1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh na vyslanie príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky do operačného veliteľstva vojenskej operácie Európskej únie EUNAVFOR ASPIDES
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
podpredseda vlády a minister obrany Slovenskej republiky
minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
22.5.2024 – 23.5.2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
máj 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
máj 2024
2.Definovanie problému
Dôvodom pre zriadenie vojenskej operácie Európskej únie EUNAVFOR ASPIDES je zvýšenie útokov Húsijov na civilné a obchodné plavidlá v regiónoch Červeného mora, Adenského zálivu, Arabského mora a Perzského zálivu. Útoky Húsijov vedené z územia Jemenskej republiky zásadne zhoršili úroveň bezpečnosti medzinárodnej námornej dopravy. Tieto bezpečnostné riziká prinútili európske a globálne prepravné spoločnosti k zmene námornej trasy vedúcej cez Červené more a Suezský prieplav a jej odklon cez Mys dobrej nádeje. Útoky Húsijov ohrozujú životy členov posádky, ohrozujú námornú bezpečnosť, globálny režim obchodu vrátane dopadov na potravinovú a energetickú bezpečnosť a v priamom konflikte so záujmami Slovenskej republiky a Európskej únie.“
Návrh bol spracovaný na základe článku 86 písm. l) Ústavy SR, na základe ktorého patrí do právomoci Národnej rady SR vysloviť súhlas s vyslaním ozbrojených síl Slovenskej republiky mimo územia Slovenskej republiky, ak nejde o prípad uvedený v čl. 119 písm. p) Ústavy SR.
3.Ciele a výsledný stav
Hlavným cieľom je obnoviť a zabezpečiť slobodu plavby v Červenom mori, Adenskom zálive, Arabskom mori a v Perzskom zálive ako vo vysoko strategickom námornom koridore. Predmetná operácia prispeje k zaisteniu námornej bezpečnosti a slobody plavby, najmä pre obchodné plavidlá. V rámci svojho obranného mandátu bude operácia zabezpečovať informovanosť o situácii na mori, sprevádzať plavidlá a chrániť ich pred možnými útokmi.
4.Dotknuté subjekty
Návrh sa týka výhradne a priamo pôsobnosti Ministerstva obrany SR a ozbrojených síl SR.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
Nulový variant by znamenal neprijatie návrhu, čím by neboli dodržané špecifické záväzky SR vyplývajúce z jej členstva v Európskej únii. Konkrétne záväzok prispieť do aktivít Európskej únie v rámci medzinárodného krízového manažmentu personálnym príspevkom vopred deklarovaným do Databázy pre rýchle nasadenie síl (tzv. Primary Augmentees).
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
2
8.Preskúmanie účelnosti
Účelnosť predkladaného návrhu bude preskúmaná v hodnotiacich správach po skončení mandátu, prípadne v iných hodnotiacich materiáloch MO SR najneskôr do jedného roka od schválenia materiálu v NR SR.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Materiál je predkladaný na skrátené predbežné pripomienkové konanie (PPK) a skrátené medzirezortné pripomienkové konanie (MPK).
Odôvodnenie: požaduje nasadenie príspevku OS SR do operačného veliteľstva vojenskej operácie Európskej
únie EUNAVFOR ASPIDES čo najskôr. S cieľom vyhovieť tejto požiadavke, je nevyhnutné schváliť predkladaný materiál z úrovne NR SR do konca júla 2024. V opačnom prípade sa nasadenie príspevku OS SR posunie na september 2024.
11.Kontakt na spracovateľa
Bohuš Kuchta,
bohus.kuchta@mod.gov.sk
(tel: +421 960 303 709)
Milan Kičin,
milan.kicin @mod.gov.sk
(tel: +421 960 303 696)
12.Zdroje
Doložka vplyvov bola spracovaná na základe informácií ozbrojených síl Slovenskej republiky o podmienkach vyslania príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky do operačného veliteľstva vojenskej operácie EUNAVFOR ASPIDES.
3
Hoci mandát operácie je platný na dobu 12 mesiacov od zriadenia operácie, vzhľadom na možný predpoklad jej pokračovania nad tento časový rámec a zámer navrhnúť NR SR súhlasiť s vyslaním príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky do veliteľstva operácie do ukončenia mandátu operácie, výdavky verejnej správy naprogramované na celkové obdobie roka 2025 a rokov 2026 – 2027.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 285/2023
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje súhlasné stanovisko k udeleniu výnimky pri uplatňovaní postupu podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov predmetnému materiálu.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Príloha č. 2
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
z toho:
- vplyv na ŠR
Rozpočtové prostriedky
EÚ zdroje
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
407 150
598 350
598 350
598 350
v tom: MO SR / program 096 Obrana
407 150
598 350
598 350
598 350
z toho:
- vplyv na ŠR
407 150
598 350
598 350
598 350
Rozpočtové prostriedky
407 150
598 350
598 350
598 350
EÚ zdroje
spolufinancovanie
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na ŠR
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na mzdové výdavky
207 000
309 000
309 000
309 000
- vplyv na ŠR
207 000
309 000
309 000
309 000
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
4
Financovanie zabezpečené v rozpočte
407 150
598 350
598 350
598 350
v tom: MO SR / program 096 Obrana
407 150
598 350
598 350
598 350
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu je zabezpečené v rámci rozpočtu kapitoly MO SR v programe 096 Obrana.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrhom sa vyslovuje súhlas s vyslaním príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky do operačného veliteľstva vojenskej operácie Európskej únie EUNAVFOR ASPIDES.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Vyslanie príslušníkov OS SR do operácie EUNAVFOR ASPIDES
5
5
5
5
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4 Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt
Vplyv na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Poplatky a platby (223)
Za predaj výrobkov, tovar (223001)
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
6
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
407 150
598 350
598 350
598 350
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
207 000
309 000
309 000
309 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
52 000
77 000
77 000
77 000
Tovary a služby (630)2
80 750
110 750
110 750
110 750
631 Cestovné náhrady
5 000
10 000
10 000
10 000
632 Poštovné, Telekomunikačné služby
4 200
6 700
6 700
6 700
633 Materiál
28 000
29 000
29 000
29 000
636 Prenájom
40 000
60 000
60 000
60 000
637 Služby
3 550
5 050
5 050
5 050
Bežné transfery (640)
67 400
101 600
101 600
101 600
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
407 150
598 350
598 350
598 350
7
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
5
5
5
5
z toho vplyv na ŠR
5
5
5
5
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
5 175
5 150
5 150
5 150
z toho vplyv na ŠR
5 175
5 150
5 150
5 150
Osobné výdavky celkom (v eurách)
259 000
386 000
386 000
386 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
207 000
309 000
309 000
309 000
z toho vplyv na ŠR
207 000
309 000
309 000
309 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
52 000
77 000
77 000
77 000
z toho vplyv na ŠR
52 000
77 000
77 000
77 000
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
8
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“