DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Beáta Jurík, Lucia Plaváková a poslanec Michal Sabo.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona o príspevku na úhradu nákladov na bývanie.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Keďže predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, body 4 a 5 sa nevypĺňajú.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona o príspevku na úhradu nákladov na bývanie.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
Takto koncipovaný príspevok by poberalo odhadom okolo 546 tisíc ľudí z toho 316 tisíc ľudí žijúcich pod hranicou rizika chudoby, čo je takmer polovica (43 %) všetkých ľudí žijúcich pod hranicou rizika chudoby. Miera rizika chudoby by klesla o 0,5 p.b. z 13,7 % na 13,2 %. Miera rizika chudoby detí by klesla o 0,9 p.b. zo 17,6 % na 16,7 %. Navrhovaná finančná podpora a pomoc by zároveň mala pozitívny vplyv na rodiny zasiahnuté energetickou chudobou, ktorým by poskytla záchrannú sieť a ochranu ich bývania.
Finančné dopady:
Naše výpočty predpokladajú, že uvedený návrh dopĺňa a nenahrádza aktuálny príspevok na bývanie a vychádzajú z prieskumu EU SILC za rok 2020. Odhad nákladov na príspevok ale komplikuje skutočnosť, že nevieme vopred kvantifikovať zmeny v správaní ľudí. Možno teda vychádzať z dvoch scenárov:
-Minimalistický: Domácnosti nezvýšia svoje náklady na bývanie v reakcii na príspevok, ale uplatnia si ho len do výšky existujúcich nákladov. V takom prípade by tento návrh stál okolo 106 miliónov eur.
-Maximalistický: Domácnosti vlastníkov, ktorých náklady prevyšujú 30 % príjmu zvýšia svoje náklady o polovicu (alebo po hranicu normatívnych nákladov), keďže zvýšené náklady v novom systéme platí štát. Nájomníci zvýšia svoje náklady na maximum (napríklad sa presťahujú do lepšieho bývania). V takom prípade by tento návrh stál okolo 236 miliónov eur.
Priemer minimalistického a maximalistického scenára je 171 mil. eur. Zároveň ak by sa príspevok pre prijímateľov aktuálneho príspevku na bývanie poskytoval vo výške rozdielu medzi navrhovaným príspevkom a aktuálnym príspevkom, predstavovalo by to úsporu oproti uvedenému odhadu. Je tiež potrebné pripomenúť, že na rozdiel od iných prijatých opatrení za
miliardy ako napr. plošné zastropovanie cien energií ide o adresnú pomoc, ktorá zohľadňuje príjem domácností a náklady na bývanie.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanovisko tvorí súčasť predkladaného materiálu.