1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama Lučanského, Milana Garaja, Andreja Danka a Rudolfa Huliaka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákon č. 211/2000 Z. z.“).
Cieľom predkladaného návrhu je zavedenie mechanizmu, ktorý umožní povinným osobám efektívnejšie riadiť proces poskytovania informácií a zabezpečiť úhradu nákladov spojených s rozsiahlym vyhľadávaním a sprístupňovaním informácií. Navrhovaná úprava zákona zavádza možnosť povinných osôb požadovať úhradu nákladov spojených s mimoriadne rozsiahlym vyhľadávaním informácií. Povinné osoby budú oprávnené požadovať úhradu nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií, ktoré výrazne zaťažuje ich administratívne kapacity.
Návrh zákona reaguje na dlhotrvajúce problémy vznikajúce v prípadoch, keď povinné osoby zahlcované častými alebo nadmernými požiadavkami na sprístupnenie informácií. Povinné osoby niekedy konfrontované s požiadavkami, ktoré si vyžadujú mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií, čo výrazne zaťažuje ich administratívne kapacity a zdroje. Tento problém sa stáva obzvlášť závažným v kontexte rastúceho objemu dát a zvyšujúcich sa nárokov na transparentnosť a zodpovednosť verejnej správy.
V súčasnosti zákon č. 211/2000 Z. z. neobsahuje dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií. Povinné osoby tak často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo môže viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je navrhnutý tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje navrhované opatrenie úhrady nákladov závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Navrhovaný legislatívny krok vychádza z pozitívnej českej praxe, kde sa obdobná zákonná úprava premietla do eliminácie zneužívania zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
2
Návrhom sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
Z hľadiska vplyvov na rozpočet verejnej správy sa očakáva, že zavedenie úhrady nákladov prinesie malé príjmy, ktoré čiastočne pokryjú náklady spojené s administráciou a poskytovaním informácií. Tieto príjmy však nebudú kompenzovať všetky náklady, ktoré povinné osoby vynakladajú na poskytovanie informácií. Je preto nevyhnutné zohľadniť, že náklady spojené s poskytovaním informácií budú existovať, a to najmä z dôvodu dodatočných administratívnych úkonov spojených s vyhľadávaním a sprístupňovaním informácií.
Návrh zákona nemá žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, životné prostredie a ani sociálne vplyvy. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa vypustenie oznámenia predpokladanej výšky úhrady za sprístupnenie informácií povinnou osobou. Z praxe vyplýva, že povinné osoby pri potvrdení podania žiadosti nedokážu hodnoverne odhadnúť predpokladanú výšku úhrady za sprístupnenie informácií. Inštitút oznámenia úhrady nákladov je však zachovaný novým odsekom 6.
K bodu 2
Dopĺňajú sa nové ustanovenia, ktoré stanovujú samostatnú povinnosť povinných osôb písomne oznámiť žiadateľovi výšku úhrady za poskytnutie informácie a podmieniť poskytnutie žiadanej informácie zaplatením tejto úhrady. Ak žiadateľ do 7 dní odo dňa doručenia oznámenia výšky požadovanej úhrady túto úhradu nezaplatí, povinná osoba žiadosť odloží. Odo dňa odoslania výzvy na zaplatenie požadovanej úhrady sa lehota podľa § 17 ods. 1 a ods. 2 zákona č. 211/2000 Z. z. prerušuje a neplynie do dňa pripísania úhrady na účet povinnej osoby. Úprava zaväzuje povinnú osobu k reálnemu vyčísleniu oprávnených nákladov, ktoré ustanovuje všeobecne záväzný právny predpis vydaný Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
K bodu 3
V súvislosti so zabezpečením potreby chrániť povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie sa zavádza možnosť pre povinné osoby požadovať úhradu nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií. Mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií zahŕňa situácie, pri ktorých zhromažďovanie informácií bude pre povinnú osobu predstavovať v jej konkrétnych podmienkach časovo náročnú činnosť, ktorá sa objektívne vymyká bežnému poskytovaniu informácií touto povinnou osobou. V návrhu nejde len o prípad, kedy jedna žiadosť bude predstavovať náročnú činnosť, ktorá sa objektívne vymyká bežnému poskytovaniu informácií povinnou osobou, ale aj o prípady, kedy jeden žiadateľ v priebehu 30 dní žiada niekoľkými žiadosťami sprístupniť informácie, ktoré javia všetky znaky šikanózneho uplatňovania práva na prístup k informáciám (napr. zahltenie povinnej osoby veľkým počtom žiadostí v rámci informačného filibusteringu) alebo ktoré ako celok predstavujú náročnú činnosť, ktorá sa objektívne vymyká bežnému poskytovaniu informácií. V takomto prípade ide o úmyselné maliciózne konanie žiadateľa spočívajúce v aktívnom správaní, prostredníctvom ktorého žiadateľ využíva medzeru alebo prílišnú všeobecnosť formulácie všeobecne záväzných pravidiel v platnej právnej úprave a postupuje formálne v jeho intenciách. V prípade viacerých žiadostí od jedného žiadateľa sa podľa navrhovaného bodu začne vyhľadávanie informácií spoplatňovať v momente, ak povinná osoba vyhodnotí, že žiadosti podávané maliciózne a v súvislosti s úmyslom zneužívať právo na informácie
4
podávaním žiadostí s cieľom zahltiť povinnú osobu veľkým počtom žiadostí a tým ju prinútiť k mimoriadne rozsiahlemu vyhľadávaniu informácií.
K bodu 4
Navrhuje sa legislatívno-technická úprava, ktorá nahrádza pojem "obvodný úrad" pojmom "okresný úrad", v súlade s aktuálnou terminológiou používanou v slovenskom právnom poriadku.
K ČL. II
K bodu 1
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. decembra 2024.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Vplyv
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
vplyvy služieb verejnej správy na občana
X
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
X
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky:
Návrh zákona potenciálne veľmi mierne pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktorý však nie je možné vopred kvantifikovať. Návrh nemá žiadne sociálne vplyvy ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana najmä z dôvodu, že práva občanov nezneužívajúcich inštitút sprístupnenia informácií nebudú žiadnym spôsobom dotknuté alebo obmedzené.
A.4. Alternatívne riešenia:
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov:
Bezpredmetné
6
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2.
Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
3.
Predmet návrhu zákona: Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie;
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, preto sa body 4 a 5 nevypĺňajú.