1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe úlohy B.8. vyplývajúcej z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 166 z 20. marca 2024 k návrhu systémového riešenia poskytovania a financovania dodatočných výdavkov súvisiacich s odídencami z Ukrajiny.
Vzhľadom na to, že vojnový konflikt na Ukrajine stále pretrváva a väčšina odídencov z Ukrajiny je na našom území viac ako dva roky, ako aj vzhľadom na praktické skúsenosti pri poskytovaní dočasného útočiska Slovenskou republikou, je potrebné pristúpiť k úprave príslušnej legislatívy v pôsobnosti viacerých rezortov.
Cieľom návrhu zákona je úprava podmienok podpory pre odídencov tak, aby bola dlhodobo udržateľná a čo najviac adresná. Súčasný model tejto podpory je poskytovaný širokému okruhu odídencov, čo je z dlhodobého hľadiska neudržateľné. Taktiež je žiaduce, aby sa odídenci čo najskôr zaradili do bežného života a podieľali sa na zabezpečovaní základných životných potrieb aj z vlastných zdrojov.
Návrhom zákona dochádza k výraznej zmene pri zabezpečovaní ubytovania pre odídencov z Ukrajiny. Upúšťa sa od celoplošného neadresného poskytovania podpory v tejto oblasti s tým, že od 1. júla 2024 sa podpora zameriava na novo prichádzajúcich cudzincov, ktorým sa poskytne dočasné útočisko na území Slovenskej republiky prvýkrát a na zraniteľné skupiny osôb, ktoré osobitne definované na účely poskytovania príspevku za ubytovanie odídencov a osobitne na účely ubytovania v azylových zariadeniach. Novo nastavený systém podpory zabezpečí väčšiu adresnosť a najmä udržateľnosť systému pomoci pre odídencov na ďalšie obdobia. Príspevok za poskytovanie ubytovania odídencov sa bude poskytovať len podľa zákona o azyle a príslušného nariadenia vlády Slovenskej republiky vydaného na jeho vykonávanie. Súčasťou predloženého materiálu je z tohto dôvodu aj návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca.
V čl. I zákone č. 480/2002 Z. z. o azyle, do pôsobnosti ktorého problematika odídencov patrí, sa upravuje najmä doba, počas ktorej budú môcť odídenci využiť možnosť bezodplatného ubytovania, a to na 120 dní od prvého poskytnutia dočasného útočiska. Odídenec, ktorému z akéhokoľvek dôvodu tento status zanikne a následne opätovne požiada, nebude môcť bezodplatné ubytovanie využiť. Bezodplatné ubytovanie bez časového obmedzenia sa bude poskytovať iba zraniteľným osobám v rozsahu vymedzenom v § 36a ods. 2 zákona. Nanovo sa definuje, kedy sa oprávnenej osobe neposkytne príspevok za ubytovanie odídenca. Odídenec bude povinný dvakrát za mesiac osobne oznámiť obci, že mu oprávnená osoba poskytuje ubytovanie.
Upravuje sa aj ubytovanie odídencov v azylových zariadeniach, pričom sa okrem iného ustanovuje možnosť odídenca byť ubytovaný v azylovom zariadení najviac 120 dní od prvého poskytnutia dočasného útočiska na území Slovenskej republiky s možnosťou jeho predĺženia na základe žiadosti v prípade, ak ide zraniteľné osoby, a to v rozsahu vymedzenom v § 36 ods. 3. V prípade zraniteľných osôb pritom nie je podstatné, či ide o prvé poskytnutie dočasného útočiska alebo opakované. Rozsah zraniteľných osôb sa na účely ubytovania
2
v azylových zariadeniach z dôvodu obmedzenej kapacity stanovuje odlišne, ako pri ubytovaní oprávnenými osobami v rámci príspevku za ubytovanie odídenca. V stanovených prípadoch bude odídenec povinný opustiť azylové zariadenie.
Ustanovujú sa dôvody, kedy sa jednorazový príspevok a integračný príspevok azylantovi alebo cudzincovi, ktorému sa poskytla doplnková ochrana, neposkytnú.
V súvislosti s pobytom odídencov na území Slovenskej republiky sa novelizujú aj ďalšie zákony.
V čl. II zákone č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti sa navrhuje doplniť, že poskytovateľ nemôže odmietnuť uzatvoriť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti ani pri vybranej skupine osôb, ktoré nie sú účastníkmi verejného zdravotného poistenia, medzi ktoré patria aj odídenci.
Dôvodom je, že tieto osoby, aj keď požívajú ochranu podľa osobitných zákonov, majú problém s poskytovaním zdravotnej starostlivosti všeobecnými lekármi.
V čl. III zákone č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu sa vypúšťa ustanovenie, ktoré upravovalo poskytovanie príspevku za ubytovanie odídencom v pôsobnosti ministerstva dopravy. Zároveň sa prechodným ustanovením upravuje poskytovanie príspevku za ubytovanie odídenca poskytnuté do 30. júna 2024.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. júla 2024 tak, aby bola zachovaná kontinuita v poskytovaní pomoci odídencom. Výnimkou je ustanovenie, ktoré upravuje uzatváranie dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti, ktoré nadobudne účinnosť 1. januára 2025.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny a zároveň negatívny sociálny vplyv a nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Nie
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Nie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Nie
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
máj 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Návrh zákona vychádza z potreby nového nastavenia podpory odídencom, najmä v oblasti prístupu k ubytovaniu tak, aby bola udržateľná do budúcnosti a čo najadresnejšia, ale aj v oblasti prístupu k zdravotnej starostlivosti poskytovanej všeobecnými lekármi, a to aj pre ďalšie kategórie cudzincov.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu novely zákona v čl. I je nastaviť systém poskytovania príspevku za ubytovanie odídenca tak, aby bol v budúcnosti udržateľný a najmä adresný. Taktiež sa navrhuje, aby tento príspevok nebol fakultatívny (na základe možnosti rozhodnutia vlády), ale aby po splnení zákonných podmienok vyplácalo príspevok ministerstvo vnútra pre určené kategórie odídencov. Cieľom návrhu je ďalej nanovo nastaviť podmienky ubytovania odídencov v azylových zariadeniach s prihliadnutím na obmedzené ubytovacie kapacity týchto zariadení, ale tiež určiť dôvody, kedy sa neposkytuje jednorazový príspevok a integračný príspevok azylantom a cudzincom, ktorým sa poskytla doplnková ochrana (vzhľadom na ich predchádzajúci pobyt alebo poskytnutú ochranu na území Slovenskej republiky).
V súvislosti s pobytom odídencov na území Slovenska sa novelizujú aj ďalšie zákony, ktoré sa dotýkajú tejto problematiky.
V čl. II. návrhu novely v zákone č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, je cieľom návrhu explicitne ustanoviť, že poskytovateľ nemôže odmietnuť uzatvoriť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti ani pri osobe, ktorej bolo v Slovenskej republike poskytnuté dočasné útočisko, pri osobe žiadajúcej o poskytnutie dočasného útočiska, pri azylantovi, ani pri osobe s poskytnutou doplnkovou ochranou, a ani pri osobe s tolerovaným pobytom, ktorá bola zaradená do programu ochrany obetí.
V čl. III návrhu novely v zákone č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu sa vypúšťa ustanovenie, ktoré upravovalo poskytovanie príspevku za ubytovanie odídencom v pôsobnosti ministerstva dopravy.
V čl. IV sa navrhuje účinnosť zákona tak, aby bola dodržaná kontinuita v poskytovaní podpory vybraným skupinám odídencov. Výnimkou je ustanovenie uvedené v čl. II druhom bode, ktoré upravuje uzatváranie dohody o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti, ktoré nadobudne účinnosť 1. januára 2025.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
4
Čl. I
- fyzické osoby a právnické osoby, ktoré poskytnú bezodplatné ubytovanie odídencom,
- obce a vyššie územné celky,
- odídenci,
-azylanti,
-cudzinci, ktorým sa poskytla doplnková ochrana,
-žiadatelia o udelenie azylu.
Čl. II
-osoby žiadajúce o poskytnutie dočasného útočiska,
-odídenci,
-osoby s tolerovaným pobytom, ktoré boli zaradené do programu ministerstva vnútra na podporu a ochranu obetí obchodovania s ľuďmi,
-azylanti,
-cudzinci, ktorým sa poskytla doplnková ochrana.
Čl. III
- hotely, penzióny, ubytovne,
- odídenci.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Alternatívne sa posudzoval rozsah poskytovania príspevku na ubytovanie a jeho časový rámec.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Čl. I - Zachovanie súčasnej právnej úpravy je do budúcnosti neudržateľné. Poskytovanie bezodplatného ubytovania všetkým odídencom, ktorí majú o také ubytovanie záujem, je náročné najmä z finančného hľadiska. Ak by sa tento systém nezmenil, v budúcnosti by nebolo možné takúto pomoc poskytovať ani zraniteľným osobám.
Čl. II - Všeobecní lekári nebudú povinní zobrať do starostlivosti tieto osoby argumentujúc pracovným vyťažením, čím sa môže obmedziť zdravotná starostlivosť týchto osôb.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca, nakoľko navrhovaným zákonom sa navrhuje zrušiť nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 218/2022 Z. z. o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca v znení neskorších predpisov.
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
GP – A – g) – sociálna oblasť
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného zákona bude vykonané po troch rokoch od nadobudnutia účinnosti zákona, napr. na základe počtu osôb, ktoré požiadali prvýkrát o dočasné útočisko po nadobudnutí účinnosti zákona, počtu zraniteľných osôb, ktoré využívajú možnosť bezodplatného ubytovania, na základe dostupnosti bezodplatného ubytovania, atď.
5
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Nie.
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
6
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Mgr. Ján Kušnárik, migračný úrad MV SR,
jan.kusnarik@minv.sk
; 02/48254102
Mgr. Juraj Méry, sekcia ekonomiky MV SR,
juraj.mery@minv.sk
; 02/509 44405
Mgr. Klaudia Gregušová, sekcia legislatívy a právnych služieb MV SR,
klaudia.gregusova@minv.sk
; 02/509
44320
Ing. Marián Janiš, sekcia financovania MZ SR,
marian.janis@health.gov.sk
; 02/59373350
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Údaje o poskytovanom ubytovaní odídencom a údaje o poskytnutých finančných prostriedkoch oprávneným osobám za mesiac marec 2024.
Počet odídencov v systéme pomoci v hmotnej núdzi (členovia domácností, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi) - rozdelenie podľa veku (za apríl 2024).
Počet odídencov, ktorým bola poskytnutá dotácia na podporu humanitárnej pomoci osobe so závažným zdravotným postihnutím – rozdelenie podľa veku (za apríl 2024).
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Podľa bodu 2.5. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov nebude návrh zákona predložený do predbežného pripomienkového konania.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
15 000 000
36 000 000
37 800 000
39 960 000
v tom: MV SR / Efektívna a spoľahlivá štátna správa
15 000 000
36 000 000
37 800 000
39 690 000
z toho:
- vplyv na ŠR
15 000 000
36 000 000
37 800 000
39 690 000
Rozpočtové prostriedky
15 000 000
EÚ zdroje
36 000 000
37 800 000
39 690 000
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
15 000 000
36 000 000
37 800 000
39 690 000
v tom: MV SR / Efektívna a spoľahlivá štátna správa
15 000 000
36 000 000
37 800 000
39 690 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
v tom: MZ SR / zdravotná starostlivosť
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Odídencom musí štát zabezpečiť prístup k vhodnému ubytovaniu, z tohto dôvodu je potrebné zabezpečiť finančné prostriedky. Všetky vplyvy vyplývajúce z materiálu budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MV SR, vrátane využitia refundácií a zdrojov EÚ.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zavádza zmenu vyplácania príspevku za ubytovanie odídenca. Príspevok sa poskytne za ubytovanie odídenca počas 120 dní od prvého poskytnutia dočasného útočiska a odídenca, ktorý je zraniteľnou osobou. V prípade zraniteľnej osoby nie je podstatné, či ide o prvé poskytnutie dočasného útočiska na území Slovenskej republiky alebo opakované. Zraniteľnou osobou sa rozumie:
a)člen domácnosti, ktorá je príjemcom pomoci v hmotnej núdzi,
b)osoba so závažným zdravotným postihnutím, ktorej sa poskytuje dotácia na podporu humanitárnej pomoci osobe so závažným zdravotným postihnutím podľa osobitného predpisu,
c)osoba, ktorá dosiahla vek 65 rokov,
d)jeden z rodičov, ktorý sa stará o dieťa do piatich rokov veku alebo fyzická osoba, ktorá sa osobne stará o dieťa do piatich rokov veku na základe rozhodnutia súdu,
e)dieťa do piatich rokov osoby podľa predošlého bodu
Cieľom je adresnejšia podpora v súvislosti s poskytovaním ubytovania odídencom.
Zákon o azyle a nariadenie vlády Slovenskej republiky o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca budú, tak ako doteraz, implementovať obce, ktoré na základe výkazov od oprávnených osôb budú predkladať ministerstvu vnútra prehľad o uplatnených príspevkoch za kalendárny mesiac. Na základe prehľadu ministerstvo vnútra poskytne obci
9
sumu zodpovedajúcu príspevkom uplatneným oprávnenými osobami za príslušný kalendárny mesiac a následne obec vyplatí príspevok jednotlivým oprávneným osobám.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Za kapitolu MV SR výpočet príspevku za ubytovanie odídenca vychádza
-z aktuálne vyplatených príspevkov za obdobie 01/2024 04/2024. Priemerný počet individuálnych odídencov za ktorých bol poskytnutý príspevok za ubytovanie bol v predmetnom období 35 tis. osôb. MV SR vyplatilo v za obdobie 04/2024 čiastku 4,98 mil. eur.
-expertného odhadu počtu odídencov, ktorí budú kvalifikovaní ako zraniteľná osoba
-expertného odhadu počtu odídencov, ktorí prejdú z ubytovania v hoteloch a ubytovniach do ubytovania v bytoch prípadne nebytových priestorov u právnických osôb, ktoré nepodnikajú v oblasti poskytovania ubytovania
Odhaduje sa, že počet odídencov, za ubytovanie ktorých sa bude poskytovať príspevok (prvé poskytnutie dočasného útočiska a zraniteľné osoby), dosiahne približne 20 000 za jeden mesiac. Z tohto dôvodu odhadovaný výdavok predstavuje 3 mil. eur mesačne za poskytnutie príspevku za ubytovanie odídenca v roku 2025. V nasledujúcich rokoch 2026 a 2027 sa počíta s medziročným s 5%-ným nárastom výdavkov z dôvodu nárastu počtu odídencov.
Kapitole MV SR budú alokované finančné prostriedky z prostriedkov EÚ, ktoré vyplynuli z úlohy B.3. uznesenia vlády SR č. 166 z 20.03.2024 v objeme postačujúcom na krytie výdavkov v súvislosti s vyplácaním príspevku za ubytovanie odídenca v roku 2024 do 30.6.2024.
10
Prostriedky na výplatu príspevku za ubytovanie odídenca za obdobie od 07/2024 do 11/2024 budú následne alokované v rámci kapitoly MV SR. Príspevok za obdobie za obdobie 12/2024 predstavuje výdavok roku 2025. Výdavky za roky 2025-2027 predstavujú čiastku 36 mil. eur v roku 2025, čiastku 37,8 mil. eur v roku 2026 a čiastku 39,69 mil. eur v roku 2027 a budú hradené z prostriedkov EÚ.
11
Ministerstvo vnútra SR Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
15 000 000
36 000 000
37 800 000
39 690 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (641009)2
15 000 000
36 000 000
37 800 000
39 690 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
15 000 000
36 000 000
37 800 000
39 690 000
12
Ministerstvo vnútra SR Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Uvedený návrh bude mať pozitívny dopad na ovplyvnené skupiny tým, že dôjde k rozšíreniu okruhu osôb, ktorým poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nemôže odmietnuť uzatvoriť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti o osobu, ktorej bolo v Slovenskej republike poskytnuté dočasné útočisko, osobu žiadajúcu o poskytnutie dočasného útočiska, azylanta, osobu s poskytnutou doplnkovou ochranou a osobu s tolerovaným pobytom, ktorá bola zaradená do programu ochrany obetí.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1 azylanti
c)
Ovplyvnená skupina č. 2 cudzinci, ktorým sa poskytla doplnková ochrana
Ovplyvnená skupina č. 3 osoby, ktorým bolo v Slovenskej republike poskytnuté dočasné útočisko
Ovplyvnená skupina č. 4 osoby žiadajúce o poskytnutie dočasného útočiska
Ovplyvnená skupina č. 5 osoby s tolerovaným pobytom, ktoré boli zaradené do programu ochrany obetí
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1 5 týmto osobám poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nebude môcť odmietnuť uzatvoriť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Všetky ovplyvnené skupiny patria medzi zraniteľné skupiny, ktoré môžu byť ohrozené rizikom chudoby a/alebo sociálneho vylúčenia, preto budú mať navrhované opatrenia pozitívny vplyv.
i)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1 až 5
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
k)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1 5 týmto osobám poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nebude môcť odmietnuť uzatvoriť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo
Zabezpečením väčšej adresnosti a udržateľnosti poskytovania príspevku za ubytovanie odídenca uvedený návrh predpokladá negatívny vplyv na ovplyvnené skupiny tým, že odídenec bude môcť využívať ubytovanie, ktoré
2
zvýšenie výdavkov:
je poskytovateľom ubytovania dotované prostredníctvom príspevku za ubytovanie odídenca, iba počas 120 dní od prvého poskytnutia dočasného útočiska v Slovenskej republike a po uplynutí tejto doby bude môcť vyššie uvedené ubytovanie využívať iba odídenec, ktorý je zraniteľnou osobou. Tento negatívny vplyv je čiastočne vyvážený skutočnosťou, že podľa návrhu bude na poskytnutie príspevku za ubytovanie odídenca zákonný nárok a vláda nebude určovať dobu jeho poskytovania, ale oprávnená osoba bude mať naň nárok počas celého obdobia poskytovania dočasného útočiska na území Slovenskej republiky.
Negatívny vplyv predpokladá aj neposkytnutie jednorazového príspevku a integračného príspevku azylantom a cudzincom, ktorým sa poskytla doplnková ochrana, ak mali alebo majú na území Slovenskej republiky udelený trvalý pobyt alebo prechodný pobyt, alebo ak mali na území Slovenskej republiky poskytnuté dočasné útočisko, nakoľko sa predpokladá, že u týchto osôb proces začleňovania do spoločnosti začal udelením pobytu, resp. im bola pomoc a podpora poskytnutá v rámci poskytovania dočasného útočiska.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1 odídenci
c)
Ovplyvnená skupina č. 2 azylanti, ak mali alebo majú na území Slovenskej republiky udelený trvalý pobyt alebo prechodný pobyt, alebo ak mali na území Slovenskej republiky poskytnuté dočasné útočisko
Ovplyvnená skupina č. 3 cudzinci, ktorým sa poskytla doplnková ochrana, ak mali alebo majú na území Slovenskej republiky udelený trvalý pobyt alebo prechodný pobyt, alebo ak mali na území Slovenskej republiky poskytnuté dočasné útočisko
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1 - odídenci budú môcť využívať ubytovanie, ktoré je oprávneným osobám, ktoré poskytujú ubytovanie odídencom, dotované prostredníctvom príspevku za ubytovanie odídenca iba počas 120 dní od prvého poskytnutia dočasného útočiska v Slovenskej republike a po uplynutí tejto doby iba odídenci, ktorí zaradení medzi zraniteľné osoby na účel poskytovania príspevku za ubytovanie odídenca.
e)
Ovplyvnená skupina č. 2, 3 - azylantom a cudzincom, ktorým sa poskytla doplnková ochrana, ktorí mali alebo majú na území Slovenskej republiky udelený trvalý pobyt, alebo prechodný pobyt, alebo ktorí mali na území Slovenskej republiky poskytnuté dočasné útočisko, sa neposkytne jednorazový príspevok vo výške 1,5-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, ani integračný príspevok vo výške 1,75-násobku sumy životného minima po dobu 6 po sebe nasledujúcich mesiacov.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Opatrenia nemajú negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, nakoľko na účely poskytovania príspevku za ubytovanie odídenca sa za zraniteľnú osobu považujú osoby, ktoré poberajú dávku v hmotnej núdzi.
i)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
k)
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
3
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Uvedený návrh zjednodušuje konanie o poskytnutie dočasného útočiska v prípade dieťaťa narodeného na území Slovenskej republiky cudzinke žiadajúcej o poskytnutie dočasného útočiska alebo odídenkyni, ktoré narodením nenadobudne štátne občianstvo Slovenskej republiky alebo štátne občianstvo iného členského štátu Európskej únie a to tak, že v prípade, ak je z oznámenia o narodení dieťaťa zrejmé, že narodené dieťa spĺňa podmienky na poskytnutie dočasného útočiska, ministerstvo môže upustiť od povinnosti poskytnúť údaje potrebné na rozhodnutie o žiadosti o poskytnutie dočasného útočiska, ktoré sa zaznamenajú v dotazníku. Tiež rozširuje okruh osôb, ktorým poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nemôže odmietnuť uzatvoriť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti o osobu, ktorej bolo v Slovenskej republike poskytnuté dočasné útočisko, osobu žiadajúcu o poskytnutie dočasného útočiska, azylanta, osobu s poskytnutou doplnkovou ochranou a osobu s tolerovaným pobytom, ktorá bola zaradená do programu ochrany obetí. Uvedené opatrenia majú pozitívny vplyv na azylantov, cudzincov, ktorým sa poskytla doplnková ochrana, na žiadateľov o udelenie azylu, na odídencov, na osoby žiadajúce o poskytnutie dočasného útočiska, aj na osoby s tolerovaným pobytom, ktoré boli zaradené do programu ochrany obetí.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Uvedený návrh vplyv na zraniteľnú skupinu obyvateľstva, konkrétne na azylantov, cudzincov, ktorým sa poskytla doplnková ochrana, na odídencov, na osoby žiadajúce o poskytnutie dočasného útočiska, aj na osoby s tolerovaným pobytom, ktoré boli zaradené do programu ochrany obetí. A nakoľko sa medzi touto skupinou obyvateľstva nachádzajú aj deti, mladí ľudia, ľudia so zdravotným postihnutím, starší ľudia, dôchodcovia, neúplné rodiny, majú osoby z tejto skupiny obyvateľstva častokrát viac zraniteľností súčasne.
4
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Návrh dodržuje povinnosť rovnakého zaobchádzania tým, že zavádza výnimku z možnosti odmietnuť návrh na uzatvorenie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti výslovne aj pre azylantov a cudzincov, ktorým sa poskytla doplnková ochrana a ktorých pobytový status upravuje zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (azylant sa považuje za cudzinca, ktorému sa udelil trvalý pobyt a cudzinec s poskytnutou doplnkovou ochranou sa považuje za cudzinca, ktorému sa udelil prechodný pobyt).
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Nie, návrh nevedie k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi, ani nemá na nich odlišný vplyv.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Návrh neobsahuje ustanovenie, ktoré by malo pozitívny vplyv na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyv na ženy a mužov.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Návrh nemá významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
5