1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ: Vláda SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
18 415 488
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D+E
0
18 415 488
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
0
0
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatngom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
1in
2out celkom
Goldplating celkom
1
Odvodová úľava pre poľnohospodárov a akvakultúru
Zákon č. 461/2003 Z. z.
§ 293gi
1.SK
01.07.24
Poľnohospodári a akvakultúra
1 800
10 231
18 415 488
Out (znižuje náklady)
0
0
2
Neplatenie príspevkov do II. piliera
Zákon č. 43/2004 Z. z.
§ 123bia
1.SK
01.07.24
Dôchodkové správcovské spoločnosti
5
0
0
Nemení sa
0
0
3
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
V súvislosti s predĺžením tzv. odvodovej úľavy pre vybrané sektory poľnohospodárov a akvakultúry očakávame zníženie mzdových nákladov vybraných zamestnávateľov na úrovni viac ako 18 miliónov eur. Na základe údajov Sociálnej poisťovne v súvislosti s predĺžením schémy štátnej pomoci počítame s maximálne 1 800 oprávnenými žiadateľmi.
Tabuľka č. 3: Odhadovaná výška štátnej pomoci pre jednotlivé podporené odvetvia podľa hlavnej ekonomickej činnosti zamestnávateľa v eurách
SK NACE
Charakteristika
Spolu
01130
Pestovanie zeleniny a melónov, koreňovej a hľuzovej zeleniny
524 136
01210
Pestovanie hrozna
318 514
01240
Pestovanie jadrového a kôstkového ovocia
276 738
01250
Pestovanie ostatného stromového a kríkového ovocia a orechov
34 903
01410
Chov dojníc
6 983 581
01420
Chov ostatného dobytka a byvolov
1 180 099
01450
Chov oviec a kôz
540 027
01460
Chov ošípaných
672 995
01470
Chov hydiny
1 364 219
01500
Zmiešané hospodárstvo
6 497 593
03220
Riečna akvakultúra
22 683
Spolu
18 415 488
Zdroj: MPSVR SR
Nakoľko počas obdobia podpory nie do sumy vymeriavacieho základu 750 eur odvádzané príspevky do II. piliera predpokladáme, že celková suma postúpených príspevkov na starobné dôchodkové sporenie poklesne o cca 1,7 mil. eur. Odhad vychádza z predpokladu, že uvedená zmena sa dotkne 10 839 sporiteľov s priemerným vymeriavacím základom na starobné poistenie vo výške cca 1 308 eur. Celkový negatívny vplyv na hospodárenie dôchodkových správcovských spoločností prostredníctvom zníženia výnosov odhadujeme na úrovni cca 7 400 eur.
Tabuľka č. 4: Vplyv opatrenia na dôchodkové správcovské spoločnosti (znížený objem postúpených príspevkov) v eurách
Dôchodková správcovská spoločnosť
Suma
Počet sporiteľov
Allianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť, a.s.
528 596
3 230
KOOPERATIVA dôchodková správcovská spoločnosť, a.s., skrátene KOOPERATIVA, d.s.s., a.s.
122 233
826
NN dôchodková správcovská spoločnosť, a.s.
400 389
2 610
UNIQA d.s.s., a.s.
336 806
2 099
VÚB Generali dôchodková správcovská spoločnosť, a.s.
325 093
2 074
Spolu
1 713 116
10 839
Zdroj: MPSVR SR
4
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Keďže vládny návrh zákona je predmetom skráteného legislatívneho konania nepredchádzali mu konzultácie s podnikateľskými subjektmi.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Zníženie ceny práce najmä v sektore poľnohospodárstva a potravinárstva predstavuje signifikantnú pomoc pre zamestnávateľov, kde mzdové náklady tvoria významný podiel na celkových výrobných nákladoch, napr. v sektore pestovania hrozna je to 26 % a v sektore chovu oviec a kôz 29 %. V potravinárstve napr. 80 % práce pekárov prebieha práve v noci, cez víkendy a sviatky prípravou čerstvého pečiva a chleba pre zákazníkov, čo výrazne ovplyvňuje výšku mzdových nákladov, ktoré sa následne premietajú do cien produktov. Vďaka zavedenej odvodovej úľave sa v roku 2024 oprávneným zamestnávateľom znížili mzdové náklady o 24,15 % z vymeriavacieho základu každého zamestnanca (najviac do vymeriavacieho základu vo výške 750 eur). Doteraz za obdobie august december 2023 a január a marec 2024 ostalo v týchto podnikoch spolu viac ako 38,7 mil. €, ktoré mohli jednotliví zamestnávatelia využiť na prevádzkové náklady podľa vlastných potrieb.
Tabuľka č. 5: Poskytnutá štátna pomoc vo forme odvodových úľav podľa odvetví v mil. eur
Obdobie
8/23
9/23
10/23
11/23
12/23
1/24
3/24
Spolu
Poľnohospodárstvo
1,57
1,57
1,61
1,56
1,45
1,44
2,49
11,69
Poľnohospodárstvo a akvakultúra spolu
1,57
1,57
1,61
1,56
1,45
1,44
2,50
11,70
Výroba potravín
3,84
3,69
3,65
3,86
3,48
3,80
3,90
26,22
Výroba potravín a nápojov spolu
3,96
3,81
3,76
3,97
3,60
3,91
4,04
27,05
Spolu odvodová úľava
5,53
5,38
5,37
5,53
5,05
5,35
6,54
38,75
Zdroj: Sociálna poisťovňa
Implementovaná schéma štátnej pomoci na zníženie odvodov zamestnávateľov v poľnohospodárstve a potravinárskom priemysle prispela aj k stabilizácii počtu pracovníkov a ich miernemu nárastu počas roka 2023. Zastabilizovaním pracovnej sily sa zamedzilo hroziacim obmedzeniam podnikateľskej činnosti v poľnohospodárstve, akvakultúre či výrobe potravín.
5
Graf č. 1: Zamestnanosť v podporených odvetviach v období od roku 2021 2023 v tis. osôb
Zdroj: ŠÚ SR
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
x zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
x zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Bez vplyvov.
40
45
50
55
60
65
70
1Q2021
2Q2021
3Q2021
4Q2021
1Q2022
2Q2022
3Q2022
4Q2022
1Q2023
2Q2023
3Q2023
4Q2023
Poľnohospodárstvo, lesníctvo a rybolov
Potravinárstvo