1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredieNázov materiálu: Vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ: Vláda SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na webovom sídle MH SR
, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“): Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
D. Nepriame finančné náklady
E. Administratívne náklady
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľovTabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatngom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
Odvodová úľava pre poľnohospodárov a akvakultúru
Poľnohospodári a akvakultúra
Neplatenie príspevkov do II. piliera
Dôchodkové správcovské spoločnosti
3
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov V súvislosti s predĺžením tzv. odvodovej úľavy pre vybrané sektory poľnohospodárov a akvakultúry očakávame zníženie mzdových nákladov vybraných zamestnávateľov na úrovni viac ako 18 miliónov eur. Na základe údajov Sociálnej poisťovne v súvislosti s predĺžením schémy štátnej pomoci počítame s maximálne 1 800 oprávnenými žiadateľmi.
Tabuľka č. 3: Odhadovaná výška štátnej pomoci pre jednotlivé podporené odvetvia podľa hlavnej ekonomickej činnosti zamestnávateľa v eurách
Pestovanie zeleniny a melónov, koreňovej a hľuzovej zeleniny
Pestovanie jadrového a kôstkového ovocia
Pestovanie ostatného stromového a kríkového ovocia a orechov
Chov ostatného dobytka a byvolov
Zdroj: MPSVR SR
Nakoľko počas obdobia podpory nie sú do sumy vymeriavacieho základu 750 eur odvádzané príspevky do II. piliera predpokladáme, že celková suma postúpených príspevkov na starobné dôchodkové sporenie poklesne o cca 1,7 mil. eur. Odhad vychádza z predpokladu, že uvedená zmena sa dotkne 10 839 sporiteľov s priemerným vymeriavacím základom na starobné poistenie vo výške cca 1 308 eur. Celkový negatívny vplyv na hospodárenie dôchodkových správcovských spoločností prostredníctvom zníženia výnosov odhadujeme na úrovni cca 7 400 eur.
Tabuľka č. 4: Vplyv opatrenia na dôchodkové správcovské spoločnosti (znížený objem postúpených príspevkov) v eurách
Dôchodková správcovská spoločnosť
Allianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť, a.s.
KOOPERATIVA dôchodková správcovská spoločnosť, a.s., skrátene KOOPERATIVA, d.s.s., a.s.
NN dôchodková správcovská spoločnosť, a.s.
VÚB Generali dôchodková správcovská spoločnosť, a.s.
Zdroj: MPSVR SR
4
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konanímKeďže vládny návrh zákona je predmetom skráteného legislatívneho konania nepredchádzali mu konzultácie s podnikateľskými subjektmi.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu Zníženie ceny práce najmä v sektore poľnohospodárstva a potravinárstva predstavuje signifikantnú pomoc pre zamestnávateľov, kde mzdové náklady tvoria významný podiel na celkových výrobných nákladoch, napr. v sektore pestovania hrozna je to 26 % a v sektore chovu oviec a kôz až 29 %. V potravinárstve napr. až 80 % práce pekárov prebieha práve v noci, cez víkendy a sviatky prípravou čerstvého pečiva a chleba pre zákazníkov, čo výrazne ovplyvňuje výšku mzdových nákladov, ktoré sa následne premietajú do cien produktov. Vďaka zavedenej odvodovej úľave sa v roku 2024 oprávneným zamestnávateľom znížili mzdové náklady o 24,15 % z vymeriavacieho základu každého zamestnanca (najviac do vymeriavacieho základu vo výške 750 eur). Doteraz za obdobie august až december 2023 a január a marec 2024 ostalo v týchto podnikoch spolu viac ako 38,7 mil. €, ktoré mohli jednotliví zamestnávatelia využiť na prevádzkové náklady podľa vlastných potrieb.
Tabuľka č. 5: Poskytnutá štátna pomoc vo forme odvodových úľav podľa odvetví v mil. eur
Poľnohospodárstvo a akvakultúra spolu
Výroba potravín a nápojov spolu
Zdroj: Sociálna poisťovňa
Implementovaná schéma štátnej pomoci na zníženie odvodov zamestnávateľov v poľnohospodárstve a potravinárskom priemysle prispela aj k stabilizácii počtu pracovníkov a ich miernemu nárastu počas roka 2023. Zastabilizovaním pracovnej sily sa zamedzilo hroziacim obmedzeniam podnikateľskej činnosti v poľnohospodárstve, akvakultúre či výrobe potravín.
5
Graf č. 1: Zamestnanosť v podporených odvetviach v období od roku 2021 až 2023 v tis. osôb Zdroj: ŠÚ SR
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
x zvyšuje ☐ nemení☐ znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
x zvyšuje ☐ nemení☐ znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Bez vplyvov.
Poľnohospodárstvo, lesníctvo a rybolov