D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš Szalay a Jana Bittó Cigániková.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zefektívniť sústavné vzdelávanie sestier a pôrodných asistentiek tak, že bude organizované a hodnotené zamestnávateľom, ktorý najväčší záujem na vzdelávaní týchto zdravotných pracovníkov, ako aj zabezpečiť konkurencieschopnosť sestier a pôrodných asistentiek vo vzťahu k Českej republike.
V slovenskom zdravotníctve je dlhodobo nedostatok zdravotníckych pracovníkov, predovšetkým sestier. Podľa štatistiky NCZI stúpa počet lekárov, avšak klesá počet sestier.1 Každý zdravotnícky pracovník podľa článku 22 písm. b) smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií povinnosť sústavného vzdelávania. Podľa tohto ustanovenia celoživotné vzdelávanie a odborná príprava zabezpečuje, v súlade s postupmi osobitnými pre každý členský štát, že osoby, ktoré ukončili štúdium, schopné držat' krok s odborným vývojom v rozsahu potrebnom na udržanie bezpečnej a účinnej praxe. Stanovuje teda povinnosť sústavného vzdelávania pre zdravotníckych pracovníkov, ale nie subjekt, ktorý ho vykonávať či spôsob, akým byť sústavné vzdelávanie organizované či hodnotené. V tomto je teda voľnosť rozhodovania jednotlivých členských štátov.
Návrh zákona je v súlade s uvedenou smernicou, pretože ponecháva povinnosť sústavného vzdelávania sestier a pôrodných asistentiek, avšak mení subjekt, ktorý bude toto vzdelávanie organizovať a hodnotiť. Podľa aktuálneho znenia § 42 odsek 3 sústavné vzdelávanie pre zdravotníckych pracovníkov príslušného zdravotníckeho povolania zabezpečuje zamestnávateľ, odborné spoločnosti Slovenskej lekárskej spoločnosti a komora, v ktorej je zdravotnícky pracovník registrovaný. Navrhuje sa toto ustanovenie zmeniť tak, že v prípade sestier a pôrodných asistentiek bude sústavné vzdelávanie zabezpečovať výlučne zamestnávateľ. Je totiž primárne v jeho záujme, aby boli sestry a pôrodné asistentky vzdelané, aby vykonávali kvalitne svoju prácu. V tomto kontexte sa zároveň navrhuje po vzore Českej republiky zrušenie kreditového systému sústavného vzdelávania sestier a pôrodných asistentiek, ktorý sa v praxi ukázal ako neefektívny. Keďže zákon nestanovuje povinnosť kreditového systému, premietne sa táto zmena iba do podzákonných predpisov. Sestry a pôrodné asistentky pre svoju pracovnú vyťaženosť často nemajú čas na absolvovanie seminárov a školení, ktoré mnohokrát len formálnym naháňaním sa za kreditmi, a pred skončením 5-ročného hodnotiaceho cyklu zistia, že majú nedostatočný počet kreditov, ktorý doháňajú na poslednú chvíľu rôznymi i nekvalitnými spôsobmi. Navrhovatelia sa domnievajú, že to práve zamestnávatelia, ktorí dokážu najefektívnejšie nastaviť spôsob sústavného vzdelávania svojich sestier a pôrodných asistentiek, a preto navrhujú preniesť plnú zodpovednosť v tomto ohľade práve na zamestnávateľov, a to vrátane hodnotenia tohto vzdelávania, ktoré doposiaľ vykonávala komora. Za účelom nastavenia jasných a férových podmienok sústavného
vzdelávania sestier a pôrodných asistentiek sa navrhuje povinnosť uviesť ich v internom predpise zamestnávateľa, ktorý ho predloží ministerstvu zdravotníctva. Navyše. výsledok hodnotenia sústavného vzdelávania sestry a pôrodnej asistentky je zamestnávateľ povinný písomne najneskôr do troch mesiacov od vykonania hodnotenia zaslať nielen hodnotenej sestre a pôrodnej asistentke, ale aj Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
V susednej Českej republike bol kreditový systém sústavného vzdelávania nelekárskych zdravotných pracovníkov, teda aj sestier a pôrodných asistentiek, zrušený novelou č. 201/2017 Sb., ktorou sa menil zákon č. 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních účinnou od 1. septembra 2017. Prax odvtedy ukázala, že nedošlo k zhoršeniu kvality poskytovania zdravotnej starostlivosti, naopak došlo k zníženiu byrokracie, k zníženiu nákladov na sústavné vzdelávanie zo strany nelekárskych zdravotných pracovníkov a k zefektívneniu tohto systému. Keďže je Česká republika svojou geografickou aj jazykovou blízkosťou hlavným konkurentom Slovenskej republiky, pokiaľ ide o zdravotných pracovníkov, je potrebné, aby Slovenská republika zatraktívňovala podmienky výkonu práce, ale aj vzdelávania zdravotných pracovníkov, aby bola konkurencieschopná, obzvlášť ak platové podmienky v Českej republike lepšie ako v Slovenskej republike. Tento návrh zákona má k tomu dopomôcť.
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet a služby verejnej správy, na limit verejných výdavkov, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani sociálne vplyvy a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zakotviť osobitné ustanovenia o sústavnom vzdelávaní sestier a pôrodných asistentiek. V odseku 1 sa stanovuje, že sústavné vzdelávanie sestier a pôrodných asistentiek bude vykonávať výlučne zamestnávateľ, nie zamestnávateľ, komora alebo Slovenská lekárska spoločnosť, ako je tomu pri iných zdravotníckych pracovníkoch. Zamestnávateľ za týmto účelom môže spolupracovať s inými subjektmi, ale zodpovednosť za sústavné vzdelávanie sestier a pôrodných asistentiek je výlučne na ňom. V odseku 2 sa navrhuje, že aj hodnotenie sústavného vzdelávania sestier a pôrodných asistentiek bude vykonávať zamestnávateľ, a nie komora, ako je tomu doposiaľ. To podčiarkuje plnú zodpovednosť zamestnávateľa za sústavné vzdelávanie sestier a pôrodných asistentiek, keďže je podľa navrhovateľov práve zamestnávateľ ten, ktorý dokáže toto vzdelávanie nastaviť najoptimálnejšie, najefektívnejšie a v koho najvyššom záujme je, aby u neho pracovali vzdelané sestry a pôrodné asistentky. Zároveň sa tým odstraňuje zbytočná byrokracia spojená s presunom týchto kompetencií na komoru. V odseku 3 sa stanovuje - v súlade s deklarovanou plnou zodpovednosťou zamestnávateľa za sústavné vzdelávanie sestier a pôrodných asistentiek - že to bude práve zamestnávateľ, ktorý stanoví kritéria a spôsob hodnotenia tohto vzdelávania, a to interným predpisom, ktorý za účelom férovosti a predvídateľnosti predloží ministerstvu zdravotníctva. Za tými istými účelmi, ako aj za účelom zabezpečenia kontroly a transparentnosti, sa v odseku 4 stanovuje povinnosť zamestnávateľa písomne najneskôr do troch mesiacov od vykonania hodnotenia, zaslať hodnotenie nielen hodnotenej sestre a pôrodnej asistentke, ale aj Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
K bodu 2
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, podľa ktorého sústavné vzdelávanie sestier a pôrodných asistentiek začaté a neskončené do 30. septembra 2024 sa dokončia podľa tohto zákona v znení účinnom do 30. septembra 2024.
K čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti predloženého návrhu zákona na 1. októbra 2024.