Navyše, z hodnotenia ekvivalentného disponibilného príjmu obyvateľstva v krajinách EÚ-27 vyplýva, že príjmy slovenských domácností sú stabilne veľmi nízke (napr. v roku 2022 klesli príjmy slovenských domácností na 42 % priemeru EÚ-27), čo je v kontraste s indexom cenových úrovní krajín EÚ-27, lebo cenová úroveň potravín nakupovaných v Slovenskej republike iba mierne presahuje úroveň priemeru EÚ-27 (+0,6 %).
Na výslednú cenu potravín vplývajú nielen ceny prvovýrobcov, ktoré zasa úzko súvisia s vývojom klimatických zmien v hlavných produkčných oblastiach a vývojom cien vstupov, ale aj dotačná politika EÚ a podporné programy zo štátnych rozpočtov jednotlivých krajín, a tiež postavenie obchodných reťazcov a ich tlak na dodávateľov potravín. V kontexte klimatických zmien sa dokonca uvažuje o tom, že to prinesie úplne novú cenovú politiku potravín. Ceny na pultoch v obchodoch sú výsledkom predajnej politiky obchodných reťazcov, štruktúry predávaného sortimentu a podielu domácich produktov na celkovom sortimente.
Doterajšie pôsobenie schémy štátnej pomoci [uplatňovanie odvodovej úľavy za obdobie od 1. augusta 2023 do 30. júna 2024 (s výnimkou februára 2024) pre vybraný okruh zamestnávateľov v poľnohospodárskom odvetví, akvakultúre a potravinárstve] je potvrdením toho, že v kombinácii s ostatnými podpornými mechanizmami, odvodová úľava prispela k:
•zníženiu ceny práce, ktorá najmä v odvetviach poľnohospodárstva a potravinárstva predstavuje významný podiel na celkových výrobných nákladoch,
•uvoľneniu finančných prostriedkov v objeme 38,74 mil. eur (za obdobie august 2023 až marec 2024, s výnimkou februára 2024) pre jednotlivých zákonom vymedzených zamestnávateľov v poľnohospodárstve, akvakultúre a potravinárstve, ktoré mohli využiť na prevádzkové náklady podľa vlastných potrieb,
•preklenutiu nepriaznivého obdobia, kedy ceny vstupov enormne rástli a ceny výstupov ich len neúmerne dobiehali resp. klesali,
•stabilizácii pracovnej sily v predmetných odvetviach, čím sa podarilo zamedziť hroziacim obmedzeniam podnikateľskej činnosti v poľnohospodárstve, akvakultúre, či výrobe potravín.
Podľa schválenej druhej zmeny Dočasného rámca je možné predĺžiť uplatňované opatrenia pre poľnohospodárstvo a akvakultúru do konca roka 2024. Je dôležité, aby táto pomoc v podobe odvodových úľav pokračovala kontinuálne ďalej v kontexte možností, ktoré poskytuje schválená druhá zmena Dočasného rámca z 2. mája 2024. Cieľom je naďalej podporovať sektory vinohradníctva, zeleninárstva a ovocinárstva, teda špeciálnu rastlinnú výrobu, ako aj živočíšnu výrobu pre zabezpečenie ekonomickej stabilizácie uvedených sektorov. Taktiež je potrebné podporiť akvakultúru, v ktorej Slovenská republika dlhodobo nedosahuje uspokojivú sebestačnosť. Zároveň je dôležité umožniť aj chovateľom hospodárskych zvierat, ktorí majú aj rastlinnú výrobu, aby mohli čerpať pomoc vo forme odvodových úľav s cieľom zabezpečiť hospodársku udržateľnosť ich poľnohospodárskej produkcie.
Nakoľko aktuálna schéma štátnej pomoci je platná do konca júna 2024, je potrebné pre kontinuálne uplatňovanie schémy štátnej pomoci na zníženie odvodov zamestnávateľom v poľnohospodárstve schváliť novelu zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov v skrátenom legislatívnom konaní.
Na základe uvedených skutočností je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky, aby sa vzhľadom na to, že Slovenskej