Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
20. schôdza výboru
Číslo: CRD – 607/2024 - VHZ
60
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
z 10. júna 2024
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 217)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 217);
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 217) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v prílohe;
C.p o v e r u j e
1.predsedu výboru, aby výsledky rokovania výboru v druhom čítaní zo dňa 10. júna 2024 spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracoval do písomnej spoločnej správy výborov v súlade s § 79 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a predložil ju na schválenie gestorskému výboru,
2.spoločného spravodajcu výborov J. Sedláka, aby v súlade s § 80 ods. 2 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a aby odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru k návrhu zákona uvedené v spoločnej správe výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Róbert P u c i, v.r.
predseda výboru
Justín S e d l á k
Michal T r u b a n
overovatelia výboru
2
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
20. schôdza výboru
Príloha k uzneseniu č. 60
Z m e n y a d o p l n k y
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 217)
1.V čl. I sa za bod 1 vkladajú nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. V § 8a sa za odsek 5 vkladá nový odsek 6 ktorý znie:
„(6) Ak z povolenia na zvláštne užívanie pre nadmernú dopravu a nadrozmernú dopravu vyplýva podmienka sprevádzania vozidlami Policajného zboru alebo podmienka inej spolupráce Policajného zboru, Policajný zbor môže vykonávať tieto činnosti za úhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré znáša prevádzkovateľ vozidla podľa odseku 2; spôsob určenia výšky nákladov a ďalšie náležitosti úhrady určí dohoda medzi Policajným zborom a prevádzkovateľom vozidla podľa odseku 2.“.
Doterajší odsek 6 sa označuje ako odsek 7.
3. V § 18 sa za odsek 13 vkladá nový odsek 14, ktorý znie:
„(14) Ak je v súvislosti s navrhovanou stavbou potrebné vybudovať novú miestnu cestu alebo navrhovaná stavba vyvolá potrebu úpravy existujúcej miestnej cesty a investor navrhovanej stavby vybuduje na vlastné náklady pre vlastníka miestnej cesty novú miestnu cestu alebo vykoná úpravu existujúcej miestnej cesty, je investor navrhovanej stavby povinný na vlastné náklady v prospech vlastníka novej miestnej cesty alebo vlastníka upravenej existujúcej miestnej cesty majetkovoprávne usporiadať pozemky pod stavbou novej miestnej cesty alebo pod stavbou, ktorá je úpravou existujúcej miestnej cesty. Na účely majetkovoprávneho usporiadania pozemkov podľa prvej vety je investor navrhovanej stavby oprávnený uzavrieť zmluvu o zriadení vecného bremena v prospech vlastníka miestnej cesty.“.
Doterajšie odseky 14 a 15 sa označujú ako odseky 15 a 16.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 2:
V rámci niektorých povolení na zvláštne užívanie pre nadmernú dopravu a nadrozmernú dopravu sa vyžaduje sprevádzanie vozidlami Policajného zboru alebo poskytovanie inej spolupráce Policajným zborom. Vzhľadom na to, že ide často o komerčné subjekty, ktoré žiadajú o povolenie na zvláštne užívanie za účelom dosiahnutia zisku, navrhuje sa, aby Policajný zbor bol oprávnený na základe dohody vyúčtovať si účelne vynaložené náklady.
3
Odôvodnenie k bodu 3:
Účelom navrhovaného ustanovenia je precizovať majetkovoprávne vzťahy medzi stavebníkom (investorom) a príslušnou obcou pri výstavbe miestnych ciest budovaných spravidla v rámci investičného projektu v sídelných útvaroch alebo v prípade stavebných úprav existujúcich miestnych ciest.
2.V čl. II sa slová „1. júla“ nahrádzajú slovami „1. augusta“.
Posunutie účinnosti zohľadňuje zákonné lehoty v legislatívnom procese schvaľovania zákona, ako aj potrebnú legisvakanciu.