D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jana Bittó Cigániková, Tomáš Szalay a Marián Viskupič.
Cieľom predloženého návrhu zákona je opäť umožniť poskytovateľom zdravotnej starostlivosti objednávať pacientov za poplatok v rozsahu najviac ¼ jeho ordinačných hodín.
Podľa súčasného stavu je objednávanie pacienta na vyšetrenie vrátane objednania na konkrétny čas súčasťou zdravotného výkonu a preto by tento úkon mal byť pre poistencov poistených v zmluvnej zdravotnej poisťovni ako súčasť zdravotného výkonu bezplatný.
Mnohí poskytovatelia zdravotnej starostlivosti zákaz výberu poplatkov obchádzajú. Napríklad objednávanie delegujú na spoločnosť prevádzkujúcu internetový portál, ktorá sprocesuje platbu od pacienta za objednanie termínu. Dobre ošetrenými právnymi kľučkami tým úspešne maria zámer zákonodarcu z roku 2015, ktorým sa legislatívne zakázal výber poplatkov v ambulanciách. Pacienti tak či tak za objednanie platia. Akurát na výšku poplatku na rozdiel od minulosti neplatí žiadna regulácia, a rovnako neplatí obmedzenie na max. ¼ ordinačných hodín.
Súčasný stav dokazuje, že doterajšie zákazy boli neúčinné, pretože každý zákaz a jeho neskoršie spresňovanie následne vyvolávalo kreatívnu tvorbu rôznych okľúk na porušenie daného zákazu. Domnievame sa, že súčasný stav predstieranej bezplatnosti je pre pacientov horší, než transparentné regulované poplatky s ochranným limitom.
V súčasnosti je možné spoplatňovať objednávanie len v rámci doplnkových ordinačných hodín, no faktom je, že doplnkové ordinačné hodiny na Slovensku prakticky nikto nevyužíva pre neskutočne preregulované a komplikované podmienky.
rôzne názory na to, či je spoplatňovanie objednávania na určitý termín filozoficky správne alebo nesprávne. Vždy však bude skupina najmä pracujúcich pacientov, ktorí s ohľadom na svoje časové možnosti budú preferovať objednanie aj za cenu úhrady. Ak táto možnosť nebude legálna, cez riadne zdanené poplatky, budú vznikať rôzne alternatívne mechanizmy patriace do kreatívnej sféry, ktorá nemusí byť vždy len legálna. Aj s ohľadom na túto skupinu pacientov bude prijateľnejší stav, ak poplatok za objednanie bude môcť byť nižší, keď bude priamo príjmom lekárov, ako by tento poplatok mal byť navyšovaný o časť, ktorú si možno ponechá nejaký sprostredkujúci medzičlánok, prípadne ak bude figurovať ako nikde neevidovaná platba.
Predložený návrh navrhuje vrátiť režim objednávania pacientov do stavu spred novely z roku 2015; išlo o zákon č. 53/2015 Z. z. Predkladaný návrh zákona nevracia všetko, čo sa týka poplatkov u lekára mechanicky do stavu status quo ante, ale preberá niektoré čiastkové prvky objednávania pacientov do stavu pred novelou č. 53/2015 Z. z., konkrétne, že poskytovateľ zdravotnej starostlivosti môže na odplatné objednávanie pacienta vyčleniť najviac ¼-inu svojich ordinačných hodín. Novela č. 53/2015 Z. z. obsahovala aj niektoré dobré prvky,
ktoré zaviedli poriadok do dovtedy svojvoľnej tvorby poplatkov u lekára. Tieto dobré prvky zabraňujúce svojvoľnej tvorbe poplatkov v zákone ponechávame.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy a bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Predložený návrh zákona nebude mať sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona taktiež nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
V čl. I sa novelizuje zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
V § 44, ktorý upravuje, aké jednotlivé formy úhrad poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nesmie alebo naopak môže požadovať od poistenca, sa dopĺňajú odseky 5 a 6.
V dopĺňanom odseku 5 sa zakotvuje, že poskytovateľ môže požadovať úhradu za prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti. Táto možnosť je podmienená troma podmienkami i) môže tak urobiť len v rámci na to vyhradených ordinačných hodín, ktoré musí schváliť samosprávny kraj, ii) rozsah týchto ordinačných hodín nesmie presiahnuť jednu štvrtinu jeho ordinačných hodín medzi ordinačnými hodinami vyhradenými na prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti a iii) výšku úhrady si nemôže poskytovateľ stanovovať svojvoľne, ale ju schvaľuje samosprávny kraj podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia.
V dopĺňanom odseku 6 sa zakotvuje, že vyššie uvedené ustanovenie o možnosti požadovať úhradu za prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti sa nevzťahuje na poskytovanie plánovanej zdravotnej starostlivosti a na poskytovanie ambulantnej starostlivosti počas doplnkových ordinačných hodín. Režim doplnkových ordinačných hodín zostáva touto novelou nedotknutý.
K čl. II
V čl. II sa novelizuje zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V § 46, ktorý upravuje právomoci samosprávneho kraja na úseku zdravotníctva, sa v odseku 1 písmeno m), ktoré upravuje schvaľovanie a potvrdzovanie ordinačných hodín, dopĺňa o zmienku o ordinačných hodinách vyhradených na prednostné poskytnutie zdravotnej starostlivosti, pričom príslušný odkaz cez poznámku pod čiarou odkazuje na § 44 ods. 5 zákona č. 577/2004 Z. z.; ide o kľúčové ustanovenie tejto novely, ktorým sa zavádza možnosť vyčleniť ¼-inu ordinačných hodín na prednostné vyšetrenie.
K čl. III
V § 79 ods. 1 písm. za) upravujúcom povinnosť umiestniť na viditeľnom mieste ordinačné hodiny a doplnkové ordinačné hodiny schválené a potvrdené samosprávnym krajom,sa dopĺňa zmienka o ordinačných hodinách vyhradených na prednostné poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Rovnako aj tu príslušný odkaz cez poznámku pod čiarou odkazuje na § 44 ods. 5 zákona č. 577/2004 Z. z.; ide o kľúčové ustanovenie tejto novely, ktorým sa zavádza možnosť vyčleniť ¼-inu ordinačných hodín na prednostné vyšetrenie.
K čl. IV
Nadobudnutie účinnosti predloženého návrhu zákona sa navrhuje na 1. októbra 2024.