1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
-
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
-
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
jún 2024
2.Definovanie problému
Zákonom č. 274/2023 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bola za obdobie august 2023 január 2024 zavedená tzv. odvodová úľava pre zamestnávateľov vo vybraných sektoroch poľnohospodárstva a potravinárstva zo sumy mesačného vymeriavacieho základu najviac 700 eur. Následne bola zákonom č. 28/2024 Z. z. ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predĺžená odvodová úľava aj na obdobie marec jún 2024 zo sumy mesačného vymeriavacieho základu najviac 750 eur. Zároveň vláda SR uznesením č. 244/2024 z 24. apríla 2024 uložila úlohu ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny SR „po predĺžení účinnosti Dočasného krízového a prechodného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v dôsledku agresie Ruska proti Ukrajine zabezpečiť pokračovanie pomoci na zníženie odvodov zamestnávateľom v poľnohospodárstve a potravinárskom priemysle“.
3.Ciele a výsledný stav
Podľa súčasnej právnej úpravy je uplatňovanie odvodovej úľavy zavedené do 30. júna 2024 pre vybraný okruh zamestnávateľov v poľnohospodárskom odvetví, akvakultúre a potravinárstve. Podľa schválenej druhej zmeny dočasného rámca je možné predĺžiť uplatňované opatrenia len pre poľnohospodárstvo a akvakultúru do konca roka 2024. Cieľom je preto naďalej podporiť sektory vinohradníctva, zeleninárstva a ovocinárstva, teda špeciálnu rastlinnú výrobu, ako aj živočíšnu výrobu pre zabezpečenie ekonomickej stabilizácie uvedených sektorov. Taktiež je potrebné podporiť akvakultúru, v ktorej Slovenská republika dlhodobo nedosahuje uspokojivú sebestačnosť, napriek prírodným danostiam a bohatej histórii produkcie sladkovodných rýb na území Slovenska. Zároveň je dôležité umožniť aj chovateľom hospodárskych zvierat, ktorí majú aj rastlinnú výrobu, aby mohli čerpať pomoc vo forme odvodových úľav s cieľom zabezpečiť hospodársku udržateľnosť ich poľnohospodárskej produkcie.
2
4.Dotknuté subjekty
Navrhovaná právna úprava vplyv na zamestnávateľov, ktorí vykonávajú hlavnú ekonomickú činnosť zaradenú podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností SK NACE Rev. 2 v sekcii:
NACE A – POĽNOHOSPODÁRSTVO LESNÍCTVO A RYBOLOV
01. Pestovanie plodín a chov zvierat poľovníctvo a služby s tým súvisiace
01.1 Pestovanie netrvácnych plodín
01.13 Pestovanie zeleniny a melónov, koreňovej a hľuzovej zeleniny
01.2 Pestovanie trvácnych plodín
01.21 Pestovanie hrozna
01.24 Pestovanie jadrového a kôstkového ovocia
01.25 Pestovanie ostatného stromového a kríkového ovocia a orechov
01.4 Chov zvierat
01.41 Chov dojníc
01.42 Chov ostatného dobytka a byvolov
01.45 Chov oviec a kôz
01.46 Chov ošípaných
01.47 Chov hydiny
01.5 Zmiešané hospodárstvo
01.50 Zmiešané hospodárstvo
03.
03.2 Akvakultúra
03.22 Riečna akvakultúra
Vládny návrh zákona tiež vplyv na Sociálnu poisťovňu a dôchodkové správcovské spoločnosti.
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant predstavuje ukončenie tzv. odvodovej úľavy pre vybrané odvetvia poľnohospodárstva a akvakultúry, v dôsledku čoho by stúpli mzdové náklady v podporovaných odvetviach poľnohospodárstva a akvakultúry s negatívnym vplyvom na proces ekonomickej stabilizácie podporených sektorov v poslednom období. Ukončenie tzv. odvodovej úľavy by tiež znamenalo zníženie konkurencieschopnosti odvetví, v ktorých Slovenská republika dlhodobo nedosahuje uspokojivú sebestačnosť.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
3
Štatistické údaje zo sektora poľnohospodárstva a akvakultúry pravidelne aktualizované Štatistickým úradom Slovenskej republiky. Informácie o dovoze a vývoze agropotravinárskych výrobkov tiež spoločne s ďalšími kľúčovými ekonomickými fundamentmi sledované Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou. Vývoj oboch odvetví v kontexte spoločného vnútorného trhu Európskej únie je pravidelne hodnotený prostredníctvom štatistických zisťovaní Eurostatu.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Vládny návrh zákona zakladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a prevažne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie (pozitívny dopad na zamestnávateľov v podporených odvetviach poľnohospodárstva a akvakultúry a negatívny dopad na
4
dôchodkové správcovské spoločnosti). Uvedený vplyv sa nebude započítavať do mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov v súlade s bodom 6.5 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
tel. číslo: 02/2046 1925
12.Zdroje
Mikroúdaje zo Sociálnej poisťovne a makroekonomická prognóza Inštitútu finančnej politiky z marca 2024.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: