1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu: KNR – VOB - 0876/2024-4
364a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach na zlepšenie bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike (tlač 364) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 379 zo dňa 20. júna 2024 pridelila vládny návrh zákona o niektorých opatreniach na zlepšenie bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike (tlač 364) (prostredníctvom skráteného legislatívneho konania) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch i h n e ď.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 99 zo dňa 20. júna 2024) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh schváliť
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť (uzn. č. 39 zo dňa 20. júna 2024) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona nerokoval.
IV.
Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky uvedeného pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I v bode 2 v § 1 ods. 6 písm. c) sa vypúšťajú slová „alebo všeobecný súd“.
2
Navrhuje sa vo vzťahu k všeobecnému súdu ustanoviť zákaz zhromaždenie v okruhu 50 metrov len, ak účel zhromaždenia súvisí s činnosťou súdu. Keďže pôjde o podmienku, ktorú bude nutné posúdiť, navrhuje sa ustanoviť takto upravený zákaz v § 10 ods. 2.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I v bode 5 v § 8 ods. 3 sa slová „nasvedčujúce tomu, že existujú dôvody“ nahrádzajú slovami „o konkrétnych dôvodoch“.
Navrhuje sa sprísniť nároky na kvalitu informácie, ktorá je obci poskytnutá Policajným zborom, a to tak, aby boli obci poskytované informácie o dôvodoch na zákaz zhromaždenia len v prípade, ak z týchto informácií zrejmé konkrétne dôvody odôvodňujúce zákaz.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I bod 6 znie:
„6. V § 10 sa odsek 2 dopĺňa písmenami d) až g), ktoré znejú:
„d) sa konať v blízkosti obydlia osoby, s výkonom zamestnania, povolania alebo funkcie ktorej účel zhromaždenia priamo súvisí a zvolávateľ nesúhlasil so zmenou miesta konania zhromaždenia,
e)existuje dôvodná obava, že dôjde k stretu s účastníkmi skôr oznámeného zhromaždenia, v dôsledku čoho nebude možné zabezpečiť riadny a pokojný priebeh týchto zhromaždení ani s nasadením dostupných síl a prostriedkov, medzi zvolávateľmi nedošlo k dohode o úprave času alebo miesta konania zhromaždení a verejný poriadok nebude možné zabezpečiť žiadnymi menej rušivými opatreniami; ak nemožno určiť, ktoré oznámenie bolo doručené skôr, rozhodne sa za účasti zástupcov zvolávateľov žrebovaním,
f) sa konať na mieste, ktoré sa nachádza v oblasti určenej prevažne na bývanie a nejde o námestie, park, trhovisko alebo iné obdobné miesto, z oznámených skutočností alebo iných informácií plynie dôvodná obava, že konaním zhromaždenia dôjde k zásahu do základného práva na súkromie väčšieho počtu osôb alebo k zásahu do pokojného užívania obydlia väčšieho počtu osôb nad mieru bežne spojenú s pokojným zhromaždením, a ochranu ich práv nemožno zabezpečiť žiadnymi menej rušivými opatreniami,
g)sa konať v okruhu 50 metrov od objektu, v ktorom sídlo alebo v ktorom vykonáva svoju pôsobnosť všeobecný súd, ak účel zhromaždenia priamo súvisí s rozhodovacou činnosťou všeobecného súdu.“.
V dôvode zákazu podľa písmena e) sa navrhuje explicitne uviesť, že prednosť v takomto prípade skôr oznámené zhromaždenie.
Navrhuje sa spresniť aj dôvod na zákaz zhromaždenia konaného v tzv. obytných zónach doplnením dôvodov, ktoré sa v pôvodnom návrhu dali nájsť len implicitne.
Navrhuje sa, aby zákaz zhromaždenia v obytnej zóne bol podmienený aj samotným faktom, že miesto, kde sa konať, sa v takej oblasti nachádza. Keďže aj v obytnej zóne môže byť námestie či park, ustanovuje sa výslovne, že zároveň nejde o takéto miesto určené prirodzene na prítomnosť väčšieho množstva ľudí a na organizáciu podujatí. Inak povedané, prvou podmienkou je, že miesto konania je v obytnej zóne a zároveň nie je na námestí či v parku.
3
Podmienka počtu potenciálne zasiahnutých osôb sa navrhuje vyjadriť ako „väčší počet“, keďže spojenie „viaceré osoby“ mohlo evokovať aj počet v ráde jednotiek osôb.
Dopĺňa sa tiež podmienka intenzity obmedzenia práv dotknutých osôb, ktorá musí presahovať bežnú úroveň rušenia spojenú s pokojnou prítomnosťou viacerých osôb na verejnom priestranstve.
Cieľom je, aby možnosť zákazu bola ustanovená čo možno najjasnejšie a najpresnejšie.
Nové písmeno g) sa navrhuje „presunúť“ z § 1 ods. 6 do § 10 ods. 2 z dôvodu doplnenia podmienky viazanej na účel zhromaždenia, ktorú je nevyhnutné posudzovať v konaní.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I v bode 9 v § 14 ods. 1 písmeno i) znie:
„i) ako účastník zhromaždenia pri sebe strelnú zbraň alebo výbušninu alebo iné predmety, ktorými možno ublížiť na zdraví, a ak možno z okolností alebo z jeho správania usudzovať, že sa majú použiť na násilie alebo na hrozbu násilím,“.
Navrhuje sa upraviť skutkovú podstatu priestupku vo väzbe na existujúce zákazové ustanovenie § 7 ods. 3.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I v bode 9 v § 14 ods. 1 písm. m) sa slovo „svojim“ nahrádza slovami „úmyselne a aktívnym“.
Navrhuje sa zvýšiť intenzitu konania, ktorá sa požaduje na naplnenie skutkovej podstaty tohto priestupku tak, aby bolo zrejmé, že len konanie, ktorým osoba aktívne a úmyselne narušuje priebeh zhromaždenia, je možné takto trestať a pod skutkovú podstatu nespadajú nedbanlivostné konania a ani konania, ktoré nespočívajú v aktivite vyvíjanej smerom k účastníkom zhromaždenia.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I sa vypúšťajú body 10 až 12.
Navrhuje sa nezavádzať možnosť uloženia pokuty obci za kvázi nedbanlivosť pri zákaze zhromaždení. Dôvodom je, aby v kombinácii zmien v úprave zhromažďovacieho práva a zavedením sankcií pre obce nebol vytvorený priestor pre príliš opatrné a teda k zhromažďovaciemu právu reštriktívne plnenie úloh obcí. Je dôležité, aby obce zareagovali na zmenu právnej úpravy a aplikačná prax vymedzila mantinely novým pravidlám. Ak sa tento proces udeje bez systémových zlyhaní, nemusí byť zavádzanie pokút v konečnom dôsledku nevyhnutným.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
7.V čl. II bod 3 znie:
„3. V § 47 sa odsek 1 dopĺňa písmenami l) a m), ktoré znejú:
„l) úmyselne a aktívnym konaním zmarí účel verejne prístupného podujatia, naruší jeho priebeh a tento prestane byť riadny a pokojný, alebo k takému konaniu podnecuje,
m) neoprávnene vstúpi do objektu alebo bydliska, ktorému Policajný zbor zaisťuje ochranu podľa osobitného predpisu.3fa)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3fa znie:
3fa) § 2 ods. 1 písm. g) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.“.
Navrhuje sa zvýšiť intenzitu konania ktorá sa požaduje na naplnenie skutkovej podstaty priestupku podľa navrhovaného písmena l).
Navrhuje sa ustanoviť novú skutkovú podstatu priestupku, keďže v doterajšej praxi sa uskutočnilo viacero neoprávnených vniknutí do objektov chránených Policajným zborom, pričom pre chýbajúcu osobitnú skutkovú podstatu priestupku existovala prekážka postihu takéhoto neoprávneného konania.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. II sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V § 47 ods. 2 sa slová „odseku 1 písm. h) l)“ nahrádzajú slovami „odseku 1 písm. h) m)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava vo vzťahu k doplneniu § 47 ods. 1 písmenom m).
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. II bod 5 znie:
„5. V § 52 ods. 2 písm. b) sa na konci pripájajú slová „až m)“.“.
Legislatívno-technická úprava vo vzťahu k doplneniu § 47 ods. 1 písmenom m).
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. IV v bode 2 v § 6 ods. 2 sa slová „Národnej rady Slovenskej republiky“ nahrádzajú slovami „národnej rady“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. IV v bode 5 v § 24a ods. 1 písm. b) sa slová „dve úplné, neskrátené volebné obdobia Národnej rady Slovenskej republiky“ nahrádzajú slovami „po dobu dvakrát dlhšiu, ako je funkčné obdobie prezidenta“.
5
Podmienka vzniku práva na tzv. doživotnú rentu sa navrhuje naviazať na trvanie funkčného obdobia prezidenta, čím sa vyjadrí aj cieľ, ktorý bol implicitne obsiahnutý vo vládnom návrhu aby po jednom funkčnom období vzniklo právo na tzv. doživotnú rentu prezidentovi a po dvoch „funkčných obdobiach“ predsedovi vlády a predsedovi parlamentu.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V čl. IV v bode 7 v poznámke pod čiarou k odkazu 9a sa slová „§ 2 písm. f)“ nahrádzajú slovami „§ 2 ods. 1 písm. f)“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. IV v bode 8 v § 29r ods. 1 sa slová „odo dňa účinnosti tohto zákona“ nahrádzajú slovami „od 15. júla 2024“ a v odseku 2 sa slová „do dňa účinnosti tohto zákona“ nahrádzajú slovami „do 14. júla 2024“.
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na zmenu účinnosti.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. V sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa vypustiť nové oprávnenie policajta pri identifikácii osoby podozrivej zo spáchania priestupku prostredníctvom elektronickej komunikačnej služby. Dôvodom je vytvorenie priestoru na komplexnú zmenu v otázkach poskytovania údajov týkajúcich sa zdroja elektronickej komunikácie a komunikujúcej osoby pri činnostiach porušujúcich zákon.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.V čl. V v bode 5 v § 72a ods. 2 písm. b) sa slová „dve úplné, neskrátené volebné obdobia Národnej rady Slovenskej republiky“ nahrádzajú slovami „po dobu dvakrát dlhšiu, ako je funkčné obdobie prezidenta Slovenskej republiky“.
Podmienka vzniku práva na doživotnú ochranu sa navrhuje upraviť vo väzbe na úpravu podmienky na vznik práva na tzv. doživotnú rentu.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. V v bode 5 v § 72a ods. 4 písm. e) sa slová „generálneho prokurátora“ nahrádzajú slovami „generálnemu prokurátorovi“.
6
Legislatívno-technická úprava.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. V v bode 6 v § 72b ods. 2 sa za slovo „minister“ vkladá slovo „vnútra“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.V čl. V v bode 7 v nadpise pod § 82ac sa slová „dňom vyhlásenia“ nahrádzajú slovami „od 15. júla 2024“ a v § 82ac sa slová „do dňa účinnosti tohto zákona“ nahrádzajú slovami „do 14. júla 2024“.
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na zmenu účinnosti.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.Článok VII sa vypúšťa.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Dôvodom návrhu na vypustenie novely Trestného zákona je snaha vytvoriť priestor na zlepšenie vymáhateľnosti pokút najmä zmenou pravidiel správnej exekúcie, prípadne inou efektívnou formou výkonu rozhodnutí o uložení pokuty. Vzhľadom na potenciálny rozsah osôb, ktorých by sa postih v navrhovanom znení týkal, sa využitie iných nástrojov na zabezpečenie výkonu právoplatných rozhodnutí javí ako efektívnejšie.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.Článok VIII sa vypúšťa.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na zrušenie nového oprávnenia policajta pri identifikácii osoby podozrivej zo spáchania priestupku prostredníctvom elektronickej komunikačnej služby.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.V čl. IX sa slová „dňom vyhlásenia“ nahrádzajú slovami „15. júla 2024“.
Z dôvodu zabezpečenia minimálnej legisvakancie sa navrhuje ustanoviť účinnosť konkrétnym dátumom.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7
Gestorský výbor odporúča o návrhu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý je uvedený v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch zo spoločnej správy č. 1 21 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach na zlepšenie bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike (tlač 364) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach na zlepšenie bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike (tlač 364a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 40 z 20. júna 2024.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Tibora Gašpara, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Zároveň určila poslancov Samuela Migaľa, Mariána Saloňa, Petra Šucu, Ivana Ševčíka, Michala Barteka a Dávida Demečka, aby tiež pri rokovaní Národnej rady Slovenskej republiky o tomto návrhu plnili úlohy spravodajcov.
Bratislava 20. júna 2024
Tibor Gašpar, v.r.
predseda
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť