D ô v o d o v á s p r á v a A.Všeobecná časť
Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Martina Holečková a Andrea Turčanová.
Cieľom návrhu zákona
Podľa súčasne platného znenia § 34 ods. 6 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov, peňažný príspevok na kúpu motorového vozidla sa poskytuje fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá je podľa komplexného posudku odkázaná na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom. Takýto príspevok možno poskytnúť fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá je zamestnaná alebo preukáže, že bude zamestnaná alebo ktorej sa poskytuje sociálna služba v domove sociálnych služieb, špecializovanom zariadení, dennom stacionári alebo navštevuje školu, resp. preukáže, že bude navštevovať školu. Medzi zadefinovanými subjektmi s odkazom na zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách absentuje rehabilitačné stredisko.
Cieľom predloženej novely zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je umožniť poberanie peňažného príspevku na kúpu motorového vozidla aj pri preprave do rehabilitačného strediska za splnenia ostatných zákonných kritérií.
V rehabilitačnom stredisku sa totiž rovnako poskytuje sociálna služba fyzickej osobe, ktorá je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 3 zákona č. 447/2008 Z. z. fyzickej osobe, ktorá je slabozraká a fyzickej osobe, ktorá je nepočujúca alebo ktorá má ťažkú obojstrannú nedoslýchavosť.
V rehabilitačnom stredisku sa poskytuje sociálna rehabilitácia, sociálne poradenstvo, pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby, ubytovanie, stravovanie, pranie, upratovanie, žehlenie a údržba bielizne a šatstva.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, ktorý sa vzhľadom na to, že nie je možné predpokladať, koľko osôb túto možnosť reálne využije, nedá vopred vyčísliť. Tento vplyv však bude len minimálny vzhľadom k tomu, že ide len o doplnenie, kde viacero osôb už má tak či tak nárok z iného titulu (na účely zamestnania, návštevy školy či iného druhu zariadení sociálnych služieb). Návrh zákona nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá negatívny vplyv na životné prostredie ani nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh bude mať pozitívny vplyv na sociálne vplyvy a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh nemá vplyvy na služby verejnej správy pre občana.