Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Veronika Veslárová a Jana Hanuliaková.
Cieľom návrhu zákona je rozšírenie poskytovania odľahčovacej služby aj pre iné osoby, konkrétne pre blízke osoby fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré sa o túto osobu starajú. V súčasnosti nárok na odľahčovaciu službu fyzická osoba, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Táto služba sa v súčasnosti poskytuje len tejto úzkej skupine fyzických osôb. Odľahčovaciu službu však potrebujú aj osoby, ktoré sa starajú o ťažko zdravotne postihnutého a nepoberajú peňažný príspevok na opatrovanie.
Odľahčovacia služba je podpornou službou, pričom jej úlohou je umožniť fyzickej osobe, ktorá opatruje alebo sa stará o osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, nevyhnutný odpočinok na účel udržania fyzického zdravia a duševného zdravia a prevencie jeho zhoršenia. Čoraz viac sa kladie dôraz na optimalizovanie a zosúlaďovanie poskytovaných sociálnych služieb s reálnymi potrebami obyvateľstva v snahe o zachovanie a prípadne zlepšovanie doterajšej kvality života. Medzi tieto služby na Slovensku patrí aj odľahčovacia služba, ktorá pomáha osobám, ktoré sa starajú o tých, ktorí odkázaní na starostlivosť druhých pri zabezpečení svojich vlastných potrieb. Svetová zdravotnícka organizácia vypracovala Globálnu stratégiu pre integrované a na ľudí orientované služby v oblasti zdravia 2016 2026, ktorá apeluje na zmenu vnímania a poskytovania starostlivosti smerom k prístupu zameraného na človeka. V tejto súvislosti poukazujeme tiež na to, že v zmysle Stratégie v oblasti práv osôb so zdravotným postihnutím na roky 2021 2030 si nezávislý život vyžaduje diferencovanú štruktúru kvalitných, prístupných a cenovo dostupných komunitných a rodinných služieb zameraných na jednotlivca, ktoré zahŕňajú osobnú asistenciu, lekársku starostlivosť a zásahy sociálnych pracovníkov. Všeobecné podporné služby musia byť inkluzívne a prístupné pre deti so zdravotným postihnutím a staršie osoby. V zmysle deinštitucionalizácie je tiež potrebné zabezpečiť, aby boli terénne služby funkčné a efektívne poskytované. Je taktiež dôležité, aby tieto terénne služby boli poskytované všetkým osobám, ktoré ich potrebujú.
Legislatívne rozšírenie poskytovania odľahčovacej služby aj na iné osoby (rodiča, pestúna, poručníka, manžela alebo manželku), navrhuje aj komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím JUDr. Zuzana Stavrovská v Správe o činnosti komisára pre osoby so zdravotným postihnutím za rok 2023. Táto správa bola prerokovaná vo Výbore NR SR pre sociálne veci, vo
Výbore NR SR pre zdravotníctvo a vo Výbore NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Návrhom zákona sa zabezpečí efektívne poskytovanie odľahčovacej služby aj pre osoby, ktoré nepoberajú peňažný príspevok na opatrovanie osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ale sú v postavení blízkej osoby a o osobu s ťažkým zdravotným postihnutím sa osobne starajú.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V súčasnosti podľa platnej a účinnej právnej úpravy nárok na odľahčovaciu službu len fyzická osoba, ktorá poberá peňažný príspevok na opatrovanie v zmysle osobitného predpisu. O osoby s ťažkým zdravotným postihnutím sa však starajú aj ich rodičia, deti, pestúni, poručníci, manžel alebo manželka, druh alebo družka alebo iné blízke osoby, pričom podľa súčasnej právnej úpravy táto skupina ľudí nemá nárok na odľahčovaciu službu. V nadväznosti na uvedené a na potrebu zefektívnenia poskytovania odľahčovacej služby navrhujeme rozšíriť okruh osôb, ktorým sa odľahčovacia služba poskytuje o blízke osoby fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, pričom starostlivosť o fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím tieto osoby preukazujú vyhlásením uvedeným v prílohe č. 4c.
K bodu 2
Navrhuje sa primeraná úprava odseku 2 v nadväznosti na rozšírenie okruhu osôb, ktorým sa poskytuje odľahčovacia služba.
K bodu 3
V nadväznosti na rozšírenie okruhu osôb, ktorým sa poskytuje odľahčovacia služba, sa primerane upravuje odsek 4 spôsobom, že ak sa fyzická osoba stará o osobu s ťažkým zdravotným postihnutím len v časti kalendárneho roka, poskytuje sa jej odľahčovacia služba v pomernej časti z rozsahu dní uvedených v odseku 3.
K bodu 4
Vyhlásenie o starostlivosti o osobu s ťažkým zdravotným postihnutím tvorí prílohu č. 4c zákona.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. novembra 2024.