1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
1.mája 2024 si Slovenská republika pripomínala 20. výročie vstupu do Európskej únie, do spoločenstva vyspelých demokratických krajín Európy. Poslanci hnutia Slovensko euro-realisti a úspešný projekt Európske únie nechcú búrať, ale to, čo je dobré zachovať a čo nefunguje ako má, opraviť. Je potrebné sa však postaviť proti extrémizmu, dezinformáciám či hoaxom a pomenovať, ak je miera akceptovania a spoločenskej tolerancie prekročená.
Vlajka Európskej únie je jeden z najvýznamnejších symbolov Európskej únie; symbolizuje jednotu, mier a solidaritu medzi členskými štátmi. Jej ochrana je znakom rešpektu k európskym hodnotám a súčasne záväzkom voči spoločnému projektu európskej integrácie. Pálenie vlajky, či ide o vlajku Slovenskej republiky alebo Európskej únie je čin, ktorý je vnímaný ako urážka a nedostatok rešpektu voči týmto hodnotám, podnecuje napätie a konflikty, narúša verejný poriadok, vyvoláva nepokoj a v neposlednom rade znevažuje demokraciu.
V súčasnosti je hanobenie štátnych symbolov Slovenskej republiky posudzované ako Trestný čin výtržníctva 364 Trestného zákona), ale hanobenie symbolov Európskej únie nie je trestnoprávne explicitne upravené. V minulosti boli činy za pálenie vlajky Európskej únie posudzované ako trestný čin výtržníctva, ale neskôr boli preklasifikované len ako priestupok. Sme však toho názoru, že je dôležité chrániť symboly, ktoré predstavujú hodnoty, na ktorých je založená spoločnosť.
V predkladanom návrhu zákona zavádzame do Trestného zákona nový trestný čin, a to Trestný čin hanobenia štátnych symbolov Slovenskej republiky a symbolov Európskej únie. Navrhovaná právna úprava je vo veľkej miere inšpirovaná Nemeckom. Štátnymi symbolmi Slovenskej republiky štátny znak, štátna vlajka, štátna pečať a štátna hymna. Za symboly Európskej únie sa považuje vlajka a hymna. Horná hranica trestnej sadzby sa navrhuje 3 roky, obdobne ako pri trestnom čine výtržníctva.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, vplyvy na manželstvo,
2
rodičovstvo a rodinu, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti alebo vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Z dôvodu zadefinovania nového trestného činu (bod 2 návrhu zákona) je potrebné vypustiť hanobenie štátnych symbolov Slovenskej republiky spod § 364 Trestného zákona trestného činu výtržníctva.
K bodu 2
Vyčlenením hanobenia štátnych symbolov spod skutkovej podstaty trestného činu výtržníctva vzniká priestor pre vyprecizovanie a lepšie zadefinovanie konania, pri ktorom páchatelia hanobia štátne symboly. Najrozšírenejším príkladom hanobenia štátnych symbolov je tak ako vo svete, tak aj na Slovensku, pálenie vlajky.
Potrestanie páchateľov hanobenia štátnych symbolov je však z dôvodu absencie judikatúry ako aj z dôvodu súčasnej právnej úpravy, pomerne zložité a komplikované. V súčasnosti je problematické určiť, či sa za hanobenie štátneho symbolu považuje len štátny symbol Slovenskej republiky alebo napríklad aj symboly Európskej únie. V aplikačnej praxi taktiež nie je zhoda na tom, aké konanie vo vzťahu k štátnym symbolom možno považovať za konanie sankcionované Trestným zákonom alebo zákonom o priestupkoch.
Novo navrhovaný trestný čin Hanobenia štátnych symbolov Slovenskej republiky a symbolov Európskej únie, ktorý sa zavádza ako nový § 364a Trestného zákona, odstráni všetky vyššie uvedené aplikačné problémy.
Z dôvodov uvedených vo všeobecnej časti dôvodovej správy sa explicitne navrhuje poskytnutie rovnakej ochrany štátnym symbolom Slovenskej republiky ako aj symbolom Európskej únie, konkrétne vlajke EÚ a hymne EÚ.
Za účelom odstránenia aplikačných problémov sa navrhuje rozšírenie množiny konaní, ktorých cieľom je urážka alebo vyjadrenie pohŕdania voči hodnotám, ktoré vyššie uvedené symboly predstavujú. Prakticky ide o pomenovanie tých konaní, prostredníctvom ktorých dochádza k hanobeniu symbolov. Rozlíšiť a posúdiť, či sa na konanie spočívajúce v poškodení, zneužití alebo znevážení štátneho symbolu uplatniť zákon č. 300/200 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov alebo zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Z. z. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, bude zrejmé vďaka tomu, že na vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti bude nutný hrubý spôsob konania páchateľa.
Ďalším zo znakov tohto trestného činu je, že je spáchaný verejne alebo na mieste verejnosti prístupnom. V zmysle § 122 ods. 2 Trestného zákona je trestný čin spáchaný verejne, ak je spáchaný
a)obsahom tlačoviny alebo rozširovaním spisu, filmom, rozhlasom, televíziou, použitím počítačovej siete alebo iným obdobne účinným spôsobom, alebo
4
b)pred viac ako dvoma súčasne prítomnými osobami.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti návrhu zákona na 15. októbra 2024.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)proti Slovenskej republike nebol začatý postup zo strany Európskej komisie alebo konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení,
c)bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne.
6
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy (odsúdenie spoločensky neprípustného správania).
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
7
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.