1
B. Osobitná časť
K čl. I
K § 293gi
Navrhuje sa predĺženie obdobia uplatňovania tzv. odvodovej úľavy pre zákonom stanovený okruh zamestnávateľov v poľnohospodárskom sektore (napr. vinohradníctvo, zeleninárstvo, ovocinárstvo, chov hospodárskych zvierat a riečna akvakultúra), v súlade s oznámením komisie Druhá zmena dočasného krízového a prechodného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v dôsledku agresie Ruska proti Ukrajine (C/2024/3113) z 2. mája 2024. Podľa súčasnej právnej úpravy je uplatňovanie odvodovej úľavy pre zákonom stanovený okruh zamestnávateľov v poľnohospodárskom sektore a potravinárskom sektore zavedené za obdobie do 30. júna 2024. Toto obdobie sa pre zamestnávateľov, ktorí vykonávajú hlavnú činnosť zaradenú v sekcii A – POĽNOHOSPODÁRSTVO, LESNÍCTVO A RYBOLOV, divízii 01, triedach 01.13, 01.21, 01.24, 01.25, 01.41, 01.42, 01.45, 01.46, 01.47 a 01.50 a v divízii 03, triede 03.22 štatistickej klasifikácie ekonomických činností SK NACE Rev. 2, navrhuje predĺžiť do 31. decembra 2024. Doterajšie zásady uplatňovania odvodovej úľavy pre týchto zamestnávateľov zostávajú naďalej zachované. Za obdobie od 1. júla 2024 sa odvodová úľava nebude vzťahovať na zamestnávateľov vykonávajúcich hlavnú činnosť zaradenú v sekcii C PRIEMYSELNÁ VÝROBA, divízii 10 (výroba potravín) a v divízii 11, triede 11.07 (výroba nealkoholických nápojov; produkcia minerálnych vôd a iných fľaškových vôd) štatistickej klasifikácie ekonomických činností SK NACE Rev. 2.
Zásady uplatňovania odvodovej úľavy pre zamestnávateľov v poľnohospodárskom sektore:
-ide o zamestnávateľa vykonávajúceho hlavnú činnosť vo vybraných triedach divízií SK NACE Rev. 2. Hlavná ekonomická činnosť je ekonomická činnosť zapísaná v rozhodujúcom období Štatistickým úradom Slovenskej republiky v registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ktorý je referenčným registrom,
-zamestnávateľ nebude platiť poistné na nemocenské poistenie, poistné na starobné poistenie, poistné na invalidné poistenie, poistné na poistenie v nezamestnanosti, poistné na financovanie podpory v čase skrátenej práce a poistné do rezervného fondu solidarity,
-zamestnávateľ nebude platiť poistné za všetkých svojich zamestnancov, teda aj za tých, ktorí vykonávajú činnosť v inej oblasti ako je hlavná činnosť zamestnávateľa vo vybraných triedach,
-charakter právneho vzťahu, na základe ktorého zamestnanec vykonáva pre zamestnávateľa činnosť, nie je rozhodujúci, pôjde tak o zamestnancov na základe napr. pracovnej zmluvy, dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, atď.
-zamestnávateľ nebude platiť poistné z vymeriavacieho základu za kalendárny mesiac, maximálne však z vymeriavacieho základu nepresahujúceho sumu 750 eur za každého zamestnanca,
-ak pôjde o zamestnávateľa, ktorého zamestnanec si uplatnil odvodovú odpočítateľnú položku (200 eur), tak poistné na starobné poistenie, invalidné poistenie a do rezervného fondu solidarity za kalendárny mesiac nebude platiť z rozdielu sumy 750 eur a odvodovej odpočítateľnej položky, t. j. z 550 eur; tzn. v konečnom dôsledku zamestnávateľ nebude platiť uvedené poistné spolu z oboch odvodových úľav zo sumy 750 eur,
-ak pôjde o zamestnávateľa, ktorý zamestnáva zamestnanca na základe dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce a uplatňuje sa odvodová odpočítateľná položka pri sezónnej
2
práci (652 eur v roku 2024), tak poistné na starobné poistenie a poistenie v nezamestnanosti za kalendárny mesiac nebude platiť z rozdielu sumy 750 eur a odvodovej odpočítateľnej položky pri sezónnej práci, t. j. z 98 eur, tzn. v konečnom dôsledku zamestnávateľ nebude platiť uvedené poistné spolu z oboch odvodových úľav zo sumy 750 eur; poistné na nemocenské poistenie, na invalidné poistenie a do rezervného fondu solidarity nebude platiť z vymeriavacieho základu mesačne v sume 750 eur,
-ak zamestnávateľ bude spĺňať podmienky časť kalendárneho mesiaca, taktiež nebude platiť poistné zo sumy 750 eur alebo z rozdielu sumy 750 eur a odvodovej odpočítateľnej položky/odvodovej odpočítateľnej položky pri sezónnej práci,
-zamestnávateľ bude naďalej, aj za obdobie odvodovej úľavy, povinný platiť poistné na úrazové poistenie a poistné na garančné poistenie, a odvádzať poistné na sociálne poistenie, ktoré platí zamestnanec.
Naďalej sa bude uplatňovať § 293fzh ods. 3 5 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 274/2023 Z. z., ktorými sa zabezpečuje, aby sa odpustené poistné považovalo za zaplatené, ako aj, aby sporiteľom v systéme starobného dôchodkového sporenia opatrením neboli znížené nároky zo systému sociálneho poistenia. Poberateľovi starobného dôchodku a poberateľovi predčasného starobného dôchodku, ktorý bol alebo je sporiteľom v systéme starobné dôchodkového sporenia, sa suma dôchodku bude znižovať za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení (§ 66 ods. 6 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov). Vzhľadom na to, že zamestnávateľ z definovaného okruhu nebude mať povinnosť odviesť príspevky na starobné dôchodkové sporenie za svojho zamestnanca, ktorého vymeriavací základ nepresiahne 750 eur mesačne, nepríde k zníženiu sumy dôchodku za uvedené obdobie. Pokiaľ vymeriavací základ zamestnanca, prípadne úhrn vymeriavacích základov spolu s vymeriavacím základom pochádzajúcim z poistenia z iného než poľnohospodárskeho sektora presiahne 750 eur mesačne, zamestnávateľ odvedie príspevky na starobné dôchodkové sporenie v nižšej sume. Týmto poistencom sa bude síce znižovať suma dôchodku, suma zníženia podľa uvedeného § 66 ods. 6 sa však pomerne upraví.
Na základe existujúceho účinného ustanovenia 123bia zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení v znení zákona č. 274/2023 Z. z.) sa budú navrhované zmeny automaticky vzťahovať na zamestnávateľa a jeho zamestnanca aj v súvislosti s platením povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie.
3
K čl. II
Účinnosť novely zákona sa navrhuje 1. júla 2024.
Bratislava 5. júna 2024
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Erik Tomáš, v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky