1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana Michelka, Rudolfa Huliaka, Andreja Danka a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) (ďalej len „návrh zákona“).
Návrh zákona opätovne zavádza inštitút „právo na opravu“. Tento inštitút bol pôvodne súčasťou zrušeného zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlačový zákon) (ďalej len „tlačový zákon“). Právo na opravu nahrádza v súčasnosti platný inštitút „právo na vyjadrenie“. Jeho opätovné zavedenie do legislatívy je odpoveďou na aktuálnu spoločensko-politickú situáciu s cieľom posilnenia ochrany osobnostných práv fyzických osôb a dobrej povesti právnických osôb pred nepravdivými alebo neúplnými informáciami uvedenými v periodických publikáciách a agentúrnych servisoch. Inštitút práva na opravu vychádza z doterajšej právnej úpravy, avšak predloženým návrhom zákona sa posilňujú atribúty a podmienky uplatnenia tohto inštitútu.
Podľa návrhu zákona je predmetom práva na opravu nepravdivé alebo neúplné skutkové tvrdenie o konkrétnej fyzickej alebo právnickej osobe. Návrh zákona upravuje podmienky, za ktorých môže fyzická alebo právnická osoba žiadať o uverejnenie opravy nepravdivého alebo neúplného skutkového tvrdenia zasahujúceho do cti, dôstojnosti alebo súkromia fyzickej osoby alebo do dobrej povesti právnickej osoby. Oproti doterajšej právnej úprave sa upravuje lehota na podanie žiadosti o uverejnenie opravy, a to na osem dní od uverejnenia nepravdivého alebo neúplného skutkového tvrdenia. Návrhom zákona sa skracuje lehota na zverejnenie opravy, ktorú musí vydavateľ periodickej publikácie, prevádzkovateľ spravodajského webového portálu a tlačová agentúra zverejniť bezodkladne, najneskôr do troch dní odo dňa doručenia žiadosti o uverejnenie opravy alebo v inej primeranej lehote, ktorá zodpovedá periodicite vydávania periodickej publikácie, a ktorá nesmie byť dlhšia ako 60 dní odo dňa doručenia žiadosti o opravu.
V navrhovanej úprave práva na opravu sa ponecháva možnosť domáhať sa realizácie tohto práva na súde, a to v prípade, ak vydavateľ periodickej publikácie, prevádzkovateľ spravodajského webového portálu alebo tlačová agentúra neuverejnia opravu vôbec, alebo ak nedodržia niektorú z podmienok na jej uverejnenie. Dotknutá osoba si v tomto prípade bude môcť zároveň na súde uplatniť aj právo na primeranú peňažnú náhradu. V prípade súdneho konania, bude mať povinnosť preukázať rozhodujúce skutočnosti vydavateľ periodickej publikácie, prevádzkovateľ spravodajského webového portálu a tlačová agentúra.
Návrhom zákona sa podporuje aj zodpovednosť a transparentnosť periodických publikácií a agentúrnych servisov. Očakáva sa taktiež zvýšenie dôvery verejnosti v médiá, ako aj celkovej kvality poskytovaných informácií.
2
Opätovné zavedenie práva na opravu do slovenskej legislatívy je žiaducim krokom k zabezpečeniu spravodlivosti a ochrany práv jednotlivcov pred nepravdivými alebo neúplnými informáciami v periodických publikáciách a agentúrnych servisoch. Tento inštitút, podporený medzinárodnými štandardmi a praktickými skúsenosťami z iných demokratických krajín, predstavuje efektívny mechanizmus nápravy a prispieva k zdravému fungovaniu demokratickej spoločnosti.
Návrhom zákona sa taktiež ustanovujú osobitné povinnosti prevádzkovateľa spravodajského webového portálu v súvislosti s umožnením internetových diskusií k zverejneným článkom.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu či vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, je v súlade s právom Európskej únie a s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
V súčasnosti platný inštitút „právo na vyjadrenie“ sa navrhuje nahradiť inštitútom „právo na opravu“. Právo na opravu sa vzťahuje na periodickú publikáciu a agentúrny servis a dáva dotknutej osobe právo na opravu voči skutkovému tvrdeniu, ktoré sa dotklo jej cti, dôstojnosti alebo súkromia v prípade fyzickej osoby alebo dobrej povesti v prípade právnickej osoby.
Podľa navrhovaného zákona je predmetom práva na opravu nepravdivé alebo neúplné skutkové tvrdenie o konkrétnej fyzickej alebo právnickej osobe.
Ustanovuje sa lehota doručenia žiadosti o uverejnenie opravy, ktorá sa musí doručiť vydavateľovi periodickej publikácie, prevádzkovateľovi spravodajského webového portálu alebo tlačovej agentúre do ôsmich dní od uverejnenia nepravdivého alebo neúplného skutkového tvrdenia, inak právo na opravu zaniká. Žiadosť môže byť doručená v listinnej podobe na adresu ich sídla alebo v elektronickej podobe. Taktiež sa umožňuje doručiť žiadosť o uverejnenie opravy na adresu elektronickej pošty vydavateľa periodickej publikácie, prevádzkovateľa spravodajského webového portálu alebo tlačovej agentúry.
Zavádza sa povinnosť pre prevádzkovateľa spravodajského webového portálu zriadiť samostatnú adresu elektronickej pošty na účel uplatnenia práva na opravu.
Stanovujú sa základné náležitosti, ktoré musí obsahovať žiadosť o uverejnenie opravy, a to návrh znenia opravy, identifikáciu vydania alebo agentúrneho servisu, v ktorom bolo skutkové tvrdenie uverejnené, popis skutkového tvrdenia s uvedením, v čom je skutkové tvrdenie nepravdivé alebo neúplné a v čom zasahuje do cti, dôstojnosti alebo súkromia fyzickej osoby alebo dobrej povesti právnickej osoby a uvedenie pravdivého skutkového tvrdenia.
Oprava musí byť uverejnená v rovnakej periodickej publikácii alebo rovnakom agentúrnom servise, na rovnocennom mieste a rovnakým písmom, akým bolo uverejnené nepravdivé skutkové tvrdenie a s označením „oprava“, a to bezodkladne, najneskôr do troch dní odo dňa doručenia žiadosti o uverejnenie opravy alebo v inej primeranej lehote, ktorá zodpovedá periodicite vydávania periodickej publikácie, a ktorá nesmie byť dlhšia ako 60 dní odo dňa doručenia žiadosti o opravu.
Povinné osoby od povinnosti uverejniť vyjadrenie oslobodené v taxatívne stanovených prípadoch. Ide o prípady, kedy vydavateľ periodickej publikácie, prevádzkovateľ spravodajského webového portálu a tlačová agentúra môžu dokázať pravdivosť napádaného skutkového tvrdenia, ak žiadosť nemá predpísané náležitosti, ak bola oprava uverejnená z vlastného podnetu, ak by bol uverejnením vyjadrenia spáchaný trestný čin, priestupok, iný správny delikt alebo by došlo k rozporu s dobrými mravmi alebo ak by uverejnenie vyjadrenia predstavovalo neoprávnený zásah do práv a záujmov tretej osoby.
4
K bodu 2
Legislatívnotechnická úprava v súvislosti s bodom 3.
K bodu 3
Deklaruje sa, že inštitút práva na opravu a práva na dodatočné oznámenie nemožno uplatniť voči skutkovému tvrdeniu týkajúcemu sa obsahu alebo pravdivosti informácie, za ktorú vydavateľ periodickej publikácie, prevádzkovateľ spravodajského portálu alebo tlačová agentúra nezodpovedá. Zároveň platí, že zmenou povinnej osoby povinnosť uverejniť opravu alebo dodatočné oznámenie nezaniká.
Ak nedôjde k splneniu povinnosti uverejniť opravu alebo dodatočné oznámenie zo strany vydavateľa periodickej publikácie, prevádzkovateľa spravodajského webového portálu alebo tlačovej agentúry, jednotlivé práva vymáhateľné súdom, pokiaľ je zachovaná zákonná lehota na podanie žaloby. Dôkazné bremeno v rámci súdneho konania je na strane vydavateľa periodickej publikácie, prevádzkovateľa spravodajského webového portálu a tlačovej agentúry. Zavádza sa lehota, v ktorej súd rozhodnúť o žalobe, a ktorá je 30 dní odo dňa doručenia žaloby. Spolu so žalobou môže fyzická osoba, ktorá sa domáha práva na opravu alebo práva na dodatočné oznámenie, požiadať súd aj o priznanie primeranej peňažnej náhrady, ktorá môže byť súdom priznaná v rozmedzí od 1000 eur do 15 000 eur. Po smrti fyzickej osoby prechádza právo na uverejnenie opravy a právo na dodatočné oznámenie na manžela, deti, prípadne rodičov dotknutej osoby.
K bodu 4
Upravujú sa povinnosti prevádzkovateľa spravodajského webového portálu. Ak umožní na spravodajskom webovom portáli zverejňovanie komentárov ku komunikátom novinárskej povahy (umožní diskusiu k uverejneným článkom), je povinný vopred získať a overiť identifikačné údaje fyzickej osoby, ktorej umožní zverejňovanie komentárov. Spôsob overenia identifikačných údajov si určí prevádzkovateľ spravodajského webového portálu. Môže ísť napríklad o fotografiu alebo kópiu dokladu totožnosti, cestovného dokladu, atď. Účelom tejto úpravy je disponovať údajmi o totožnosti „diskutéra“, ak by sa táto osoba dopustila svojim konaním napríklad spáchania trestného činu alebo budú tieto informácie potrebné z dôvodu iného verejného záujmu. Návrh zákona uvádza demonštratívny výpočet identifikačných údajov fyzickej osoby, ktoré je povinný prevádzkovateľ spravodajského webového portálu získať. Zároveň sa mu zavádza povinnosť uchovávať tieto údaje o fyzickej osobe na účel preukázania jej totožnosti vo verejnom záujme.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov z dôvodu potreby urýchlene upraviť predmetnú oblasť v kontexte aktuálnej spoločensko-politickej situácie.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách)
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
6
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách)
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné