DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Beáta Jurík, Lucia Plaváková a poslanec Michal Sabo.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona o príspevku na úhradu nákladov na bývanie.
3. Problematika návrhu právneho predpisu: a) nie je upravená v práve Európskej únie b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie. Keďže predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, body 4 a 5 sa nevypĺňajú.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona o príspevku na úhradu nákladov na bývanie.
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
A.3. Poznámky
Takto koncipovaný príspevok by poberalo odhadom okolo 546 tisíc ľudí z toho 316 tisíc ľudí žijúcich pod hranicou rizika chudoby, čo je takmer polovica (43 %) všetkých ľudí žijúcich pod hranicou rizika chudoby. Miera rizika chudoby by klesla o 0,5 p.b. z 13,7 % na 13,2 %. Miera rizika chudoby detí by klesla o 0,9 p.b. zo 17,6 % na 16,7 %. Navrhovaná finančná podpora a pomoc by zároveň mala pozitívny vplyv na rodiny zasiahnuté energetickou chudobou, ktorým by poskytla záchrannú sieť a ochranu ich bývania. Finančné dopady:
Naše výpočty predpokladajú, že uvedený návrh dopĺňa a nenahrádza aktuálny príspevok na bývanie a vychádzajú z prieskumu EU SILC za rok 2020. Odhad nákladov na príspevok ale komplikuje skutočnosť, že nevieme vopred kvantifikovať zmeny v správaní ľudí. Možno teda vychádzať z dvoch scenárov: -Minimalistický: Domácnosti nezvýšia svoje náklady na bývanie v reakcii na príspevok, ale uplatnia si ho len do výšky existujúcich nákladov. V takom prípade by tento návrh stál okolo 106 miliónov eur. -Maximalistický: Domácnosti vlastníkov, ktorých náklady prevyšujú 30 % príjmu zvýšia svoje náklady o polovicu (alebo po hranicu normatívnych nákladov), keďže zvýšené náklady v novom systéme platí štát. Nájomníci zvýšia svoje náklady na maximum (napríklad sa presťahujú do lepšieho bývania). V takom prípade by tento návrh stál okolo 236 miliónov eur. Priemer minimalistického a maximalistického scenára je 171 mil. eur. Zároveň ak by sa príspevok pre prijímateľov aktuálneho príspevku na bývanie poskytoval vo výške rozdielu medzi navrhovaným príspevkom a aktuálnym príspevkom, predstavovalo by to úsporu oproti uvedenému odhadu. Je tiež potrebné pripomenúť, že na rozdiel od iných prijatých opatrení za miliardy ako napr. plošné zastropovanie cien energií ide o adresnú pomoc, ktorá zohľadňuje príjem domácností a náklady na bývanie. A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanovisko tvorí súčasť predkladaného materiálu.