Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci a poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Dávid Dej, Darina Luščíková, Simona Petrík a Štefan Kišš.
Cieľom návrhu je zvýšenie disponibilných príjmov pracujúcich študentov a študentiek a pracujúcich dôchodcov a dôchodkýň1, čím sa čiastočne dosiahne zvýšenie zamestnanosti uvedených skupín obyvateľstva najmä vzhľadom na výrazne veľký počet neobsadených pracovných miest v mnohých odvetviach národného hospodárstva. Podporným cieľom je menší rozsah práce „načierno“. Navrhuje sa preto zvýšenie odvodovej odpočítateľnej položky pre študentov pracujúcich na základe dohody o brigádnickej práci študentov (ďalej len „DoBPŠ”) a dôchodcov v právnom vzťahu na základe dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti.
Predkladaný návrh novely zákona si taktiež kladie za cieľ podporiť dynamiku slovenskej ekonomiky prostredníctvom motivácie študentov a dôchodcov k zamestnaniu sa a aktívnej účasti na trhu práce. Navrhovaná legislatívna úprava reaguje na zmeny v ekonomickom prostredí, čím sa zvyšuje relevancia a efektívnosť daného právneho predpisu.
Táto legislatívna zmena umožní znížiť vymeriavací základ odvodu starobného dôchodkového a invalidného poistenia na strane dohodárov a zároveň starobného dôchodkového, invalidného odvodu a odvodu do rezervného fondu solidarity na strane zamestnávateľa. Výsledkom bude zvýšenie disponibilného príjmu študentov a dôchodcov a tým zvýšenie ich životnej úrovne. Zároveň sa zvýši motivácia zamestnávateľov zamestnávať študentov a dôchodcov legálnou formou, nakoľko náklady na zamestnanca budú nižšie, čo sa pozitívne odrazí najmä na zvýšení bezpečnosti a kvalite pracovných podmienok dohodárov a dohodárok zaručených Zákonníkom práce. Zvýšenie zamestnávania prostredníctvom legálnej formy je zároveň prínosom pre verejné financie, nakoľko zvýšený základ dane zamestnancov na dohody bude znamenať vyšší výber dane z príjmu zo závislej činnosti.
Úprava rovnako potenciál prispieť k preklenutiu problémov s nízkou mierou zamestnanosti napr. v segmente potravinárstva, cestovného ruchu, maloobchodu či
1 Týka sa dohôd o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti s osobami, ktoré majú priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok,výsluhový dôchodok a dovŕšili dôchodkový vek alebo výsluhový invalidný dôchodok.
gastropriemyslu a hotelierstva, kde je akútny nedostatok pracovnej sily. Všeobecne návrh dopomôcť k čiastočnému riešeniu problematiky chýbajúcej pracovnej sily. Zamestnávatelia hovoria o 90-tisíc neobsadených pracovných miest naprieč ekonomikou. Zvýšením motivácie študentov a dôchodcov sa zamestnať možno čiastočne doplniť trh práce a tým pomôcť výkonnosti ekonomiky.
V roku 2023 požiadalo o predčasný dôchodok 47 tisíc žiadateľov, pričom pred zmenou legislatívnych podmienok to bolo okolo 14,5 tisíc žiadateľov ročne. Mnohé firmy tak prišli o 10 15% svojich zamestnancov. Významné organizácie, ktoré združujú firmy, podnikateľov a zamestnávateľov na Slovensku, upozorňujú na akútny nedostatok zamestnancov naprieč odvetviami. Len od decembra 2023 do marca 2024 stúpol počet predčasných dôchodcov takmer dvojnásobne z 15 tis, na 29 tis.
AZZZ za nedostatok súčasnej legislatívy nepovažuje len samotný odchod zamestnancov do predčasného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch, ale aj podmienky poberania starobného dôchodku v súbehu so zárobkovou činnosťou.
Združenie podnikateľov Slovenska (ZPS) taktiež poukazuje na nepremyslenú sociálnu politiku, ktorá motivuje ľudí, aby odišli z trhu práce, miesto toho, aby naopak vytvárala motivačné podmienky.
Súčasná právna úprava umožňuje predčasným dôchodcom pracovať a súčasne poberať predčasný dôchodok avšak len do výšky 2400 eur ročne. Po presiahnutí tejto hranice sa zastaví výplata predčasného dôchodku. Takáto výška príjmu preto nemotivuje poberateľov dôchodku naďalej zostať v pracovnom procese.
Podľa údajov Sociálnej poisťovne k 31. decembru 2024 bolo pracujúcich dôchodcov takmer 261 tisíc, z čoho bolo 155 608 starobných penzistov (z celkového počtu 1 118 242), čo je viac ako 7% poberateľov starobného dôchodku. K rovnakému dátumu pracovala takmer polovica invalidných dôchodcov - 103 961 (z celkového počtu 220 349). Privyrobiť si sa v decembri 2023 rozhodlo 1 280 predčasných penzistov z počtu 15 427.
Odvodovú odpočítateľnú položku v hodnote 200 Eur môžu zamestnanci na dohodu
využívať od 1. januára 2015. Za uvedené obdobie stúpla priemerná mzda v národnom
hospodárstve zo sumy 883 Eur v roku 2015 na sumu 1430 Eur v roku 2023, teda o 62%. Výška
odvodovej odpočítateľnej položky však nezohľadňovala nárast priemernej mzdy a ani infláciu,
ktorá medzi rokmi 2015 a 2023 dosiahla výšku až 34%.
Z uvedeného dôvodu poslankyne a poslanci navrhujú zmeniť právnu úpravu tak, aby
výška odvodovej odpočítateľnej položky bola naviazaná na všeobecný vymeriavací základ
a predstavovala sumu vo výške 20% jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho
základu každoročne zverejňovaného Sociálnou poisťovňou, daného ako súčin hodnoty
priemernej mesačnej mzdy v národnom hospodárstve spred dvoch rokov a čísla 12. V zmysle
uvedených skutočností, berúc ohľad na návrh účinnosti zákona ku 1.1.2025, výška
odpočítateľnej položky pre rok 2025 by tak predstavovala sumu 286 Eur (20% z 1430
Eur). Týmto spôsobom sa zabezpečí automatické reflektovanie vývoja v národnej ekonomike.
Na základe dostupných údajov o mesačných nákladoch študentov vysokej školy
vyčíslené približné mesačné náklady na život okolo 450 eur. Priemerné náklady študenta na
život sa pohybujú v rozsahu 200 700 EUR mesačne v rôznych špecifických závislostiach.
Tieto náklady zahŕňajú ubytovanie, stravu, dopravu, študijné materiály a ďalšie osobné
výdavky.
Študenti a študentky často pracujú v troch hlavných segmentoch: gastronómia,
maloobchod a cestovný ruch. Práve v týchto odvetviach majú zamestnávatelia, najmä v letných
mesiacoch a sezónne aj v zime, problémy zohnať pracovnú silu. Viacero z týchto pracovných
činností zároveň nie je možné vykonávať na dohodu o pracovnej činnosti na výkon sezónnej
práce. A práve v tomto kontexte je nevyhnutné poukázať opätovne na dôležitosť legálnej práce.
pre študentov prináša niekoľko základných výhod, ktoré zahŕňajú bezpečnosť a
dodržiavanie pracovných podmienok, adekvátne pracovné odevy, a najmä garanciu vyplatenia
mzdy. Tieto výhody dôležité nielen pre zabezpečenie študentov, ale aj pre ich motiváciu k
práci a získavanie cenných pracovných skúseností. práve zamestnávatelia často obchádzajú,
a to z dôvodu zníženia nákladov a zníženia administratívnej záťaže. Zamestnávanie študentov
bez pracovnej zmluvy umožňuje firmám vyhnúť sa plateniu povinných odvodov, daní a
dodržiavaniu pracovných podmienok stanovených zákonom.
Zvýšenie odpočítateľnej položky bude mať vplyv na výšku priznaného príjmu študentov a dôchodcov. Naviazaním výpočtu odvodovej odpočítateľnej položky na výšku všeobecného vymeriavacieho základu spred dvoch rokov, dôjde k jej každoročnej spravodlivej valorizácii a umožní tak lepšie reflektovať infláciu a ekonomickú realitu v krajine.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, nepredpokladá vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V nadväznosti na zmenu výšky odvodovej odpočítateľnej položky podľa § 138a sa primerane
upravuje úhrnná výška príjmu za kalendárny rok, ktorá je rozhodujúca pre nárok na výplatu
predčasného starobného dôchodku zamestnanca. V súčasnosti platí, že nárok na výplatu
predčasného starobného dôchodku zaniká odo dňa jeho splátky splatnej v mesiaci
nasledujúcom po mesiaci, v ktorom úhrn príjmu z tejto dohody v príslušnom kalendárnom roku
presiahol sumu 2 400 eur. Návrhom zákona sa táto pevne stanovená suma „2400 eur“ mení na výpočet naviazaný na všeobecný vymeriavací základ v súlade s navrhovanou úpravou odvodovej odpočítateľnej položky podľa § 138a.
K bodu 2
S cieľom zvýšenia disponibilných príjmov zamestnancov v pracovnoprávnom vzťahu na
základe dohody určenej podľa § 227a, t. j. pracujúcich študentov a študentiek a pracujúcich
dôchodcov a dôchodkýň, sa upravuje výška odvodovej odpočítateľnej položky. Navrhuje sa,
aby bola výška odvodovej odpočítateľnej položky pre týchto zamestnancov naviazaná na
všeobecný vymeriavací základ, a to vo výške 20% jednej dvanástiny všeobecného
vymeriavacieho základu platného v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza
kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné. Zároveň sa ustanovuje pravidlo, že ak je vymeriavací základ zamestnanca za kalendárny mesiac nižší ako výška odvodovej odpočítateľnej položky, odvodová odpočítateľná položka je vo výške tohto vymeriavacieho základu.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti návrhu zákona 1. januára 2025.