1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh na aktualizáciu vojenského zastúpenia Slovenskej republiky pri orgánoch NATO/EÚ a návrh na vyslanie príslušníkov OS SR do orgánov vojenského zastúpenia Slovenskej republiky pri NATO/EÚ a do vojenských štruktúr NATO/EÚ
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
podpredseda vlády a minister obrany Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
apríl 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
apríl 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
máj 2024
2.Definovanie problému
Predmetná aktualizácia vojenského zastúpenia sa navrhuje v nadväznosti na zmeny v globálnom bezpečnostnom prostredí, pričom odráža potreby Slovenskej republiky v procese implementácie transformačných zmien, platných medzinárodných záväzkov voči spojencom v NATO a a bilaterálnych dohovorov s partnermi. Rozšírenie vojenského zastúpenia súčasne súvisí s realizáciou opatrení v oblasti obrany a odstrašenia na východnom krídle NATO.
Návrh bol spracovaný v súlade s čl. 86 písm. l) Ústavy Slovenskej republiky, na základe ktorého podlieha súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky každé vyslanie príslušníka ozbrojených síl Slovenskej republiky na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky, ak toto vyslanie nepatrí podľa Ústavy Slovenskej republiky do vymedzenej právomoci vlády Slovenskej republiky.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom materiálu je doplniť určenie orgánov a vojenských štruktúr NATO a na účel vojenského zastúpenia SR. Súčasne je cieľom materiálu zabezpečiť reálne navýšenie zastúpenia príslušníkov OS SR vo vojenských štruktúrach a NATO zo 107 na 111. Zvýšenie počtu profesionálnych vojakov OS SR súvisí s ich krátkodobým vyslaním do vojenských štruktúr a NATO. Tieto opatrenia reagujú na požiadavky partnerov Slovenskej republiky a súčasne majú prispieť k implementácii opatrení na posilnenie odstrašenia a obrany na východnom krídle NATO v súvislosti so zhoršeným bezpečnostným prostredím v Európe.
4.Dotknuté subjekty
Návrh sa týka výhradne a priamo pôsobnosti Ministerstva obrany SR a ozbrojených síl SR.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli zvažované, keďže predmetom tohto návrhu nie je odstránenie identifikovaného problému, ale aktuálne zabezpečenie vojenského zastúpenia Slovenskej republiky pri orgánoch NATO/EÚ a návrh na vyslanie príslušníkov OS SR do orgánov vojenského zastúpenia Slovenskej republiky pri NATO/EÚ a do vojenských štruktúr NATO/EÚ.
Nulový variant by znamenal neprijatie návrhu, čím by neboli dodržané špecifické záväzky SR vyplývajúce z jej členstva v NATO a Európskej únii a adekvátne vojenské zastúpenie SR v ich orgánoch a štruktúrach.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
2
8.Preskúmanie účelnosti
Účelnosť predkladaného návrhu bude preskúmaná v hodnotiacich správach po skončení mandátu, prípadne v iných hodnotiacich materiáloch MO SR najneskôr do jedného roka od schválenia materiálu v NR SR.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Materiál negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Ide o plánované výdavky hradené z rozpočtu kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky / program 096 Obrana, pričom ich konkrétna výška je podmienená zmluvnými dokumentmi, ktoré na tento účel uzatvárané so zahraničnými partnermi. Prípadné výdavky, ktoré by vznikli na základe osobitných zmlúv, budú plne zabezpečené z rozpočtovej kapitoly MO SR.
11.Kontakt na spracovateľa
PhDr. Bohuš Kuchta,
bohus.kuchta@mod.gov.sk
Mgr. Stanislava Judinyová, PhD.,
stanislava.judinyova@mod.gov.sk
12.Zdroje
Materiál bol spracovaný na základe podkladov Generálneho štábu ozbrojených síl Slovenskej republiky.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 285/2023
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
3
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje súhlasné stanovisko k udeleniu výnimky
pri uplatňovaní postupu podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov predmetnému
materiálu.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Príloha č. 2
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
z toho:
- vplyv na ŠR
Rozpočtové prostriedky
EÚ zdroje
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
337 362,78
710 539,84
710 539,84
760 227,10
v tom: MO SR / program 096 Obrana
337 362,78
710 539,84
710 539,84
760 227,10
z toho:
- vplyv na ŠR
337 362,78
710 539,84
710 539,84
760 227,10
Rozpočtové prostriedky
337 362,78
710 539,84
710 539,84
760 227,10
EÚ zdroje
spolufinancovanie
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na ŠR
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na mzdové výdavky
171 173,91
410 810,78
410 810,78
410 810,78
- vplyv na ŠR
171 173,91
410 810,78
410 810,78
410 810,78
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
337 362,78
710 539,84
710 539,84
760 227,10
4
v tom: MO SR / program 096 Obrana
337 362,78
710 539,84
710 539,84
760 227,10
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu je zabezpečené v rámci rozpočtu kapitoly MO SR v programe 096 Obrana.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrhom sa dopĺňa určenie orgánov a vojenských štruktúr NATO a EÚ na účel vojenského zastúpenia SR. Súčasne sa materiálom zabezpečuje i krátkodobé vyslanie personálu ozbrojených síl SR do veliteľských štruktúr NATO a EÚ v roku 2024. Následná realizácia v súlade s návrhom je v pôsobnosti Ministerstva obrany SR a ozbrojených síl SR.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Krátkodobé vyslanie personálu OS SR
4
4
4
4
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4 Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt
Vplyv na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Poplatky a platby (223)
Za predaj výrobkov, tovar (223001)
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
6
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
337 362,78
710 539,84
710 539,84
760 227,10
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
148 569,00
356 558,00
356 558,00
356 558,00
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
22 604,91
54 252,78
54 252,78
54 252,78
Tovary a služby (630)2
166 048,87
299 393,06
299 393,06
349 080,32
631 Cestovné náhrady
126 566,21
223 835,88
223 835,88
257 523,14
633 Materiál
634 Dopravné
636 Prenájom
30 000
72 000
72 000
72 000
637 Služby
9 482,66
3 557,18
3 557,18
19 557,18
Bežné transfery (640)
140
336
336
336
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
337 362,78
710 539,84
710 539,84
760 227,10
7
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
4
4
4
4
z toho vplyv na ŠR
4
4
4
4
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
8 144,19
8 144,19
8 144,19
8 144,19
z toho vplyv na ŠR
8 144,19
8 144,19
8 144,19
8 144,19
Osobné výdavky celkom (v eurách)
171 173,91
410 810,78
410 810,78
410 810,78
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
148 569,00
356 558,00
356 558,00
356 558,00
z toho vplyv na ŠR
148 569,00
356 558,00
356 558,00
356 558,00
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
22 604,91
54 252,78
54 252,78
54 252,78
z toho vplyv na ŠR
22 604,91
54 252,78
54 252,78
54 252,78
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
8
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“