1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa Huliaka, Dagmar Kramplovej, Andreja Danka a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších predpisov.
Návrh novely sa predkladá s cieľom zohľadniť súčasné ekonomické podmienky a zabezpečiť dostatočnú finančnú podporu pre pozostalých. Od poslednej úpravy výšky príspevku na pohreb v roku 2007 došlo k výraznému nárastu životných nákladov, vrátane cien pohrebných služieb, čo spôsobilo, že aktuálna suma príspevku je nedostatočná na pokrytie nákladov spojených s pohrebom.
Navrhovaná úprava zákona zvyšuje príspevok na pohreb zo sumy 79,67 eura na 200 eur, čím reflektuje infláciu a zmeny cien pohrebných služieb za posledných 17 rokov. Zvýšenie príspevku je nevyhnutné na zmiernenie finančného zaťaženia rodín v období straty blízkej osoby. Zvýšenie príspevku by malo prispieť k sociálnej spravodlivosti a mal by poskytnúť lepšiu podporu pre ekonomicky zraniteľné skupiny obyvateľstva. Keďže finančné zabezpečenie pohrebu je jednou zo základných sociálnych potrieb, je preto potrebné, aby štát v tomto smere poskytoval adekvátnu pomoc.
Zvýšenie príspevku môže zlepšiť sociálnu stabilitu tým, že poskytne rodinám lepšiu finančnú podporu v náročnom období smútku. Návrh zákona je v súlade s cieľmi sociálnej politiky predkladateľa ako aj vlády, ktorá sa zameriava na podporu rodín a zlepšenie sociálnych služieb.
Návrh novely zákona predstavuje finančné zaťaženie pre verejnú správu, avšak je nevyhnutný na zabezpečenie adekvátnej sociálnej podpory pre občanov Slovenskej republiky v súvislosti s nákladmi na pohrebné služby. Sociálne prínosy pre zraniteľné skupiny obyvateľstva a zabezpečenie dôstojného pohrebu pre všetkých občanov dostatočným odôvodnením pre prijatie tohto návrhu aj napriek jeho negatívnemu vplyvu na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu či vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Pozitívny vplyv návrhu zákona sa predpokladá v oblasti sociálnych vplyvov, najmä v oblasti vplyvov na hospodárenie pozostalých.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zmena zákona č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších predpisov. Konkrétne, v § 4 ods. 1 sa suma 2 400 Sk mení na 200 eur. Táto zmena reflektuje potrebu prispôsobiť výšku príspevku súčasným ekonomickým podmienkam, kde inflácia a nárast cien pohrebných služieb za posledných 17 rokov spôsobili, že pôvodná suma nie je dostatočná na pokrytie nákladov spojených s pohrebom. Zvýšenie príspevku na 200 eur zabezpečí adekvátnu finančnú podporu pre pozostalých a zmierni finančné zaťaženie rodín v období straty blízkej osoby.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. januára 2025.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Vplyv
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
sociálnu inklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
vplyvy služieb verejnej správy na občana
X
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
X
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky:
Vplyv na rozpočet verejnej správy bol odhadnutý na základe údajov o počte úmrtí v Slovenskej republike za rok 2023, podľa ktorého je možné stanoviť predpoklad, že ročne zomrie približne 55 000 osôb. Za uvedeného predpokladu by zvýšenie príspevku na pohreb zo 79,67 eur na 200 eur predstavovalo dodatočný ročný výdavok vo výške 6 618 150 eur. Pozitívny vplyv návrhu zákona sa predpokladá v oblasti sociálnych vplyvov, najmä v oblasti vplyvov na hospodárenie pozostalých.
A.4. Alternatívne riešenia:
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov:
Bezpredmetné
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších predpisov
3.
Predmet návrhu zákona: Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie;
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.