Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
5 040 109
5 642 722
v tom: MŽP SR / program 076
0
0
489 225
196 838
MŽP SR / 0EK
0
0
35 000
0
MŽP SR / Program Slovensko
0
0
2 790 000
3 720 000
MV SR / program 0D6
0
0
1 639 456
1 639 456
MD SR /
0
0
86 428
86 428
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
5 040 109
5 642 722
Rozpočtové prostriedky
0
0
2 250 105
1 922 718
EÚ zdroje – Program Slovensko - Cieľ politiky 2
- 2.7.3.A
0
0
2 371 500
3 162 000
spolufinancovanie
0
0
418 500
558 000
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
+93
+89
- vplyv na ŠR
0
0
+93
+89
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
1 493 226
1 424 766
- vplyv na ŠR (druh 21 a druh 22 spolu)
0
0
1 493 226
1 424 766
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
2 790 000
3 720 000
MŽP SR / Program Slovensko
0
0
2 790 000
3 720 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
2 250 109
1 922 722
Príloha č. 2
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona predstavuje negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, a to na rok 2025 vo výške 5 040 105 eur a na rok 2026 v sume 5 642 718 eur, pričom na rok 2025 nie rozpočtovo kryté výdavky v sume 2 250 105 eur a v roku 2026 v sume 1 922 718 eur ročne.
Navýšenie limitu počtu zamestnancov aparátu MŽP SR o 5, MV SR - okresných úradoch o 79 zamestnancov (v každom okrese o 1 zamestnanca) a na MD SR o 3, ako aj ostatné rozpočtovo nekryté vplyvy si budú kapitoly MŽP SR, MV SR a MD SR uplatňovať v procese ďalších etáp a príprave tvorby návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 - 2027.
Navýšenie limitu počtu zamestnancov v rámci SAŽP ako príspevkovej organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti MŽP SR bude potrebné v nadväznosti na vytvorenie a vývoj nového registra dokumentácie krajinného plánovania. Tu je predpoklad navýšenia výdavkov tak na vývoj, ako aj na správu tohto registra. V rámci vývoja by sa v roku 2025 mali zamestnať 6 experti 2x odborný garant (na 12 mesiacov), 2x IT špecialista (na 12 mesiacov), programátor (na 9 mesiacov), analytik (na 6 mesiacov) a vývojár (na 3 mesiace) a v rámci spravovania 2 experti odborný garant a IT špecialista na rok 2026. Navýšenie tohto limitu bude kapitola MŽP SR taktiež uplatňovať v procese tvorby návrhov rozpočtov verejnej správy na príslušné roky.
Navýšenie limitu počtu zamestnancov je nevyhnutnou podmienkou na zabezpečenie plnenia úloh a činností podľa návrhu zákona, nakoľko MŽP SR bude obstarávateľom 79 regionálnych krajinných plánov pre územia okresov ako aj iných regionálnych krajinných plánov, MV SR - okresné úrady obstarávateľom 2 927 miestnych krajinných plánov pre územia obcí (Nevyhnutnosť navýšenie počtu zamestnancov na MV SR, na každom okresnom úrade o 1 zamestnanca vyplýva z obstarávania miestnych krajinných plánov okresnými úradmi v nadväznosti na kompetencie podľa § 11 návrhu zákona.) a MD SR, ktoré sa bude vyjadrovať k všetkým relevantným krajinným plánom z pohľadu jeho kompetencií. Financovanie Krajinného plánu Slovenska v roku 2025 v sume 200 000 eur sa predpokladá zo štátneho rozpočtu, pričom tieto výdavky bude kapitola uplatňovať ako rozpočtom nezabezpečené. Financovanie tvorby regionálnych a miestnych krajinných plánov v rokoch 2025 a 2026 v celkovej sume 6 510 000 eur je plánované z prostriedkov Programu Slovensko.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh rieši problematiku obstarávania dokumentácie krajinného plánovania. Spracované krajinné plány by mali vytvoriť kvalitný odborný podklad z hľadiska ekologicky optimálneho využívania krajiny, stanoviť limity a potenciál pre rozvoj krajiny. Obstarávateľmi krajinných plánov budú orgány krajinného plánovania. Na úrovni celoslovenského plánu a na úrovni regiónu MŽP SR a na úrovni miestneho krajinného plánu okresný úrad. Tieto orgány budú zabezpečovať obstaranie krajinných plánov prostredníctvom spracovateľov. Ide o novú agendu na okresných úradoch. Úlohou pracovníka bude okrem obstarávania miestneho krajinného plánu aj úloha vyjadrovať sa k návrhom územných plánov obcí a zón. V tomto prípade budú zastrešovať stanovisko odboru životného prostredia k tým dokumentáciám. Zároveň sa počíta s navýšením počtu zamestnancov na MD SR tak, aby bolo zabezpečené odborné pripomienkovanie všetkých relevantných krajinných plánoch vo väzbe na územnoplánovacie dokumentácie a iné strategické dokumenty. S nábehom sa počíta od roku 2025 od kedy by mali byť krajinné plány postupne predkladané na pripomienkovanie.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
Príloha č. 2
3
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2023
2024
2025
2026
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Výpočet vplyvu na príjmy
Návrh zákona nepredpokladá a nepočíta príjmami verejnej správy.
Výpočet výdavkov
Hlavným výdavkovým titulom je predpokladaná suma 6 710 000,00 EUR na zabezpečenie finančného krytia na spracovanie dokumentácie krajinného plánovania v roku 2025 na spracovanie Krajinného plánu Slovenska v predpokladanej výške 200 000,00 EUR, na spracovanie 21 Krajinných plánov regiónov vo výške 1 890 000,00 EUR (90 000,00 EUR predpokladaná výška jedného Regionálneho krajinného plánu) obstarávané MŽP SR, na spracovanie 30 Miestnych krajinných plánov obstarávané okresnými úradmi výške 900 000,00 EUR (30 000,00 EUR predpokladaná výška jedného Miestneho krajinného plánu) a v roku 2026 spracovanie 28 Krajinných plánov regiónov vo výške 2 520 000,00 EUR obstarávané MŽP SR, na spracovanie 40 Miestnych krajinných plánov obstarávané okresnými úradmi výške 1 200 000,00 EUR.
Výška predpokladanej sumy vychádza z nákladov na spracovanie obdobných dokumentov územnoplánovacej dokumentácie - na všetkých úrovniach spracovania (štátnej, regionálnej a miestnej).
Finančné prostriedky na tieto výdavky, okrem financovania obstarávania Krajinného plánu Slovenska v predpokladanej výške 200 000,00 EUR, budú zabezpečené v plnej výške zo zdrojov OP Slovensko Cieľ politiky 2 - 2.7.3.A - Podpora biologickej a krajinnej diverzity a kvality ekosystémových služieb prostredníctvom udržovania a budovania zelenej a modrej infraštruktúry prevencie a manažmentu inváznych nepôvodných druhov.
Osobné výdavky rozpočtové nekryté vznikajú z potreby nárastu počtu nových zamestnancov na zabezpečenie plnenia úloh a činností podľa návrhu zákona a tvoria ich osobné výdavky:
-od 1. 1. 2025 pre MV SR - Okresné úrady (+79 zamestnancov), v objeme 136 621 EUR/mesiac = 1 639 456 EUR/rok,
-od 1.1.2025 pre MŽP SR Ministerstvo (+5 zamestnancov), v objeme 12 004 EUR/mesiac = 144 046 EUR/rok.
-od 1. 1. 2025 pre MD SR Ministerstvo (+ 3 zamestnanci), v objeme 7 202 EUR/mesiac = 86 424 EUR/rok.
Okrem toho, v roku 2025 vzniká potreba zvýšenia počtu zamestnancov SAŽP o 7 osôb (+6x zamestnancov) a s tým súvisiacich osobných výdavkov 145 179 EUR, v roku 2026 o dve osoby (+2 zamestnanci) a s tým súvisiacich osobných výdavkov v sume 52 792 EUR/rok. V roku 2025 zvýšený počet zamestnancov o 7 osôb zahŕňa zvýšenie o 7 expertov 2x odborného garanta na 12 mesiacov, 2x IT špecialistu na 12 mesiacov, programátora na 9 mesiacov, analytika na 6 mesiacov a vývojára na 3 mesiace a v rámci spravovania 2 expertov – odborného garanta a IT špecialistu na rok 2026.
x - v prepočítanom počte podľa postupného nástupu zamestnancov SAŽP
Z pohľadu kapitoly MŽP SR ide o zvýšenie bežného transferu príspevkovej organizácii.
Príloha č. 2
4
x - v prepočítanom počte podľa postupného nástupu zamestnancov SAŽP
Návrhom zákona sa zavádza aj nový register spravovaný Ministerstvom životného prostredia SR (prostredníctvom SAŽP) - register dokumentácie krajinného plánovania, pričom náklady na vytvorenie a vývoj tohto osobitného registra sa predpokladajú vo výške 232 971 eur, z čoho hardware vo výške 35 000,- eur a celkové osobné výdavky v rokoch 2025 až 2026 (spolu) vo výške 197 971 eur.
2025
2026
Navýšenie limitu počtu zamestnancov:
93
89
z toho MV SR – okresné úrady
79
79
z toho MŽP SR - ministerstvo
5
5
z toho MD SR - ministerstvo
3
3
z toho SAŽP
6x
2
Navýšenie limitu osobných výdavkov:
2 015 109
1 922 722
z toho MV SR – okresné úrady
1 639 456
1 639 456
z toho MŽP SR - ministerstvo
144 046
144 046
z toho MD SR - ministerstvo
86 428
86 428
z toho SAŽP
145 179
52 792
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Príloha č. 2
6
Tabuľka č. 4
MŽP SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
3 279 225
3 916 838
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
106 740
106 740
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
37 306
37 306
Tovary a služby (630)2
0
0
2 990 000
3 720 000
Bežné transfery (640)2_641001 (SAŽP)
0
0
145 179
52 792
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
35 000
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2_721001 (SAŽP)
0
0
35 000
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
3 314 225
3 916 838
Príloha č. 2
7
Tabuľka č. 5
MŽP SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
+5
+5
z toho vplyv na ŠR
0
0
+5
+5
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
1 779
1 779
TP hlavný štátny radca - od 1.9.2023 + 350 eur osobný príplatok (1429+350)
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 779
1 779
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
144 046
144 046
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
106 740
106 740
z toho vplyv na ŠR
0
0
106 740
106 740
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
37 306
37 306
z toho vplyv na ŠR
0
0
37 306
37 306
Príloha č. 2
8
Príloha č. 2
9
Tabuľka č. 6
MŽP SR / SAŽP –príspevková organizácia (druh rozpočtu 22)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
145 179
52 792
V roku 2025 4z na 12m, 1z na 9m, 1z na 6m a 1z na 3m.
V roku 2026 2z na 12m.
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
107 580
39 120
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
37 599
13 672
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
35 000
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
35 000
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
180 179
52 792
Príloha č. 2
10
Vysvetlivky:
z – zamestnanec
m – mesiac
Tabuľka č. 7
MŽP SR / SAŽP (vplyv na orientačný počet zamestnancov a osobné výdavky príspevkovej organizácie)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
+6
+2
V roku 2025 4z na 12m, 1z na 9m, 1z na 6m a 1z na 3m.
V roku 2026 2z na 12m.
z toho vplyv na ŠR
0
0
+6
+2
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
1 630,00
1 630,00
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 630,00
1 630,00
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
145 179
52 792
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
107 580
39 120
z toho vplyv na ŠR
0
0
107 580
39 120
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
37 599
13 672
Príloha č. 2
11
z toho vplyv na ŠR
0
0
37 599
13 672
Vysvetlivky:
z – zamestnanec
m – mesiac
Tabuľka č. 8
MV SR - Okresné úrady
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
1 639 456
1 639 456
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
1 214 862
1 214 862
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
424 594
424 594
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
1 639 456
1 639 456
Príloha č. 2
12
Tabuľka č. 9
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
+79
+79
z toho vplyv na ŠR
0
0
+79
+79
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
1 281,50
1 281,50
TP hlavný radca - od 1.9.2023 + 174 eur osobný príplatok (1107,50+174)
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 281,50
1 281,50
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
1 639 456
1 639 456
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
1 214 862
1 214 862
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 214 862
1 214 862
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
424 594
424 594
z toho vplyv na ŠR
0
0
424 594
424 594
Príloha č. 2
13
MV SR - Okresné úrady
Príloha č. 2
14
Tabuľka č. 10
MD SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
86 428
86 428
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
64 044
64 044
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
22 384
22 384
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
86 428
86 428
Príloha č. 2
15
Tabuľka č. 11
MD SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
+3
+3
z toho vplyv na ŠR
0
0
+3
+3
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
1 779
1 779
TP hlavný štátny radca - od 1.9.2023 + 350 eur osobný príplatok (1429+350)
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 779
1 779
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
86 428
86 428
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
64 044
64 044
z toho vplyv na ŠR
0
0
64 044
64 044
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
22 384
22 384
z toho vplyv na ŠR
0
0
22 384
22 384
Príloha č. 2
16
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 10
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d+10
d+20
d+30
d+40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“