DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa Huliaka, Dagmar Kramplovej, Andreja Danka a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších predpisov.
Návrh novely sa predkladá s cieľom zohľadniť súčasné ekonomické podmienky a zabezpečiť dostatočnú finančnú podporu pre pozostalých. Od poslednej úpravy výšky príspevku na pohreb v roku 2007 došlo k výraznému nárastu životných nákladov, vrátane cien pohrebných služieb, čo spôsobilo, že aktuálna suma príspevku je nedostatočná na pokrytie nákladov spojených s pohrebom.
Navrhovaná úprava zákona zvyšuje príspevok na pohreb zo sumy 79,67 eura na 200 eur, čím reflektuje infláciu a zmeny cien pohrebných služieb za posledných 17 rokov. Zvýšenie príspevku je nevyhnutné na zmiernenie finančného zaťaženia rodín v období straty blízkej osoby. Zvýšenie príspevku by malo prispieť k sociálnej spravodlivosti a mal by poskytnúť lepšiu podporu pre ekonomicky zraniteľné skupiny obyvateľstva. Keďže finančné zabezpečenie pohrebu je jednou zo základných sociálnych potrieb, je preto potrebné, aby štát v tomto smere poskytoval adekvátnu pomoc.
Zvýšenie príspevku môže zlepšiť sociálnu stabilitu tým, že poskytne rodinám lepšiu finančnú podporu v náročnom období smútku. Návrh zákona je v súlade s cieľmi sociálnej politiky predkladateľa ako aj vlády, ktorá sa zameriava na podporu rodín a zlepšenie sociálnych služieb.
Návrh novely zákona predstavuje finančné zaťaženie pre verejnú správu, avšak je nevyhnutný na zabezpečenie adekvátnej sociálnej podpory pre občanov Slovenskej republiky v súvislosti s nákladmi na pohrebné služby. Sociálne prínosy pre zraniteľné skupiny obyvateľstva a zabezpečenie dôstojného pohrebu pre všetkých občanov sú dostatočným odôvodnením pre prijatie tohto návrhu aj napriek jeho negatívnemu vplyvu na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu či vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Pozitívny vplyv návrhu zákona sa predpokladá v oblasti sociálnych vplyvov, najmä v oblasti vplyvov na hospodárenie pozostalých.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.