1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Odstúpenie od zmluvy (inak aj vrátenie tovaru) bez uvedenia dôvodu v lehote 14-tich dní je inštitútom, ktorý je v našom právnom poriadku upravený niekoľko rokov, avšak v súčasnosti sa tento inštitút vzťahuje len na zmluvy uzavreté na diaľku (napríklad nákup cez e-shop, e-mail, telefón, katalóg a podobne), alebo na zmluvy uzavreté mimo prevádzkových priestorov predávajúceho (napr. podomoví predajcovia, predajné akcie a podobne). Toto právo sa nevzťahuje na kamenné obchody (prevádzkové priestory obchodníka), respektíve, ak aj niektoré prevádzky umožňujú vrátenie, alebo výmenu tovaru v lehote 14-tich dní, robia tak nad rámec svojich povinností a nie viazaní právnou úpravou zákonného odstúpenia od zmluvy bez uvedenia dôvodu.
Cieľom predkladaného zákona je zjednotiť úpravu inštitútu odstúpenia od zmluvy bez uvedenia dôvodu tak, aby sa obdobný právny režim - ako existuje pri zmluvách uzatvorených na diaľku, aplikoval aj na zmluvy uzatvorené v prevádzkových priestoroch obchodníka, teda na predaj v tzv. kamenných obchodoch. Inými slovami, aj pri kúpe tovaru v kamennej predajni bude možné tento tovar vrátiť v lehote 14 dní, a to bez uvedenia dôvodu, rovnako ako je to možné napr. pri kúpe cez e-shop. V súčasnosti viacerí obchodníci umožňujú objednať tovar cez internet a vyzdvihnúť ho, ale aj vrátiť v kamennej predajni, prípadne si ho v kamennej predajni obzrieť a objednať cez internet. Tieto dva právne režimy sa prelínajú v takej miere, že nevidíme racionálny dôvod, prečo by spotrebiteľ, ktorý uzavrie zmluvu v prevádzkových priestoroch a spotrebiteľ, ktorý ju uzavrie mimo prevádzkových priestorov mali mať úplne odlišné podmienky pri odstúpení od zmluvy.
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, bude však mať v istom zmysle negatívny a v istom zmysle pozitívny dopad na podnikateľské prostredie. Nemá vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a nezakladá ani žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, či sociálne vplyvy.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Dopĺňa sa nová tretia časť zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorej obsahom osobitné ustanovenia o zmluve uzavretej v prevádzkových priestoroch obchodníka. Túto časť tvorí úplne nový § 22a.
Prvý odsek obsahuje definíciu zmluvy uzavretej v prevádzkových priestoroch s cieľom odlíšiť ju od iných zmlúv, hlavne od zmluvy uzatvorenej na diaľku podľa druhej časti zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“). Za zmluvu uzavretú v prevádzkových priestoroch obchodníka sa považuje zmluva medzi obchodníkom a spotrebiteľom dohodnutá a uzavretá za súčasnej fyzickej prítomnosti obchodníka a spotrebiteľa v prevádzkových priestoroch. Samotný pojem „prevádzkové priestory“ je už v súčasnom znení zákona zadefinovaný, a to v § 14 ods. 3 zákona.
Vzhľadom na primárnu snahu predkladateľov zjednotiť režim odstúpenia od zmluvy, ktorá je uzavretá na diaľku s režimom odstúpenia od zmluvy uzavretej v prevádzkových priestoroch obchodníka sa v odseku 2 vymenúvajú konkrétne ustanovenia osobitnej druhej časti zákona týkajúce sa zmluvy uzatváranej na diaľku, ktoré sa majú primerane použiť aj na zmluvy uzavreté v prevádzkových priestoroch obchodníka.
Odsek 3 upravuje tzv. osobitné informačné povinnosti obchodníka, ktoré nad rámec všeobecných informačných povinností obchodníka podľa § 5 zákona zabezpečia dostatočnú informovanosť spotrebiteľa o jeho nových právach o odstúpení od zmluvy bez uvedenia dôvodu. Najdôležitejšou z nich je povinnosť obchodníka informovať spotrebiteľa o jeho práve odstúpiť od zmluvy, a to písomnou formou na viditeľnom mieste vo svojich prevádzkových priestoroch.
3
Odsek 4 upravuje samotné právo spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uzavretej medzi spotrebiteľom a obchodníkov v prevádzkových priestoroch obchodníka bez uvedenia dôvodu a v odseku 5 sa upravuje lehota na odstúpenie a okamih, kedy začne lehota plynúť podľa jednotlivých typov zmlúv.
V odseku 6 sa upravuje spôsob uplatnenia si práva na odstúpenie, spotrebiteľ je povinný tak spraviť osobne alebo prostredníctvom inej osoby.
V odseku 7 a 8 sa upravuje povinnosť spotrebiteľa preukázať, že uzavrel danú zmluvu s tým obchodníkom, u ktorého uplatňuje právo na odstúpenie od zmluvy. Spôsob preukázania je ponechaný na spotrebiteľovi, v praxi to bude najmä predložením pokladničného dokladu (bločka), alebo iného účtovného dokladu (faktúry). Zároveň sa upravuje povinnosť spotrebiteľa vrátiť tovar u obchodníka, resp. ním určenej osoby na prevzatie tovaru a v prípade, ak ide o odstúpenie od zmluvy o poskytnutí služby, tak vrátenie predmetu, ktorý bol na obdobie poskytovania služby poskytnutý (napríklad router, mobilný telefón na paušál a podobne).
V poslednom odseku 9 sa upravuje povinnosť obchodníka vrátiť všetky platby prijaté od spotrebiteľa , a to v lehote najneskôr do 14 dní. Obdobná právna úprava sa uplatňuje pri odstúpení od spotrebiteľskej zmluvy s digitálnym plnením podľa § 852m Občianskeho zákonníka. Ak obchodník dostatočné množstvo hotovosti v pokladni v čase uplatnenia práva na odstúpenie od zmluvy je žiadúce, aby vyplatil spotrebiteľa ihneď v hotovosti. V prípade, ak spotrebiteľ zaplatil bankových prevodom, platba mu bude v danej lehote uhradená prevodom na účet. Inou formou mu obchodník môže vrátiť platbu iba v prípade, ak s tým spotrebiteľ výslovne súhlasil.
K bodu 2
V sankčných ustanoveniach sa dopĺňa sankcia pre obchodníka za nesplnenie jeho povinností v súvislosti s informačnou povinnosťou o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu a v súvislosti s vrátením všetkých platieb za vrátené plnenie.
K bodu 3
4
Dopĺňa sa nové prechodné ustanovenie. Nový inštitút odstúpenia od zmluvy uzatvorenej v prevádzkových priestoroch obchodníka bez uvedenia dôvodu sa použije na zmluvy uzavreté po 31. decembri 2024.
K Čl. II
Navrhuje účinnosť zákona od 1. január 2025.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 108/2024 z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Predmet návrhu zákona:
a) je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 114 a 169 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení,
b) je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to:
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES (Ú. v. L 304, 22. 11. 2011) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2302 z 25. novembra 2015 (Ú. v. L 326, 11.12.2015), v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2161 z 27. novembra 2019 (Ú. v. EÚ L 328, 18.12.2019)
c) je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
-bezpredmetné
5
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie:
-smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2161 z 27. novembra 2019, ktorou sa menia smernica Rady 93/13/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/6/ES, 2005/29/ES a 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o lepšie presadzovanie a modernizáciu predpisov Únie v oblasti ochrany spotrebiteľa – do 28. novembra 2021
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení:
-konanie o porušení č. 2022/0189 pre neoznámenie transpozičných opatrení k smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2161 z 27. novembra 2019, ktorou sa menia smernica Rady 93/13/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/6/ES, 2005/29/ES a 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o lepšie presadzovanie a modernizáciu predpisov Únie v oblasti ochrany spotrebiteľa formálne oznámenie listom zo dňa 27. januára 2022, odôvodnené stanovisko Európskej komisie listom zo dňa 29. septembra 2022,
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav:
-smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2161 z 27. novembra 2019, ktorou sa menia smernica Rady 93/13/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/6/ES, 2005/29/ES a 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o lepšie presadzovanie a modernizáciu predpisov Únie v oblasti ochrany spotrebiteľa (Ú. v. L 328, 18.12.2019) je prebratá v zákone č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES (Ú. v. L 304, 22.11.2011) v platnom znení,
6
ozákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa o zmene a doplnení niektorých zákonov,
ozákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov,
ozákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov,
ozákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov,
ozákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
ozákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
- úplne.
7
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 108/2024 o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Nejednotná úprava pri odstúpení od zmluvy uzavretej v prevádzkových priestoroch obchodníka a zmluvy uzavretej na diaľku/zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka.
3.Ciele a výsledný stav
Zjednotiť úpravu pri odstúpení od zmluvy bez uvedenia dôvodu pre zmluvy uzavreté v prevádzkových priestoroch obchodníka a pre zmluvy uzavretej na diaľku/zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Spotrebitelia, obchodníci, orgán dohľadu
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Ponechanie súčasnej úpravy vedie k nejednotnosti úpravy odstúpenia od zmluvy. Napríklad, ak si spotrebiteľ zakúpi vec v prevádzkových priestoroch obchodníka ma iné práva a povinnosti pri odstúpení ako keď si zakúpi túto vec cez e-schop alebo mimo bežných prevádzkových priestorov (na výstave, na burze...).
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
Áno
Nie
Čiastočne
8
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Návrh zákona negatívny a čiastočne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Negatívny vplyv sa prejaví v tom, že obchodník bude povinný akceptovať vrátenie tovaru v lehote 14 dní spotrebiteľom a má aj informačné povinnosti vo vzťahu k spotrebiteľovi. Čiastočne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie sa prejaví v tom, že podporí predaj v kamennej predajni, pretože pre spotrebiteľa nebude výhodnejšie si tovar objednať online vo vzťahu k možnosti vrátiť tovar.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.