Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Sekcia vôd
Odbor manažmentu povodí a ochrany pred povodňami
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Marec 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Marec 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
Apríl 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Vodný zákon stanovuje poplatok a platby za užívanie vôd, ktorého účelom je spoplatniť odber podzemných vôd alebo vypúšťanie odpadových vôd do pozemných alebo povrchových vôd. Zmyslom platby a poplatku je stanoviť primeraný príspevok za rozličné spôsoby nakladania s vodami, okrem iného aj v záujme zabezpečenia príspevku na náklady súvisiace s ochranou vodných zdrojov a realizáciou opatrení na zlepšovanie resp. udržanie stavu vôd.
V súčasnosti teda platí povinnosť platiť poplatky i platby za využívanie vôd pri využívaní tepelných čerpadiel systému voda-voda, ktoré majú podľa zákona slúžiť ako finančná náhrada za užívanie vôd.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu novely zákona je odstránenie legislatívnych bariér pri využívaní systémov tepelných čerpadiel voda-voda.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Predkladaný materiál bude mať negatívny vplyv na štátny podnik Slovenský vodohospodársky podnik, štátny podnik, ktorý je viazaný na štátny rozpočet a verejné financie.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na fyzické osoby - podnikateľ a právnické osoby, ktoré budú nakladať s podzemnými a povrchovými vodami pri využívaní tepelných čerpadiel systému voda-voda.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Alternatívne riešenie 0 pôvodný stav (Povinnosť platiť poplatky za využívanie vôd pri využívaní tepelných čerpadiel systému voda-voda, minimálna úspora primárnej energie a emisií CO2).
Alternatívne riešenie 1- prijatie navrhovanej zmeny (Naplnenie cieľov vyplývajúcich z Vykonávacieho rozhodnutia Rady (EÚ) zo 14. júla 2023, ktorým sa mení vykonávacie rozhodnutie Rady z 13. júla 2021 o
Príloha č. 1
2
schválení a posúdení Plánu obnovy a odolnosti SR, konkrétne z Reformy 1, čiastkové opatrenie 3: Podpora tepelných čerpadiel v rámci Komponentu 19 REPowerEU Plánu obnovy a odolnosti SR.). Zároveň sa naplní požiadavka EÚ v oblasti zníženia závislostí na fosílnych palivách a dodávkach zemného plynu z Ruska.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Po uplynutí dvoch rokoch je možné vyhodnotiť, či podpora tepelných čerpadiel znížila závislosť na fosilných palivách a znížili sa dodávky zemného plynu z Ruska.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení
Áno
Nie
Príloha č. 1
3
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
Keďže predkladaný materiál negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, konkrétne na prijímateľa poplatkov za užívanie povrchových a podzemných vôd, Slovenský vodohospodársky podnik, štátny podnik, v tomto prípade, za odber podzemných vôd, znížené príjmy SVP, š. p. budú kryté znížením výdavkov SVP, š. p. do doby prijatia aktuálne samostatne pripravovanej legislatívnej úpravy (novely zákona o vodách), týkajúcej sa zníženia limitných hodnôt odberov povrchových vôd a odberov podzemných vôd v množstve nad 15 000 m3 ročne alebo nad 1 250 m3 mesačne a limitných hodnôt pre vypúšťanie odpadových vôd alebo osobitných vôd do povrchových vôd alebo podzemných vôd v množstve nad 10 000 m3 ročne alebo nad 1 000 m3 mesačne, ktorá sa dotkne úpravy ustanovenia § 78 a 79 vodného zákona.
Materiál predpokladá zanedbateľný vplyv na príjmy Environmentálneho fondu.
Nie je možné predikovať vývoj výberu pokút vo väzbe na porušovanie príslušného ustanovenia zákona o vodách v žiadnom z relevantných faktorov (početnosť, výška ani skutočnosť). Indikatívne je možné uviesť, v akej výške prijal Environmentálny fond úhrady pokút v rámci porušenia vodného zákona. Úhrady za rozhodnutia v rámci pokút za priestupky voči vodnému zákonu vystavené pre FO predstavujú za rok 2023 príjem Environmentálneho fondu vo výške 12 440,32 Eur, čo je minimálny podiel na celkovej sume týchto príjmov (656 954 Eur), ktorá je z prevažnej časti tvorená príjmom z pokút uložených právnickým osobám.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Mgr. Paula Divéky, odbor manažmentu povodí a ochrany pred povodňami, sekcia vôd, Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, paula.diveky@enviro.gov.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 028/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Príloha č. 1
4
K Doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať bod 8. Preskúmanie účelnosti.
Odôvodnenie: Bod 8 je v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov povinným údajom, je potrebné uviesť termín a kritériá, na základe ktorých bude vykonané preskúmanie dosahovania cieľa.
Pripomienka akceptovaná.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Do časti 3.1.3 Komisia navrhuje doplniť popis zdôvodnenia zaradenia tohto poplatku do kategórie poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality a zároveň popis administratívnych nákladov premiestniť z časti 3.4 do časti 3.1.3.
Pripomienka akceptovaná.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Podľa vypracovanej doložky vybraných vplyvov predmetný návrh zákona zakladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie rozpočtovo zabezpečené. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy tieto negatívne, rozpočtovo nezabezpečené vplyvy na rozpočet verejnej správy kvantifikované v roku 2024 v sume 31 698 eur a v rokoch 2025 2027 v sume 126 792 eur ročne ako znížený príjem Slovenského vodohospodárskeho podniku, štátny podnik v súvislosti s navrhovaným oslobodením od povinnosti odvádzať platby a poplatky za využívanie energetického potenciálu povrchových a podzemných vôd pre tepelné čerpadlá typu voda-voda. V bode 2.1.1. analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy predkladateľ neuvádza návrh na úhradu úbytku príjmov Slovenského vodohospodárskeho podniku, štátny podnik. S materiálom zakladajúcim nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy Komisia nesúhlasí a žiada v materiáli uviesť návrh na krytie znížených príjmov Slovenského vodohospodárskeho podniku, štátny podnik, napríklad znížením výdavkov tohto subjektu v rovnakej výške. Zároveň Komisia uvádza, že s materiálom bude možné súhlasiť len v prípade, že všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z predmetného návrhu zákona budú zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.
Pripomienka neakceptovaná.
Návrh na krytie znížených príjmov SVP, š. p., uvádzame ako jednu z možností v budúcnosti uvažovať o legislatívnej zmene v oblasti ovzdušia, keďže sa vytvára ekonomický nástroj na znižovanie emisií CO2 prostredníctvom využívania obnoviteľných zdrojov. Poplatky za znečistenie ovzdušia by mohli vykryť výpadok príjmov štátneho podniku.(Bod 10.)
Navrhovanou úpravou § 77 ods. 1 písm. o) zákona č. 364/2004 Z. z. sa rozširuje okruh priestupkov na úseku ochrany vôd, vodných tokov a vodných stavieb o nepovolené využívanie energetického potenciálu povrchových vôd alebo podzemných vôd alebo o jeho využívanie v rozpore s povolením orgánu štátnej vodnej správy. Pokuty uložené za tieto nové priestupky budú príjmom Environmentálneho fondu. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy doplniť kvantifikáciu vplyvov na príjmy Environmentálneho fondu v jednotlivých rokoch. V prípade, že takáto kvantifikácia nie je možná, alebo ide o marginálny (zanedbateľný) vplyv na príjmy Environmentálneho fondu, Komisia žiada túto skutočnosť spolu so zdôvodnením uviesť do bodu 10 doložky vybraných vplyvov.
Pripomienka neakceptovaná.
V bode 2.2.4. analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia navrhuje preformulovať znenie druhého odseku „Prvý rok, po plánovanej implementácii koncom 3. štvrťroka 2024, by bol negatívny vplyv nižší, ale pravdepodobne vyšší ako štvrtinový, nakoľko nie všetci odberatelia by mali odber vyšší ako limitné množstvo 15 000 m3.“ vzhľadom na to, že predkladateľ v prvom roku účinnosti predmetného návrhu zákona, t. j. v roku 2024 uvažuje s vplyvom na príjmy Slovenského vodohospodárskeho podniku, štátny podnik vo výške jednej štvrtiny ročnej sumy odhadovanej na roky 2025 2027 (návrh zákona nadobudnúť účinnosť 30. septembra 2024).
Pripomienka akceptovaná.
Z formálneho hľadiska Komisia uvádza, že v tabuľke č. 1/A analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy majú byť sumy uvedené v riadku „Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora“ s kladným znamienkom.
Príloha č. 1
5
Pripomienka akceptovaná.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: