aj zvýšenia ich transparentnosti a zodpovednosti voči orgánom verejnej moci na Slovensku a voči spoločnosti ako takej. Preto je primerané, aby bolo už súčasťou prvostupňovej registrácie.
Vzdelávanie a výchova osôb nesúcich zodpovednosť za rôzne úlohy, ktoré cirkvi a náboženské
spoločnosti plnia, patrí k základným funkciám každej organizovanej náboženskej komunity. Preto
je dôležité, aby cirkvi a náboženské spoločnosti túto možnosť mali po získaní prvého stupňa
registrácie. Keďže právo zriaďovať vlastné školy sa priznáva cirkvám a náboženským
spoločnostiam po druhom stupni registrácie, z tohto ustanovenia vypadáva formulácia “vo
vlastných školách” a nahradzuje sa znením “v školách”, nakoľko v súčasnosti všetky školy
vzdelávajúce duchovných a laických pracovníkov cirkví verejnými školami.
K bodu 4 [§ 6 ods. 1 písm. h)]
Ustanovenie sa týka zavedenia dvojstupňovej registrácie a odkazuje na kategóriu osobitných práv, ktoré cirkev alebo náboženská spoločnosť môže získať po splnení podmienok ustanovených týmto zákonom pre druhý stupeň registrácie.
K bodu 5 [§ 6 ods. 1 písm. i) až l)]
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zavedením dvojstupňovej registrácie.
K bodu 6 [§ 6 ods. 2]
Zmenou formulácie “občania” na “osoby” zákon zohľadňuje univerzálny charakter práva na výkon
náboženskej slobody bez ohľadu na štátnu príslušnosť. Upravuje sa existujúce znenie a zdôrazňuje
sa skutočnosť, že vyznávaním náboženskej slobody nemožno zasahovať do práv iných osôb s
cieľom zdôrazniť zodpovednosť registrovaných cirkví a náboženských spoločností pri vytvárení
rešpektujúcej a súdržnej spoločnosti.
K bodu 7 [§ 6 ods. 3]
Zavádza sa povinnosť registrovaných cirkví a náboženských spoločností predkladať každoročne
správu o svojej činnosti v rozsahu a štruktúre, ktorú bližšie určí vykonávací predpis. Táto
povinnosť je odôvodnená požiadavkou transparentnosti v procese smerujúcom k získaniu
osobitných práv podľa § 6a a podobne ako pri mimovládnych neziskových organizáciách vytvára
predpoklady na verejnú kontrolu činnosti cirkví a náboženských spoločností.
K bodu 8 [§ 6a]
Nový § 6a upravuje osobitné práva, ktoré subjekty uchádzajúce sa o registráciu získajú po splnení podmienok na druhý stupeň registrácie.
Oddelenie týchto práv od základných práv na výkon náboženskej činnosti (uvedených v § 6 ods. 1 písm. a) g)) je odôvodnené skutočnosťou, že ide o práva spojené s nárokom na príspevok z verejných zdrojov alebo na plné financovanie činností vo verejnom záujme, ktoré vykonávané cirkvami alebo náboženskými spoločnosťami. Medzi tieto práva patrí napr. vyučovať náboženstvo na školách, ustanovovať duchovných do pastoračnej služby v ozbrojených silách a ozbrojených zboroch, zriaďovať školy, zdravotnícke a sociálne zariadenia a žiadať o finančnú podporu štátu na
vlastnú činnosť podľa zákona č. 370/2019 Z.z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských
spoločností.
Oddelenie osobitných práv uvedených v písm. d) f) je odôvodnené tým, že zriaďovanie účelových zariadení, vydávateľská činnosť a zakladanie kultúrnych inštitúcií umožňuje cirkvám a náboženským spoločnostiam vyvíjať činnosť vo verejnom priestore a je v záujme štátu, aby takúto činnosť vyvíjali len subjekty, ktoré svojou niekoľkoročnou činnosťou preukázali splnenie podmienok pre získanie druhého stupňa registrácie.
V odseku 2 sa ďalej upresňuje, že výkon viacerých osobitných práv je upravený inými osobitnými predpismi a v prípade získania druhého stupňa registrácie sa tieto vzťahujú aj na cirkvi a náboženské spoločnosti.
K bodu 9 a 10 [§ 11 a 12]
Stanovenie počtu 150 členov a členiek cirkvi alebo náboženskej spoločnosti zodpovedá pomernému počtu vo viacerých krajinách Európskej únie. Napríklad Česká republika pri počte obyvateľov 10,7 miliónov pre prvý stupeň registrácie požaduje 300 podpisov. V Maďarsku s populáciou 9,7 milióna obyvateľov, ktoré štvorstupňový systém registrácie, postačuje na získanie prvého stupňa registrácie 10 podpisov. Poľsko s počtom obyvateľov 38 miliónov umožňuje podanie žiadosti o zápis do registra náboženských spoločností skupine 100 ľudí spôsobilých na právne úkony.
Ustanovenie umožňujúce podporiť podpisom žiadosť o registráciu aj cudzincom s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky je odôvodnené tým, že právo na výkon náboženskej
slobody je univerzálne ľudské právo a nemožno ho podmieňovať štátnym občianstvom štátu, v ktorom sa osoby chcú združovať za účelom výkonu práv plynúcich z ústavou garantovanej náboženskej slobody. Výkon práv plynúcich z náboženskej slobody Ústava SR neviaže na štátne občianstvo, ale na územie Slovenskej republiky (čl. 12 ods. 2 Ústavy SR).
K bodu 11 [§ 15]
Zmenou formulácie “občania” na “osoby” resp. “fyzické osoby” zákon zohľadňuje univerzálny charakter práva na výkon náboženskej slobody bez ohľadu na štátnu príslušnosť.
K bodu 12 [§ 20a]
Ustanovenia § 20a upravujú podmienky na podanie žiadosti o druhý stupeň registrácie a získanie osobitných práv. Stanovuje sa lehota 5 rokov nepretržitej činnosti v súlade s týmto zákonom a právnym poriadkom SR ako aj podmienka rastu počtu členov/členiek z minimálneho počtu 150 pri získaní prvého stupňa registrácie na minimálne 1 promile celkového počtu obyvateľov SR, čo pri súčasnom počte obyvateľstva predstavuje minimálne 5 459 členov a členiek potrebných na získanie druhého stupňa registrácie. Toto ustanovenie je odôvodnené tým, že cirkvi a náboženské spoločnosti uchádzajúce sa o prístup k verejným zdrojom a o možnosť pôsobiť v oblastiach umožňujúcich verejné prezentovanie ich náboženských hodnôt prostredníctvom médií a vlastných
inštitúcií by mali preukázať vlastnú životaschopnosť v dlhšom časovom období ako aj schopnosť
pôsobiť bezúhonne a vo svojej činnosti rešpektovať náboženské hodnoty obyvateľov a obyvateliek
Slovenskej republiky hlásiacich sa k iným spoločenstvám veriacich ako aj tých, ktorí bez
náboženského vyznania.
K bodu 13 [§ 23a]
Prechodné ustanovenie upravujú dátum, ku ktorému registrované cirkvi a náboženské spoločnosti
zverejnia po prvýkrát výročné správy o svojej činnosti. A zároveň určujú postavenie cirkví a
náboženských spoločností registrovaných podľa doterajšej právnej úpravy, ako aj postup v prípade
konaní začatých pred účinnosťou novely.
Čl. II
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti od 1. januára 2025.